**Kesäkuun kullanmurut 2014** Toukokuussa

RB - niin minustakin siksi ihmettelin ja tämän minulle sanoi Kätilöopiston (se missä tartteis synnytelläkkin) lääkäri! :/ Ajattelin kanssa vaatia sen nlasta kun meen sinne parin vkon päästä! Mun mielestä noinkin vaarallinen tulee testata ilmanmuuta, joka viides ei oo mun mielestä vähän..

Se mun lekurihan ei ottanu mitään kantaa siihen edes millaisen kokoisen mä kykenen punnertamaan ( oon 153cm pitkä).

Samaten kun kysyin että jos vedet menee näin uudelleensynnyttäjällä niin tuleeko amppari kutsua - katsoi muhun ja kysyi että miksi ihmeessä pitäisi mikäli omat jalat kantaa ja vesi ei ole vihreää.
Lekuri oli mulla siis vähän nuiva kaikenkaikkiaan, ei jäänyt mikään supertyytyväinen olo. :/

Sabsu 35+3
Sori kun ängen tähän ketjuun, kun en ole liittynyt mukaan, mutta pakko kommentoida. Kyllä strepto tosiaan kannattaa testata, mäkin kuvittelin että tuskin sitä mulla olisi ja niin oli kuitenkin. Se voi olla vaarallinenkin jos se ei ole valmiiksi tiedossa. Tosin kuulin että Kättärillä se testattaisi nykyään kaikilta, jotka tulevat sinne synnyttämään.

Tuosta lapsivesien menosta, mun th taas tänään juuri sanoi mulle, että pitää soittaa ambulanssi jos lapsivedet menee. Mäkin olen siis uudelleensynnyttäjä.

Että onpa tosiaan eri käytäntöjä näköjään.:|
 
Mä teen meille vielä sitten kesäkuun ketjun ja oman synnyttäneille vauva 0-12 kk -puolelle jonne voidaan pikkuhiljaa sitten kasaantua - kunhan tästä tokenen tarpeeksi voidakseni edes istua alas sohvalle läppärin ääreen. Katsotaan myös sitä mahdollista suljettua ryhmääkin.

Eilen päästiin kotiin. Mä olen aivan totaalisen kipeä, arpeudun huonosti ja kävely hädin tuskin onnistuu tällä hetkellä. Synnytys oli todella traumaattinen niin mulle että miehellekin. Sitä pääsin jo sairaalassa purkamaankin ja merkinnät jäi papereihin mikäli koskaan enää kolmatta lasta meille tulisi. Avaudun tapahtumista enemmän kunhan kykenen.

Vauva on ihana. Siis niin täydellinen kuin vain olla ja voi. Päivässä menee tunteja toisen tuijottamiseen, ihailemiseen ja sylittelyyn. Poika ei turhaan huuda, on rauhallinen ja nukkuu hurjia määriä. Nytkin nukkuu kuudetta tuntia putkeen. Maitoa menee noin 70-100 ml kerralla, joka taitaa olla muutaman päivän vanhalle ihan hyvä suoritus. Syöttökertoja kahdeksasta kymmeneen vuorokaudessa. Töissä yönä sairaalassa syötiin tunnin välein - tankkaus oli tarpeen sillä munkin maidon tuotanto vihdoin alkoi kunnolla tuon yön seurauksena.

Nimi meillä jo onkin tiedossa, pyysin mieheltä yhtä kunnon ehdotusta ja sehän riitti. Nasahti mulle heti, joten mitä sitä turhaan sorvaamaan enempää. Lapsi tullaan kastamaan kirkkoon ja kummit mietittynä valmiiksi. Esikoisen kanssa pidettiin kahvittelun seurakuntasalissa, kastekappelin vieressä. Toimi hyvin.

Jospa tuo pikkuherra heräisi kohta imuttamaan, onkin jo impulssi saada vauva syliin.

