~Kesäkuun Kullannuput 2010~Maaliskuussa -10 <3 ensimmäinen rakkauspakkaus syntynyt <3

huomenia mammat =)

sainkin tänään oikein rautalangasta väännetyn suomennoksen tuohon mun eiliseen tekstiini yks kätilö tuttava suomensi sen mulle =) hieman kyllä itsekkin ihmetteli sitä mutta nyt tiän suurinpiirtein mikä on homman nimi
tänään pissanäyte viety ja huomenna aamulla saan tietää onko se nyt puhdas aika luottavaisin mielin kyllä oon että kaikki ois ok. mulla siis bakteerit +++ joka on tosi paljon eli joku virus siä kuulemma on mutta sitten ei taas ollut esim pissatulehdusta eli jäi epäselväks mistä nuo bakteerit on peräisin mutta oon kyllä saletti että kaikki on huomenna ok (ainakin toivon niin)

muuten tänne ei ihmeitä mun "vauvani" (4v poika) kotiutuu huomenna mummulasta on kyllä ollut ikävä sitä touhottajaa =)

tänttärä ja elmeri
 
Tvvo ja pikkuinen on mielessä joka päivä. Laskettuaika oli lähes sama kuin minullakin. Mitenhän he voivat?? :heart: :heart:

JonnaH ai sulla on ihan samaa ylävatsakipua ollut...Mullakin se tulee töissä kun on istunut päätteen ääreessä tarpeeksi kauan.Kurja vaiva.

Kelan paprut postitettu tänään!Wuhuu.Lisäksi tilasin ajan hammastarkastukseen, (sain ajan toukokuulle, mutta kuitenkin) vauva-aikana en kuitenkaan ehdi/jaksa hammaslekuriin lähteä.

Tasan 4 vuotta sitten tähän aikaan olin matkalla Kättärille, ja esikoisen synnytys oli käynnissä. Tyttömme täyttää tänään 4! :heart: :heart: :heart:

Johanna 23+2
 
pikkuvarpusen tytölle onnittelut.. meitähän on muuten paljon joilla on myös n.4v lapsi muistan just muutaman ihmisen kirjoittavan että 4v synttärit meni hyvin..
meillä poika täyttää 28.3 (la oli 10.4) 4 vuotta ja kai sitä pitäs jotku pienet juhlat järjestää vaikka ei niin välttämättä jaksas.
 
Pitkän pitkästä aikaa hei vaan kaikille!

Vähän jäänyt kirjoittelu, mutta tasasin väliajoin olen kyllä käynyt lukemassa teidän juttuja. Onkin ollut kiva huomata, että tosi moni on vielä kyydissä mukana ja ensimmäinen vauvelikin on jo syntynyt. Tsemppiä vaan kovasti TVVO: n suuntaan. Meidän tuttavapiirissä syntyi pian vuosi sitten 700 g keskonen ja hyvin on kasvanut ja kehittynyt nyt tosiaan pian jo vuoden ajan. Unettomia öitä ja huolta varmasti tulee matkan varrelle, mutta onneksi laitteet on jo niin kehittyneet, että kaikki on mahdollista. Astma taitaa olla tällä hetkellä vain seurausta varaslähdöstä ja sehän nyt ei oo mitään se...

Itse odottelen jo kovasti kevättä ja kesää ja vauvan tuloa. Nyt on tuntunut viimeset viikot, että aika matelee. Talvitakkikin vetelee viimeisiään. Toivottavasti sen saa pian vaihtaa kevyempään ja sopivampaan malliin, ettei tarvi vetää mahaa sisään saadakseen vetoketjua kiinni.
Meillä löytyi rakenneultrasta lievää laajentuneisuutta munuaisaltaissa, mikä on kuulemma pojille tyypillistä. Kerran vielä siis päästään/joudutaan kontrolliultraan (30 viikolla). Mitat on kuitenkin normaaliarvojen sisällä, mutta täällä kaupungissa nämä yläarvot halutaan kuitenkin herkästi kontrolloida. Ja hyvä niin, en pistä vastaan ylimääräiselle ultrakäynnille...

Kevään odotuksia kaikille, jos ei tuu ennen sitä kirjoitettua B)
 
Heippa!
Laitanpa tännekin neuvolakuulumiseni tältä päivältä.

