KERTOISITTEKO KOKEMUKSIA KAUKOMATKAILUSTA VAUVAN KANSSA...

Elikkä kuulisin mielellän kokemuksia kaukomatkoista pienokaisen kanssa.
miten lennot on mennyt varsinkin jos ollut vaihtoja.
ja miten paikanpäällä on mennyt...

Itse olemme lähdössä Balille miehen harrastuksen puitteissa ensi heinäkuussa ja tyttäremme on silloin 10kk.
Itse jännitän enemmän hygienia juttuja kun ei hebatiitti rokotetta vielä anneta noin pienelle.
Mies taas jännittää enemmän miiten lennot sujuu kun meilläkin tulee olemaan 2 vaihtoa ja lennon kesto vuorokauden...

Tahtoisin tosiaan milipiteitä ihmisiltä jotka on pienen kanssa ollut matkassa niin positiiviset ja negatiiviset asiat.
en halua mitään vähänkö oot hullu jos lähdet kommentteja koska rskit ymmärrän kyllä :/
Toivottavasti saan paljon kannustusta että uskallan varata lennot koko perheelle =)
eikä nin että mies lähtee yksin...
iitos akille jo etukäteen :heart:
 
Oltiin 2 vuotta sitten Brasiliassa 9kk ikäisen kanssa. Meillä ei ollut vaihtolentoa, mutta välilasku oli reilun tunnin 12h lennon välissä. Lento meni todella hyvin kun vauva nukkui tosi paljon baby basketissa, joka oltiin saatu, kun etukäteen ilmoitettiin lennolle, että vauva tulossa. Perillä meillä oli omat soseet ja nanit matkalaukussa mukana. Lähinnä söi hedelmäsoseita ja maitoa, varmaan johtui kuumuudesta. Meillä oli oma vedenkeitin mukana ja kiehuvassa vedessä(ostettua pullovettä) annettiin tuttipullot ja tutit lillua joka käytön jälkeen. Myös käsidesiä käytettiin koko ajan, ainakin jos oltiin reissun päällä. Hienosti meni, koko perhe säästyttiin reissulla vatsavaivoilta ja ripulilta. Mulle tais kyllä reissun jälkeen tulla pieni vatsatauti, varmaan lentokoneen ruoasta, mutta vauvalle ei mitään. Uskon että johdonmukainen hygienia auttoi, koskien vauvan ruokailua ja käsihygieniaa. Taidettiin myös antaa vauvalle maitohappobakteeria jossain muodossa, en tarkkaan kyllä nyt muista. Kannattaa apteekista kysellä.
Kokonaisuudessaan upea reissu ja vauva tykkäsi lämmöstä kovin. Joka aamu laitettiin reilu kerros apteekin aurinkorasvaa vauvalle ja lisättiin pitkin päivää. Tietty suorassa auringossa oloa vältettiin ja eniten liikuttiin illan tullen. Rytmit meni kyllä vauvalla sekaisin eli meni tosi ajoissa nukkumaan ja heräsi 5-6. Mutta sen mukaan mentiin ja tietty nukkui paljon päiväunia lämmöstä johtuen. Vettä myös annettiin usein.
 
kiitos nettie...toi vedenkeitin onkin hyvä idea.
oon miettinytkin miten ne pullot sais helpolla puhdistettua...tai siis desinfioitua.
vielä tuli mieleen että kuinka paljon teillä on ollut ruokaa mukana?? tietenkin se on lapsesta kiinni mut oon miettinyt et sitä tarvii tosi paljon.
Me ollaan reissussa 2vkoa...
 
Kannattaa kysyä vielä lääkäritä siitä hepa rokotteesta, meille kirjoitti reseptin vaikka tyttö alle vuoden. Vastustuskyky ei kehity rokotteesta pienelle niin hyvin kuin yli 1 v., mutta parempi kai jonkinlainen kuin ei mitään.
 
Raffaella
Meilla on 8 kuukautta vanhalla vauvalla kohta koko kolmen rokotuksen hepatiitti-B-sarja otettu, eli kylla ainakin taalla muilla mailla (en siis asu Suomessa) se annetaan ihan pienellekin.

