Kesäkuun kastehelmet 2012

Meilläkin likka tuijottaa telkkaria. Meillä on melkein aina tv päällä, ja lastenkanavalla, joten varmasti se sitä kattelee. Touhuilee kans tosiaan paljon muutakin, niin en oo huolissani :)

Neiti täytti lauantaina 9kk. Mihin tää aika katoo ?
 
MOIKKA!

Meillä voidaan suhteellisen hyvin, ei oikein voi uskoa että pian Aada 9kk!!!
Aadalla on siis ollutkorvatulehduskierre en ole ihan pysynyt laskuissa mutta olisko ollut 5kk aikana lähemmäs 20. Putket on ollut korvissa.
Nyt Aadalla on huomattu allergiaa kauheat ihottumat tulee ja posket lemahtaa punaiseksi esim. Luumusose aiheuttaa reaktion. Toisena on sellainen että jos on samassa tilassa kissojen kanssa. Ollaan näitä vältelty mutta en kyllä tiedä mistä vieläkin tulee.. Ja atopiaa on! Toukokuussa ois aika ihotaudeille kun tyttö on lähemmäs vuoden.
Vauvakuume on kyllä! Mutta jos nyt vielä odottais vuoden par, töihinki haluaisin taas :) Saas nähdä jos edes tulen raskaaksi. On ollut lapsettomuutta. Mutta se on sen ajan murhe! :)
Imetys lopetin kun tyty oli 6kk ja tyttökään ei juurkaan hamunnut ja ei maitoa juur tullut.
Yöt öisin meillä ei syödä mutta muuten valvotaan juuri korvien takia. On myös tosi hyviä öitä esum 20.30- 07.00 tytöllä on oma sisäinen herätyskello
Päiväkoti on ollut jo mietinnässä. Töihin ajattelun ehkä palata tämän kuun elokuussa vaikka voisin olla pidempään.. Juttu on nyt vähä vielä auki. Mutta tuossa lähellä on yksi aivan ihana 40 paikkane pvkoti :) varmaan pitkä jono. Pph oon miettiny mut en oikee tiedä..


Kaikille ihanaa kevättä

Saara ja Aada 8kk3vko2pv
 
onko kellään oikeasti unikoulu tepsinyt, poikanen nukkuu edelleen huonosti vaikka rytmiä on siirretty että valvoo illalla pidempää. Silti herää vähintään kerran yöllä ja kokonaan kuuden aikaan. Alkaa usko mennä loppuuko tämä koskaan, mieheenkin välit on huonontunu kun molemmat on väsyneitä jatkuvasti :( neuvolan mukaan sairaalankaan unikoulu ei kannata kun vauva saa trauman siitä.
 
Meillä toimi. Nyt nukkumaan mennään 20.30-21.30 ja herätään 7-8 aikaan, välillä herää yöllä kerran mut harvemmin ja en oo siitä kyllä yhtään huolissaan koska aikasemmin heräs jopa sen 4kertaa. Ja jos sattuu herää 4-6aikaan niin annan kyl maitoo (jos huolii) et nukkuu viel pari tuntii. Tuo yöllä herääminenkin on tosiaan siitä kiinni et miten on päiväl/illal syöny ja miten nukkunu päikyt..
 
Unikoulusta meillä mennään ainakin nukkumaan 20 aikaan, vaikka kuinka yrittäis pitkittää, niin ei onnistu, poika on ihan väsynyt tuolloin. Aamulla sitten herätään 6 aikaan. Yöllä pyörii ja tuhtaa edelleen, niin että voin joutua nousemaan jopa 4 kertaa, kerran ainakin joka yö. En ole edes harkinnut mitään unikouluja. Minusta tämä aika on vain sitä, että kun noi oppii niin paljon uutta ja niitä hampaita pukkaa, niin yötkin ovat toisilla levottomia. Meillä ei siis yöllä enää syödä tai herätä nälkään vaan poika saatta yhtäkkiä istua ja unenpöpperössä itkeskellä siinä tai ei löydä tuttia tai on muuten vaan poikittain sängyssä ym. joudun käymässä korjaamassa pojan asentoa. Poika on kova pyörimään unissaan. Mahtaisko sellanen unipussi olla hyvä? Tällaisia herätyksen syitä meillä. Itsellä ainakin asenne, että kyllä ne sitten jossain vaiheessa nukkuu, vaikka aika raskasta onkin, että poika on noin aamuvirkku...onneks pian siirretään kelloja, niin poikahan nukkuu sitten siihen 7 asti ;)
Koittakaa jaksaa!
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan vaan kaikille täällä mennään niin lujaa ettei äiti tahdo pysyä perässä :) Meillä poika ei siis todellakaan konttaa vaan mene sellasta persliukua. Ja luultavsti kohta kävelee kun taaperokärryn kanssa menee jo tosi sujuvasti ja seisoo ilman tukea jo aika pitkiä aikoja, eli nyt saa ruveta metsästämään kevääksi jo kenkiä.