Neuvolasta sain ohjeen syödä enemmän! Aikas hyvä, kun koko elämäni olen ollut ylipainoinen, niin enpä olisi uskonut, että tällaisenkin käskyn vielä saan!
Olen mielestäni syönyt ihan normaalisti ja sitä mitä on haluttanut. Painoa on siis alotuksesta tullut vasta 1,5 kg ja viime neuvolasta 4 viikkoa sitten ei yhtään!
Pitänee alkaa syömään useammin jotain välipalaa ja yrittää syödä sen 2 kertaa päivässä kunnon ruoka! Mies on vaan sellanen leivänsyöjä, se eläis pelkästään sillä ja itse olen taas huono leivän syöjä. No nyt pitää ryhdistäytyä ja alkaa tekemään ruokaa 2 krt päivään!

Muuten: pissa puhdas, sf oli 24,5 cm (keskikäyrällä ) mutta alapaineet oli vähän koholla (90 ja toinen mittaus 93) joten sain mittarin kotiin. Pari päivää pitää mittailla ja laittaa arvot ylös. Perjantaina neuvolaan tarkistukseen. En ole tästä niin huolissani, kun ei muuta oiretta oikeestaan ole ollut. Mutta mittaillaan kotona rauhassa, josko ne siitä tasaantuis!

Naistenklinikalle menijät :attn: Sain nyt veuvolasta tiedon että Naistenklinikalla on myös oma perheosastonsa (61) ja siihen liittyen valmennus.
Minä en ainakaan tästä tiennyt. Pitää soittaa sinne heti huomenna ja kysyä lisätietoja!

Ja tänään sain äitiyspakkauksen postista. Juuri sen aukaisin ja katselin nopeasti läpi. :)
Kohta lähden mammavesijumppaan!
Hyviä vointeja kaikille!

T.Ripe + Elvis 26+1 :heart:
 
Moro! :wave:

Juu ei saa juoda ku aamulla lasi vettä ennen sokerirasitusta, tosin mä join kyllä illalla vahingossa kylläki lasillisen vettä sillo ku ei olis enää saanu, mut eipä tuo vesi nyt varmaan mitenkään siihen testiin vaikuta.

Nimistä kyseltiin, meillä on tälle meidän tulevalle juniorille jo nimi tiedossa, tosin eihän se varmaa ole että se tulee sitte varmasti se oleen, jos ei se yhtään näytäkään siltä :D

Mä aloin tänään peseen pikkuvaatteita ku saatiin vkl:na ostettua lipasto niitä varten, nyt on kolmas koneellinen pyörimässä. Vitsi ne onki nii sulosia ne vaatteet :heart:

Supistuksia tulee vähä enemmän nykyään ku ennen, mut ei ne kipeitä oo ollu nii en oo niistä sillai säikähtäny. Tänään on ollu oikein supistuspäivä ku on tullu useasti semmonen vanteen tunto tohon alamasulle, toivottavasti eivät muutu kivuliaiksi.
Muuten olo on ihan ok, mitä nyt selkä kipeenä ja väsymys on aika kova, tosin mä kyllä touhotan nykyään koko ajan jtn että eikai se oo ihme jos uni maittaa :D

Poika on ollu pari päivää rauhallisempi, vkl:na se oli aivan kamalan villi, päiväsaikaanki potki kovasti, vaikka yleensä se on päivällä rauhallisempi. Kaippa se kuuli tulevien isovanhempiensa äänen nii se oli sen mielestä nii jännittävää nii piti sitte potkia :D

Lakun hajusta vessapaperia? :eek: No johan nyt on!

Mulla kans puutuu sormet, ei tarvi ku vähä aikaa tehä jotain käsillä nii on sormet ihan tunnottomat, turvoksissa on myös koska kihlasormus on nii tiukassa lähtä pois.

Mulla olis vielä huomenna yks tentti ja sitte alkais 12 päivän loma, johan sitä on odotettukin. Eikä tässä enää kovin kauaa oo nii alkaa äippäloma =)

Ai niin ja Mairalle kiitos uudesta pinosta =)

Mukavaa loppuviikkoa :flower:

Niisku- ja kullervo 26+6 :heart:
Huomenna POKS jälleen.
 
maypo ja lumihiutale82 mäkin kävin tänään sokerirasituksessa, mut ei ne mitään tuloksia mulle kertonu :eek: , kyseli vaan onko seuraava neuvola-aika koska ( kolmen viikon päästä ). Kai ne sit neuvolasta soittaa jos on jottain. Ja nyt ottivat hemoglobiinin sit samalla.

