**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

Tsemppiä Taniira! Toivottavasti tilanteeseen saadaan jotain selkoa piakkoin.

Täällä on kotiuduttu Kättäriltä pari tuntia sitten. Labrat oli ihan ok, samoin verenpaineet vähän ehti laskea, pissa yhdellä plussalla. Pääsin ultrattavaksi, istukka ja kaikki virtaukset hyvät. Mutta vauva kasvoi alakäyrällä, painoarvio nyt vain hieman alle 2300 g. Ens viikolla on kontrolliultra. Lääkäri sanoi kuitenkin ettei ole aihetta huoleen, kaikki näytti muuten hyvältä ja niin paljon vauvan kokoon vaikuttaa mm. vanhempien syntymäpaino. Minä itse olen syntynyt tasan 40+0 ja painoin vain 2850 g ja mies syntynyt 35+5 kaksosena ja painoi 2200 g. Eli perinnölliset tekijät luultavasti suurin syy vauvan pienikokoisuuteen :) Sf-mittahan mulla on koko ajan mennyt hieman keskikäyrän yläpuolella :D

elpukka & papu 35+6
 
Onnea Amy_mam ja jenzei vauvoista.

Jenzein tapauksesta vielä: itsekkin tuohon vuoronvaihtoon törmänneenä toisen lapsen synnytyksessä en vaan pysty ymmärtämään miksi yksi henkilö ei voi hetkeksi poistua katsomaan tilannetta ja auttamaan kun heillä kuitenkin on tiedossa että joskus synnytykset etenevät hyvinkin nopeaan. Se on aika avuton tunne olla sairaalassa jos tuntuu siltä ettei ketään oikeasti kiinnosta vaikka lapsi syntyisi käytävälle.

Tsemppiä myös ongelmien kanssa painiville.

(.) Mulla oli tiistaina neuvola, ja kaikki tuntui olevan mallillaan. Vauva on lääkärin mukaan varmasti rt:ssä ja jo aika alhaalla. Ei kyllä ultrattu, mutta sai minut vakuuttuneeksi, laittoi vielä mun käden vatsan päälle ja sanoi että tässä on jalka, tunnetko? :) Kohdunkaulan tilannekkin oli hyvä viikkoihin nähden uudelleen synnyttäjälle: pehmennyt, pituus 2 cm ja ulkosuu hieman auki. Muutkin arvot olivat kunnossa. Huonovointisuuden sanoi todennäköisesti johtuvan vielä viime viikon vatsataudista ja suositteli Gefilus tms tuotteita. Ja niistä onkin ollut apua.

Orange80 rv 35+4
 
Hirmusesti onnea vauvan saaneille :flower:

Itsekin eilen illalla vierailin tuolla synnärin puolella, ylämaha taas kipuili mutta kipu äityi niin pahaksi että ei meinannu enää pystyä kävelemään :p samalla tuli muutama supistus ja selkää juili.. mutta eipä siellä ollu vauvalla mitään hätää :) siellä köllötteli meijän poitsu, painoa 2700g tällä hetkellä :)
Lääkäri määräs minut käymään vielä maksa ja sappikokeissa ja varmistamaan että kipuilu ei johdu niistä.. kävin siellä aamulla ja nyt ootellaan vastauksia ainaki huomiseen...
Lääkäri sano että jos syntyy näillä viikoilla niin sitten ei estellä eikä enää anneta kortisoonipiikkiä, kuulemma on jo keuhkotki kehittyny, ite oon kuvitellu että piikki annetaan tuonne 37 viikolle asti. Ois kattonu kohdun suunkin mutta sanoin että mulla on ens tiistaina lääkäri niin turhaan kait sitä nyt ronkkii että pysyis ees tuonne 37 asti kyydissä :) vaikka toisaalta ois ollu ihana nähä jo pikku mies mutta ainahan se on parempi mitä pidempään se tuolla sisällä on :)