Unikoulusta ja nukkumisesta oli puhetta. Meillä poika on tosiaan nukkunut syntymästä noin 7kk ikään asti omassa sängyssä eli syöttämisen jälkeen olen laittanut omaan sänkyyn takas. Nyt tosiaan kohta kahden kuukauden ajan on jossain vaiheessa yötä tullu meijän kanssa nukkumaan, kun ei oo omaan sänkyyn enään suostunu jäämään. Ja olihan tos jossain vaiheessa melkein pari viikkoa kun poika heräs tunnin välein ja tartti tissiä et rupes uudestaan nukkumaan. No annoin periks ja otin pojan viereen ni saa edes hieman nukuttua. 8kk lääkärissähän kehotettiin pitämään unikoulua ja lopettamaan yöimetys, no kumpaakaan en oo tehny enkä aiokkaan. Tällä hetkellä olen ainakin tähän järjestelyyn tyytyväinen vaikka mun selkä on ihan sökö tosta pojan kanssa nukkumisesta.

Narskuttelevatko teidän muksut hampaitaan? Kuulin eilen ensimmäisen kerran kun poika narskutteli hampaitaan ruokapöydässä. No ei siinä mitään, mut kun sillä on vaan kaks alahammasta ni mä en tiedä miten se saa sen äänen aikaseks??

Vanhempainvapaan loppumiseen enään muutama päivä, hui kuinka aika on menny nopeesti. No jään kotiin ainakin loppuvuodeks, kun en mä vois ajatella laittavani noin pientä vielä mihinkään vuorohoitoon, kun itsellä tosiaan 3-vuorotyö tällä hetkellä.

Ja jei olen saanut 6kg painoa tiputettua vuoden vaihteen jälkeen:) hitaasti, mutta varmasti mennään kohti tavoitetta. Enään siis vaan 9kg jäljellä :)

Madde ja Casper melkein 9kk
 
Unikoulusta..ja vieläpä sairaalan unikoulusta jäi meille pelkästään positiivinen kuva :) Meidän yöt oli aivan kauheita, äiti aivan loppu kun 7kk heräiltiin 30min-1h välein, oli jo todella hyvin jos nukuttiin 2h putkella..Lääkäri kirjoitti lähetteen sairaalaan..siellä sitten käytiin ensin päivällä, tehtiin lääkärintarkastus ja sai itse kysellä ja kerrottiin miten homma toimii..kesti 3yötä eikä siellä lapsia huudateta tolkuttomasti, joka pihahsukseen ei vastata mutta huutoon kyllä..poika oli ekana yönä jaksanut 1,5h huutaa yhteensoittoon, silloin olivat antaneet tuttia ja tassuteltu, istuttu vierelle jne. seuraavat 2yötä meni jo todella hyvin..kotiohjeiksi saatiin että jos mahsollista poika omaan huoneeseen nukkumaan eikä yöllä nosteta sängystä vaan tassutellaan eikä joka pihahsukseen vastata..kuin taikaiskusta meillä alettiin nukkua! :) Yöt on tietysti vaihtelevia, tulee hampaita, flunsaa jne. jotka osaltaan vaikuttaa öihin..mutta kun jaksaa ne ajat vaan sinnikkäästi tassutella niin homma taas toimii :) meillä käydään yöunille n. klo.19 ja herätään klo.6..nukutaan joko koko pätkä heräämättä tai kerran kaks vähän huudellaan ja seisotaan vuoteessa..riittää kun antaa tutin ja vähän silittelee..
Toisin sanoen meille olis riittänyt kun äiti vaan ei ole samassa huoneessa ettei tartte äitiä vahtia kokoyötä..väsyneenä ei vaan omat voimat riittäneet unikoulun toteuttamiseen..meillä kun kaikki suku ja ystävät on 600km päässä, siistä ei apuja unikouluun tai edes päivällä ollut :)
Nukutaan 2päiväunet ekat 9.30-10 aikaan..1-2h ja toiset 15 aikaan 30min-1h..olen tyytyväinen..jaksaa äiti ja poika paremmin nyt :)

Meillä 8kk neuvolassa painoa 8380g jaa 73cm..noottia tulee aina kun paino ei oikein nouse mutta semmonen elohiiri on että kuluttaa kaiken mitä syökin :D mennään kontaten ja lujaa..noustaan seisomaan ja kävellään tukea vasten..paikallaan ei pysytä kun nukkuessa ja sillonkin vaihdetaan sängyssä päätyä tuon tuostakin :) En ole huolissaan painosta kun poika on tyytyväinen, virkeä ja kehittyy huimaa tahtia :)
Nyt on kovasti isin perään..kun isi tulee töistä roikkuu lahkeessa koko ajan ja seuraa kuin hai laivaa..ihana huomata miten isistäkin on tullut tärkeä :)