Avoanoppi oli tänään käymässä ja autto mua siivoon ja järjesteleen tavaroita :heart: Se on kyllä ihan unelma! Mies ois voinu siisteydessä tulla vähän enemmän äitiinsä :kieh: Nooh, ollaan molemmat vähän boheemeja et sotkussa välillä eletään, vaikka olis se kiva et olis siistiä :ashamed:

Selkä on kipuillu taas siihen malliin ja supistuksiakin on, kivuttomia vielä, että aion ens viikolla kysyä josko saisin jo loppuajan sairaslomaa.. Nostelu ja kumartelukin on jo niin puuskututtavaa että hidastahan siitä työntekemisestä on tullut.

Pikkuapina ja Papu rv 27 jotain
 
Neuvolassa käyty!
Uusi täti oli tosi mukava ja puhelias tapaus.
Olisi halunnut höpötellä enemmän ja sanoi varaavansa mulle ens kerralle enemmän aikaa rupatteluun :D
Sokerirasitukseen tuli käsky.
Ja labraan pissanäytteen vientiin oli proteiinit +1
Painoa saman verran kun viimeksi 76.9kg
RR 117/67
Kohdunpohjankorkeus 25cm
Vauva perätilassa
Sykkeet 150
Liikkeet +
Vauva vastaa kuulemma viikkoja

Että semmonen keikka tälläkertaa...

Eipä ihmeitä selkä edelleen kipee ja närästää aina vaan.
Nyt on välillä alkanut vetää suonta jaloista...

Kuinka kamala kokemus se sokerirasitus on?
Piikitteleekö ne siellä paljonkin?
Olen meinaan piikkikammoinen ja se jännittää kovasti!

5 viikkoa tarkastus ultraan ja nään vaavelin.
Jospa tälläkertaa haaroväliä pääsis näkemään.

Jane ja pikkuveijo 25+1 :heart: niin se aika vaan menee
 
Jane69, ne ottaa kolme näytettä. Nollanäyte ennen sitä litkua, sitten tunnin ja kahden tunnin päästä. Mulla oli eilen ja kaikki arvot oli raja-arvojen sisällä. :) Eli ei tarvitse mitään toimenpiteitä. Mulla ainakaan ei se litku ollut niin makeaa kun pelkäsin, vähän semmosta sitruunaista Fun Lightia. :D

Täällä ei mitään turvotusta eikä kipeitä supisteluja ole vielä ilmennyt, vatsa vaan kovettuu pienimmästäkin kävelystä. Eilen oli häpyliitos taas ihan tulessa, mutta yhdistän sen nukkumisen määrään. Ei toissayönä oikein uni tullut kun niitä verikokeita jännitin. :/ Ja nilkka on edelleen kipeä, jotenkin sen naksautinkin tänään. Kai tää joskus paranee.

Viikon päästä hammastarkastus (yäk) ja neuvolalääkäri, tiedä sitten ultraako. Toivottavasti. :D Olisi niin ihana nähdä pikkuinen taas. :heart: Kun varaa ei ole yksityiselle mennä.

mipsu ja nöttönen 25+4
 
Eilen oli neuvola. Tuloksia.
Paino 62,2kg (60,9kg) painoa/vk 0,350
RR 140/77 (133/67)
Pissa ok
Hb 109 (100)
Kohdun pohjan korkeus 19,5cm (17cm)
Liikkeet ok, syke 150
Kaikki siis ihan ok. Ylpee itestäni, ett oon saannu tuota Hb arvoa nostettua. Neuvolatäti hieman ihmetteli ettei masu ole enempään kasvanut. Mutta ei kuulema huolta. Verenpaine mittarin anto kotia mukkaan, ja joka toinen päivä mittailen paineeni. Koska nyt yhtäkkiä ovat nousseet kun aikaisemmin ovat olleet todella hyvät.
Kun kysyin mihin verenpaineen nousu voi johtaa niin neuvolatäti kertoi, että raskausmyrkytykseen. Tämä hieman säikäytti minua. Mutta nyt vaan seurailaan verenpaineita, kuulema heti otan yhteyttä jos yläpaine nousee yli 145.

Täälläkin päin on tytön nimi päätetty, pojan nimestä ei ole mitään tietoa. Aikaisemmin täällä oli parisuhteesta juttua. Täällä päin tasaisen tappavaa tahtia on arkimeininki. Saas nähdä kun mies pitää tällä viikolla hieman lomaa, jos jotain mukavaa ja piristävää kehitettäis :)

Muuten masussa kaikki ok. Joka päivä vauvanen ilmoittaa itsestään enemmän ja enemmän. Naurattaa oikein kun masun liikkeet näkyy vaatteidenkin läpi välillä.
Neuvola lääkäri olis tämän kuun lopussa, ja täällä päin kuulema ultraan silloin. Mukava päästä vauvasta jälleen katselemaan. Neuvola käynnillä sain myös kelan paperit, joten niitä pitäisi ruveta täyttelemään loppuviikosta :)

Itselläni tällä hetkellä kauhea nuha päällänsä, kiukuttaa oikein kun ei jaksa mitään tehdä muuta kuin makoilla sohvalla vaikka lomakin olisi. Oletteko te huomanneet, että olisi lantionpohja lihakset löystyneet? Minulla ainakin on, todella ärsyttävää.

