~Kesäkuun Kullannuput 2010~ Joulukuussa -09

Heippa taas kaikille!

Kiitos kaikille, jotka kommentoi mun työnantaja-raskaus-pohdintaa. Aion ensi maanatiana soitaa pomolle asiasta, että saan asian painamasta mieltä.Vauva menee nyt kaiken edelle, sanoi pomo asiaan mitä tahansa.

Äitikavereista: Juuri eilen sain kuulla, että eräs kavereni odottaa myös toista. Oli kiva yllätys, koska meillä on saman ikäiset esikoistytötkin, jotka tykkää leikkiä yhdessä. Heillä on la vain 5 vkoa meidän jälkeen. Lisäksi miehen serkku saa vauvan 2 viikkoa meidän jälkeen, ja muutama kaveri saa vauvan muutama kuukausi meitä ennen. Eli ihan hyvin on äitiseuraa luvassa mammalomalle. :)

Mahan kasvusta täällä moni on mua edellä raskaudessa, kun kuulun loppukuun odottajiin.Itselläni mahasta ei huomaa vielä mitään.Rinnoista sen sijaan huomaa. Kuppikollla jo kasvaneet. Vatsa on iltaisin vähän turvoksissa, ei muuta.

Omaa napaa: Olo on parempi, jee!
Oireina vain tuo kova rintojen aristus ja kasvu, sekä yölliset vessareissut.
Paha olo on hävinnyt, mutta kahviin en ole silti vielä uskaltanut koskea.
Himona tuore ananas! NAM NAM! :p
Viikon päästä Naistenklinikalla np-ultra ja veriseula. Silloin onkin viikkoja tasan 12+0, eli juhlan paikka, jos ultrassa pieni voi hyvin. :heart:

Johanna ja Pikkiriikki 11+0 POKS!
 
Pitkästä aikaa täällä taas :) Ollaan lomailtu urakalla ja en ole konetta avannutkaan. Maha on täällä jo kasvanut reippasti, pitäisi todellakin jokaisen jo huomata mistä on kyse. Olen kärsinyt erilaisista mahakivuista, repäisykivuista....mitä nyt vaan voi kuvitella. Neuvolalääkäri sanoi kyllä kaiken olevan just niin kuin pitääkin, joten en siis panikoi.

Täällä ainakin joutuu sokerirasitustestiin kaikki, jotka eivät ole ekassa raskaudessa joutuneet. Siis myös minä, vaikka esikoisesta painoa tuli 10kg ja mun BMI on 19.....naurettavaa! Oon joka neuvolakäynnillä protestoinut tuota asiaa, nytkin painoa on tullut vasta 1.5kg ja pissassa ei ole ikinä ollut mitään. Silti ne pakottaa mut siihen. ARGH :kieh:

Mammakavereita on monia, tosin kaikki mua vähän edellä. On ihanaa olla samassa tilanteessa kavereiden kanssa.

Rakenneultra on tammikuun puolessa välissä ja seuraava neuvola sen jälkeen. Onneksi on joulu tässä välissä niin jaksaa odottaa :D

Hyviä vointeja kaikille!

Minäpieni ja tirriäinen 15+1
 
Moikka!

Mahan kasvu: Mulla maha on kasvanut jonkin verran ja farkut sekä talvitakki kiristää inhottavasti. Joudun myös heräämään yöllä n. neljä kertaa vessaan, kun kohtu painaa rakkoa. Ostin yhet raskausfarkut, mutta ne on kyllä vyötäröltä aika löysät. Tissit on kasvaneet ainakin yhdellä koolla ja uusia rintsikoitakin jouduin ostamaan.

Äitikavereita: Ei ole ja tuskin tulee vanhoista kavereista. Toivottavasti netistä, kerhoista yms. löytyy uusia kavereita.