Meillä ei telkkaria seurata kuin silloin ku laittaa jotain laululeikkejä pyörimään, kova poika tanssimaan :) alkaa taputtaa hurjasti kun musiikit soi :)

Iloista kevättä kaikille :)

emjm ja E 8,5kk
 
Itse olen myös harkinnut tuota unipussia. Onko kuinka monella käytössä ja onko suositella jotain hyvää merkkiä? Meillä on nukuttu hyvin parin kuukauden ajan,mutta nyt tuo seisomaan nouseminen näyttää häiritsevän unia. On muutaman kerran noussu seisomaan pinniksessä ja mua nyt pelottaa,jos menee kaatumaan yöllä. Nukkuu omassa huoneessaan.
 
Moi!
Aika rientää poika kohta 9kk. 8kk neuvolassa pituutta 73 ja painoa 9,5kg. Arki sujuu omalla painollaa:) ja pienimies on mahtava. Motoriikka kehittyny huimasti 6kk oppi konttausasennon jossa hytkytti itseään ja haki liikkelle lähtöä. Nyt 3vkoa kontannu ja edellispäivänä alko kävelemään rahi tukenaan. Nousee tukea vasten pystyyn ja käsiä jo irrottelee. Konttaa myös yläkertaan nopsaan (ei olla hankittu portteja ja ei liikoja kiinnitä ainakaan vielä huomiota niihin).
Rytmi taitaa olla aika sama kun aikasemminkin ehkä inan pidempään jaksaa olla päivällä hereillä. Rintaa juo edelleen enkä oo yrittäny rajottaa muttei sitä halua 5x enempää. kiinteitä syö 2dl kerralla 4x päivä ja 1dl sosetta iltapäiväl välipalaks. 2 päiväunet ottaa ja yöpuulle käy 20.30 ja aamu alkaa 7, saattaa herätä jo 4 jollon käyn laittaa tutin. Unia pussia ei oo ollu, yöt oli hiukan rikkoinaisia ennenkun kun oppi konttaa kunnolla. Tykkää onneks pötkötellä meidän kanssa ja noustaan vasta 7.45 ylös.
äitiä osaa huutaa ja isi taittuu izzzi, kissaa suhisee ja koiran nimeä hakee. Leikkii yksikseen mut usein istuskelen tai makoilen lattialla touhuten omiani ja toinen omiaan. Telkkua en pidä päällä päivisin kuunnellaan lasten radiota tai kuunellaan cdtä. Iltasin katsoo pikkukakkosta jossa torstain kani neponen saa suurimmat riemut kehiin..
Kovasti odotan et tulis enemmän kevättä ja viitteis ulkoilla muullakin tapaa kun nukuttamalla vaunuissa. Niin karmee tuuli ollu ettei viitti toista istuttaa rattais. Käydään päivisin kyläilemäs ja leikkimäs tuttujen lasten kanssa joiden seurasta nauttii kyllä kovin!
 
Heipparallaa!


Meillä yöt on yhtä helvettiä, suoraan sanottuna. Tyttö käy unille 21 maissa ja nukkuu 1-2h kunnes herää änisten. Ehkä rauhottuu,mutta kestää vaan pikku hetken,kunnes taas herää ja huutaa. Ei rauhotu syliin,ei ees tissi siinä kohtaa kelpaa. Mulla palaa käämi ja luovutan. Tyttö kuitenkin niin harvoin itkee,että sitten kun huutaa niin ääni on todella korvia huumaava enkä kestä kuunnella sitä yhtään..
Kolmena iltana heränny 23:20 sekunnillleen.. Eilen illallakin tyttö sitten päätti valvoa 02:30 asti. Vänis ja vänötti sen 2h sängyssä meidän kanssa. Annoin jo panadoliakin välillä kun en voi tietää sattuuko jonnekin. Tyttö sai jotain ihme raivareitakin,huusi kun hurja ja heittäytyi selälleen sängyssä milloin mihinkin suuntaan..Telkkarin kaukosäädin helpotti oloa,mutta heti kun sen otti pois,alkoi tolkuton huuto. Tississä riippuu ja senkin takia menee tytöllä hermo kun maitoa ei taida ihan tulvimalla enää varsinkaan öisin tulla. Alkaa kyllä temperamenttisuus näkyä,äidin tyttökö? :)

Mä olen niin täynnä näitä levottomia öitä ja väsyny,ettei mulla todellakaan ole mielenkiintoa ruveta unikouluihin tms. en pysty keskittymään semmoseen..:ashamed: Mieluummin sit annan sen tissin ja siinäpä sitä sit ollaankin kierteesä :( Sekin vielä,että mies loukkaisi polvensa jalkapallopelissä,eturistiside poikki ja kepeillä liikkuu nyt sit kuukauden.. Ja mä siis hoidan nyt kahta,miehestä ei paljo apua ole tytön hoidossa. Olen kyllä todella lopussa jo. Hohhoijaa..

