Kertokaahan kokemuksia kahden eri ikäisen imettämisestä :)

"leena"
Kun nuorempi syntyi toinen eli esikoinen oli taapero ja kovin meneväinen ja mustasukkainen imetyshetkistä. Hän kiipesi toiselle rinnalle ja imetin näin puoli vuotta molempia. Imetys rauhoitti ja uskon että vaikutti niin että suhtautuu vauvaan suuremmalla hellyydellä ja hoivalla. Ei ole mustasukkainen minusta juuri ollenkaan. Imetyshän tuottaa sekä lapselle että äidille hoivahormoneja ja hyvää oloa, ehkäisee jopa syöpäsolujen syntyä jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Sankkuli
Mulla itelläni on tilanne et vauva on nyt reilu 11 kk, ja laskettuun aikaan on kuutisen viikkoa. Poika viihtyy edelleen rinnalla (siis vauvahan tuo tosiaan vielä on!!), vaikka kyllä mukeilu ja pullottelukin onnistuu, ei siinä mitään. Mutta jotenkin tuntuu julmalta kieltää häneltä rinnalle tulo...en mä tiijä, mitä tässä oikein tekis. Kestääkö hermo ja kaikki muu jos kahta imettää, hyvinki siinä silti voi käydä et vanhempi ite päättää lopettaa.......*huoh*
 
"vieras"
Jos et pidä taukoa välissä, niin vastasyntyneellehän ei nouse erikseen kolostrumia eihän? Tiedäthän, että se on yksi tärkeimmistä suoja-aineista vauvalle. Haluatko viedä sen nuorimmaiseltasi vain siksi että et halua vieroittaa isompaa?
 
Tissi-Iita
Kväise Imetyksen Tuki ry:n kotisivuilla. Sieltä saat lisätietoja ja puhelinnumeron, jonne soittaa jos tarvitset tarkempia tietoja. Siellä ei tyrkytetä, vaan autetaan.
 
[QUOTE="vieras";24237267]Jos et pidä taukoa välissä, niin vastasyntyneellehän ei nouse erikseen kolostrumia eihän? Tiedäthän, että se on yksi tärkeimmistä suoja-aineista vauvalle. Haluatko viedä sen nuorimmaiseltasi vain siksi että et halua vieroittaa isompaa?[/QUOTE]


Kuten noista saarnoista sanoin, tiedossa on...
 
Viimeksi muokattu:
.....
Tulee olemaan itsellesi rankka juttu. Etenkin jos et vetele kaksin käsin lisäravinteita. Sulla on jo nyt varmasti luut haurastuneet kun vauva vienyt kalsiumia ja samalla olet imettänyt. Tiedän 2 ihmistä jotka imettivät kahta lasta ja heille kävi molemmille niin, että hampaat menivät. En tiedä miten se hampaisiin vaikuttaa, ilmeisesti kalsiumin kautta, mutta siis hampaat menivät niin huonoon kuntoon, että toiselle tehtiin osatekarit...
 
[QUOTE="vieras";24237267]Jos et pidä taukoa välissä, niin vastasyntyneellehän ei nouse erikseen kolostrumia eihän? Tiedäthän, että se on yksi tärkeimmistä suoja-aineista vauvalle. Haluatko viedä sen nuorimmaiseltasi vain siksi että et halua vieroittaa isompaa?[/QUOTE]

Nyt on ihan pakko sulle lainata pätkä jonka löysin imetystukilistan sivulta:
Kolostrum-maitoa tulee tandem-imettäjällä kauemmin ja sen pitoisuus on suurempi.

tuossa koko sivu, josta ton lauseen lainasin Imetystukilista.net - Imetys raskauden aikana

joten eiköhän mun pohdinnat olleet sitten siinä, hyvällä omalla tunnolla jatkan just niinku musta itestäni hyvältä tuntuu :)
 
Kolostrum-maitoa tulee tandem-imettäjällä kauemmin ja sen pitoisuus on suurempi.
Eli nyt voidaan säälitellä että isompi lapsiparka joutuu juomaan kolostrumia. :D
Sun melkein kannattaisi joko lopettaa imetys samantien tai sitten kokeilla sitä tandemia. Ainakaan lopetus ja vauvan syntymä samaan aikaan ei ole hyvä, kai noin pienikin osaisi yhdistää kivan loppumisen vauvan tuloon.

