Kerronko tuntemattomalle jouluavun antajalle, että heillä taitaa olla hometta?

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Joku ihana ihminen laittoi meille facebookin jouluapua ryhmän kautta viestä, ja postitti meille paketillisen vaatetta, jotka ovat oikein hyviä perusvaatteita arkeen :)
Olen tuosta lahjoituksesta äärettömän kiitollinen, tässä ei ole todellakaan kiittämättömyydestä kyse.
Vaatteissa haisee home. Pesu pitkällä ohjelmallakaan ei poistanut homeen hajua, mikä on harmi.
Ongelmana nyt onkin se, että ilmoitanko lahjoittajalle tästä. Haju kun voi kertoa mahdollisesta homeongelmasta, josta itse eivät ole tietoisia.

Pelkään kuitenkin, että vaikutan kiittämättömältä jos ilmoitan, kertomatta jättäminenkään ei tunnut oikealta. Miten tekisitte?
 
rrg
[QUOTE="a.p";30503314]Viis niistä vaatteista, vaikka tarpeen olisivatkin.
Tuntuu vain kamalalta, jos lahjoittallla onkin homeongelma kotonaan, ja tietämättömänä altistuvat myrkyille :([/QUOTE]

Sehän on sitte heidän ongelmansa miten suhtautuvat ilmoitukseen homeenhajusta.
Oletko varma että vaatteet on esim. säilytetty kotona?
 
"cukkis"
Anoppilassa myös haisee tosi ummehtuneelle. On maakellari talon aknssa yhteydessä. Ei ole hometta talossa, se haju on vaan karsee. Kun tulevat meille niin meillä haisee koko alakerta niille, kun kulkeutuu niin vaatteissa kun ovat kylässä. ja jos olemme siellä ja kun saavutaan kotiin joudun pesemään meidän vaatteet kaikki, ku se haju on mukana. meidän vaatteista tuo haju kyllä katoaa, mutta heidän vatteista ei vaikka pesisinkin. Ehken puutuuisi, koska kaikilla on omat hajunsa kotona. Tosin et varm,aan voi pitää niitä vaatteita ymmärään , mikä on ikävää :( Mutta en puutuuisi.
 
rrg
[QUOTE="a.p";30503328]täälaista reaktiota pelkään, siksi arveluttaa :([/QUOTE]

Sitten pitää miettiä kumpi itselle on tärkeämpää rehellisyys vai mahdollinen vastapuolen reaktio.
 
bbbb
En ilmottais.
Pelkkä haju kun ei todellakaan ole mikään homemittari.
Anna toisen pitää hyvä mielensä.
Tuuleta pese KUNNOLLA, et menetä mitään vaikka laitat siihen yhdeksään kymppiinkin pesuun.

Toisilla on myös ihan se pesukone nii likanen, että siitä jää haju vaatteisiin (näin ainakin meillä kun olimme vuokrakämpässä jossa vuokranantajan kone)
 
rrg
[QUOTE="a.p";30503345]No näinhän se on. Laitan viestä ja toivon, että ymmärtää.[/QUOTE]

Niin no voihan sitä tietysti toivoa miten toinen asiaan reakoi, mutta sille ei oikeastaan mitään voi jos hän ei toimikaan siten kuin sinä tai minä tai joku olettaisi.
 
Homeallergikko
Saitkohan minun lähettämäni lahjan.... olen säilyttänyt lasten vaatteita ulkovarastossa, joista tein muutaman paketin. Yhden pahvilaatikonkin pakettiin otin varastosta. Vaatteet olivat lähes uusia, vain muutaman kerran yhdellä lapsella päällä pidettyjä. Pesin ne myös, ennen kuin laitoin pakettiin. Niissä haisi kyllä silti vielä hieman varasto, mutta hometta niissä ei ole - eikä varastossa. Siitä menen takuuseen, koska itse olen homeallergikko ja saan oireita pienistäkin määristä hometta. Oletko varma, että vaatteissa haisee home, vai voisiko se olla vain varaston haju?

Olen pahoillani, jos lahjallani pahoitin saajan mielen.
 
"..."
Kiitä ensin vaatteista, kysy sitten missä ne on säilytetty ja sitten kerro miksi kysyt ja lopuksi vielä kiitä avustuksesta, mutta pahoittele, jos päädyt siihen, ettet vaatteita käytä (en itse käyttäisi). Jos tuosta loukkaantuu niin et sille enää mitään voi, mutta annat ilmoituksella ainakin mahdollisuuden homeongelman varhaiseen löytämiseen/terveytensä säilyttämiseen.
 
kdmksf
no riippuu varmaan vähän että miten kerrot. Kerro, että sinulla heräsi huoli että onko heillä hometta ja ajattelit mainita asiasta josko he eivät itse sitä haista (yleensä ei haise omaan nenään)

Ja muista mainita, että olet kiitollinen kuitenkin vaatteista
 
o___O
Saitkohan minun lähettämäni lahjan.... olen säilyttänyt lasten vaatteita ulkovarastossa, joista tein muutaman paketin. Yhden pahvilaatikonkin pakettiin otin varastosta. Vaatteet olivat lähes uusia, vain muutaman kerran yhdellä lapsella päällä pidettyjä. Pesin ne myös, ennen kuin laitoin pakettiin. Niissä haisi kyllä silti vielä hieman varasto, mutta hometta niissä ei ole - eikä varastossa. Siitä menen takuuseen, koska itse olen homeallergikko ja saan oireita pienistäkin määristä hometta. Oletko varma, että vaatteissa haisee home, vai voisiko se olla vain varaston haju?

Olen pahoillani, jos lahjallani pahoitin saajan mielen.
Vaatteet kyllä homehtuu ulkovarastossa. Kumma jos homeallergikko ei tuollaista tiedä ja säilyttelee vaatteita ulkovarastossa.
 
inä789
Lähetä nimetön kirje heille. Sano, ettet halua tuota itseäsi julki, mutta kerrot, että mielestäsi he haisevat homeelle. Kyseessä voi olla kuka tahansa ja esitä asia ystävällisesti ja pyydä, että tilaisivat vaikka homekoiran paikalle.

Voi tehdä heill suuren palveluksen!
 
Vierass
Vaatteet kyllä homehtuu ulkovarastossa. Kumma jos homeallergikko ei tuollaista tiedä ja säilyttelee vaatteita ulkovarastossa.
No ei voi yleistää, ei ne kaikissa ulkovarastoissa tekstiilit homehdu. Vain jos ne pääsee kastumaan/kostumaan tai jos niissä on tahroja jotka alkavat homehtumaan esim. ruokaa. Yli 30 vuotta säilytetty ulkovarastossa vaatteita ja muita tekstiilejä eikä koskaan ole homehtunut tai edes keränneet kellarin hajua.
 

Yhteistyössä