ON: Etova olo on kadonnut, mutta tilalle on tullut aivan järkky ummetus ja ne kauheat mahapistot (yöllä on hankala löytää hyvää nukkumisasentoa kun pistää niin inhottavasti). Tänään join ekaa kertaa varmaan kolmeen kuukauteen aamukahvin, ja oli muuten hyvää! Toivottavasti kahvi maistuu vastakin (sai myös suolen toimimaan vähän paremmin). Tänään tilattiin kotidoppleri, vaikka en kyllä alunperin ajatellut sellaista tilata, nyt vaan nuo mahapistot yms. on pelästyttäneet sen verran että on kiva pystyä tarkistamaan että sydän sykkii vielä.

toffo 14+5
 
heippa

iloinen aihe että en oo 2 päivään voinut huonosti :) :) elämä tuntuu jo normaalilta kun ei koko aika kyökitytä tai tarvi juosta vessaan.

no tänään kävin hakeen sokerimittarin ja alko tympäseen..kyllähän mä sen tiän että vauvan ja mun parasta seurataan mutta piikki kammosena 6x päivässä mitata sokereita niin ei nappase =( =( pakkohan se on mutta ärsyttää =( =( niin ja siis tuota sokerin mittausta on siis KOKO RASKAUDEN LOPPUUN ASTI joka harmittaa kans. nyt vaan pitää toivoo että sokerit pysyy hallinnassa ja kattoo mitä suuhunsa laittaa. bye bye joulu ja rasvaset kinkut ja suklaa =(

samalla siinä sitten otti painon joka oli täysin sama kun 2 viikkoa sitten eli en ihan vielä oo päässyt lähtöpainooni joka otettiin rv 6 (hyvä vaan) mutta luulen että 28.12 neuvolassa on tullut kyllä ruimasti lisää. vauvelin sydämmen äänet kuunneltiin ja siellä se tykytti 150 hujakoilla ( koitan tästäkin veikata kumpi tulossa vaikka ei niin luottaminen mutta kun kolmessa pitänyt paikkansa niin kiva arvuutella tämänkin perusteella) no pojat oli mukana ja kun neuvolasta päästiin niin kysyivät että mikä se ääni mahassa oli. no pojat saivat nyt tietää että masussa on vauva 5v pojalla alkoo kauhee tenttaus. mutta tuo mein hölösuu 8v tyttö saa hetken oottaa jos eivät pojat nyt paljasta =)

tänttärä ja hilma-elmeri 14+3
 
Hei mistä saa tilattua kotidopplerin?

Mä kävin viikko sitten np-ultrassa ja kaiki oli hyvin.laskettu aika siirtyi ja uusi on 21.6.ensimmäinen LA on 13.6 ja noihin aikoihin leikataan...joten lasken viikot sen mukaan. :) vointi mulla ok,paitsi lonkkia särkee ja alaselkää ajoittain..

Lumihiutale 13+1
 
:) pari muutakin näköjään tuota kotidoppleria harkinnu..mie tosiaan omani sain viime viikolla...ja on ollu tosi mieltä rauhoittavaa ku on kuiteki sellane huolehtijaluonne.. :ashamed:
olot ollu ok, mitä ny välistä tulee ailahus huonosta olosta..kalpeaksi muuttunu, pitää ens viikon neuvolas si se tarkistaa... kuinkas monella on ollu tuo iskias/alaselkä alue kipeänä jo..miul ruvennu reistaan, osittain kyl syynä yliliikkuvuus ja että kesällä sain taas selän nuljautettua, mut ilkiätä on välillä olla ku ihan tukkoon menee... :|

panicroom & touhu 14+
 
Moi taas :wave:
Ultrassa aamulla käyty ja kaikki erinomaisesti :heart: nt taisi olla tasan 1. Tämän kunniaksi kävin heti kauppojen auettua ennen töihin menoa katsastamassa vaunuja ja kaukoloa ym ym ym... voih, olisi tehnyt mieli jo ostaakin, kun vain muutamat tämän vuoden mallit enää jäljellä alennettuun hintaan... nyt alkaa siis miehen pehmittely, että tavaraa alettaisiin jo haalimaan :) Viimeksi hankin kaikki kamalan aikaisin ja silloin pienen asunnon loukussa olleena sitä tavaraa oli ja oli ja oli.
 