-Anna ja vauvanen poks 25
:heart:
 
noniin aamulla soitettu tulokset uusinta pisu näytteestä ja negaahan se näytti niinkuin epäilinkin. huomenna neuvola ja siellä vielä saan kuulla miten tuon bakteerien laita on mutta luultavasti nekin ok kun nyt tämäkin oli. eli ei oo alkavaa raskausmyrkytystä jonka kyllä jo itekkin tiesin kun ei oo mitään oireita.
 
Tänttärä: Onneksi näytteesi puhdas :hug:

Maypo, Lumihiutale ja Mipsu: Onnea hyvistä sokerituloksista :flower:

Pikkuvarpusen esikolle vielä onnittelut :flower:

Creu: Toivottavasti teillä seuraavassa ultrassa kaikki hyvin :hug:
 
Heitänpä pinoon kaksi kysymystä, jotka itselleni alkavat olla ajankohtaisia:

1. Kun jäätte vauvan kanssa kotiin, ovatko vanhemmat lapsenne kotona kanssanne?

2. Jos ovat, millaisia aktiviteetteja aiotte harrastaa/hakea jopa etukäteen (esim. syksyllä alkavaan päiväkerhoon pitää meidän kunnassa ja seurakunnassa hakea jo nyt maalis-/huhtikuussa)?

1. Tutkimustulokset ja omat kokemukset tukevat sitä, että esikon olisi parempi olla kotona kuin tarhassa. Lisäksi kunta tukee kotihoitoa rahallisesti ja mahdollistaa sitä mm. antamalla takuun siitä, että esikko pääsee takaisin samaan hoitopaikkaan, mistä lähti, kunhan on poissa väh. 4kk ja kunhan paluukuukausi on elokuu. Lisäksi kunnalla on satunnaiseen hoidontarpeeseen maksullinen hoitoparkki ja mulla hyvät tukijoukot, kun porukat asuvat naapurissa.

2. Mutta jotta esikolle ei tulisi elo aivan tylsäksi, kun ikää on jo noin 3,5 v., on pakko hakeutua joihinkin harrasteisiin, vaikka minä ja vauva emme niitä vielä tarvitsisikaan.
- Aion hakea esikolle kunnan tai seurakunnan päiväkerhopaikkaa (2krt/vko).
- Vauvauinti, johon saa ottaa sisaruksen mukaan on mietinnässä - sekin, että pitäisikö nyt jo asettautua jonoon, jotta saisi paikan ensi syksyksi, kun ovat todella kysyttyjä nuo sisarusryhmät. Esikon kanssa kävimme vauvauinnissa, mutta se tuntui aika turhalta. Nyt taas se olisi esikolle hyvinkin mieleinen ja samalla vauva saisi samat alkuharrasteet kuin esikko.
- Kunnan puolesta läheltä löytyy avoin päiväkoti (2 krt/vko) ja seurakunnan puolesta perhekerhoja (2 krt/vko).

Kyllä noista saa jo koottua sellaisen viikko-ohjelman, että joka arkipäivälle on jotain ja noista avoimista voi sitten olla poissa oman jaksamisen mukaan. Jos en suunnittele lukujärjestystä itselleni etukäteen, pelkään, että elo menee pelkäksi piirrettyjen katsomiseksi (tavoitteeni 1 tunti/pv), kun mulla ei nyt ole tiedossa samaan aikaan mammalomalla oleviakaan lähistöltä.
 
Sokerirasitus käyty, eipä tuo nyt niin kamala kokemus ollut...Sitä kokiksen makusta juomaa ei ole enää, on vaihtunut sellaiseen väljähtyneeseen liika sokeroituun fantaan.. :p Aika siellä lähinnä pitkäks meinas käydä..Soittelevat jos tuloksissa on jotain häikkää, muuten nään ne sit ens tiistaina neuvolassa, tokkopa niissä mitään on.