Asun itse maassa jonne kaikki eivat varmasti vauvan kanssa lahtisi kylailemaan mutta en nae tata ulkomailla asumistani minaan varsinaisena riskina vauvalle. Hygienia-asiat taytyy tosiaan ehka pitaa mielessa eri tavalla kuin Suomessa mutta muuten yritan elaa maassa maan tavalla, eli tarjota vauvalle paikallista ruokaa jne - taalla esimerkiksi kovaan vatsaan annetaan papaijaa Suomen luumusoseen sijaan.

Itse en lahtisi kahden viikon ruokia rahtaamaan mukaan. Matkustelemme vauvan kanssa aika paljon ja luotan itse matkaillessa, etta jotain vauvanruokaa on kaikkialla tarjolla ja jos vauvalla ei ole mitaan erityisia allergioita niin vahan uudenlaiset ruuat eivat varmaan tuota mitaan suurempia ongelmia. Parin ekan paivan satsin otan itse matkoille mukaan ja loput hankin paikan paalta. Sen parempi tietysti jos voitte asua hotellissa jossa teilla on oma keittio ja voitte keitella itse vauvalle ruokia tarpeen tullen.

Lennoista ei ikina etukateen tieda, joskus kaikki menee hyvin, toisinaan huonommin... Yritan itse pitaa matkan paalla kiinni vauvan aikatauluista sen verran, etta ruuat ja paivaunet osuvat jokseenkin tuttuihin aikoihin, vaikka aikaerothan tietysti kuitenkin sekoittavat pakan. Paras ohje minka osaan antaa on, etta lahtekaa rennoin mielen matkaan ja olkaa joustavia ja mahdollisimman rauhallisia vaikka vauva kirkuisi koneessa kaksi tuntia yhteen menoon tai ei aluksi osaa asettua nukkumaan uudessa paikassa. Kaikki menee varmasti lopulta ihan hyvin.
 
Kiitos kovasti kun annatte rohkaisevaa palautetta =)
nyt on liput varattu että se on menoa :D vähän tietenkin jännittää :whistle:
Soitin hebatiitti rokotuksesta terveyskeskuksen rokotus ja tartuntatauteihin niin siellä sano että terveysvirasto kieltää laittamasta rokotetta alle vuoden vanhalle... en tiedä olisiko vastaus esim. yksityisellä eri???
Lumiannasaitteko te reseptin ihan t-keskuksesta??? täytyy viel kysellä lääkäriltä siitä...
 
Pieni ihmetys tuohon hebatiittiin täältäkin. Täällä tyttö 5kk ja saanu kans jo 2 annosta ja vielä yks tulossa kk päästä.Siis ihan Suomessa. Yksityisellä tosin.
Ja matkaan lähdöstä muuten voisin sanoa että vauvan kanssa saattaa olla jopa helpompi ja rikkaampaa matkustaa kun pelkän aikuisen =)
 
Ymmärtääkseni b-hepatti rokotteen voi antaa ihan pienellekin, mutta säädökset koskee tvintix-rokotetta (a ja b-hepa yhdistelmä). En ole varma mutta näin kuvittelisin. No meidän tytölle kyllä ihan tk lääkäri kirjoitti ja neuvola terkka pisti tyttö nyt 11kk. Lisäksi kun tulee tässä talvella vielä 1v. neuvolassa pentavak ja sitten aikaistan MPR -rokotusta (norm. annetaan n. 1,5vuotiaana neuvolassa). Ja olen ottanut/ostanut tytölle pneumokokkirokotteen, joka myös on annettu tässä nyt lähiaikoina. Hurjalta kuulostaa tämä rokotemäärä tässä kirjoitettuna, mutta ei ole kivoja noi tauditkaan.
 
Hei,
hyvä kun rohkenette lähteä. On mukavampi kun ette jää yksin Suomeen, matkasta selviätte kyllä suunnittelulla ja seikkailumielellä. Vinkkejä (matkustimme kolmeksi viikoksi Amerikkaan 7kk ikäisen taaperon kanssa, mennessä 3 vaihtoa, palatessa 2, lennon pituus 21h...):

* jos paikalliset maitovalmisteet epäilyttävät, ota Suomesta käyttämääsi maitoa jauheena mukaan. Esimerkiksi yhdestä Nan-pussista tulee 3,8 litraa maitoa, joka riittää kulutuksen mukaan (mä laskin että litra per päivä kun varasin maitojauhetta kolmen viikon reissulle mukaan+muutama varapussi). Jauhetta mahtuu mukaan enemmän, se on kevyttä ja sen maidon voi tehdä joko keitettyyn veteen tai pulloveteen.