Iltaa mammat :wave:

Onnea jälleen hyvistä ultrakuulumisista kaikille =)

Masun kasvu täällä kans masu pyöristyny, ite sen huomaan ku ei meinaa enää yhet lempparihousut mahtua jalkaan. Myös mun vanhemmat sano, kun nähtiin, että on mulla masu kasvanu jo =) Ohan mulla tietty jo ennestäänki tota vararavintoa vähä ollu, mut on siihen jotain muutaki nyt tullu ja pitäähän sen vähä jo näkyä ku pikkunen kasvaa ja kehittyy koko ajan =) pientä "mukellusta" tunnen lähes päivittäin. Oon tosi ihmeissäni, että tunnen näin ajoissa jo pientä liikettä, ku kuitenki esikoisesta kysymys, mut eihän se kai mikään mahottomuus oo ku on istukka takaseinämässä =)

Oireita ei oikestaan enää ole, väsymys tietty. Syödä täytyy edelleen säännöllisesti, muuten iskee paha olo, mut muuten on ollu ihan hyvä vointi. =)
Sokerirasituksesta, mä olin täysin varma että ne laittaa mut heti sinne ku kuulevat että mulla on sukurasitetta diabeteksen suhteen, mut eipä ne oo mitn neuvolassa siitä sanoneet enkä kyllä ala kyseleen, en mä sinne mitenkään innoissani olis edes menossa.
Kotidopplerista olen minäki haaveillu, mut en tiiä tuleeko kuitenkaan ostettua. Ainaki nyt oon niin luottavaisin mielin, että pikkunen tuolla masussa kasvaa ja voi hyvin. Rakenneultraa jo odottelinki innoissani, että näkis kui paljo se meidän pikkunupu on ehtiny kasvaa tässä melkein parin kuukauden aikana.

Jaaha, mut nyt taitaa nukkumatti alkaa kutsuun ku aamulla taas koulunpenkkiä kuluttaan. =)

Hyvää alkanutta viikkoa ja voikaa hyvin! :flower:

Niisku- ja rakas 14+5 :heart:
 
Huh, oli rankat treenit tänään ja iltalenkillä vähän supisteli. :/ Täytyy ottaa vähän rauhallisemmin!

Apuva apuva kellä oli kolmikymppiset? Olikos Tupajumilla? Suurenmoiset onnittelut! :flower:

Kyllä toi mun maha on nyt vaan parissa päivässä pullahtanut ulos ja kovasti ihmiset tuijotteli salilla sitä. Varsinkin miehet... Kai voi sit sanoa, että selkee raskausmaha... Tai hillitön kaljamaha! :LOL:
Nyt kun menossa rv 15, niin sellanen puoli kiloa lisää tavaraa mahassa (sikiö+istukka+lapsivesi), eli kahvipaketti. Olishan se kumma, jos ei tässä rungossa sellanen näkyis... Mä aina mietin tollasia hassuja.

Mulla edelleen unettomia öitä, kun esikoinen heräilee ja mies kuorsaa ja möyrii. Pissareissut ja mahapistot ei nekään auta yhtään... Yritän aina nukkua päivällä n. 20 min. päikkärit, niin jaksaa iltaan asti. No tosta liikunnastakin saa paljon virtaa.

Keskiviikkona esikoisen synttärijuhlat & pikkujoulut ja lauantaina lähdetään koko perhe Saksaan lomalle 4 päiväksi. Sitten onkin ihan kohta joulu ja sit uus vuos ja se toinen ultrakin on jo 12.1. Mennään varmaan siihen 4D:hen jossain siinä helmi-maaliskuussa. Olikos muita menossa? Ja mihin ja paljonko maksaa? Harmi kun ei saa siihen lähetettä, ni Kela korvais osan...

Mulla on kohta haalittuna toi koko Isabella Oliverin katalogi... :whistle: Näitä pakkomielteitä tulee ja menee...

