~Kesäkuun Kullannuput 2010~Maaliskuussa -10 <3 ensimmäinen rakkauspakkaus syntynyt <3

Jaksamisia ja tsemppiä kaikille erilaisten vaivojen ja lepomääräysten kanssa painiville :flower:

Lenniina Mun hemppa oli kyllä laskenut viime neuvolakäynnillä mutta en ole saanut aikaiseksi hakea lisärautaa :ashamed: Se on varmaan kyllä syyllinen tähän minun väsymykseeni, pitääpä nyt ihan ottaa itteään niskasta kiinni ja kipaista siellä apteekissa :whistle:

Meillä on flunssa iskenyt esikoiseen ja isäntään. Saa nähdä saanko sen itsekin, toistaiseksi olen säästynyt mutta varmaan huonot mahikset välttää ihan kokonaan kun kaksi räkänokkaa aivastelee tuossa vieressä :snotty: :D

Unista Olen myös nähnyt unia missä vauva syntynyt ennen aikojaan. Yhdessäkin osasi jo muka kävellä ja puhua vaikka oli vasta joku 20cm pitkä ja ihan heiveröinen :/
Kaipa sitä unissaan käsittelee asioita jotka mietityttää päivisin :)

Vaivoista Mulla tällä hetkellä vaivoina närästys, selkäsärky ja nyt on alkanut tulemaan iltaisin aina yksi tai kaksi kipeää supistusta. Yleensä sellainen kunnon kestosupistus joka ei meinaa millään loppua ja vain jatkuu ja jatkuu. Mulla neuvolalääkäri vasta ensikuun puolessa välissä, vähän jännittää että onko nää mun supparit saanut aikaan jonkinlaisia muutoksia kohdunsuulla, sänkylepo tästä vielä puuttuisikin, eihän tuo mun mies pärjäisi pojan kanssa kahden koko loppuraskautta :LOL:

Marsu + möttönen 26+2
 
Pitkästä aikaa mieki tänne asti pääsen kirjottelemaan.

Yllättävää kuinka yksi rentouttava viikonloppu ihan kotosalla (+muutama asuntoesittely) sai aikaan. Tänää koulussa jaksoin jakaa pirtteyttäni usealle ihmisille. Ja onnitteluja satelee :)
Opiskelija kaveri ihmetteli tänään kuinka viikonlopun aikana masuni on kasvanut järjettömästi, no siltä tuo vaa´ankin lukema näyttäisi.
Äityispakkauksen kävin hakemassa perjantaina ja iloisena sitä tiirailin. Nyt miusta ainakin tuntuu kaikki paljon todellisemmalta kuin ennen. Vauveliini liikuskelee päivittäin, ja kovaakin potkii.
Muutama opiskeluviikko ja harjoittelu olisi edessä. Sekä vielä pitäisi muutto hoitaa ensi kuussa, mutta eipä nuo asiat tunnu stressaavan. Onneksi kevät aurinko paistaa :heart:

Jaksamisia tänne kaikille, ja nauttikaa tuosta auringosta siitä saa energiaa päiväntoimiin :)

-Anna ja vauvanen rv27+6
 
Iltaa äipät!

Kävin tänään hakemassa äitiyspakkauksen ja äiskän kanssa hypisteltiin, ihasteltiin ja lässyteltiin noille tavaroille, enpä olis itsestäni uskonut :LOL:
mutta on ne vaan niin suloisen pieniä ja ihania :)

On ollut pari hyperaktiivista päivää joiden seurauksena on tullut huimausta ja pahoinvointia.
Toivottavasti johtuu kuitenkin siitä, että en ole puuhaillessani älynnyt syödä ja juoda tarpeeksi.

Olisin halunnut loman kunniaksi johonkin ihanaan hemmotteluhoitoon, mutta vilkaisu pankkitilille sai unohtamaan moiset ajatukset (tää remppa vie kaikki meidän rahat). Järjestin sitten itselleni kotikylpylän kuorintoineen, naamioineen ja jalkakylpyineen. Ens kerralla jää kyllä jalkahoito itseltä tekemättä, kun ei enää taivu. Sitten on "ihan pakko" mennä muiden hemmoteltavaksi, jos haluaa lakkaa varpaankynsiin :)
Tänään olikin sitten jatkoa itsensä hemmottelulle reippaan kävelylenkin, jumpan ja kampaajan muodossa.