Kovasti jaksamista kaikille, niin loppusuoran rutistukseen, synnytykseen kuin jo vauvansa saaneille.

Lettu ja Kornelius, melkein 4 vrk
 
Paljon onnea pienestä prinssistä Jousitar :)
Miten useasti teillä on neuvolat loppuraskaudesta? Meillä on kahden viikon välein, myös ensisynnyttäjillä... käyntejä on vähennetty säästösyistä.
Eilen tosiaan oli neuvola, jossa kaikki ok. Sanoi, että siro poika pitäisi tulla. Lääkärihän ei sanonut mitään painoarviota vauvalle :/
Satulu ja pieni ihme 37+3
 
Huomenta, täällä olo alkaa olla kärsimätön, voisi mun puolesta jo pikkuinen syntyä. :) Nyt on 2 aamuna tullut kunnon limat mitä ei ole tapahtunut ennen, voisiko kertoa jotain lähestyvästä synnytyksestä, tiedä sitten.. Vauva liikkuu hyvin ja hikkailee edelleen usein.

Neuvoloita on 2 viikon välein ainakin täällä Lahdessa mulla.

Onnea jousitar vauvasta :heart:

Sanna-M ja Papu rv 36+6
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille synnyttäneille pienokaisista!

Täällä nyt 35+ alkaen neuvolakäynnit viikon välein, ensi viikolla lääkäri. Täällä käsittääkseni otetaan rutiinisti kaikilta streptonäyte juuri tuolla viimeisellä lääkärikäynnillä 36+ viikolla. Mitenhän on, onko se joku pikatesti jonka tuloksen saa heti vai meneekö labraan tutkittavaksi?

Tuntuu kaikki käytännöt tosiaan vaihtelevan eri puolilla maata, kuten tuo sairaalaan meno vesien jälkeen. Oma terkka oli sitä mieltä että ambulanssilla aina, siinä on kuitenkin niin suuri napanuoran luiskahtamisvaara jos pää ei ole kunnolla kiinnittynyt saatika vauva laskeutunut. Synnärillä taas sanoivat, että ihan hyvin voi tulla omalla autolla vielä vesien menon jälkeenkin ellei tule verta tai muuta poikkeavaa. Itse kyllä menen ambulanssilla varmasti jos vedet kotona menee!

Tänä aamuna pitkästä aikaa hyvä ja energinen olo, jospa tää nyt säilyisi tälläisena niin mikäpä tässä olisi odotellessa. :)

Vointeja!

Nelina 35+5
 
Huomenta! :)

Ärsyttävän erilaisia käytäntöjä tosiaan, pitää nyt vaan pitää huolen että homma hoituu. Se mun kättärin lekurihan rupes multa kaiken tuon lisäks vielä tivaamaan et " miksi olet täällä, lähetettä ei löydy, mistä ja kuka sen on laittanut? " - öö, jaa no tuota lappu tuli kotiin en mä muuta tiedä ja sitten se vaan jatkoi "niin niin mutta KUKA sen on tehnyt?".. mistä mä voin sen tietää jos lappu Kättäriltä kotiin tulee! :p Inhottava kokemus kaikenkaikkiaan, hus huihai pois se mielestä - tuntuu että te täälläkin tiedätte paremmin kun siellä!

Mulla on kuulema "nyt tän uuden raskaudenajan seurannan" mukaiset (Helsinki) loppuraskauden käynnit - olikohan se nyt rv34 ? 2 vkon välein. Ensisynnyttäjillä kuulemma harvennettu myös tuohon 2vkoon lopussa. No hieman rasittavaahan se olis viikon välein mennäkkin.