Öitä!
 
no juu mein hölösuu 5v poika meni asian sitten kailottaan jo isosiskolleen ruokapöydässä ja sano sitten viä että huomenna kerron päiväkodissa..joo yriin selitellä että tää on salaisuus mutta poika päätti toisin..noh katsotaan..vaikka en mä pysty masua enään piilottaan se on kauhee pallo ja tänään kun telkkua kattelin niin mahassa kävi aika myrinä eikä se ollu mikään yksinäinen ilma mikä siellä kiersi vaan selvät vauvan liikkeet :heart: :heart:

niiskuneidille: niin mun suvussa tosiaan isän puolen sukurasitteena diabetes joka on lähes joka toisella nuorilla ja vanhoilla ja mun isäni sai nyt 50v synttäreittensä kunniaks sokerinmittauksen sillä arvot heitteli. mutta ei muakaan oo ikinä sen takia laitettu aikasemmin sokerinrasitukseen (vaikka oli mummulla,tädeillä,pappalla,mun pari serkkua on saanut jo sen lapsina alle 10v) että siihen kai toi paino kans ratkasee että jos ois ylipainoo niin joutusit muussa tapauksessa et.

iskias/alaselkä kivuista niin esikko tyttöä kun odotin niin mun iskias kivut oli järkyttävät et päässyt ees sängystä ylös ja vollotin vaan sängyssä kun koski. pojista ei oo ees moista tullut enkä muistakkaan ees kuin kauheeta se oli. alaselkä kipuja ei oo ollut mulla on aina supistukset jotenkin jännästi tuntunut selässä kun h hetki on ollut käsillä eli se kaikki kipu on selässä ja siinä sit pitäs koittaa jossain asennossa olla kun ei voi missään asennossa olla selällään ei,mahallaan ei mahan takia ja kaikki polvillaan,kyykyssä ym ottaa niin pahasti selkään kuopuksessa niin konttasin kirjaimellisesti taysin lattioilla kun en saanut itteeni ylös kun koski. on ne voinu kattoo mutta ei siinä kivussa paljoo muuta aattele.=)

noh nyt mun ei tarvi mennä sitten uudestaan juomaan sitä kauheeta sokerilitkua kun joudun sokereita mittaileen..huomenna aamulla ensimmäinen kokeilu.
 
Meilläkin muksut kertoi kavereilleen :D Ovat niin ylpeitä ja innoissaan uudesta tulokkaasta, vaikka pelkäsin voisko tuon ikäsilä tulla mustasukkasuutta. Kai ovat tottuneet sisäistämään ajatuksen, että kaikki todella saa yhtä paljon huomiota ja ovat samalla viivalla. Vanhempi ei ollut kuopuksestakaan yhtään mustasukkanen.

Minen saa nukuttua enää ollenkaan. Joko väsyttää paljon tai sitten ei ollenkaan, tänä yönä jälkimmmäistä.

4D:stä Vähän tekisi mieli mennä kanssa sinne... :heart: On vain niin saakelin kallis. Toisaalta mun mielestä hyvä, että kela ei korvaa noin vain. Olisi ehkä väärin niitä kohtaan, joilla on terveydellinen peruste sille.
Me joudutaan nyt tammikuussa muutenkin suurennuslasin alle rakenneultrassa, kun katsotaan sydän paljon tarkemmin mitä yleensä siellä vilastaan. Toivottavasti ei sukurasite periydy :(

Kuka nauttii raskaana olosta? Taidan hyväksyä tässä raskaudessa sen, että tässä olotilassa ei ole mitään anutittavaa sitten ollenkaan :whistle: Tai annan itselleni anteeksi ajatuksen, että vihaan yli kaiken raskausoloa. Haluan lopputuloksen ja sen vuoksi kärsii mitä vain, mutta nämä ohessa tulevat jutut onkin toinen juttu :D Keskenmenojen jälkeen en valita mistään, tuli sitten millaiset olot mutta kun ei vaan tykkää :snotty: :LOL:
 
Voi maha, maha ja maha! Mikä ihmeen oikeus toisilla ihmisillä on arvostella tai päivitellä suureen ääneen raskaana olevan mahan kokoa? :/
Sukulaismies tuossa synttärikutsuilla käydessämme suureen ääneen ettei varmasti jäänyt keltään kuulematta tokaisi, että onpas sulla jo iso maha! Ja lisäsi vielä perään; Ai niin vai kuuluisko sen edes näkyä vielä?!
No joo kyllä kai sen nyt jo vähän kuulukin näkyä, mutta eipä toi nyt niin valtava omasta mielestä ole vielä. Esiin se on jo kyllä pullahtanut, mutta edelleen mammahousut ovat liian isoja ja omat housut taas hieman puristaa, että kai se sellainen keskiverto?!
Ja sama juttu oli edellisessäkin raskaudessa, että huomauteltiin joka suunnasta kuin iso maha ja tulee varmaan tosi iso lapsi... Hohhoijaa, olihan se 3-kiloinen ettei edes mikään jättiläinen.