Parit vaunut on nyt käyty katsastamassa, mutta eipä ole "niitä oikeita" vielä osunut kohdalle. Parit lupaavat on kyllä edelleen kiikarissa. Olen sellainen fiilispohjalta ostelija ja se vähän hankaloittaa näitä hankintoja.

Nyt en enää muista mitä piti kellekin kommentoida, joten toivotan vain kaikille tasapuolisesti leppoisaa iltaa.

Jonna & jättis 28+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elettaria Cardamomum:




shawne78 , pakko tarkentaa noita "selviytymisviikkoja", kun tullut perehdyttyä niihinkin aika hanakasti keskosuuden pelossa... :snotty:
Eloonjäämismahdollisuudet alkavat nykyään jo viikolta 22+, jolloin ne ovat 0-10%.
Viikolta 23+ mahdollisuus on 10-40%.
Viikolta 24+ mahdollisuus on 40-70%.
Viikolta 25+ mahdollisuus on jo 50-80%.
Viikolta 26+ mahdollisuus on 80-90%.
Viikolta 27+ mahdollisuus on enemmän kuin 90%.
Ja viikolta 30+ mahdollisuus on enemmän kuin 95%.

Että eiköhän aleta olla jo kaikki ihan turvallisilla vesillä!:)
Ja mitä keskosten terveyteen tulee, voidaan käyttää noita samoja prosentteja...siis jos vaikkapa vauva syntyy viikolla 27+, hänellä on enemmän kuin 90% mahdollisuus jäädä eloon ja näistä eloonjääneistä sitten enemmän kuin 90% syntyy terveinä.
Ja nämä tiedot on Tekayn sivulta. Luotettavia lukemia siis.
Elettaria - ihana lukea noita lukemia! Tiedän itsekin että ollaan aika lailla jo paremmalla puolella, ja aika tarkkaan mietin miten lauseeni muotoilen. Ihan vain siksi että niin vaihtelee ammattilaisten arviot ja mielipiteet - jota olen suuresti ihmetellyt - ja myös etten vaan loukkais ketään. Meidän rakenneultran kätilö nimenomaan sanoi että 24 viikolta on jo realistista odottaa hyviä prosentteja, mutta taas kun nyt 25+2 jouduin käymään synnärillä siellä kätilö totesi ykskantaan, että kyllä tämä vielä ihan liian varhainen viikko on eikä sanonut mitään lohduttavaa kun kysyin mitä sitten jos alkaa tapahtua. Mä olen tosiaan itse laskenut päiviä just tohon 22 viikkoonkin sillä periaatteella, että JOS jotain alkais ei enää sanottais että mitään ei tehtävissä vaan otettais synnärille ja yritettäis kaikki mitä voidaan. Mutta kuten sanoit, ollaan kyllä kaikki jo hyvillä vesillä! :) Toivottavasti se auttaa jaksamaan kaikkia kellä supisteluja ja muita murheita! :flower:

...vihdoin maagisella viikolla 27, tänään poksahti 26+0 :heart:
 
toivotaan että noi prosentit pitää myös kaksosten kohdalla.

Mulla tulee jo maitoa ja rinnat on välillä tosi kipiät aivan kun maito nousee synnytyksen jälkeen.

Hain päivällä vaippoja (siltä varalta jos kestoilu ei onnistu) tutteja tuttiketjuja, rintakumin, pesuaineita, punkan ja olisin ostanut aventin tuttipulloja mutta kun ei niitä ollut tuolla raahen kokosessa kylässä vaikka ite vielä pienemmässä asun :D sinne vaan on lyhin matka.

Jonna H itestä löytyy uusia puolia kun pääsee hypistelemään vauvan vaatteita ja synnytys lähenee. Meillä likat ihmetteli että mitä se äiti höpöttää kun isäkin on töissä ja mä juttelin vauvoille :D
 
Huomenta.

Vaihteeksi huonosti nukuttu yö takana :ashamed: Illalla närästi ja yöllä heräsin selkäsärkyyn,pissalla sai myös käydä muutaman kerran :whistle:

Kaveri sai eilen illalla pojan,pojan piti syntyä vasta toukokuun puoles välis,mutta sillä oli kiire maailmaan,oli syntyä ambulanssiin :/

Onko muilla sellasta häntäluu särkyä?
:attn: En muista tällasta aiemmista raskauksista,ei meinaa pystyä tuolilla istumaan :ashamed:

Jos lähtis lasten kanssa ulos :wave:

Rapu ja masuasukki 30 POKS :D
 
EC: Kiitos munkin puolesta prosenttitiedoista - on huojentavaa luettavaa!