Kyllähän sitä tietysti kaikki uusi opittu tulee uniin,mutta miksi pitää huutaa ja itkeä?! En tajua. Päivällä tyttö hyväntuulinen ja touhuaa itsekseen. Nukkuu hyvin päiväunet ja syö hyvin. Mutta mikä ihme näissä öissä mättää?! Tosin,nyt kun mies vähä syrjemmällä lapsen touhuista,niin on aika kiinni minussa ollu. Ei jotenkin edes viihdy isin sylissä ja kun isi ei voi lattialla mönkiä ja riekkua tytön kanssa,niin vähän se tyttöä varmaan ihmetyttää.. Sekin vielä!

Vinkkejä? Apuja?



Tipetsu ja E 9kk5pvää.
 
Tipetsu: säännöllinen rytmi kehiin, se auttaa nukkumiseen. Laita tyttö nukkuun illalla kl 19, ettei tule liian väsyneeksi. Jos on väsynyt, silloin nukkuminen ja nukahtaminen menee vaikeeksi. Nukkuuko omassa sängyssä, se voisi olla paras? Yöllä älä mene heti katsomaan, jos alkaa vänistä. Odota ainakin 5 minsaa, ettet herätä, jos on siirtymässä unisyklistä toiseen. Syklien välissä saattaa kuulua pientä ininää. Tämän ikäinen kaipaa kahdet päiväunet. Toiset aamulla ja toiset iltapäivällä. Älä anna nukkua päikkäreitä yhteensä enempää kuin kolme tuntia, muuten nukkuu yöunensa. Säännölliset ruoka-ajat: puuro kl 8, lounas 12, välipala 14, päivällinen 17, iltapuuro 18.30. Maitoa aina kun herää. Rytmi kun toistuu päivästä toiseen samana, tytön pitäisi oppia nukkumaan. Viikon verran tässä oppimisessa voi mennä, mutta se kannattaa. Näin ainakin meillä ja vaikka rutiini voi joskus tuntua itsestä puuduttavalta, sen jaksaa, kun tyttö nukkuu 19-06.30 ilman heräämisiä. Toivottavasti uniongelmat helpottaa teilläkin - en olisi uskonut, että tämä toimii, kun ystävä tällaista meidän ongelmiin ehdotti, mutta niin vain toimi!

Ava ja tyttö 9kk
 
Ava Kiitos vaan ohjeista,mutta meillä kyllä jo noudatetaan yhtä ja samaa kaavaa ja rytmiä ja rutiinia päivästä toiseen. :) Viimeyö oli ihan ok,mutta silti heräsi taas samalla tavalla nukkumaanmenon jälkeen eli 1h unta. Alkoi vänistä,en menny ja sekunti vain niin huusi täyttä huutoa.. Siis tyttö nukahtaa tissille ja siirrän omaansa,tippuu meidän sängystä. Yöllä nukkuu meidän vieressä,saa muutkin nukutuks. Ei tarvi 30min. välein äninää ja huutoa kuunnella ja tyttöä edes takaisin nostella..
Tyttö nukkuu aamupäivästä eka 1-2h ja sit jossain 17 maissa 1h.. Sit valvoo sinne 21 ja tuolla koittanu saada sen iltayöstä heräämisen estettyä. Kyllä jos tytön 19 laittaa "yöunille" niin on 22 hereillä ja kukutaan sitten sinne aamuyöhön :) Ja siis ihan syntymästä asti hän on nukkunut tuonne 8-9 asti aamulla ja se passaa mulle ja miehelle paremmin kuin hyvin. Ja kun nyt itse niin väsyny ja yöt häslinkiä,niin ei tod. jaksa nousta mihinkään kellon soittoon esim. 7.. Mutta tietysti tytön etu tärkeintä.. Äääh!

Eli olenko mä nyt sit joku epäonnistunut asennevammanen äiti..? :ashmed: :confused:
Ja siis tätä en tarkota kysyä Ava sulta vaan kysyn itseltäni :)


Tipetsu ja E
 
Kakka-asiaa millaista kakkaa teidän pikkuisilla tulee? Kun nyt kiinteitä syödään ja aluksi meillä se kakka muuttui sellaisiksi kiinteiksi palleroiksi, mutta nyt on jo pidempään ollut löysää. Muistaisin vaan esikoisen aikaan, että se kakka olis ollut kiinteempää kuin nyt meillä. Kakka ei ole ripulimaista, eikä mitään erikoisen hajuista tai väristä, mutta on kuitenkin löysähköä. Onkohan ihan ok?? Voin kyllä neuvolassakin ottaa seuraavaksi puheeksi, kun ei mitään muuta vaivaa ole, ihmetyttää vaan.