Hedeliini ja Kullervo 35+5
 
Moikka!
Tänään taas lääkäriaika takana ja sielä ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Vauva 2877g ja kohdunkaula vähän kypsyny.. Lääkäri määräs verenpainelääkettä ja ens viikon maanantaille joku ihme kontrolli aika, en todellakaan ymmärtäny selitystä, enkä tajunnu kysyä kun olin ihan tolaltani kaikesta mitä sielä taas puhuttiin. Ens viikon torstaina on nimittäin punktio aika. Katsotaan siis, että joko voidaan käynnistää, ja tarvitaanko sitä keuhkoja kypsyttävää.
Hedeliini siis silloin mulla 35+4 että kyllä täällä ainakin ennen 37+0 katotaan..
Mua pelottaa tää kaikki nyt ihan hirveesti ja se nauttiminen tästä raskaudesta loppu viimeistään tähän. Ainut asia mikä saa piristettyä ja rauhotettua on noi vauvan liikkeet <3

Mami & möntti 34+4
 
Meille syntyi tänä aamuna tytön tylleröinen. Lapsivedet meni täysin yllättäen yöllä ja perätilan vuoksi ambulanssilla sairaalaan. Tyttö syntyi sektiolla, pientä vaikeutta on hengittämisen suhteen mutta hyvältä kuulemma vaikuttaa.
ainiin, siis.. Rv 35+2 / tyttö / 3040g / 49cm

palailen myöhemmin kuulumisien kera :)
 
Onnea porukan ensimmäisestä prinsessasta! :)

ON: huomenna tarkistamaan labrat ja pissa ihon kutinan ja supistelujen vuoksi. Toivottavasti ei olis tulehduksia eikä arvot koholla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kävin neuvolassa ja koska meidän neuvolan terveydenhoitaja on myös kätilö, tarkasti hän kohdunsuun tilanteen samalla kun otti streptokokkinäytteen. Ja iloinen yllätys oli että kohdunkaula oli jo hävinnyt ja kohdunsuu sormelle auki. Viikolla 30 oli ultrassa tiukasti kiinni ja pituutta 2,5 cm. Eli hyvin on paikat kypsyny! :) terkkari oli oikein iloisesti yllättynyt, sillä olen kuitenkin ensisynnyttäjä. Tuli jo hoppu kotiin päästyä alkaa katella tavaroita sairaalan mukaan jos lähtö tulee. En jotenkin ollenkaan ollut osannut odottaa että oltais jo näin hyvällä mallilla!

Mutta saahan tuo vauva jo syntyä kun tänään tuli 37 viikkoa täyteen. :) Tai sitten se kiusallaan odottelee vielä kuukauden. Terkkari kyllä epäili että voi syntyä jo ennen la:ta. Painoarvioksi heitti 3000g, mutta arpapeliähän se on mahan päältä tunnusteltuna. Onkohan tuohon kohdunsuun kypsymiseen vaikuttanut se että vauva on ollut jo pari kuukautta raivotarjonnassa ja viimeisen kuukauden ollut aika alhaalla ja "porautunut" lantioluiden sisälle.
 
Iltaa, tänään oli esikoisen kouluun tutustuminen, sinne kun kävelin n. 1km ja sama takas niin jalkoväli oli todella kipeä. Nyt on sitten illalla tullut jo 4 kipeää supistusta, onneksi niillä on pitkät välit, en ihan vielä kuitenkaan haluaisi synnyttämään.

Tänään myös poksuu :heart::heart:

Paljon onnea bumbis :heart:

Sanna-M ja Papu rv 35
 
Onnea vauvoista! :) Pikkuhiljaa alkaa näemmä pikkuisia tupsahdella maailmaan.

Itse kävin eilen painoarviota hakemassa (rv 38+1) ja lääkäri totesi sopivan kokoiseksi eli yläkanttiin arvio 3400g. Sormelle ollaan auki ja oli sen verran kovakourainen tutkimus, että meinasi järki lähteä... verenpaineita joudun kotona mittailemaan kuten viime raskaudessakin ja sokereita mittailemaan loppuun asti, vaikka niissä ei montaa ylitystä ole. Painoa tullut 10kg, mikä on iloinen yllätys...viimeeksi niitä tuli nimittäin melkein triplasti.

Kauhulla odotellaan synnytystä... tai no ei ehkä niinkään itse synnytystä, vaan sitä että osaako lähteä ajoissa sairaalaan ja kaikkia muita oheisjuttuja.
 