Saagatar: :hug:

Syyshortensia: Jaksuja tulevaan kuukauteen! Ja muistathan kuunnella omaa oloa, vaikka olisi kuinka tärkeä asia kesken, niin pidät tauon, jos olo sitä vaatii :hug:

Pulinapata: Miksi olet menossa kokoarvioon? Anteeksi, jos olet sen jo kertonut, mutta en muista :ashamed:

Jane: Osanottoni sokerimittaukseen/sokerittomalle joutumisesi johdosta! Maitorahkaan sekoitettuna hedelmät/kotimaiset pakastemarjat on hyviä, jos sokerit ei heitä niin paljon, ettei hedelmiäkään kestä syödä - ja tämä siis yksilöllistä ja selviää vain mittaamalla :hug:

Marsu: Paranemisia perheellesi ja toivottavasti itse säästyt pöpöiltä!

Rapu: Kasvamista kaverisi vauvalle ja jaksamista perheelleen!
 
Lenniina, en muista olenko muistanut kertoa :LOL: , aikaa siitä varmaankin on. Tuo kuopus oli tosiaan iso (4.6kg ja 54cm), jonka "syynä" oli valtava istukka, eli liki 1.2kg ja kun tuo on ilmeisesti perinnöllinen taipumus (ei oo ollut sokeriongelmia ja painonnousuki n. 10kg oli kaikkiaan, normaalipainoinen olen), niin tulin sitten rakenneultrassa kysyneeksi, näkeekö istukan kokoa. Lääkäri ensin meinas, ettei sitä yleensä näe, mutta ultrauksen edetessä tuli siihen tulokseen että valtavalta vaikuttaa taas (eli alkaa edestä ja jatkuu funduksen kautta taakse), joten mitä todennäköisemmin pientä tulokasta ei ole nytkään odotettavissa, siksi seuraavat tuota nyt tarkkaan. Eli kolmen viikon päästä viimeistään, tosin oli sitä mieltä että jos sf menee käyrien yli ennen, pitää ottaa jo aikaisemminkin. Toivon siis, että alle 5kg kokoisessa pysytään :whistle: nytkin, vaikka viimeks kätilö totes että kyllä täältä isompikin mahtuu tulemaan, jos vaan tarjonta sattuu kohdalleen - kuopus ei ollut laskeutunut (ilm virtsarakko painoi vauvaa ja vauva virtsarakkoa joka ei sitten kunnolla ollut tyhjentynyt, joten katetrointi tarvittiin että saatiin alas sen jälkeen kun kohdunsuu oli täysin auki).

Nyt pitää taas mennä, joten mukavaa aurinkoista kevätpäivää kaikille ja jaksamisia valvoneille!
 
Tipu Topakka
Piiiitkästä aikaa pinoon!
Ensinnä tsemiä ja jaksuja kaikille vaivojen kanssa poteville :hug:
Itse vielä yhtenä kappaleena. Kohdunkaula on lyhentynyt ja kohdunsuu auennut, mutta täällä sitä vielä sinnitellään. Toi selviytysmis prosentti taulukko oli tosi hyvä juttu. Alkaa olla meikäläisenkin kirpulla hyvät mahiksiet selviytyä, jos lähtis syntymään :heart:
Oireita pukkaa tuutin täydeltä :kieh: Pahoinvointi tullut takaisin, verenpaineet huitoo pilvissä.. Hirvittää raskausmyrkytyksen mahdollisuus :| Myös pinnallisen veritulpan riski tässäkin raskaudessa taas korkea. Jomottaa säärtä taas tutun tuntuisesti.. Ja iskias ja liitoksehan ne nyt on jo perussettiä:D No, kunhan tämä viimenen raskaus saadaan kunnialla loppuun, niin sitten lähtee röörit sulkuun tällä tädillä. Meikäläisen kroppa kestää raskaus raskaudelta vaan yhä huonommin.