Jousitar - onnea uudesta prinssistä, hienot mitat! :)
Letulle parantavia tuulia, inhottavaa että oli niin raskas ja kivikkoinen tuo synnytys ja nyt vielä parantelukin ottaa aikansa :/ Palkinto onneksi oli tuskan ja kyynelten arvoinen :)

Sabsu 35+4
 
Oulun läänissä ainakin on kahden viikon välein käynti 36 viikolta alkaen, myös ensisynnyttäjillä. Sitä en muista, jos menee pitkästi yli lasketun ajan, että käydäänkö sitten viikon välein. Multa on otettu strepto jo kahdesti, negaa näytti 26. ja 36. viikolla.
Jousittarelle onnea!!
 
Tänään 40+1 ja ei mitään kummempia oireita. Viimeinen neuvolakäynti oli tänään ja ensi viikolle pitäisi varata äitiyspoliklinikalle aika... taitaapi mennä käynnistykseen asti tälläkin kertaa, tai ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä.
 
Paljon onnea Jousitar pienestä pojasta! :flower: :heart:

RBB, toi oli ihan uutta tietoa, että se B-strepto näyte vanhenisi jo neljässä viikossa! Vein näytteen labraan muistaakseni 36+6, eli jos synnytys ei ole alkanut 40+6 mennessä, se pitäisi ottaa uudestaan? Kiitos tiedosta! Ei nimittäin neuvolantäti maininnut mitään tämmöistä. Kirjoitti vaan sen negatiivisen tuloksen äitiyskorttiin.

Nelina, mä sain näytetikun kotiin neuvolasta ja itse piti ottaa näyte ja toimittaa se labraan. Tulokset tulivat seuraavana päivänä neuvolaan.

Onko tuo vesienmeno-ambulanssi yhdistelmä siis vain uudelleensynnyttäjille? Ei esikoista odottaville?

Loppuraskauden neuvolat, mulla ollut viikon välein joskus 36 viikolta saakka, jos en nyt ihan väärin muista. Tosin siinä oli myös yksi neuvolalääkäri välissä. Mulla on haluttu seurata niitä verenpaineita, mutta jos ei olisi mitään ollut, niin sitten olisi ollut kahden viikon välein. Viimeisessä neuvolassa kävin viime viikon perjantaina (38+3) ja tällä viikolla ei ole neuvolaa, koska on se ylimääräinen neuvolalääkäri ensi viikon tiistaina, joka on laskettu aika. En sitten tiedä, annetaan siellä vielä neuvola-aikaa vai odotellaanko vaan. 41+2 pitäisi itse varata yliaikaiskontrolliin aika, joka on 41+5, mutta mulla se osuisi sunnuntaille. Toivottavasti sinne asti ei tarvitsisi odotella.

Mahtavaa, mulla alkoi joku flunssa nyt sitten :headwall: Ilmeisesti johtuu siitä, että nukuttiin toissa yönä ikkuna auki ja kun ulkona oli tosiaan se +5 tai alle, niin olen sitten ilmeisesti vilustunut. Kurkku on kipeä ja vähän nuhainen olo. Hieno juttu, kun muuten olen ollut terveenä koko raskauden ajan, niin olisi kiva lähteä jossain kuumeessa synnyttämään. No, jospa tämä ehtisi mennä ohi ennen kun h-hetki on käsillä.

Sairaalakassin pakkaamisen aloitin eilen. Jostain luin, että kannattaa kirjoittaa joku lappu siihen laukun päälle, mitä sieltä vielä puuttuu, esim. kännykän ja pädin laturia ei siellä voi säilyttää, tai hammasharjaa, niin muistaa sitten napata nekin mukaan kun lähtö tulee. Vaikka meillä on oikeasti ihan sama, vaikka lähtisin pelkän neuvolakortin kanssa, kun mies voi kotoa hakea kaiken puuttuvan. Matkaa sairaalaan on 10-15 minuuttia. Mutta pakkaan nyt kuitenkin laukun valmiiksi.

Karoliina & Kepa 39+1
 
Neuvolakäynti takana, mulla on ollut viimeisimmät käynnit viikoilla 35, 36+6, 37+6 (tänään) ja 38+6 varattuna seuraava käynti, vaikka uudelleensynnyttäjä olenkin.