Eroahdistusta ja äidissä riippumista meillä on nyt pojalla tälläistä. Heti kun menen pois näkyvistä, alkaa armoton huuto. Poika ryömii perässäni ja roikkuu lahkeessani ja sylissä pitäisi vain olla, huh, eipä siinä paljoa muuta tehdä :) Isän lohdutus ei kelpaa ja kädet ojossa huutaa mun syliin, jos olen näkyvillä. Hetken kyllä leikkii yksikseenkin, mutta jos vaikka kävelen ohi, niin kappas, huomaa mut ja tulee vikkelään perään ja huutaa syliin. Vähän raskas vaihe kyllä, mutta tiedän, että menee ohi, niin ei sen niin väliä...paitsi, toisista lapsista jää kyllä tuollaisia äidissä riippujia :whistle: Noh, en kyllä aina voi vain kantaa sylissä, koska esikoinen vaatii myös oman huomionsa, toinen sitten vain vinkuu/itkee vieressä säälittävä ilme kasvoillaan :ashamed:

Tipetsulle en kyllä osaa antaa vihjeitä, mitä tuo yöhuuto oikein on. Meilläkin kerran on yöt vielä ihme hulinaa täynnä...nyt yöllä ainakin 4-5 kertaa poika nousee istumaan unenpöpperössä ja itkee, lohduttelen ja silittelen poikaa, mutta hetken aikaa vain nousee ja itkeskelee, en tiedä mitä on. Välillä otan pojan sitten viereeni, kun haluan nukkua, poika hilaa ittensä niin kiinni minuun kuin vain pystyy ja siinä sitten nukkuu. Voi myös liittyä siis tuohon eroahdistukseen nämä meidän yöhulinat ainakin. Jostain luin, että tämän ikäiset alkavat nähdä jo unia, voisko sellaista sitten olla. Kuitenkin kun nämä naperot kasvavat, niin alkavat yötkin rauhoittua, näin ajattelen. Selkeä päivärytmi meilläkin on, niin ei voi siitä johtua.
Ja esikoisen aikaan meillä herättiin 8-9 aikaan, joten ei sun tarvi mun mielestä mitään herätyskelloja laittaa soimaan! :D

jkoo + poika 2pvää vajaa 9kk
 
Heippa pitkästä aikaa :)

Täällä opittu konttaamaan, nousemaan polville ja sitä harjoitellaan koko ajan. Pää kopsuu harva se päivä. Nukkumaan meno hieman muuttui levottamaksi kun oppi nousemaan istumaan. Muuten nukkuu vaihtelevasti, välillä koko yön ilman minkäänlaista ongelmaa, välillä itkee unissaan... Ollaan siirrytty omaan huoneeseen noin kuukausi sitten.

Meillä on kakka mennyt kovaksi kiinteiden syönnin myötä. Yritän antaa luumua, vettä ja välillä mallasuutetta...mutta kovaa vaan on.

Tipetsu Suosittelen nukuttamista omaa sänkyyn, niin kun herää niin herää samasta paikasta kuin mihin nukahti. Ja todennäköisesti kitisee koska haluaa viereesi öisin nukkumaan. Itsekin joskus otan viereen yöllä kun herää, mutta siitä nukkumisesta ei tule mitään kun tyttö alkaa pelleillä sängyssä, kiipeilee isään päälle ja hakkaa tyynyä. Elikkä omaan sänkyyn.

Äippä ja neiti 8.5 kk
 
Jkoolle nopsaan vaan vastaan että meidän tuplilla oli myös tollasta löysähköä ja monta kertaa päivässä kakkasivat ja molemmilla todettiin sitten vilja-allergia. Oli suolistoperäinen joten ei näkynyt verikokeissa vaan ainoastaan altistuksessa. Kasvoivat pois siitä 2 vuoden ikään mennessä! Keliakiaa epäilivät toisella mutta ei onneksi ollut sitä!
 
tipetsu toi teidän yö touhu kuulostaa harvinaisen tutulta. Meillä kans viime lauantaihin asti tissille nukahdettu eli nukahti sohvalla ja siirsin sänkyyn siitä sitten heräsi ekan kerran noin tunnin sisällä. Tätä tehnyt ihan muutaman kuukauden ikäisestä lähtien. Nyt pari viikkoa sitten lisäsi vielä toisen heräämisen tohon vielä perään eli sai olla koko loppuillan valmiustilassa että koska se nyt herää että herääkö nyt tänään kuinka monta kertaa. Eli mä en oikein sitä sitten enään jaksanu vaan nyt sunnuntai iltana aloitin jonkin näköisen unikoulun. Poistin pinniksestä toisen laidan ja siirsin pojan sängyn ihan omani viereen. Olen nyt antanut tissiä vielä sängyssä ja ennen kuin nukahtaa siirrän omaan sänkyyn. Sitten olen tassutellut sen aikaa että nukahtaa. Kahtena ekana iltana ei suurempaa huutoa. Eilen loukkaantus ja huusi nikotellen n.15min ja tänään sitten jonkun reilu 5min. Vielä ei ole kyllä vaikuttanut nukkumiseen muutakun että ne heti heräämiset on jääny. Muuten kyllä sitten herää jo 2 tunnin kuluttua syömään tissiä. Et tää on nyt neljäs yö et katotaan miten loppuyö sujuu. Loppuyöstä tosiaan nukkuu sitten vaihtelevasti omassa sängyssä ja mun vierestä. Kun mun selkä ei kestä että poika nukkuu vieressä kun sen täytyy nukkua ihan iholla et vaan vieressä olo ei riitän, ni olis kiva kun osais nukkua omassa sängyssä.