Onnea bumbis pikku prinsessasta! :heart:

Tänään oli kyllä sellainen päivä. Kävin päivystyksessä tossa terveyskeskuksella. Kun mulla oli aamulla pahentunut vaan tää naama turvotus mikä oli vaivannut jo tiistaista asti. Ajattelin jo vaikka mitä. Sitten kun kävin viiden aikaan siellä niin lääkäri tutki ja totesi että mulla on vyöruusu. Nyt sitten viikon kuuri jotain virus lääkettä ja 5 taplettia päivässä. Sitten jatketaan yhellä tapletilla loppu raskauden ajan että ei vaan uusiudu. Sain lähetteenkin äitiyspolille ja ne ottaa muhun yhteyttä sieltä että milloin meen siellä käymään.

Tää on kyllä ilkee vaiva ei oo pää ollukkaan pitkään aikaan näin kipee. No toivotaan että ei aiheuta vauvalle mitään. Lääkärikin sano että ei oo ikinä nähnyt tätä vaivaa raskaana olevalla naisella. Ilmeisesti ikä ihmisten vaiva. :LOL:

Jään odotteleen mitä tulee tapahtumaan ja alkaako tää helpottaan.

Norappi 35+3
 
Hurjasti onnea kaikille synnyttäneille! :heart: Niin niitä pieniä alkaa maailmaan jo tulemaan.

Oon ollu harvinaisen laiska tänne kirjoittamisen suhteen. Yleensä höpötän näissä minkä kerkiän, mutta nyt ei oo vaan jaksanu. Monta kertaa on pitäny tulla kirjottamaan, mutta ei sit oo jaksanu kirjautua sisään. :D Mutta lukemassa oon toki käynyt.

Me pidetään ristiäiset, kuulutaan kirkkoon, esikoinen on kastettu ja kesällä on avioliiton siunaaminen kirkossa, joten ehdottomasti ristiäiset. Ja se on sellanen ns. perinne, vaikka yks lapsi vasta onkin kastettu. :D
Mä oon vähän näin etuajassa myös katellu, että ketä kutsutaan ja tällä hetkellä näyttäis siltä, että suurinpiirtein 20-30, riippuen toki siitä, että miten moni pääsee tulemaan, ois tulossa. Ei kutsuta mitään kaukaisempia kavereita, vain isovanhemmat, isoisovanhemmat, tädit, setä, eno, lähimmät ystävät ja toki kummit (tosin voi olla, että kummit kuuluu jo muihin kategorioihin).
Nimittäin meillä ei oo vielä kummeja päätetty, ne on ollu kyllä sieltä tammikuusta lähtien aina välillä mietinnässä, mutta kohta pitäs jo alkaa päättämään. Tai no sinänsä asialla ei kiire ole, koska ristiäiset menee luultavasti sinne elokuuhun. Mutta haluan olla ajoissa tälläisten asioiden kanssa.
Nimihän meillä on ollu jo valmiina sieltä rakenneultrasta asti. Joten siitä ei oo ongelmaa enää, esikoisesta kun yks nimi vaihdettiin vielä siinä 2 viikkoa ennen ristiäisiä. :D

Sairaalakassin pakkasin, tai ainakin osan tavaroista. En vielä ajatellut laittaa kameraa tai muuta tollasta vielä sinne.

Painoa on nyt tullut 5,5kg. Ja siis on nyt tässä reilun kolmen viikon aikana pudonnut vähän. Putosi 2kg, eli 6kg sinne 4kg, mutta nyt on onneks taas noussut.

Ei vaan tullut hirveesti syötyä, kun oli vähän muuta ajateltavaa.
Mun isä kuoli tossa reilu kolme viikkoa sitten, ens viikolla tulee kuukausi kun isä kuoli ja tässä on nyt yritetty jatkaa elämää ja onhan tässä sitä nyt jatkettu. Ja jopa uskallettu nauraa. Isä ei ois halunnu, että me lopetetaan eläminen ja nauraminen, päinvastoin.
Joka päivä on toki ikävä isää, mutta isä säilyy meidän sydämissä ja muistoissa.

Ja jollei tossa ois jo tarpeeksi, niin kaaduinpa rappusissa. En onneksi suoraan masulle, mutta näytille mentiin kylläkin ja vauhdilla. Mutta kaikeksi onneksi flikka voi hyvin. Pyörii nytkin minkä ehtii, jonka takia tää äiti ei saa unta.