Sori pieni purkautuminen, mutta ärsyttää tollaset apinat, jotka ei älyä pitää suutaan kiinni ja tajua et se vois vaikka loukatakin toista! :ashamed:
Ja niin... siinä on ainakin tosiaan yksi syy miksen aina oikein pidä tästä raskaana olosta... Noh kokoan itseni ja siirrän ajatukset positiivisempaan!

garden ja nasu-reiska 15+3
 
POKS 14 vko täynnä! :)

TUPAJUMI:lla tais olla synttärit eilen...?Onneks olkoon! :flower:

Mammakavereita on aika paljon itseasiassa, mä oon ainoa mun kaveripiiristä joka ei vielä yhtään lasta ole tehnyt...Kaikki on joko just synnyttäneitä tai sitten odottavat ekaa tai tokaa..

Raskaudesta nauttiminen...noh....tuohon en kyl osaa sanoo oikein mitää, mulla on niin kauhee kiire ollu tehä nyt kaikkee muuta et tää raskausasia on jääny ihan taka-alalle..

( . ) Eilen oli toinen neuvola, kaikki ok, tässä jotain lukemia..
Paino 74,4 (70,1 )
Paineet 126/68 (140/75 )
Hemppa 136 (146 )
Kaverin sykkeet huiteli koko ajan yli 150.
Pissa puhdas, tänään tosin pitäis yrittää raahautua näytteenottokeskukseen antaa ns. välipissanäyte, mistä katotaa että pari viikkoa sit ollu pissatulehdus on varmasti menny pois ja samal sit klamydia yms kun en sitä ekaa näytettä ole vielä antanu..
Terkka kirjoitteli koneelle samalla lähetteen rakenneultraan ja aika tulee parin viikon sisään postissa, varmaan siinä tammikuun puolivälissä pääsee sit kattelee nöttöstä tarkemmin.. :)
Mä täällä niiskutan ja koitan selvitä flunssasta ilman sen suurempaa sairastumista, meillä on nimittäin häät lauantaina ja on vielä sata asiaa tekemättä niin ei passais sairastaa...

Mutta päivänjatkoja kaikille! :wave:

Maira ja mytty 14+0
 
4D-ultrasta olen vähän kahden vaiheilla. Esikoisesta siinä olimme, mutta sukupuolikin meni väärin eikä kuvanlaatu ollut kummoinen sikiön asennosta johtuen. Toisaalta taas haluaisin mennä 4D:n, en niinkään sukupuolen takia vaan koska rakenteet näkyy paremmin. Toki hinta oli esikoisesta vain 150? ja nyt se on 100? siihen päälle. Saisin varmaan kyllä omalta lapsettomuuslääkäriltä taustojen takia siihen lähetteen. Täytyy miettiä asiaa vielä.

Minäpieni: Mullahan oli esikoisesta raskausdiabetes, ei ollut ylipainoa eikä ikääkään vielä yli 25v. Rasitukseen menin PCO:n takia. Kaksi arvoa oli poikkeavaa, tämä tuli yllätyksenä täysin. Olin todella kiitollinen, että rasitukseen menin. Ilman ruokavaliota lapsi olisi varmaan ollut iso täysaikaisena. Nyt hän syntyi keskosena noin 2kg painoisena.

Mammakavereita töissä:eli meillä on vauvabuumi töissä, kuusi työkaveria on nyt raskaana. Kahvipöytäkeskustelut käsittelevät siis raskautta ja kaikkea siihen liittyvää. Eilen sain kuullu ystäväni odottavan toista, takana on kaksi keskenmenoa. Kaikki raskaudet ovat alkaneet suoraan keskenmenovuodosta joten hänen puolestaan mulla on kädet kyynärpäitämyöten ristissä. Jospa hänelläkin kolmas kerta toden sanoo, niinkuin minullakin.