Muistat vaan sitten syödä kunnolla, on tosiaan elimistölle melko rankka tuollainen kahden raskauden ja imetyksen putki.
 
"Kahden mamma"
Itse imetän tällä hetkellä 2kk vauvaa ja 1v 7kk taaperoa. Hampaat on edelleen suussa, mutta oma ravitsemus on kyllä tärkeää. Itsellä paino on nyt pudonnut 16 kg kahdessa kuukaudessa ja lihaksista tuntuisi lähteneen. Olen joutunut olemaan aika tiukalla ruokavaliolla ensin raskausdiabeteksen takia ja nyt pienen masuvaivojen vuoksi. Raskaudesta kun ei tullut yhtään kiloja, joten nyt tunnen itseni aika luurangoksi vaikka ylipainoa hitusen oli raskaaksi tullessa. Ainoa raskaaksi kokemani asia on etten ole heti päässyt pienen luo tämän itkiessä, jos esikoinen on ollut rinnalla. Meillä esikoinen on aina saanut siitä rinnasta "jämät" josta vauva on viimeksi syönyt jotta vauva saa varmasti riittävästi maitoa. Esikoisen olen ajatellut vieroittaa 2 vuotiaana, jos ei itse lopeta ennen sitä. Rennolla asenteella on menty ja hyvin on sujunut.
 
"höh"
Tulee olemaan itsellesi rankka juttu. Etenkin jos et vetele kaksin käsin lisäravinteita. Sulla on jo nyt varmasti luut haurastuneet kun vauva vienyt kalsiumia ja samalla olet imettänyt. Tiedän 2 ihmistä jotka imettivät kahta lasta ja heille kävi molemmille niin, että hampaat menivät. En tiedä miten se hampaisiin vaikuttaa, ilmeisesti kalsiumin kautta, mutta siis hampaat menivät niin huonoon kuntoon, että toiselle tehtiin osatekarit...
vai kalsiumia, kyllä on propaganda mennyt läpi. Entä magnesium? Ihan yhtä tärkeä kuin kalmius, sen rinnalla ja luiden hyvinvoinnin vuoksi.
 
"vieras"
[QUOTE="Kahden mamma";24245128] Meillä esikoinen on aina saanut siitä rinnasta "jämät" josta vauva on viimeksi syönyt jotta vauva saa varmasti riittävästi maitoa. Esikoisen olen ajatellut vieroittaa 2 vuotiaana, jos ei itse lopeta ennen sitä. Rennolla asenteella on menty ja hyvin on sujunut.[/QUOTE]

Itse olen oppinut, että se "takamaito" on ravitsevinta ja siksi on tärkeää imettää vauvalle rinta tyhjäksi. Hullulta se on aina kuulostanut, että "etumaito" jotenkin menettäisi ravintoarvoaan kun valuu ensin ulos, mutta ehkä siinä jotain on kun siitä aikanaan puhuttiin.

Jos vauva kuitenkin kasvaa tasaisesti niin eipä tuolla liene väliä.
 
Irlannissa on sanonta "hammas lapsesta", siis yhdestä. Ja sillä viitattiin huonoon suuhygieniaan ja surkeaan ravitsemukseen.

Mua kiinnostais tietää onko kukaan aloittanut uudelleen taaperon imetystä kun kuopus on syntynyt?
Meillä siis taapero ollut jo useamman kk ilman rintaa vaikka yrittää edelleen kokeilla saisiko (rinnat vaan niin arat ettei kestä), mietin että jos tahtoo vielä vauvan synnyttyä, en estäisi tätä myös tulemasta rinnalle.
 
"vieras"
Okkei, eli siis täytyy varautuu että hampaat lähtee suusta. Lisää kokemuksia?
Ihan OT, neljä lasta imettäneenä (lyhyet välit) minullakin hampaat menivät niin huonoon kuntoon, että pari piti poistaa kun ei "toimenpiteitä tehdä raskausaikana". Kannattaa hyvin pitää huolta suuhygieniasta, purra purkkaa ja tosiaan muistaa ne lisäravinteet. Itsellä imetysaikana vatsa täyttyi jo juomisesta, ja niin paino putosi ehkä liikaakin...
 

Yhteistyössä