Ja toinen syy on se, että mun lempi nukkuma-asento on mahalleen ja nyt se ei onnistu. Kovasti odotan sitä aikaa, että saa taas vapaasti mahallaan nukkua. :D

Mutta siltikin täytyy päivitella sitä, miten nopeasti tää aika on mennyt. Just vasta oli lokakuu ja testiin se plussa ilmestyi ja kohta tuo pieni tuhisija tuhisee sängyssään.
Mutta on se kiva saada vauva maailmaan ja ehkä oma kroppakin aikanaan kuntoon.

Ja tänään se sitten koittaa, mammaloma. En oo enää sairauslomalainen vaan mammalomalainen. Ajattelin kyllä mennä ens viikolla käymään töissä, moikkaamassa porukkaa siellä, jos olo vain sallii.

Vauvaa varten kaikki alkaa olemaan kondiksessa, enää puuttuu se tuhisija pinnasängystä. Mutta kasvakoot nyt vielä jonkun aikaa yksiössään.

Neuvolakin oli tällä viikolla, ja flikka kasvaa aikalailla keskikäyrien mukaan.
Selvästi rt:ssä ja kuulemma aika alhaalla. Saas nyt nähdä, milloin vauva päättää sitte maailmaan tulla.

Tästä nyt varmaan unohtuu jotain, mutta eiköhän tässä oo riittävästi. :D
Täytyy varmaan mennä yrittämään, jos sais sen unen jostain kiinni. :)

Susanna#1 & Flikka 35+4
 
Huomenia!

Paljon onnea bumbis!! <3

Ja Susannalle todella suuri hali isän poismenon takia, oon kovin pahoillani :(

Omaa napaa. Täällä siis käynnistys käynnissä. Eilen kahden aikaan laitettiin ballonki, joka sai kyllä koht supistukset aikaan heti, mutta jotka iltaa kohden tulivat harvemmin. Ballonki edelleen sisällä ja puoli kahdesta(yö), supistellut menkkamaisesti, mutta olen kuitenkin nukkunut. Nyt tuntuu taas krampit vähän voimistuvan, saas nähdä. Panadolia yöksi, ja äsken käskin juuri kätilöä täyttämään kuumavesipulloa.

Näinköhän täällä tänään synnytetään?

Mies ehti mukaan illaksi, ehti täällä käydä puolitoista tuntia istumassa, ja lähti kotiin nukkumaan. Onneksi ei nähnyt sitä tähän asti pahinta vaihetta, vaan supistukset tulivat jo illalla mukavin välein, niin ei varmaan ollut niin kova paikka jättää minua tänne :)

Taniira ja pikkuinen 37+0 <3 tänään täysiaikainen!!
 
Onnea bumbis:)

Taniiralle jaksamista synnytykseen!

Eilen oli neuvola. Kaikki ok:) Sokereita ei enää seurata ja hg jo 129. Painoa ei ole tullut yhtään. Vauva kasvaa keskikäyrällä ja liikkuu hyvin. Kohta pitää lähteä esikoisen kanssa eskariin tutustumaan:)

Tänään poksuu jo rv36
 
Tsemppiä Taniira synnytykseen! :)
täällä supisteli eilen jonkin verran ja menkkamaisia jomotuksia oli illalla, sais jo paikkoja hiukan aukoa. Ens torstaina vasta lääkäri neuvola mutta toiveita olis että tämäkin syntyis ennen laskettua kun esikoinen tuli rv.37+0 ja tänään rv. 34+6! Mutta saas nähdä kuinka käy.. odottavan aika on pitkä. ... viuh_ti ja "elpukka"
 
Onnea vauvautuneille! Ja Susannalle osanotto isäsi poismenon johdosta.

Täällä kerätään voimia viimeiseen työpäivään. On kuulkaa motivaatio kaukana. Tähän asti olenkin hyvin jaksanut töissä käydä, mutta nyt on ollut niin tympeä aamu, että ei oikein jaksa enää yhtään mitään. Olo on tukala ja paksu ja ärsyttää kaikki. Ja kelikin on taas kylmä, vaikka niin toivoin lämpöaallon jo tulevan viikonloppua ennakoiden.