kakkajuttuja eli meillä vaikuttaa ainakin pojan vatsaan toi maidon määrä. Noin viikko sitten tuli hampaita ja poika söi tissiä ihan mahdottomasti ni kakka muuttu löysäks vaikka on kiinteiden aloittamasen jälkeen ollu suhteellisen kiinteää. Mitkään eri "oikeiden" ruokien syöminen ei ole siis vatsaan vaikuttanu.

Muuten meillä siis melkien kävellään jo ilman tukea että taaperokärryn kanssa vetää jo niin kovaa vauhtia ympäri kämppää että ei siinä enään kauaa mene kun hokaa et voi ilman sitäkin kävellä. Seisoo siis jo kans pitkiä aikoja ilman et pitää mistään kiinni. Meillä onnkeks poika oppis heti jalon pyllähtämisen taidon ni ei oo onneks toi pää kolahdellu kauheesti lattiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä peruna aiheuttaa kovaa vatsaa, jos on mutustanut keitettyä perunaa "kuiviltaan" (tytön ehdotonta herkkua, kun saa perunanpuolikkaan omaan käteen!)

Meillä myös heräillään öisin ynisemään ja itkeskelemään. Oon kokeillut tässä järjestyksessä: rauhoittelu äänellä ja silittelemällä, vaipan tarkistaminen, imetys. Toistaiseksi oon joutunut useimpina öinä aamuyöstä neljän-viiden maissa antamaan maitoa, kun muuten ei rauhoitu. Epäilen että vauva on ihan oikeasti nälkäinen, maidon saatuaan nukkuu aamuun.

Tipetsu, kuulostaa siltä että alat olla aika puhki... Ota asia ehdottomasti esille neuvolassa! Itselläni ei ole antaa mitään vinkkejä, kun oon välillä niin ulalla itsekin, että mitä vauvalla nyt on meneillään.

Hammashoitajalla käytiin tänään näyttämässä kaikkia kahdeksaa hammasta. Tytöllä on kireä huulijänne yläikenien ja huulen välissä, minkä takia etuhampaiden välissä on iso rako. Kuulemma sitten isompana voi harkita jänteen leikkausta ja rautoja raon pienentämiseksi. Tällä hetkellä siitä on sellaista haittaa, että ylähampaita on hankala pestä, kun harjaaminen ilmeisesti tekee kipeää. Alahampaiden harjauksesta tyttö nauttii. Täytyy olla jatkossa varovaisempi, en ollut huomannut koko huulijännettä, kun ei ollut tullut nosteltua vauvan ylähuulta...

Meillä tyttö on pari päivää sitten oppinut konttaamaan ja pari viikkoa sitten vasta alkoi nousta istumaan. Myöhäinen istumaan nousija, kuten veljensäkin (ja minä oman neuvolakorttini mukaan olen aikanaan ollut).

jkoo, meillä myös eroahdistus on ihan mahdotonta. Alahuuli alkaa väpättää samantien, kun menen keittiösaarekkeen toiselle puolelle tai kävelen huoneen toiseen laitaan vaatekaapille, huoh!

Töihin pitäisi mennä kahden viikon päästä, en tiedä onko tämä sitten erityisen huono väli tämän kiintymyssuhteen kannalta... Mies kyllä odottaa kovasti että pääsee viettämään päivät lasten kanssa, enkä minä sitäpaitsi montaa tuntia päivässä ole pois (osa-aikatyö).

Maikki ja pikku-H 9,5 kk
 
Terve :)

Täällä olisi kovasti suunta ylöspäin, mutta jaloille ei vielä päästä. Ostettiin konttauskypärä kun kaatumisia rupesi tulemaan monta päivässä. Eipä tuo päässä kokoajan pysy, eikä toki tarvikkaan, jos nyt ees vähän pehmittäisi noita kaatumisia. Muina uusina taitoina on tullut vilkutus ja noin kuukausi sitten opittiin taputtamaan käsiä yhteen. Se vasta hauskaa puuhaa onkin.