Kylläpäs tuli kamala valitus viesti tästä :ashamed: :snotty:

Unista: Tosi paljon olen vauvasta nähnyt unta. Kaikissa se on syntynyt hirmu aikaseen ja minä olen hukannut sen jonnekin :eek: Viime yönä se löytyi kenkälaatikosta kirjastosta.. Ja sieltä tuijotteli tummilla syvillä silmillään ja odotti hiljaa. Kummia unia..
 
Tervehdys! Kuulumisia pitkästä aikaa. Raskaus mennyt mukavasti. Vähän hemoglobiiniarvot laskeneet ja aloitin rautakuurin. Taitaa olla tehonnut koska olo on taas vähän pirteämpi. =)

Unista: mitä pidemmälle raskaus menee, sitä enemmän mieleen painuvia ja eriskummallisia unia on tullut nähtyä.

Viime viikkoina ei yöllä ole meinannut saada nukuttua kunnolla, vaan sitä pyöriskelee ja etsii hyvää nukkumisasentoa, jota ei meinaa löytyä. Ja sitten aamulla taas tosi pirteänä töihin... Onneksi enää muutama viikko ja sitten pääsee lomalle ja äitiyslomalle.

Tsempitykset kaikille muillekin vielä töissä (tai kotona lasten kanssa) ahkeroiville! :)

Ja onnittelut tvvolle pienestä pojasta! :heart:

Tupuna ja pikkukakkonen 28+2
 
Ihana toi selviytymistaulukko, me ollaan tosiaan ihan kivasti turvallisilla vesillä kaikki! :heart:

(.) Olo alkaa olla kömpelö. Vatsa on silti ihana ja kaunis ja vauva potkuillaan piristää päivää jatkuvasti. Potkut on jämäköityneet ihan hurjasti. Mieli on herkistynyt, ja itken ja liikutun ihan KAIKESTA. Sama oli esikoisesta raskauden loppupuoliskolla. Selkävaivoihin on auttanut se tukivyö. Suosittelen! :wave:

Ainiin, pakko vielä hehkuttaa, että me ostettiin OMA TALO.
Vantaalle muutetaan toukokuun alkupuolella, tilavaan omakotitaloon.
Eli vauva pääsee heti uuteen kotiin, ja mä pääsen laittelemaan äippäloman alussa uutta kotia! :heart:

Johanna ja Pikkiriikki 26+2
 
Terppa kaikille! enpä oo taas jaksanu kirjotella, mutta luen kyllä nuo teidän kirjotukset joka päivä.

Täällä niin ärsyttää ja ahistaa kaikki! Tuntuu etää voisin märskätä niinkö pikkutyttö joka asiasta. ilmeisesti nämä hormoonit hyrrää vähä liikaaki :| .

itestä tullu tosi hellyydenkipeä. kaipaan niin että sais miehenkans olla vaan välillä kaksin. olis ihana lähtiä vaan viikonlopuksi vaikka hotelliin, sais vaan syödä ja nukkua :D .
mites teidän muiden miehet, antavatko hellyyttä? itestä tuntuu että jurnutan kokoajan miehellä siitä, että kun haluan enempi hellyyttä jne.. mies raukka =) . kyllä hän parhaansa yrittää.

täällä supistelee ja ilkeä menkkamainen jomotus tulee monesti päivässä. samoin myös huimausta, ja tämä perkeleen iskias!!! :kieh: viime viikolla oli tosiaan tuo iskias niin pahana, että en kahteen yöhön nukkunut säryn takia, saatikka pystynyt liikkumaan. todella viheliäinen vaiva :( .
keskiviikkona meen äippäpolille katteleen vauvaa ruudusta :heart: . jospa nyt sitte sukupuolikin varmistuisi, vaikka eipä sillä periaatteesa mitään väliä ole kumpi on tulossa.
tosi väsynyt oon taas ollu viime päivinä, jospa tämä joskus helpottas |O .
vauvan tavaroita pitäisi alkaa laittaan valmiiksi, mutta jotenki on niin laiska että ei saa mitään aikaseksi.

