***KESÄKUUN KULLANKERÄT*** Toukokuussa

Heippa :)

Enpäs ole tänään ehtinyt koneelle laisinkaan! Siskon 4v. tytsä tuli heti aamuvarhain hoitoon, tarhassa jonkin sortin epidemia, ja ns. korvaava tarha vastaanotti vasta klo 14. Me askarreltiin parit kortit, katsottiin sivusilmällä Shrekiä, väritettiin ja tehtiin pari lahjaa mummille ja ukille. Syötiin kunnon välipala ja käytiin puistossa riehumassa. Jätskien jälkeen olikin jo aika lähteä tarhaan. Yllättävän ärsyttävää liikkua parillakin eri bussilla, kun alavatsa on kokoajan kivikova.

Onko nää nyt niitä harjoitussupistuksia? Eli siis alavatsa (ja osittain koko vatsa) "kovettuu" kokonaan, tulee hirmuinen painontunne. Jos olen makuullani, niin tuntuu ettei happi kulje kunnolla / kuulen pulssini korvissa ? Jos on, niin näitä tulee KOKOAJAN. |O Ensin luulin että housut kiristää kun tuli ihan muutaman minuutin välein ahdistava tunne häpyluun yläpuolelle, vaihdoin löysiin ja vieläkin tuntuu. Tää on tätä kokemattomuutta kaikki :)

Hirmuisesti raskausmyrkytysoireita ihmisillä :eek: Onko se oikeasti noin yleistä?! Toivotaan ettei myrkytystä ole, loppuraskauden muita vaivoja vaan, jookos? Torstaina vasta neuvola, siihen asti pitänee ihmetellä olemassaoloa ja sitä, josko tässä vielä menee 5 viikkoa :LOL:

Paljon tsemppiä tarvitseville!

Elppa & Antsa 36+6
 
Elppa: tuttu tunne.. Mulla on vaan taas koko päivän supistusten aikana vihlonut alapäähän ihan kun joku "sinne" työntäs puukkoa :kieh: Onneksi ensi viikolla se poli aika et tietää onko mitään tapahtunut viime kerrasta.
 
Emilija, kiitos kokemuksesi jakamisesta, kohtalotoveri. Sulla vieläpä huolena vauvan koko. Mulla ei ole mitään tietoa vauvelin koosta, ei ole missään vaiheessa annettu minkäänlaista arviota, mut jos veljeensä tulee, niin vissiin ihan hyvänkokoinen vauva on tulossa. Riippuen tietysti, millä viikoilla syntyy. Esikoinen oli siis syntyessään rv 37+2 n. 3,5-kiloinen, tosi vantteran tuntuinen ja näköinen.

Mulla ei ole kohdunsuuta tutkittu kuin joskus raskauden puolivälin tienoilla. Eikä tässä varmaan kannata enää ruveta ronkkimaankaan, ettei pistä tilannetta pahemmaksi. Kipeitä supistuksia mulla ei ole ollut, kovettavia vain, mutta alapäähän vihloo välillä, ilmeisesti silloin kun vauva kääntelee päätä. Edellisessä raskaudessakin kipeät supparit tulivat vasta silloin, kun synnytys lähti käyntiin.

Mutta kyllä sen nyt tosiaan tuntee, että vauva on alhaalla. Varsinkin kun on istunut ja nousee ylös, vihloo ja tuntuu kuin vauva työntyisi ulos! Välillä painaa myös peräpäähän.

Illan jatkoja!

tipu 34+3
 
ikionnellinen
Mouse(ko)? kyseli baby showereista, mulle kaverit järkkäs viime viikolla yllätys vauvakutsut. Oli tosi kivat, muutama leikki ja ihana lahjapaketti. Yksi leikki oli vauvan soseiden maistelu, piti arvata mitä ruoka-aineita niihin on käytetty, hedelmäsoseet kyllä maistui kaikille mutta kasvis-lihamossakat vähän tökki... :LOL:
Tänään on ollut sitten siivousta ja siivousta koko päivän, miten sitä likaa aina kertyykin, kahdella aikuisella ihmisellä näin paljon :whistle:
Vointi siis sen mukainen, selkää jomottaa ja sukkapuikkofiiliksillä mennään..
Ikionnellinen 35+5
 