Olemme alkaneet pottailemaan. Ihan harjoitus ja totuttelu mielessä. Alkuun ei tullut tuloksia, mutta nyt kahden päivän aikana joka kerta tulee pissa tai kakka. Kovasti kehutaan tyttöä, ja selvästi pisun jälkeen odottaakin jo kehua :)

Heräämiset on aikaistunut 7-8 tienoille. Muutenkin päivärytmi muuttunut kun jaksaa olla pidempiä aikavälejä hereillä, 4 tuntia tosin yleensä maksimi. Päikkäreitä otetaan enään kahdet kolmen sijaan.

Kuinka paljon teillä muilla sormiruokaillaan? Meillä tätä harrastetaan varmaankin liian vähän, ei sen takia ettei tyttö söisi vaan äiti pelkää tukehtumista...hysteerikkönä seuraan vierestä kun toinen järsii kurkkua ja pelkään ettei saisi liian isoa palaa haukattua. Hävettää....

Mutta siis asiat rullaa täälläpäin suht hyvin. Odotetaan kovasti että päästäisiin hiekkalaatikolle lumien sulatessa. On ollut pitkä talvi...liian pitkä. Keinumaankin olisi kiva päästä.

Aurinkoista kevättä kaikille :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Äippä26;28251618:
Kuinka paljon teillä muilla sormiruokaillaan? Meillä tätä harrastetaan varmaankin liian vähän, ei sen takia ettei tyttö söisi vaan äiti pelkää tukehtumista...hysteerikkönä seuraan vierestä kun toinen järsii kurkkua ja pelkään ettei saisi liian isoa palaa haukattua. Hävettää....
Noh, meillä ei sormiruokailla lainkaan. Tai maissinaksuja olen antanut kun ne sulaa suussa vaikka menisi väärään kurkkuun joten täällä yksi vielä hysteerisempi :D. Ja hyvin nuo kaksi isompaa osaavat itse syödä vaikkeivat hekään vauvana ole saaneet sormiruokailla.

Meillä tuli juuri 9kk täyteen ja oppi taputtamaan yksi yö. Ei voinut edes olla äkänen yöllä herätyksestä kun toinen istuu vieressä ja taputtaa haltioituneena uudesta taidosta :heart:


Pojan lempparipuuhaa on tällähetkellä veljen sängylle kiipeäminen, ehkä siksi että se on kiellettyä ja äiti tulee heti perässä nappaamaan alas.
 
Meillä sormiruokaillaan satunnaisesti. Annan käteen leipää, keitettyä perunaa/bataattia/kesäkurpitsaa, keitettyä makaronia, kurkkua, omenaa, banaania... Mä en taas osaa olla yhtään hysteerinen tukehtumisen suhteen. Välillä tyttö kakoo mutta kyllä se ruokasilppu aina on ulos tullut. Kerran tunki kerralla suuhun puolikkaan perunan ja aikansa pureskeltuaan lopulta oksensi mössön ulos, mutta oon ajatellut sitä osana oppimisprosessia...
 
Heippa, piiiiiitkästä aikaa. Meillä nyt ikää 10kk 1vko.
Ja edelleen hitaita hämäläisiä ollaan. Tuettuna poika istuu, takaperin ryömii, kävelytuolilla kävelee, tukea vasten seisoo jo hyvin ja nousee konttausasentoon käväisemään. Juo itse tuttipullosta ja ööh...mitähän muuta. Ei kuitenkaan itse nouse istumaan tai seisomaan, ei konttaa eikä ryömi eteen päin.

Mutta meillä puhutaan jo. Ensimmäinen sana oli "äiti", sitten sanotaan myös "iti" ja "pappa". Lisäksi poika on kiinnostunut kaikesta, leluista, koirista, kaikesta. Pinsetti ote toimii pirun hyvin ja suuhun menee pikkukivetkin. Saapi olla tarkkana.

Suusta löytyy 8 hammasta ja kaksi uutta lisäksi tulossa. Yöt meillä nukutaan klo 20.00-7.00 putkeen lähes aina, en muista milloin viimeksi olisi yöllä herännyt, ei kuukausiin.

Hiuksia on ukolla niin paljon että ne on leikattukkin jo kolmesti :D
Kylpeminen ja vesileikit on mielipuuhaa meillä.
Fysioterapiassa käydään kunnes poika ottaa ensi askeleensa.

siinä oli sekavasti meidän kuulumiset. Pituus ja paino ei tiedossa kun ollaan oltu neuvolassa viimeks 7kk, siitä on aikaa. Mutta 86cm vaatteita käytetään meillä, pitkä jätkä. Lääkäri neuvolassa nyt 17.4
 
Ihana kun nämä lapset kehittyy niin omaan tahtiinsa.

Meidän poika on nyt 9,5kk ja kävelee kärryn kanssa sujuvasti ja uskoisin ettei kauan mene että kävelee ilman tukeakin. Toisaalta sanoja ei vielä tule ja pinsettiotekin puuttuu, ei kaiken oppimiseen voi keskittyä samaan aikaan :D

Poika tykkää heitellä palloa ja yrittää kovasti tehdä palikkatorneja mutta vielä heikoin tuloksin.