* Lentokoneeseen saa ottaa matkan ajaksi ruuat ja juomat mukaan. Ne pitää turvatarkastuksissa näyttää, joten läpinäkyvä iso muovipussi on hyvä jossa niitä voi nostella esille. Kannattaa varata ylimääräistä, jos lento viivästyy ja joudutte odottelemaan koneessa tai kentällä useita tunteja, niin ei tule sit paniikkia niistä.

* Varaudu siihen, että vaikka oma lapsesi nukkuisi koneessa hyvin, niin siinä voi olla kolme muuta äänekästäkin taaperoa ihan vieressä. Vauvakorit ovat samassa seinässä, joten lapsiperheet sijoitetaan siihen samaan penkkiriviin. Opeta lasta nukahtamaan vähän melussakin...

* Tuttipulloja kannattaa varata mukaan, jos niille on käyttöä. Sellaisiakin myydään joihin saa vaihtaa pullo-osan muovipussina, käteviä jos ei pääse pesemään pulloja välillä, tutin voi huuhtoa pullovedellä.

* Ota muutama tuttu ruokapurkki mukaan, sit on antaa siitä jos paikallinen ei joka päivä maistu.

* Pyydä lääkäriltä antibioottiresepti mukaan, jos lapsella on flunssaa tms. kun olette lähdössä, varaa muutenkin nestemäistä Panadolia tms. mukaan

* Nasolin nenätipat vauvalle avaavat tukkoisen nenän

* Koneen noustessa ja laskiessa anna vauvan imeä jotakin (pulloa, tuttia tms), silloin korvat eivät mene niin tukkoon ja lapsi pysyy levollisena

* Ota mukaan "uusia" leluja, joissa riittää mielenkiintoa matkan ajaksi (piilota suosikit vähän ennen lähtöä)

Pyydä lentoemoilta apua, varaudu siihen, että lentomatka voi olla sulle tosi rankka, et ehkä pysty nukkumaan. Palaudu rauhassa, että sopeudutte aikaeroon. Siitä toipumiseen menee lapsellakin suunnilleen niin monta päivää kuin aikaero on tunteina (7h = viikko).

Tsemppiä ja hyvää matkaa! Muistakaa ottaa paljon valokuvia!
 
Riinukiitos kun jakoit vastata ja annoit noin paljon hyviä ohjeita... =)

Muutenkin saa hyviä ohjeita ja ideoita teiltä kun ootte jo matkustaneet pienen kanssa, tositilanteessahan sen parhaiten näkee mikä on toimivaa :D

Taitaa olla noiden rokotteidenkin kanssa että täytyy ite vaan pitää päänsä niin kyllä sen joku lääkäri suostuu pistämään...MPR rokotteestakin tajusin vasta että se annetaan yli vuoden vanhalle mutta jos ne sen suostuisivat laittamaan aikasemmin...saa nähä mitä neuvla täti sanoo...
 
Mä en noita rokotuksia ole edes ajatellut ja ollaan lähdössä vajaan 2kk päästä Lanzarotelle. Ehdinkö vielä neuvolassa keskustelemaan tuosta MPR:stä tän kuun lopulla, vai kuinka paljon ennen sitä lomaa se pitäisi ottaa, vai mitä mieltä muut ovat.
Ottaako vai ei, poika on silloin 6kk, kun matkalle lähdetään.
 
Käytiin 6kk ikäisen lapsen kanssa eokuussa Espanjassa, ja sinne en ottanut mitään ylimääräisiä rokotuksia. Normaalit neuvolassa saadut rokotteet. Nyt ollaan lähdössä Thaimaaseen maaliskuussa, niin sitä varten meillä rokotus rumba käynnissä.
 

Yhteistyössä