Täällä ei siis nukuta kunnolla. Eilen meni hermo sotkuiseen taloon ja aloin keittiötä siivoamaan. Ihan tiskikoneen tyhjääminen ja täyttäminen + pintojen pyyhkiminen sai mahan vähän väliä kovettumaan. Great. Imurointi ei todellakaan asiaa parantanut. Siinä sitten istuin sohvalla loppuillan ja popsin rennietä närästykseen. Vielä reilut 5 viikkoa jäljellä ja mulla palaa käpy ihan kaikesta. Jospa nyt sitten lopettaisin tämän valittamisen ja alkaisin suuntaamaan töitä kohden, jotta pääsen joskus kotiinkin. Illalla toivon mukaan on työpiste, tietokone ja puhelin siivottuna seuraajaa varten. Näihin kuviin ja parempiin tunnelmiin!

Taniiralle jaksamista käynnistelyihin!

Annales 34+0 POKS!
 
Hei!
Keskiviikkona oli nla ja ei mitään uutta. Verenpaine oli hyvä 104/60 vaikka luulin että olis ollu korkeampi. Sokerit oli kahdella plussalla. :( nyt oma seurantaa muutaman päivän ajan. Hg oli 130 ja sf 31.. Ja vauva oli raivotarjonnassa ja melkein kiinnittynyt. Lapsivettä on vielä hyvin ja istukassa näkyi hieman kalkkeumaa. Ensi viikolla lääkärinla.
Susannalle osanotto!
AB 34+6
 
Susannalle osanotot ja voimia teille!

Onnea Bumbikselle!

Taniiralle tsempit synnytykseen. Kyllä se vauva sieltä kohta tulee! Pidä meitä ajan tasalla.

Olis jo ihana itekin päästä vähitellen synnytystouhuihin. Vaikka on tää äitiyslomakin kivaa, varsinkin, kun vointi on niin hyvä. Tässä pystyy kaikkea touhuamaan ja oikeesti lomailemaankin. Aika ainutlaatuista. Tuntuu jotenkin etuoikeutetulta, kun eilen oli tilipäivä ja täysi palkka napsahti tilille.. että miten hienoa, että meillä on Suomessa tällainen systeemi, että täällä mä vaan tsillaan kotona ja rahaa tulee tilille. Heh. Kyllä sitä tässä tilantessa arvostaa tätä meidän hyvinvointivaltiota! No, on tässä veroja maksettu jo useampi vuosi, että kyllä myö nuo rahat ansaitaankin. Ja, tuo täysi palkka kestää vaan sen kolme kk ja sen jälkeen tulot tippuukin aika reilusti! Ootteko muut muuten lasketuttaneet veroprosenttejanne äitiyspäivärahaa varten? Mä lasketutin ja sain onneksi 3 % pienemmän prosentin kun palkkatulosta oli. Oon maksanut ylimäärästä veroa alkuvuoden, niin nyt sitten sai pienemmän prossan. Ihan hyvä näin, koska palkkatulosta se pieni ylimääräinen ei niin tunnu, mutta tossa äitiyspäivärahassa tuntuu, kun on muutenkin paljon pienempi kuin palkka.

Ristiäisistä Me pidetään ristiäiset. Se on ihan selvä juttu, että meidän lapsi kastetaan. Ristiäispäivä on jo varattukin ja oleelliset vieraat kutsuttu sinne jo. Kutsutaan vauvan isovanhemmat, vanhempien sisarukset, sisarusten lapset ja kummit. Ehkä pari läheistä ystävää vielä, mutta ei muita. Kummit on pyydetty jo ihan alkuraskaudesta. Ristiäiset on seurakuntasalissa ja tarjoilut tilataan pitopalvelusta kaikki. Vähimmillään tulee 10 ihmistä, mutta jos kaikki pääsevät tulemaan, niin noin 30 ihmistä tulee.

Onko teillä kesäkuun alun lasketun ajan ihmisillä mitään synnytystä ennakoivia oireita? Mulla ei mitään! Jotenkin en ees oikein tajua, että kohta tästä vois lähtee synnyttää. Eilen mulla oli vähän sellainen olo ilalla, että ihan kun valuis pissaa housuun, vaikka ei tietenkää pissaa valunut.. aloin siitä miettiä, että voisko se olla lapsivettä, että vähitellen tippuis.. tosin voihan se olla ihan jotain muutakin vuotoa jota tulee. Tää on nyt ehkä ainot tuntemus mitä oon huomannut. Ja välillä tuo vauvan pää painaa tuonne alakertaan niin voimakkaasti, että tuntuu, kun kalvot vois napsahtaa rikki hetkellä millä hyvänsä.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