Seuraava neuvola on vasta 1-vuotiaana.
 
Moimoi piiitkästä aikaa!!:)

Täällähän meinaa keskustelua laantua sitä mukaa kun lapset kasvaa ;)


Tyttö täytti eilen 10kk :heart: Meillä istutaan,kontataan,seisotaan ja kävellään tukea vasten. Pinsettiote toimii ja kaikki jutut kiinnostaa. Tyttö puistelee päätään kun kielletään eli ällikin pelaa :) Mutta sanoja ei tule. Niinhän sitä sanotaan että jos lähtee liikkeelle aikaisin,niin kieli jää jalan alle eli puhe tulee sitten myöhässä. Eipähän sitä tietystikään kaikkeen pysty yhtäaikaa oppimaan. Kaikki mukulat kehittyy niin eritavalla.
Mutta meillä on nämä ilta- ja yöhulinat ihan hulluja,edelleen.
Tyttö nukahtaa edelleen tissille. Nukkuu nyt enää 30min. kun herää ähisemään,eikä muu auta kuin tissi. Enkä mä rehellisesti muuta vaihtoehtoo ees aattele tai kokeile,tissillä hiljenee. Jos saan tytön uneen uudelleen nukkumaan menee 10min.-1h kun äninä alkaa uudestaan. Luovutan ja otan tytön olkkariin. En vaan jaksa juosta 30min. välein makkarissa!! Tätä showta on kestäny nyt semmosen 3-4kk,sama toistuu joka prkl ilta ja mä olen ihan täynnä!! :'(
Päiväunet tyttö nukkuu kuin enkeli,käy unilleen 11-12 maissa ja nukkuu 2h,vaikka 3h jos vaan annan nukkua. Toiset unet 30min. tyttö nukkuu 16-17 maissa. Yöunille tyttö käy 21 ja luulis nukuttavan jo tuohon aikaan ja nukkuvan sitten sikeästi,mutta ei!! Tasan 30min. ja äninä alkaa. Miehen jalka paskana ja kepit vieläkin ja leikkauskin kai edessä,niin mä hoidan tyttöä yötä päivää yksin.
Yöhän jatkuu sitten äninän merkeissä,tyttö etsii tissiä änisten 30min.-2h välein. Ei välttis syö,kunhan lupsuttaa. Mä en pääse edes veskiin yöllä kun tyttö havahtuu hereille kun lähden sängystä tai siirrän omaansa. Viimeyönäkin oli pakko ottaa tyttö mukaan veskiin klo 04:45. Mies ei tajua mistään mitään yöllä kun nukkuu niin sikeästi :headwall: Mä olen ihan todella uupunut. Olis niin luxusta istua aivot off-asennossa sohvan nurkassa illalla muutama tunti,kun lapsi nukkuu,mutta vissiin se on ihan liikaa pyydetty. Päivällä kyllä vaikka 3h menee ja ois omaa aikaa,ihan ok mutta kun ilta ois paaaaljon tärkeämpi ja saada tyttö nukkumaan yöuniaan rauhallisesti omassa sängyssään. Mitä voin tehdä?
Aika menny niin nopeasti ettei jotenkin ole tajunnu muuttaa asioiden kulkua,esim. just tuo nukkuminen omassa sängyssä jne. olisi kai sekin ollut valittavissa aiemmin,jo ihan vauvana. Mutta ekat viikot tyttöä piti syöttää 3h välein,niin se oli jotenkin helpompaa kun hän vieressä nukkui...Tytön kasvua ja touhuja on ihana kattoa,mutten pysty nauttimaan ajasta hänen kanssaan,kun koko ajan stressaa ja joka paikkaan koskee. Iltaa ja yötä odotan kauhulla ja paniikissa.
Iltaisinkin kun tyttö nukkuu enemmän kuin 30min. "odotan" että koska äninä alkaa ja joskus ihan säikähdän kun se alkaa..
Suihkussa ehdin juuri ja juuri käydä..Mies kun ei voi varata toiseen jalkaan ja keppejä tarvii,niin ei paljon pystyt auttamaan tytön kanssa.
Olin yhteydessä jo MLL:n vanhempainnettiin näistä asioista,mutta unikoulujahan sieltäkin tuputetaan. Ei todellakaan riitä kärsivällisyys ja pinna mihinkään pirun tassutteluihin enää tässä tilanteessa :( En tiedä mitä tehdä ja miten. Annanko tytön valvoa illalla meidän kanssa suosiolla vaikka sitten 23-24 asti,huudatanko omassa sängyssään ihan kylmästi,nukutanko 30min. välein,vai mitä helvettiä teen?! En jaksa enää!


Tipetsu ja E 10kk1pv
 

Yhteistyössä