Minusta on huojentavaa käydä loppuajasta näin tiheästi jotta saa aina varmistuksen siitä että kaikki on hyvin.

RR 117/75
pissa puhdas
paino -800g (ohoh!)
Sf 34cm (34,5cm)
syke 145
Vauva nyt viikon takaisesta laskeutunut ja alhaalla, pää kiinnittynyt.
Eli nyt en enää soittaisi ambulanssia vesien mennessä. Uudelleensynnyttäjillä vauva majailee ylhäällä usein loppuun asti eikä pää välttämättä kiinnity. Ja järjelläkin ajatellen silloin on vaarana juurikin se napanuoran esiinluiskahdus. Eli jos ei vauva varmasti ole kiinnittynyt niin kyllä kannattaisi ambulanssikyyti tilata.

Jousitar ONNEA!

Romanssi rv 37+6 (toivon että lähtö tulisi tällä viikolla, vaikka eilinen siivousurakka ei saanut supistuksia aikaan)
 
Heippa.

Mulle nla läkäri sanoi että vien streptonäytteen vasta kun rv 36 on koossa, juurikin tuon neljän viikon voimassaolon vuoksi.

Nla käynneistä, mulla oli nyt maanantaina rv 37+1, seuraavat käynnit rv 38+4 ja 40+1. Eli ei ihan viikon välein, kuten aikaisemmissa raskauksissa.

Kyselin myös tuosta millä kyydillä synnytykseen jos vedet menee, niin mulle nla täti sanoi että jos vedet JA supistukset alkavat niin ambulanssilla, mutta johtunee tuosta nopeasta viime synnytyksestä. Muuten meilläkin on muuttunut että aina pitää soittaa synnärille ennen lähtöä. He sitten vielä neuvovat että millä kyydillä kannattaa tulla. Ja jos matkalla ponnistuttaa niin sitten suoraan soitto 112. Tuo mahdollisuus kyllä kävi jo vähän jännittämään... Mulla vauva majailee tosi alhaalla, mutta kiinnittymisestä ei ole tietoa. Muuten, sf mitta oli 37!!!, mutta silti ei ollut kuulemma merkkejä että vauva olisi tavallista isompi. Jos menee täysiaikaiseksi, niin sitten kuulemma laitetaan jos siltä tuntuu niin lähete polillekokoa tarkistamaan. Onko teillä muilla ollut tuon kokoluokan lukemia näillä viikoilla?

Minäkin olen ruvennut jo harkitsemaan sairaalakassin pakkaamista. En muista kuka kyseli pahoinvoinnista. Mulla oli tässä raskaudessa pahoinvointia loppuvaiheessa noin 3vk, siten että välissä oli huonompia ja parempia päiviä. Tosin keskivaiheilla taisi olla myös vatsatautikin. Paha olo esiintyi etenkin myöhään illalla, öisin ja aamuisin, päivällä oli helpompaa. Nyt on noin viikon verran ollut parempi olo, että voisi hyvinkin liittyä siihen että missä vauva majailee.

Tsemppiä kaikille tukalien loppuviikkojen parissa kamppaileville sekä onnea taas uusille vauvautuneille!

-Orange80 rv 37+3
 
Onnea ainakin nancy, lettu ja jousitar!! Anteeksi jos joku unohtui! Voimia teille myös toipumiseen, etenkin letulle.

Täällä ehkä tapahtuu jotain... Ma olin painokontrollissa, lääkäri pyöräytti kalvot ja olin 2 sormelle auki, kohdun kaulasta ei sanonut mitään, edellisellä kerralla pehmentynyt ja 2 cm. Ma illan supisteli ekaa kertaa kipeästi, eilen ei mitään, tänään aamulla kunnolla limaa, joka vpunaista/rusehtavaa, tullut myös päivällä. Koko limatulppaa en silti usko tulleen. Saattaa tietyy olla että johtuu vaan sisätutkimuksesta eikä tarkoita mitään. Toivon että tapahtuu, mutta yritän olla toivomatta liikaa etten pety:)

Nyt ei enää enenpää, meillä ollut sähköt pois koko päivän ja padissa enää muutama prosentti akkua.
 