Äiteekin tuossa just lähti ajelee kotiin, oli täällä yötä, hirvitti päästää se ajamaan tohon keliin, täällä nimittäin taas vaihteeks tulee ihan taivaan täydeltä lunta ja on saakelin liukasta..Käytiin eilen tossa reilun 30km päässä kaupoilla, mä ajoin, lopputulos = supistelua, sekä kipeitä että kivuttomia ja niitä jatku koko illan jos yhtään liikuin..Alkaa kostautumaan ilmeisesti kaikki tää stressi ja vähät yöunet..Isäntä ei nimittäin anna mun nukkua, mulla kun yleensä iltasin menee aikaa ennenku nukahan niin tää yks idiootti jää sänkyyn 3 aikaan puhumaan puhelimeen kun tuurikaveri soittaa vaiholle, sit se kolistelee, paukuttelee ja kruunaa koko komeuden sillä et jos vahingossakaan oon päässy nukahtaa sillä välin kun se juo aamukahvit, se työntää päänsä ovesta ja kuikuilee niin kauan että kysyn että mitä nyt, sit se tuumaa vaan hei hei ja mun koko yön unet on pilalla.
Mä näytän suorastaan karmeelta, ihan pikimustat silmänaluset ja kamalat silmäpussit, kalpee kun mikäkin ja olotila kaikinpuolin aika surkee..Tätä on jatkunu jo jonkin aikaa, joten ei ihme että mulla alkaa tulemaan noi supistukset kiusaks..

Noh, kai tää tästä..Mietin mä tossa et jos lähtis loppuviikoks tosiaan porukoille, isäntä meinaa olla koko viikon töissä ja tekee ympäripyöreetä päivää, joten istun sit taas itekseni täällä neljän seinän sisällä ja odotan vaan koska se tulee kotiin et on sit ruoka valmiina..Saas vaan nähä kestääkö mun kroppa ajamista porukoille, sinne on kuitenkin matkaa 150km ja eilen jo 30km aiheutti supistukset..Prkl mä vihaan tätä..

Tänään oli vähän tällänen nurina päivä taas, anteeks.. :ashamed:

Maira ja eemeli 26+1
 
Lenniina Mun esikoinen menee ensi syksynä tokalle ja keskimmäisen otan kotiin päivähoidosta näillä näkymin...ikää hänellä on 4 ½ v. kotona ehtii olla vuoden verran ja sitten alkaakin eskari. Itse olen suunnitellut olevani kotona ainakin sen 3 vuotta niin kerkiää uo keskimmäinenkin käydä ekan luokan ennen kuin menen töihin.

Aktiviteettejä en ole sen koommin miettinyt...keskimmäinen käy uimakoulussa kerran viikossa ja varmaankin jatkaa ensi syksynä sitä.Kovin paljoa en mitään arkipäiviin suunnittele kun tuo esikoinen menee tosiaan vasta tokalle ja koulupäivät ovat 4 tuntia...joten kotona yritän olla vastassa häntä :)
 
te ootte outoja :D :D te jotka ootte käyneet sokerinrasituksessa ja kehuneet sitä litkua hyväks.
mä olin tampereella ja siellä oli ligh kolan makusta ja se oli hyvää sitä ois mennytkin vaikka kuinka

mutta tää mitä rv 12 otin joka oli tyyliin 3dl vetta ja 2 paketillista sokeria oli kamalaa en meinannut saada sitä alas ja kun olin työn ja tuskan kans saanut sen alas niin sepä meinas tulla ylös mä voin kyllä niin huonosti sen litkun takia mutta onneksi sain petipaikan ja pystyin pötkötteleen.

lenniina kyseli lasten hoito jutuista meillä se on vielä vähän auki. ensimmäinen poika nyt aloittaa eskarin syksyllä eli siellä on paikka 8-12 mutta tämä nuorimmainen joka on syksyllä n. 4½ vuotias ja tarvii jotain säpinää niin on vähän auki. tällä hetkellä käy 2x viikossa päiväkodissa mutta syksystä ei vielä tiedä että jatketaanko samalla mallilla vai jääkö kokonaan kotiin. täällä muistelisin että seurakunnan kerhoihin ei päässyt ihan niin vaan eli ptää miettiä. pojan päiväkodissa ei vielä osattu vastasta mitä syksyn kanssa tekisi.eli hieman auki nämä kuviot..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lenniina:
Heitänpä pinoon kaksi kysymystä, jotka itselleni alkavat olla ajankohtaisia:

1. Kun jäätte vauvan kanssa kotiin, ovatko vanhemmat lapsenne kotona kanssanne?

V: En jää vauvan kanssa kotiin. Teen töitä koko ajan. Pakollinen äitiysloma on n. 5 viikkoa ENNEN laskettua aikaa. KUN olen kotona huilimassa, on myös esikoinen kotona. Palkkaamme siis osapäiväisen lastenhoitajan ja käytämme isovanhempia lastenhoitoapuna. Aion imettää, kuten esikoisenkin kanssa; saa nähdä miten se tällä kertaa näiden järjestelyiden kanssa onnistuu. Esikoisen kanssa ei siinä asiassa mitään ongelmia - imetin 9,5kk onnistuneesti, kunnes tyttö ITSE kieltäytyi tissistä, eli mitään vieroitusrumbaa ei tarvittu.

2. Jos ovat, millaisia aktiviteetteja aiotte harrastaa/hakea jopa etukäteen (esim. syksyllä alkavaan päiväkerhoon pitää meidän kunnassa ja seurakunnassa hakea jo nyt maalis-/huhtikuussa)?

V: Sisarusvauvauinnissa aiotaan käydä koko perheen voimin mahdollisuuksien mukaan. Pyryn kanssa ajattelin jaksamisen mukaan käydä äiti-vauvajumpassa. Mummit ja lastenhoitaja saavat kuskata tyttöä kunnan kerhoihin (muskari, perhekerho) ja tuohon lähipuistoon jos jaksavat/haluavat. Meillä on oma piha, johon tulee leikkimökit sun muut kesällä, niin eiköhän tyttö sielläkin viihdy ja naapurusto on täynnä lapsia joista varmasti saa leikkiseuraa. Eipä tuo 1,5 vee paljon aktiviteetteja vielä osaa kaivata. Myöhemmin sitten jotain satubalettia/musiikkiharrastusta/liikuntaharrastusta jos haluaa.

1. Tutkimustulokset ja omat kokemukset tukevat sitä, että esikon olisi parempi olla kotona kuin tarhassa. Lisäksi kunta tukee kotihoitoa rahallisesti ja mahdollistaa sitä mm. antamalla takuun siitä, että esikko pääsee takaisin samaan hoitopaikkaan, mistä lähti, kunhan on poissa väh. 4kk ja kunhan paluukuukausi on elokuu. Lisäksi kunnalla on satunnaiseen hoidontarpeeseen maksullinen hoitoparkki ja mulla hyvät tukijoukot, kun porukat asuvat naapurissa.

Tarha = nykyään päiväkoti; ammatti-ihmiset eivät pidä tuosta suoraan vieraasta kielestä käännetystä nimityksestä

2. Mutta jotta esikolle ei tulisi elo aivan tylsäksi, kun ikää on jo noin 3,5 v., on pakko hakeutua joihinkin harrasteisiin, vaikka minä ja vauva emme niitä vielä tarvitsisikaan.
- Aion hakea esikolle kunnan tai seurakunnan päiväkerhopaikkaa (2krt/vko).
- Vauvauinti, johon saa ottaa sisaruksen mukaan on mietinnässä - sekin, että pitäisikö nyt jo asettautua jonoon, jotta saisi paikan ensi syksyksi, kun ovat todella kysyttyjä nuo sisarusryhmät. Esikon kanssa kävimme vauvauinnissa, mutta se tuntui aika turhalta. Nyt taas se olisi esikolle hyvinkin mieleinen ja samalla vauva saisi samat alkuharrasteet kuin esikko.
- Kunnan puolesta läheltä löytyy avoin päiväkoti (2 krt/vko) ja seurakunnan puolesta perhekerhoja (2 krt/vko).

Meillä taas vauvauinnista oli paljon iloa ja hyötyä! Tyttö oli vauvana aina pari kk motorisessa kehityksessä ikäisiään edellä ja luulisin sen johtuvan aktivoinnista ja vauvauinnista. Vauva tottuu näin myös uimahallin hälinään, suihkuun ja tietysti siihen viileämpään veteen. Suosittelen ihan jokaiselle perheelle!

Kyllä noista saa jo koottua sellaisen viikko-ohjelman, että joka arkipäivälle on jotain ja noista avoimista voi sitten olla poissa oman jaksamisen mukaan. Jos en suunnittele lukujärjestystä itselleni etukäteen, pelkään, että elo menee pelkäksi piirrettyjen katsomiseksi (tavoitteeni 1 tunti/pv), kun mulla ei nyt ole tiedossa samaan aikaan mammalomalla oleviakaan lähistöltä.
Kuulostaa Lenniina todella hyvältä suunnitelmalta ja meillä nyt mun kotona ollessa myös viikkoaktiviteettisuunnitelma, jossa jokaiselle päivälle jotain ohjelmaa! Toimii! Lapsen tarpeista en osaa sanoa (tutkimuksia on niin monia ja tuloksia yhtä monta erilaista), mutta mä itse ainakin kuolisin tylsyyteen, jos vaan kököttäisin kotona kaiket päivät.