-Nuppu- ja Vauva 37+4
 
Onnittelut Bumbikselle neitokaiseta :heart:

Susannalle osanottoni, paljon voimia sinulle :hug:

Nyt on hanat avattu ja kesäkuun kullanmurut päästetty valloilleen :D

Veroprossaa en ole laskettanut olen aina ottanut sen mitä tarjoavat, täytyy varmasti loppuvuodesta laskettaa miten käy. Palkkaa saan kans tuonne heinäkuulle ja sit vasta Kelan palkoille. Mulla kävi viel Kelan niin et olivat ensin laskeneet mun päivärahan väärin. En mä sitä edes tajunut kun duunin kautta on hoidettu selvitykset. Sit tuli kirje kotiin et ovat tehneet uuden päätöksen. Olivat duunissa huomanneet että oli summat pielessä, en mä tajunut edes mistään tarkistella kun luotin vaan sokeasti et kaikki toimii. Erotus oli kuitenkin 20 eur et olishan se pitänyt tajuta, näin hyvin olen perillä palkastani :LOL:

Poli käynti eilen oli vähän niinkuin odotinkin enemmän stressiä aiheuttava kuin laukaiseva. Vointi on mulla hyvä, vauvalla kaikki kunnossa mutta hän on kohtalaisen pieni rv 37 oli painoarvio 2,4kg kasvukäyrällä menee ihan siinä alarajalla ja suunta on liian jyrkästi laskeva. Kontrolli viikon päästä, jolloin 38+4 ja sit mietitään uudestaan mitä tehdään. Esikoisen kanssa istukka lopetti toimintansa lähes kokonaan ja synnytys käynnistettiin jo rv35 viikolla. Seuraavan käynnin jälkeen taas viisaampi.

Lisästressiä aiheuttaa nopeat synnytykset ja lääkärin kanssa käytiin läpi vähän milloin lähteä ja millä taksi/ambulanssi sekä käski tehdä suunnitelman mihin sijoitan isommat lapset jos lähtö tulee kiireessä. Mun vanhemmilla kestää puolisen tuntia ja sit sairaalaan on sen puolisen tuntia mut vastakkaiseen suuntaan. Onneksi pojat on niin isoja et voivat hetken olla kahdestaan. Isompi ongelma on jos isompi ei ole tullut vielä koulusta ja olen pienemmän kanssa kahden. Kai tää jotenkin järjestyy... :whistle:

Ristiäiset pidetään varmasti himassa kun nyt on talo valmis ja tarpeeksi tilaa, mut mitään suunnitelmia en ole tehnyt en edes miettinyt kummeja tai ketä kutsua. Otan sen stressin sit vastaan kun saan vauvan terveenä kotiin ja uskallan ajatella vauvaarkea enemmän.

-Nuppu- synnytystä ei mulla ennakoi muuta kun lähestyvä laskettu aika ;) Muuten on olo ollut suht samallainen suppareineen, liitoskipuineen, närästystyksineen ym. vaivoineen kuin viimeiset kolme kuuukautta.

S 37+1
 
Bumbikselle paljon onnea pienestä tytöstä!! :flower:

Taniiran vauvauutisia saadaan varmaan sitten seuraavaksi :)

Susanna#1, otan osaa isäsi poismenon johdosta :hug:

Nuppu: kiitos muistutuksesta, täytyykin laskettaa se veroprosentti uusiksi. Eipä täälläkään mitään synnytystä ennakoivaa ole tapahtunut. Välillä tulee kummallisia vihlomisia alapäähän ja alavatsalla on kovaa painon tunnetta ja vihlomista. Samoin vatsa kovettuu monta kertaa päivässä, mutta mitään varsinaisia supistuksia ei tunnu. Olo on ihan ok, jos ei oteta huomioon tätä sormien totaalista tunnottomuutta ja rannekipua ja satunnaisia yläselän kipuiluja. Eilen kun imuroin, niin sain taas tuon yläselän huonompaan kuntoon. Yöllä piti ottaa pari särkylääkettä, että sai nukuttua. Oli mulla paikat kuitenkin jo puoliksi pehmenneet, että jotain edistystä sentään.