Tilannekatsaus...
Ballongi laitettu klo 13. Kylläpä tuntui inhottavalta! Ennen sitä lääkäri ronkki oikein kunnolla, olen kahdelle sormelle auki ja hyvin oli joustavat paikat kuulemma, kaulaa jäljellä sentti. Että on ne omatkin supistukset jotain tehneet. Kyllä vaan tuli heti potkua supistuksiin ballongin jälkeen, tuntuvat nyt eniten selässä ja lonkissa.

Viimeistään aamulla kalvot puhki. Jännittää hulluna!

-julianna rv 39

P.s. ei oo mikään pieni tyyppi tulossa, painoarvio 3,9kg. :D
 
Onnea Jousitar ja Letulle voimia toipumiseen!

Mä makaan kättärillä osastolla, ottivat tänään sisään kun tota valkuaista oli aika paljon siinä vuorokausivirtsassa (en muista määrää). Nyt vaan lepäilen ja keräilen taas virtsaa purkkiin. Kätilö tuli äsken sanomaan että lääkäri on sitä mieltä että huomenna käynnistetään! Katotaan kuulemma tilanne vielä huomenna kun tulee taas uudet tulokset virtsasta ja verikokeista. Apua, en oo valmis vielä! :D Ja pelottaa toi käynnistys, etenkin Letun kokemuksen jälkeen.
Onko kellään hyvä kokemuksia käynnistyksestä? Tuntuu, että kuulee aina vaan niitä kauhutarinoita! :D

elpukka & papu 37+6
 
Mä oon käsittänyt, että omalla autolla saa tulla synnyttämään, jos vedet menee, kunhan vauvan pää on luotettavasti todistettu kiinnittyneeksi, muuten on napanuoran esiinluiskahtamisen riski. Mulla gynekologi totesi, että vauvan pää on jo aika tiukasti asemissaan ja lupasi erikseen mennä omalla kyydillä synnyttämään, jos vedet menee. Tämän voi todeta neuvolalääkärikin, tosin monilla viimenen käynti on 35-36 viikolla ja eihän kaikki vauvat ole sillon vielä kiinnittyneet. Varmaan neuvolan kätilökin voi tutkia asian, terkkarikin miksei.

B-streptotesti on voimassa 4 viikkoa. Se kai otetaan neuvolassa yleensä normaalitestinä, eli menee 1-2 vrk viljelyssä, mutta synnytyssalissa pikana, vastaus tulee kai tunneissa (?).
 
Elpukka: mulla kaksi käynnistettyä synnytystä takana (ja nyt tämä) eikä oo moitteen sanaa niistä! Rauhallisesti tipalla aloitettiin toinen, 12h ja tyttö syntyi. Ehkä n.3h oli kovia kipuja, muuten istuin keinutuolissa ja jutusteltiin miehen kans. :)
Viimeks laitettiin cytotecit (miten lie kirjoitetaan) kohdunsuulle, ekat klo 11, tokat klo 15, kolmansia ei tarvittu, kun lähti hyvin etenemään. Lapsi syntyi klo 8, ja salissa olin vain 2h!
Toivon että tää menee yhtä hyvin!

Tsemppiä älyttömästi kaikille!!

-julianna
 
Tulen tuolta toukokuisten puolelta huutelemaan, että jollei ole pelkoa syöksysynnytyksestä, vesienmenon jälkeen ei ole mikään tulipalokiire sairaalaan. Itselläni vedet menivät noin klo 14 päivällä ja sairaalasta sanottiin että iltaysiltä näytille jos supistukset eivät ole alkaneet kunnolla sitä ennen. Minun kohdallani synnytys lähti etenemään itsekseen ja kirjauduttiin synnärille puolikasilta illalla ja poika syntyi aamukuudelta, eli 16 tuntia vesiemenosta.
 