Heippa

Taallahan mina englannissa asustan ja siksi on nyt ollut helletta. Tanaan kavin ystavan kanssa ostoksilla ja sit autteli asunnon siivoamisessa. Oli tosi kiva homma, yksin olis kestanyt vaikka kuinka.
Mullekkaan ei ole tehty sistatukimusta koko raskauden aikana. Talla viikolla tullee vk36 tayteen. vahan pelottaa kun kaksi viikkoa sitten tama vauva oli peratilassa ja sama on tunne. Ei siis ole mikaa paa painamassa alhaalla. Koko yon paasen nukuttua yleensa vasta aamu kuuteen asti ennen kun taytyy menna vessaan. Ennen piti parhainmillaan kolme kertaa yossa.
En ole laakaria nahnyt koko raskauden aikana. Ensi viikolla on neuvolan tati tulossa kaymaan ja ajattelin kysya et minkahan kokoinen tama vauva on kun vahan pelottaa et jos kaantyy oikeinpain niin mahtuisko edes sitten ulos tulemaan. Jotenkin on sellainen tunne et aika iso vauva on tulossa.
Nyt jalat niin turvonneet et ei paljon pysty loppu iltana liikkumaan
 
voi kun muuten on nätti päivä jos tuota tuulta ei lasketa mukaan.. :/
paljon on hukkunut porukkaa alku ajoista,mutta myös monta uutta ollaan saatu mukaan ;)
toivottavasti kaikille kesäkuun masuille kuuluu hyvää.. :hug:

omaa (.)
eilen kävin labraan viemässä viljelynäytteen pissasta ja tänään saan alustavat vastaukset..
tuota raskausmyrkytystä olen kans kovasti miettinyt ku on kaikki oireet paitsi se verenpaine..
näköhäiriöt,ahdistukset,ylämahakipu,valkuaista, päänsärky.... :eek:
klo 12 saan vasta vastauksen ja nyt jo jännityksestä maha ihan kipeenä...

nuorimmalle olen nyt 2pvä opettanut että neiti nukkuu matkarattaissa päikkärinsä jos haluaa ulkona nukkua ja vauva tulee sitten vaunuihin ja niitä olen nyt pessy.. ;)
yllättävän hyvin on menny,saas nähä miten käy kun vaihdan tuon vaunun kopan tuohon vaunuihin.. :whistle:

mutta nyt aamupalalle,hauskaa päivää kaikille masukkaille! :wave:

tuire ja mini 34+4 :heart: :heart:
 
Huomenta :D

rakkapanuu tulee sitten kertomaan neuvolakuulumiset :wave:

Me lähdetään esikon kanssa kehipolikäynnille. ( keskosuudesta johtuvat kontrollit ) Aurinkoista kevätpäivää kaikille mamatsuille :flower: B)

Venla ja Tauno 37+2
 
Huomenta kaikille!!

Minäkin mietin yks päivä, ettei vivvistä ole kuulunut mitään. Toivottavasti kaikki hyvin.

Meillä eilen neuvola. Painoa ois voinu tulla hiukka vähemmänkin, mut minkäs teet kun suklaa maistuu... :whistle: :ashamed: . Pissa puhdas, hemppa 119, turvotusta hiukkasen, paineet ok. Vauvan syke sama kun viimeks, 130. Ja hän on nyt siitä viistoasennosta vaihtanu rt. Oon kyllä alapään vihlonnasta huomannutkin sen :kieh: . Sf mitta 31. Vielä viikolla 29 mentiin yläkäyrillä, mut nyt siirrytty takasin keskikäyrälle. Seuraavaks onkin sit lääkärineuvola kahden viikon päästä.

Tsemppiä ja voimia kaikille tarvitseville! :hug: . Minusta tuntuu, et valitan pieniäkin oireita, vaik oikeesti oon näköjään päässy aika helpolla... :snotty:

profiilissa tän viikon masukuva :heart:

Kissantassu ja Napsu 34+2
 
Yritän täs itselle uskotella ettei mul mitään myrkytystä oo! Turvotuskin vähäisempää nyt aamulla ku illalla ja pääkipukin poissa. Se siitä myrkytyksestä. Luulosairautta! :ashamed: Hyvä niin!!

Minullakin maha lähes koko päivän kovana. Monesti luulen et housut painavat ja kun niitä löysäilen niin sama tunne jatkuu. Onko teillä muilla MENKKAMAISIA kipuja??? Ovatko nekin suppareita??? Tänä aamuna meinasi itku päästä ku oli niin tautisen kipeä maha. Väänsi ainakin puolituntia sillain kuin menkat olisi just alkamassa. Oli aika kauhea tuska, mut onneks helpotti!