Neuvolakuulumisia taas tältä aamulta. Ei mitään ihmeellistä. Strepto oli negatiivinen, pissa puhdas, painoa nyt vaan +200 g / viikko, turvotukset ++, sykkeet 140-150, liikkeet ++, rt ja kaikki muutenkin kunnossa. Sf-mitta 33,5 cm, eli vauva on edelleen laskeutunut ja nyt mennään jo melkein keskikäyrällä. Sain vielä ensi viikon perjantaille toivottavasti viimeisen neuvola-ajan. Kerroin olevani vähän huolissaan vauvan koosta, kun lääkäri sanoi viime viikolla, että noin 4-kiloinen vauva olisi tulossa, niin th sitten laittoi vielä ajan lääkärille laskettuna päivänä, jos vauva ei ole tullut sitä ennen ulos. Katsotaan tilanne silloin, että mikä se koko on ym. Yliaikaiskontrolli kun olisi vasta 41+5 ja sinne asti en haluaisi odottaa. Jospa tuo lääkäri voisi sitten edes pyöritellä ne kalvot tms, jos saataisiin jotenkin edistettyä synnytystä. En halua, että tämä menisi hirveästi yliajalle, jos sieltä on iso vauva tulossa. Mutta voihan se tietysti olla niinkin, että silloin 3.6. lääkäri katsoo, että vauva onkin keskikokoinen, niin silloinhan ei varmaan sitten mitään tehdä muuta kun odotellaan.

Mäkin olen sortunut vielä viime metreillä ostamaan vauvalle muutamia uusia vaatteita, vaikka niitä on jo ihan riittävästi. Espritin vaatteita oli alennuksessa ja niitä piti muutama kappale saada vauvalle :)

Mukavaa viikonloppua taas kaikille!

Karoliina & Kepa 37+3
 
Heipä hei, soittelin tossa jo äitipolille kun on ollut koko päivän kauhea päänsärky mihin ei toi panadoli auta. Käskivät ottaa vielä ton toisen 500mg ja jos se ei myöskään auta niin sitten sinne käymään, verenpaine oli 138/96 mutta sanoivat että myös pääkipu voi nostaa sen paineen. No seuraillaan. :/

Sanna-M ja Papu rv 35+1
 
Taidanpa minäkin pitkästä aikaa kirjoittaa omia kuulumisia. Enimmäkseen tulee kyllä lueskeltua teidän muiden kirjoitteluja ja kuulumisia. Joka päivä käyn lukemassa uudet viestit läpi. :)

Elikkäs, tänään oli synnytystapa-arvio. Ilmeisesti ei ole vielä mikään kiire synnyttämään, sillä kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni ja kaulaakin oli vielä jäljellä. Vauva on pää alaspäin ja oikealla kohin, kuitenkin aika ylhäällä vielä. Viime neuvolassa vauva oli kuitenkin ylempänä ja vähän vinksallaan, eli siihen nähen tilanne on nyt parempi.
Painoa vauvalla on nyt 3408g eli aika iso! Laskettuun aikaan pitäisi vauvan olla arviolta nelikiloinen. Toivottavasti ei mene yliajalle, jotta ei kasva liian isoksi... Kun sitä just pelkään, että on kauheen iso ja sitten repeen...

Vauva ei muuten tykännyt sisätutkimuksesta vaan hermostui siitä niin, että lääkärin oli hankala tutkia ultralla. :D Potki nimittäin niin urakalla, että lääkäri joutui katsomaan vähän eri kulmista. Kaikki oli kuitenkin hyvin. :)

Oman talon remppa on pahasti kesken. Ei taida valmistua ennen syntymää. Lastenhuone on kuitenkin valmis ja meidänkin makkari melkein. Huomenna alkaa myös vessan remppaus ja vielä pitäs vaatekaapit tehdä ylös (missä siis makkarit on). Sen jälkeen voi siirtyä remppaamaan alakertaa. Ei ainakaan tekeminen lopu.

Vauvan vaatteet sain kaikki pestyä. Samoin lakanat ja harsot on pesty. Kestovaipat pitäs vielä pestä. Sairaalakassi on pakkaamatta, mutta pikkuhiljaa pitäs sekin tehdä. Kaikki tarvittava on jo hankittu, joten sen puolesta vauva sais kyllä jo tulla. :)

Onnittelut muuten kaikille synnyttäneille!


Nemelia ja "pikku"jätkä rv 36+2
 

Yhteistyössä