Mulla edellinen käynnistettynä, 2 x joku nappi ( olisko just joku tommoinen cytotec) ja lähti niillä. Aamulla menin ja aamuyöstä syntyi ( tosin sektiolla loppuviimein). Oon aika kipuherkkä joten voin pahoin ja oksentelin joka supistuksen mutta aika perus..

Huoh nlatäti soitteli mun virtsatuloksen tänään, muuten ok mut nytpä löytyi verta seasta :/ Eikun uutta pissatestiä kehiin parin viikon päähän. Tappelin sitten siitä streptosta nlatädinkin kanssa :/ Helsingissä kuulema neuvola ei koetta automaattisesti määrää, ei kuulema kuulu kunnan määräämiin normitesteihin ja piste, ei valtuuksia jne. BLAAH! Sanoi ettei 10-vuotisen uransa aikana ole tainnut ainoaankaan strepto-komplikaatio tapaukseen törmätä. Mitä tuli siihen 10-30% kantajuuteen, niin suurin osa kantajuuksistakaan ei aiheuta yhtikäs mitään synnytyksissä. I rest my case - olen koittanut vaatia ja perustella mutta byrokratian rattaat pyörivät omaan tahtiin eikä minunkokoisella ole asiaan nokan kopauttamista :(

Sabsu
 
Sabsu77: no nyt sinä oot kaiken yrittänyt, ei kai tuossa voi mitään tehdä : O Onpa kyllä outoa tämä, että käytännöt vaihtelee noin paljoa... Tympeitä nuo "en ole ainoaankaan strepto-tapaukseen törmännyt 10 v aikana blaa blaa blaa" kun eihän ne neuvolassa niihin törmääkään, tapaukset hoidetaan erikoissairaanhoidossa... Ja ei se varmaan sitä äitiä helpota tuo tieto, että on harvinainen, koska jos se omalle kohdalle sattuu, se sattuu sitten 100 prosenttisesti :mad:

Minäki aattelin ootella vesienmenon jälkeen kotona mahd. pitkään, eli muutaman tunnin jos se vaan kipujen puolesta on mahdollista. OYS:n liukuhihnalle asetun vasta sitten kun on ihan pakko :D Meillä on iso jumppapallo ja täytyy säätää boileri syytämään lämmintä vettä tavallista enemmän, jospa sitä sitten jaksais kärvistellä ne ekat kaksi-kolme senttiä kotona.
 
Hei, anteeksi sivustaseuraajana puutun, synnytän myös kesäkuussa Helsingissä :) (Kättärillä), Sabsu mulle on sanottu neuvolassa, että streptokokki testataan kaikilta synnyttämään tullessa sairaalassa. Huoli pois?!
 
Elpukka, esikoinen myös käynnistetty ja silloin meni ongelmitta kun lopulta saliin asti pääsi oksitosiinitippaan. Silloin 2007 ei ollut käytössä ballonkia vaan cytotecit ja ne ei mulle tehonneet ollenkaan. Siksi syntyi vasta kolmannen käynnistyspäivän lopuksi. Ja mitä tulee tähän synnytykseen, siihen vaikuttivat niin mun oman kehon ongelmat kuin osaston kaoottinen tilannekin.

Eiköhän käynnistetytkin synnytykset lähtökohtaisesti suju hyvin. Kovasti tsemppiä matkaan ja pitkiä hermoja jos ei heti ala tapahtumaan.

Ootko osasto nelosella? Siellä oli tosi mukavia kätilöitä. Mä synnytin osasto 14:sta ja siellä todella upeaa henkilökuntaa myös. Raijat kummaltakin osastolta jääneet lämpimästi mieleen.
 

Yhteistyössä