Imetyspaidat eivät ole munkaan ostoslistalla. Koin ne esikoisesta turhiksi, imetin 11kk ja ihan tavallisilla paidoilla pärjäsin. Öisin en erikoisia imetysyöpaitoja kaivannut vaikka imetin ekan 6kk 3-4 tunnin välein yötä päivää.

Kotidopplerilla kuuntelen sydänääniä joka ilta. Vaavi oleilee aina samassa paikassa (vasemmalla alavatsalla) ja sydänäänet löytyy helposti. On myös ihanaa kuunnella kun pieni siellä liikkuu. Välillä potkaisee/ lyö/ pukkaa pepullaan tai päällään anturiin. Esikoinenkin on kuunnellut ääniä. Suureksi ihmeeksi esikoinen on pitänyt suunsa kiinni vauvasta päiväkodissa. Niin ja hän haluaa pikkuveljen. Pikkusiskot on ärsyttäviä. :LOL:
Mies on varma pojasta kun minä taas tytöstä, tai en ole enää niin varma tytöstä kun jotenkin mies on saanut mut siitä ajatuksesta pois. Pakkasessa on vielä 4 alkiota, katsotaan nyt lisäännymmeko vielä tämänkin jälkeen. :heart:

Vauvantarvikkeita: oletteko miettineet jotain hankintoja? Mä en tiedä miksi mietin vain turvakaukaloa, vaikkei se todellakaan ole ajankohtainen. Olin ystäväni mukana Helsingissä käymässä lastentarvikeliikkeissä, hän sai älyttömän hyvän tarjouksen isofixkaukalosta, yhdistelmävaunuista, travelsystemistä ja sitteristä. He haluavat Maxi Cosin kaukalon. Mä ihastuin Britaxiin ja se taisi ollakkin isofixina testivoittaja. Esikoisesta oli Crago Logico S, se oli hyvä. Katsoin heidän uutta ja se oli todella paljon kehittynyt. Oli kuppimaisempi ja siinä oli kaltevuuden säätö aika käteävä. Hintakin oli kohdallaan, 180?. Mutta kun se ei ole isofix, myyjä kyllä sanoi että on ihan yhtä turvallinen kuin isofix kun alusta on oikein kiinnitetty. Cragon kaukalosta oli ihana turkoosi vaihtoehto :heart:
Yhtään vaatettaa en ole hypistellyt enkä katsellut mutta se kaukalo on jotenkin mulle pakkomielle :LOL:

Maira: Ymmärsinkö oikein, että menet itse naimisiin? Onnea todella paljon :flower:

Mites ne viikot menikään, ihan tässä unohtaa, juu 11+4, pian on se maaginen rv12 täynnä :heart:
 
Tervehdys kaikille!
Vieläkö mahtuisin kovasti kasvaneeseen joukkoonne. Itse olen lukenut kirjoituksianne alusta asti, mutta vasta nyt olisin valmis itse mukaan. Odotamme mieheni kanssa ensimmäistä ja kaikkia on uutta ja jännää myös tämä palstailu. Hippumme laskettu aika on 31.5, mutta uskon lapsukaisen syntyvän kuitenkin vasta kesäkuun puolella. Synnytys sairaalaksi on valikoitunut kättäri. Itsestäni sen verran että ole 24-vuotias ja asustelen Vantaalla.

Mamma kavereita ei vanhoista kavereista löydy enkä usko vielä hetkeen löytyvänkään. Joten tämänkin puolelta olisi kiva saada keskustelu seuraa täältä netistä.