Olipas kiva kysely! Pakottaa miettimään näitä asioita hyvissä ajoin, mikä on hyvä juttu! Hyvä Lenniina! =)

Nyt syömään! Kalapäivä!
 
Voi höh mikä aamu taas, olin jo valmiiksi huonolla tuulella ja sitten neuvolasta soitettiin että ens maanantain lääkäriaika siirtyy yli viikolla. Just kun mulla olis ollut vaikka mitä pikkuvaivaa ja kysymyksiä :( Pitää taas järkätä töissäkin, kun uusi aika on tietysti tuuraajan lomaviikolla. Huoh.
Koko raskauden ensimmäinen oikea lääkäriaika on nyt sitten rv 28. :/

Onko teillä muilla muuten jo ollut jonkinlaista tutustumista synnytysosastoon? Ja missäköhän vaiheessa tulee tietoa synnytysvalmennuksesta tms.?
Kun muutettiin vuodenvaihteessa ja sairaala vaihtui, nyt en tiedä pitäiskö sinne itse soitella vai mitä. Viimeksi neuvolantäti mainitsi jotain tutustumiskäynneistä, mutta oletin että sieltä päästä kuuluisi jotain.

Lenniina Kiitos herättävistä kysymyksistä:) Pitääpä näin esikoisen odottajana ottaa selvää aktiviteeteista.

Miumiu&pikkupoika 26+2
 
Tipu Topakka
Pikasesti Lenniinalle vastaamaan..
Meillä jäävät tarhaan. Esikoinen alottaa esikoulun ja keskimmäinen rakastaa tarhaa. Ja meilläpäin kukaan ei ota tarhasta pois. Jo ihan sen takia, että tarhapaikan menettää. Esikoiselle odotettiin paikkaa vuosi! Pääsi vihdoin tarhaan 4 vuotiaana. Maassa maan tavalla ;) Muutenkin nämä tarhapäivät meilläpäin on vain 3,5 tuntisia. Tarhat on ihan eri tavalla auki, kuin suomessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lenniina:
Heitänpä pinoon kaksi kysymystä, jotka itselleni alkavat olla ajankohtaisia:

1. Kun jäätte vauvan kanssa kotiin, ovatko vanhemmat lapsenne kotona kanssanne?

2. Jos ovat, millaisia aktiviteetteja aiotte harrastaa/hakea jopa etukäteen (esim. syksyllä alkavaan päiväkerhoon pitää meidän kunnassa ja seurakunnassa hakea jo nyt maalis-/huhtikuussa)?
1. Esikoinen (joka on vauvan syntyessä 2v4kk) jää kotiin, kuten on tähän mennessäkin ollut. Tämän kakkosen kanssa olisi tarkoitus olla kotona pari vuotta (jonka jälkeen on pakko mennä töihin että pääsisi muuttamaan pois tästä kerrostalosta joko rivi- pari- tai mieluiten omakotitaloon) ja sen jälkeen saavat sitten molemmat mennä hoitoon.

2. Ajattelin hakea esikoiselle ensi talvesta (ikäraja 3v.) seurakunnan kerhopaikkaa 2 krt/vko. Tässä lähellä on myös avoin päiväkoti joka on auki arkisin 8.30-15 eli sielläkin voi viettää aikaa. :) Esikoisella on nyt ollut muskari 1 krt/vko, mutta siitä joudutaan kyllä jättäytymään pois kun en kuitenkaan voi laulattaa ja hyppyyttää esikoista yhdessä vauvan kanssa... Jumpassa tyttö on käynyt lauantaisin, ja sitä saa jatkaa syksylläkin joko minun tai isin kanssa. Uimassa on käyty sunnuntaisin, ja sitä aiotaan jatkaa. Esikoisen kanssa käytiin vauvauinnissa, ja nyt kans varmaan mennään kaikki yhdessä perheuintiin.