Mulla ressi, huolet ja murhe ei vaan hellitä. Aika raskas kevät ollut. Tapahtunut enemmän kuin koskaan yhteensä.
Ensinnäkin pitkän odotuksen ja raskaiden lapsettomuushoitojen jälkeen aloin vihdoin odottamaan tätä pienokaista. Samaan aikaan aloiteltiin talon rakennuspuuhia. Molemmat uutta, ihmeellistä ja ressaavaa. Alkuvuodesta saatiin tietää et äiti sairastaa syöpää joka on pahasti levinny. :'( Pääsiäisenä kuoli miehen veli ja nyt saimme tietää et miehen siskon miehellä syöpä ja äitini tila koko ajan vain pahenee ja heikkenee... :'(
Muutto olisi edessä parin viikon päästä ja tuntuu ettei siitä selviä hengissä. Kauheasti tekemistä mut oma vointi niin huono ettei pysty juuri mihinkään...
Ressaa ja masentaa!!! :'(
 
Voi maleha :hug: Koita nyt olla murehtimatta. Asioilla on taipumus järjestyä, vaikka pakko myöntää, että itekin tulee revittyä stressiä ihan olemattomista asioista... Saatteko apua muuttoon mistään? Nuo sairastelut ja poismenot on ikäviä ja tulee tosi huonoon aikaan, vaikkei tuollasille taida hyvää aikaa ollakaan... Jaksamista!

Myös muille tarvitseville toki lähettelen voimia. Oon yksin kotona ja mietin, mitä tekisin. Hommia on vaikka kuinka, mutta mistä alottas...

Ammu ja Iltatähti 36+2 =)
 
Malehalle paljon voimia ja jaksamista :hug:

Oltiin eilen tutustumassa synnytyssairaalaan. Mulla on ollut koko ajan "kammo" sinne osastolle joutumisesta, ja se vaan vahvistui eilisen jälkeen. Siis synnytystä en jännitä oikeastaan ollenkaan, vaan niitä synnytyksen jälkeisiä päiviä... Ja kun ensisynnyttäjä taitaa vielä joutua usein viettämään siellä useampia päiviä :ashamed: Mää en halua!!!

Galluppia: onko teille tullut karvoitusta vatsaan? Mä alan kohta muistuttaa apinaa :LOL: Ja kokeneemmat, häviääkö ne jossain vaiheessa itsestään vauvan synnyttyä?

Mulla on viime päivät olleet sormien nivelet kipeinä. Luin jostain, että liittyy turvotukseen. Mutta kun mulla ei ole ainakaan näkyvää turvotusta, ja sormuksetkin mahtuu hyvin sormiin. Pitänee ottaa puheeksi torstaina neuvolassa. Myös vatsa on aika usein kipeä, mielestäni ei oo supistuksia vaan sellaista erilaista kipua. Ei onneksi kovin tuskaista kuitenkaan, joten kestetään. B)

Tiivari ja Tyyppi 36 + 2
 
Heipat! :flower:

Karvoituksesta- juu-u! Tollanen söpö jääkarhukarvoitus on tullut tohon masuun :D Eiköhän se helpota synnytyksen jälkeen.. Ihan letille sitä ei onneksi saa.

vivvi16:n katoamista ihmettelin minäkin, toivotaan että kaikki on hyvin! :flower:

Mulla on ruokahalu 0! Ihan outoa, eilenkin "unohdin" syödä illalla. Klo 17 tein ruuaksi kanalasagnea ja salaattia, sen jälkeen en muistanut syödä mitään, join kyllä. Nukkumaan menin klo 01.30 matsin jälkeen ja ihmettelin kun vatsa oli hirmu kipeä. Heräsin klo 3 vielä kauheampaan mahakipuun - söin jogurtin ja heti helpotti :ashamed: URPÅ! Tajuais vaan säännöllisesti syödä ja hyvin, vaikkei sitten maistuiskaan. Ehkä mulla on ajatukset niin muualla, että ruoka on toissijainen ajatus; en olis uskonut tämänkään ajatuksen koskaan päähäni tulevan :LOL:

Paras kaveri tuli ulkomailta lomailemaan, tänään laatuaikaa ja paljon pölinää :heart: Kohta kaupungille! (näin viime yönä unta että mulla meni vedet junassa, ja ihmiset rupesivat ympärillä oksentelemaan kauhuissaan :LOL: ). Taidan mennä bussilla... ;)

Elppa & Antsa 37+0 <----- bileet pystyyn!!! :heart: :wave:
 
Malehalle erittäin suuret voiman halaukset :hug: . Ei ole helppoa seurata oman äidin sairastamista. Kuin ei myöskään muiden lähi sukulaisten. Minun äidilläni on MS-tauti. Hän on kyllä sitä sairastanut jo 15 vuotta. Joten tällä hetkellä mennään aika seesteistä kautta. Mutta tiedän kuinka vaikeaa on seurata vierestä, aina kun tulee jotain uutta sairauteen liittyvää. Vaikka syöpä ja MS-tauti on todellakin eri asia. Mutta muistan kuinka vaikeaa aluksi oli sulattaa se sairaus. Kun MS-taudistakaan ei tiedetä, miten se etenee. Toisilla tosi nopeaa, mutta meidän onneksemme äidillä on edennyt hitaasti. Äidistä ei olekaan minulle tähän omaan tilanteeseen muuta kuin henkistä apua. Hän on juuri nyt ollut tosi rankalla kuntoutusjaksolla ja on sen jälkeen pitkän aikaa todella väsynyt. Ja se rakentaminen tuo kyllä todella omat ressinsä. Vaikka minä koen myös sen niin, että saan tähän arjen pöyrittämiseen jotain muutakin ajateltavaa. Minä olen siis suunnitellut kaiken ja mieheni sitä toteuttaa. Meillä on Maleha varmaan muutot lähdes yhtä aikaa. Toivotaan että, teidän lähiomaiset saavat hyvä avun sairauteensa! Vielä kerran voimia! :hug:

Itsellä täällä paineet nousee päivä päivältä. Tän aamun en ole tehnytkään muuta kuin levähtänyt. Pää on ihan tukossa. Onneksi lapsilla on leikit luistanut. Vaikka olenkin ihan tyhmä ja vedän nyt sitten huonoa omaatuntoa, kun en ole vienyt lapsia ulos. Pelottaa ihan hirveesti, että joko ne huomenna ottaa minut sisälle. Ainakin pariksi päiväksi. Sen takia olen levännyt, että saisin olla kotona. Miehellä alkaa nyt ne ylityöt, niin lapset joutus oleen niin paljon mummilassaan, että säälittää. Olis helpompi, kun minä saisin levähtää kotona.

Gallubiin, minulla on tullut karvoitusta vatsan päälle. Onneksi minulla on jaloissakin niin vaaleat, että ei ne mahassakaan paljon näy. Kyllä ne siitä häviää. On tullut ennenkin..

Kuopuksemme syntyi muuten juuri tänään, jos vertaa raskausviikkoja. Hänhän käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia.

Oikein aurinkoista päivää kaikille!

Reropera 37+1
 
galluppiin Maha rehottaa kyllä sillä tavalla, etten kyllä bikineissä tai napapaidassa kehtais liikkua missään :D Toivon kyl tosiaan et karvat katoaa sit synnytyksen jälkeen, mikäli sinne koskaan päästään -_-

Tänään siis oli neuvolalääkäri, viimeinen semmonen. En saanu synnytystapa-arviota niinkuin en paino-arviotakaan. Huoh. No paikata kiinteet ja kiinni ja kaulaki lyhentyny jopa 1cm. Ei taida meidän puskutraktori haluta ulos ennen juhannusta! (silloin kai jo, jos käynnistykseen pääsis rv42+0 ja siinä kestäs pari kolme päivää ) Tosin iha hyvä niin, ettei kerkeis syntyy ennen pääsykokeita, ni niihinki pääsis.
No muuta mitä neuvolassa selvis tänään oli se et kyllä miullakki supistelee siis niitä harjotussuppareita, mutta en siis tosiaankaa niitä tunnista enkä erota. Maha joo menee kovaks, mut miusta tuntuu et se on koko ajan tollanen, ehkä miulla sitä on joku ikuisuuskestosupistus :LOL:
Kerkes lääkäri muuten jo vähän kettuilla painosta kunnes neuvolatäti sille huus et täl viikol paino laskenu 600g edellisestä, että ei siitäkään sen enempää :LOL:

Menhit ja Ella(viljami) rv37+1
 
Minä taas kyselisin teiltä:

Onko kellään alituisesti verenmaku suussa? Vaikka kuinka juo ja juo, niin en saa sitä pois suustani. Onko kukaan kuullut mistä sellainen vois johtua.. Ollut jo vähän aikaa, viikon ehkä..
 