Onerva ja hippu 15+1
 
Huomenia! Alkoihan se vatsa tänä aamuna toimimaan, taisivat ne luumut auttaa. Kiitos vinkistä! :flower: Keittiössä toinen satsi likoamassa, jos illalla pistää taas mahan jumiin. Tänään on toinen neuvolakäynti, mieskin meinaa mukaan tulla, vaikka aluksi meinasi että neuvolat saisin hoitaa yksinäni, hänellä töitä kuitenkin. Taisi hieman innostua siitä np-ultrasta. :D Hieman todellisempaa hänellekin. Sydänäänet toivon kuulevani tänään, eiköhän ne jo kuule. Menkkojen mukaan 14+4, ultran mukaan 13+4. Taidan niiden menkkojen mukaan mennä kuitenkin, kun tuo pahoinvointi hellitti viikkoa aiemmin kun opuksissa sanottiin. :whistle: Ei kai sillä suurta merkitystä ole, kunhan vaan valmiina lapsi syntyy. :)

TUPAJUMIlla on vissiin syttärit olleet eilen? Onnea paljon, tuliko tasakymmen täyteen? :flower:

Voisi jatkaa aamutoimia ja neuvolaan valmistautua, onneksi on melkein naapurissa (kävellen 5 minuuttia) :)

mipsu ja nöttönen 13+4 (14+4)
 
Onnea taas hyvistä ultranäkymistä niitä saaneille :flower:

Tervetuloa Onerva85!

Raskaudesta nauttiminen: Kuvittelin juuri että se nautinnollinen vaihe on aivan kulman takana, väsymys helpotti vähäsen ja paha olokin oli poissa muutaman viikon: vaan ei kun yhtäkkiä eilen illalla alkoi taas ihan mieletön pahoinvointi ja vessanpöntön halailu, sain onneksi mukavat 12 tunnin yöunet nukuttua ja olin jo reippaasti kävelemässä bussipysäkille kohti koulua kun oli pakko kääntyä takaisin ja juosta kotiin jatkamaan vessanpöntön halaamista. Onneksi koulua on enää tää ja ens viikko. Meinasin aluks kunnianhimosesti että teen koko kuukauden joululoman töitä, mutta jos en tosiaan pääse 100m pidemmälle kotoa voimatta järjettömän pahoin, niin antaa olla...
Eli tällä hetkellä en todellakaan nauti raskaana olosta, ennemminkin ärsyttää kun ei mitään voi tehdä eikä uskalla edes suunnitella kun koskaan ei tiedä pääseeko sitä oikeasti sängystä ylös.

4D:stä: Taidan säästää osan veronpalautusrahoista siihen. Mulle on kamalasti kehuttu Femedan (Helsingin keskusta) 4D:tä, ja haluan mennä ihan mielenkiinnosta kurkkimaan. Hinta on muistaakseni jossain 150 eurossa, eli onhan se paljon, mutta kerranhan sitä vain pääsee sitten niin tarkkaan kurkkaamaan. Varmaan joskus helmikuun aikana mennään, vaikka tekis ihan kamalasti mieli mennä jo "oikeaa" rakenneultraa, joka on mulla tammikuun 19 pvä.

Hankintoja: En ole kyllä uskaltanut/jaksanut tehdä vielä mitään. Meillä ei ole entuudestaan mitään, enkä oikein tiedä edes mistä aloittaa. Varmaan vasta rakenneultran jälkeen tehdään kuitenkin ekat ostokset, vaikka omasta olotilasta päätellen vatsassa voidaan erinomaisesti, en jotenkin vieläkään osaa sisäistää, että meille ihan oikeasti tulee vauva jo puolen vuoden päästä.

Nyt jatkan taas pöntön halailua,

Salma ja sintti 14+3

 
salmander Ei se 4D ole enää noin halpa, maksoi kelakorvausten jälkeen (silloin kun korvauksen vielä sai automaattisesti) 150?, mutta nyt on jotain 250?. Näin ainakin Turussa jossa tuttuni kävi kuukausi sitten.
 
Hei kaikille, liityn joukkoon kasvavaan:)
Täällä esikoisen odottaja ja avomies Helsingistä, tosin parin viikon päästä Espoolaistutaan.
Muutama viimeviikko on mennyt istukkanäytetuloksia jännäille ja stressaillessa, mutta josko nyt uskaltaisi jo olla positiivisin mielin. LA on kesäkuun alussa.
Kaveripiirissä ei ole ketään lapsellisia, joten ilmestyn varmasti tänne huolineni.