Sokerirasituksessa käyneille onnittelut hyvistä tuloksista! :)

Nimeä ei olla vielä mietitty, se keksitään varmaan viikkoa ennen ristiäisiä! :LOL:

Eilen oli keskiraskauden lääkärikäynti (vaikka nyt mennäänkin jo viimeisellä kolmanneksella...) ja tässäpä käynnin tiedot:

Rv: 26+4
Paino: +700
Turvotus: + (sormissa ja kasvoissa pientä turvotusta)
RR: 131/73
Pissa: Puhdas
Hb: 121
Sf: 26 (jatkaa tasaista matkaa yläkäyrillä...)
syke: 145
Liikkeet: +

Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja kaulaa 3cm.

Seuraava käynti onkin sitten jo 3 viikon päästä. :)

Adalia 26+5



 
Iltapäiviä :wave:

Mulla on taas kirjoittaminen näköjään jäänyt kun menin sitten kuitenkin hankkimaan flunssan vaivoikseni :/ Ärsyttävää kun olis niin paljon asioita joita pitäis tehdä, ja nyt puolikuntoisena ei pysty eikä oikein saakkaan tehdä mitään..

Mutta iloisempiin asioihin! Mairalle kiitos uudesta pinosta!
Ja kaikille muillekin hyviä kuulumisia saaneille onneks olkoon!

Mitenköhän tvvon pikkuinen jaksaa? Hurjasti voimia sinne!

Lenniinan kysymyksiin en osaa vastata kun en yhtään vielä tunne koko päivähoitojärjestelmää.

Lakun hajuinen vessapaperi herätti hilpeyttä - mulle vois käydä kans just noin!

Tänään eka neuvolalääkäri takana! Oltiin tapani mukaan myöhästymässä jälleen neuvolasta, joten juostiin sitten täysiä 700m matka neuvolaan viidessä minuutissa - en suosittele raskaana oleville. No, ehdittiin kyllä hyvin, mutta sillä kustannuksella, että verenpaine oli kohonnut mystisesti ihan järjettömiin lukemiin.
No, onneksi se palautui normaaliksi loppua kohden.

Pelkäsin jostain syystä lääkärikäyntiä hirveästi, mutta ihan hyvin se meni. Kohdunsuu oli ok, 3cm ja painoa tullut lisää 550g/vko (kamalan paljon! miten se voi nousta noin paljon, vaikka syö ja liikkuu just niinkuin ennenkin?), lääkärin mielestä ok. Pissa oli puhdas. Mä en vieläkään oikein tiedä oonko tuntenut supistuksia vai mitä, mutta lääkäri sanoi että ihan rauhassa voin olla kun ei paikatkaan oo kärsineet.

Mutta sitten, päästiin taas kurkkimaan ultralla! Vauva oli kasvanut hienosti, painoarvio oli 900g (sekin kuullostaa paljolta mutta on kuulemma vähän keskikäyrän alapuolella).
Lääkäri oli todella mukava ja selitti tosi tarkkaan kaiken mitä ruudulla tapahtui - siellä istutaan tiiviisti perätilassa jalat ristissä, ja vauvan pään suunta suoraan kohdistettuna ultraäänilaitteeseen:D Tyttö (tyttönä pysyi edelleen) imi tiiviisti peukkuaan koko tutkimuksen ajan.

Vaikka laitteet oli neuvolassa luonnollisesti kätilöopistoa kehnommat eikä näkymää voi varmaan verrata 4D:hen, oli kokemus niin hieno että nyt oon kyllä ensi kertaa jo täysin rakastunut tuohon pieneen ihmiseen :heart:

Nyt vaan toivotaan että vauva tajuaa vielä kääntyä ympäri ennen se on liian hankalaa!

Mulla on hankintojen raahaaminen vähän jäänyt, pitäis keksiä jostain hyvä mutta edullinen turvakaukalo, jossa istuis sitten vähän myöhemmälläkin iällä.

Liikunnasta tuli mieleen, oon siis edelleen juossut muutaman kerran viikossa ja koiraa kävelytän muutenkin joka päivä useampaan kertaan - varmaan ihan typerä kysymys, mutta pitääkö mun alkaa vähentämään liikuntaa jossain vaiheessa? Tällä hetkellä ei tuo liikkuminen tunnu oikein missään kun en mitään kamalia rääkkejä vedä.
Millasta liikuntaa te siis harrastatte tässä vaiheessa raskautta? Entä sitten loppuraskaudessa?

Että sellaista. Nyt keittämään kuumat kaakaot jos nenä vihdoin aukeaisi...

Salma ja Sinttinen 26+4

(täällä neuvola seuraavaksi taas vasta neljän viikon kuluttua - ihmeen paljon käytännöt näissä poikkeaa!)
 

Yhteistyössä