Neuvolassa käyty:
RR 99/68
Pissa puhdas
Paino +450g/vko
Turvotus ++
Sf 32
Syke 140
Rt ja hyvin alhaalla
Kaikki ihan ok.Väsymys ja huono-olo enteilee lähestyvää synnytystä.

Malehalle :hug: Kaikesta huolimatta yritä nauttia raskaudesta ja kohta syntyvästä pienokaisesta.Mulla on kanssa ollut noita menkkakipuja,ei siis varsinaisia supistuksia,niin mä oon ymmärtänyt,että ne pehmittäis kohdunsuuta ja muutenkin valmistelis tulevaa varten.

Toivotaan että Vivvi16:sta on kaikki hyvin!

Galluppiin karvoista:Mulla on sellasta pientä nukkaa koko maha täynnä ja samaten poskissa ja leuassa.Onneksi ihan vaaleeta,mikä näkyy vaan valoa vasten.Eiköhän ne häviä synnytyksen jälkeen.

Bamse 36+4
 
Malehalle :hug: Yritä jaksaa. Rankkaa varmasti on :(

reropera yrittää pyyhkiä huonon omantunnon nyt pois. Lepäile niin kun voit ja jos ne lapset kerran viihtyy, niin ei hätää =)

vatsakarvoitus on tullu mulle jo alkuraskaudesta, sellanen untuvapeite + mustat karvat viivana :whistle:

verenmakua ei mulla ainakaan oo ollu :/ Onko sulla hemppa millä lukemilla? voisko joku sellanen vaikuttaa
 
Sun täytyy reropera asennoitua nyt vaan niin, että tää on tilapäistä. Lasten kanssa touhuat taas sitten, kun vauva on syntynyt. Laiskottaa... taidan mennä isännän, kissan ja koiran kanssa päivänokosille :D

Ja tosiaan... missä se vivvi16 oikein luuraa?! :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Minä taas kyselisin teiltä:

Onko kellään alituisesti verenmaku suussa? Vaikka kuinka juo ja juo, niin en saa sitä pois suustani. Onko kukaan kuullut mistä sellainen vois johtua.. Ollut jo vähän aikaa, viikon ehkä..
Tyypillinen oire raskauden aikana. Varsinaisesti puhutaan raudan mausta, mutta aika samalta ne veren kanssa maistuu. Mulla oli alkuraskaudessa koko ajan, mut nyt on onneksi vähentynyt. Mutta siis ihan normaalia on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
verenmakua ei mulla ainakaan oo ollu :/ Onko sulla hemppa millä lukemilla? voisko joku sellanen vaikuttaa
Eilen oli hamppa 133. Eli todella hyvä. Se on kyllä itsestään noussut kolmen viikon aikana 14 pykälää. Aika ihme.. Voi se kyllä johtua siitä, etten ole syönyt vaaleeta leipää juuri ollenkaan. Vain ruista, että verensokerit pysys tasasena. Verenmaku on varmaan todella ihan normaalia, ihmetytti vain kun yleensä se on alkuraskauden merkkejä. Jospa se mulla on loppu merkki.. =) Siitä tulikin mieleen, mulla kokoajan irtoaa limaatulppaa..

Ei tässä auta oikeesti, kun ottaa päivä kerrallaan ja levätä. Nuo lapset varmaan nauttii siitä, kun äiti ei ole käskemässä heitä ulos. Ja saavat vetää omaa leikkiään rauhassa. Kyllä se taas kohta näkyy talon siivossakin, mutta näkyköön. Onneksi mieheni aikoi tänään hakea heille heikkaa hiekkalaatikkoon. Se varmasti saa heidät ulos ihan itsestäänkin. Nuo tytöthän (3 vanhinta) meillä on muutenkin ulkona keskenään, jos vain viitsivät mennä.

Ruoka on uunissa tulossa, niin taas saa mennä rauhassa lepään.. :whistle:

Reropera

 

Yhteistyössä