Joku tästä valitteli..niin ummetukseen muuten auttoi ainakin minulla nuudelit, en ole huomannut missään muussa ruoka-aineessa vastaavia vaikutuksia :D

Miumiu ja pikkuinen 14+1
 
Salmander - Laitahan tännekin sitten infoa hinnasta, jos sitä kyselet :)
Me käytiin viime vuonna femedassa 4d:ssä ja silloin ainakin sai vielä kelakorvauksen ja hinta oli n. 170?. Meinattiin nytkin mennä, mutta jos ei enää saa tuota korvausta, niin enpä tiedä onko meillä varaa moiseen ylellisyyteen. Sukupuoli olisi kyllä kiva tietää, mutta voishan sitä käydä ihan tavallisessakin ultrassa yksityisellä kurkkimassa.

Hankintoja on tullut mietittyä, mutta mitään en ole vielä ostettu. Eipä sitä ostettavaa nyt niin kamalasti olekaan, kun on kaikki vielä kolmosen jäljiltä. Kaukalopussi on ainakin sellainen minkä meinasin nyt tulevalle vauvalle hankkia. Tuplatkin ollaan jo mietitty mitkä ostetaan sitten keväällä. Ne ostetaan uutena, kun ovat sen verran edulliset, mutta muuten pyrin mahdollisimman paljon hankkimaan vaatteita ja tarvikkeita käytettynä.

Mammakavereita ei ole kovin paljoa. Muutamaan äitiin olen tutustunut kolmosen äitiysloman aikana. Työkaveri odottaa myös suunnilleen samoilla viikoilla, mutta nähdään tosi harvoin, kun ei olla ikinä samassa vuorossa ja itse käyn vain kerran viikkoon töissä.
Mä olen nämä isommat lapset saanut niin nuorena, että monet kaverit jäi silloin, kun oli niin erilaiset elämäntilanteet. Ja sitten kun nää oman ikäiset alkoivat saada lapsia, niin mun lapset oli isoja ja taas oli ihan erilaiset elämäntilanteet. Vaikeeta :D . No mutta nyt kolmosen kanssa on sitten tullut enemmän tehtyä tuttavuutta muiden äitien kanssa, kun on nää pienet ollut suht samanikäisiä :)

Harjoitussuppareita alkanut nyt tulemaan :)

zizilisko+nuppu 15+4
 
Terve tännekin pitkästä aikaa! Kuukausi on taas vierähtänyt melkeinpä edellisestä kerrasta. Ja melkein koko kuukausi on meillä sairasteltu vuoronperään.

Pikkuinen voi onneksi hyvin. :heart:

jouluvalmisteluja on tehty ja mahakin on pikkaisen alkanut näyttäytymään. :D
Painoa on tullut aika tarkalleen 4kg tämän raskauden aikana.

Nyt on taas mentävä :wave:
 
4D ultran kelakorvaus Näin lääkäri meille asian selitti: Kelakorvauksen saa, jos ultraan on lääketieteellinen perustelu eli rakenteita täytyy katsella tarkemmin tms. Ja ultran tulisi tapahtua ennen rv24. Kaikissa paikoissa ei saa enää edes suoraan kelakorvausta, vaikka olisikin lääketietellinen syy 4D ultraan. Korvausta voi itse hakea jälkikäteen.
Jos joku asian tarkemmin selvittää niin olisin myös halukas tietämään miten asia oikeesti on. Taisi olla maaliskuu kun tuli rajoitukset tohon 4D:n kelakorvaukseen...
 
Moi kaikille!
Täällä myös käyty tänään neuvolassa, edellisestä kerrasta olikin jo yli 5 viikkoa. Tässä tuloksia, suluissa edelliseltä kerralta.
paino 71,8(71,3)
verenpaine 117/75(120/70)
hemoglobiini-(135)
sydänäänet 145.

Pissa puhdas =) Eli kaikki kunnossa. Ainoo mikä harmittaa, on tämän syksyn aikana ja alkuraskauden aikana tulleet kilot. Kesällä painoin vielä 67 kiloa. Plääh!Mut dietille ei vissiin saa rueta, lähtöopaino oli kuitenkin normaalipainon ylärajoilla. Mut harmittaa kuiteskin.
 

Yhteistyössä