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille mammoille! pitää kirjoitella taas kuulumisia lisää kun jaksaa.
 
kamalasti tullut tekstiä vaikka pidän itteeni muka kauheen aktiivisena lukijana/kirjoittajana.

mutta mitä nyt muistan

Elettaria ,niiskuneiti ja joku kolmas todella ihanat masu kuvat. mä en oo joka viikko ottanut masu kuvaa mutta meinasin että kun tällä viikolla rv 30 poksuu niin vois yhden kuvan taas ottaa
(muuten en ookkaan kun 2 masu kuvaa ottanut)


supistuksista kärsiville toivottavasti pikkuiset pysyisivät masussa vielä pienen tovin

ja meillä näyttää useammilla olla jonkin sortin vaivoja oli sit hiivaa tai särkyä tai kolotusta niin kestämistä.

pikkuvarpunen
onnittelut omasta talosta. voikun sitä joskus itekkin pääsis omaan..vaikka onhan tää vuokra rivarikin kiva mutta vuokra vaan pilvissä =(

jane69? joka oli tainnut nyt mittarin saada mä oon rv 12 viikosta asti pistellyt itteeni 3x viikossa ( eli 6x yhden päivän aikana) oon piikkikammoinen ja alussa olikin että hyvä etten paniikkikohtausta saanut vielä kaupanpäällisenä olin niin paniikissa ja vollotin ihan hysteerisenä nyt kun sitä on pistellyt ja pistellyt niin kyllä siihen on ollut pakko tottua.
mitä noihin herkkuihin tulee niin mähän oisin hulluuden partaalla jos en jotain herkkua ois syönyt koko tänä aikana siispä vaikka mä joudun syömisiä kattoon niin olen ollut aika armollinen ja sallinut niitä herkkupäiviä viime viikolla söin jätskiä ja käytiin grillillä syömässä.. tällä viikolla muutama pääsiäismuna syöty.. katson kuitenkin syömisiäni ja kun herkuttelen en ainakaan sinä päivänä mittaa sokereita.

tänään kävin labrassa kävin viemässä sen vuorokausi pissan ja sitten musta imettiin 6 putkellista verta |O nyt jään odotteleen tuomioo jaksan vaan uskoo että toi pissa ois ok vaikka viimiset 5x se on ollut joko + tai ++
torstaina ois taas äippäpoli käynti mut viä epäselvää että jodunko sen peruuttamaan kun ukkeli töissä ja en saa noita kahta poikaa mihinkään siks aikaa. torstaina ois selvinnyt se mun insuliininkin kohtalo että alotetaanko vai vieläkö siirretään mutta tarvii nyt miettiä pääsenkö ees mitenkään tollon.

nukkumisesta
elmeri on ihan järkyttävän kova liikkumaan iltasin/ öisin välillä tuntuu että se on siä poikittain ja päällään puskee mun toista kylkee ja jaloilla survoo toisen puolen kylkiluita sen verran noihin kylkiin sattuu + että sattuu ylämahaan,alamahaan,alapäässä tuntuu kun sinne tökittäs puukolla + menkkamaista kipua ainiin + selkä tulikohan tässä nyt kaikki vaivat. yks päivä olin ruokaostoksia laittamassa jääkaappiin ja sen verran kipeesti kirpasi masussa että ostokset jäi siihen ja mun piti mennä sohvalle pötköttämään.
yöllä en käy vessassa/syömässä mutta herään kuitenkin ja pahimmillaan oon 2-3 tuntia hereillä vaikka kuin etin oikeeta asentoo niin ei löydy ja mähän en pysty nukkuun muuten kuin mahallani. nyt viime yönä nukuin sitten 11½ tuntia pari kertaa elmeri herätti mut olin niin poikki 3 huonosti nukutun yön jälkeen että jatkoin vaan unia.

jos tällänen ralli jatkuu mitä nytten niin eipä oo samaa vikaa kun edellisessä kun liikkeitä tuli liian vähän että sen takia jouduin käymään äippäpolilla liikelaskennassa 1-2x viikossa.
toisin masussa rauhallinen nykyään oikea ikiliikkuja eli jos elmeri jo nyt koheltaa mahassa näin paljon niin entäs sitten kun on syntynyt.

tänttärä ja elmeri 29+4
 
Bannah ja JonnaH: Ihanaa, kun olette päässeet ihastelemaan äitiyspakkauksen vaatteita ja tavaroita. :)

Laakeri: Jaksua tunnemylläkkään ja hellyyden kaipuuseen. :hug:

Pikkuvarpunen: Onnea uuden kodin löytymisestä! Voimia muuttoon! :flower:

Tänttärälle tsemppiä tulosten odotteluun ja äitiyspolille! :hug:

Pulinapata: Tsemppiä vauvan koko -seurontoihin.

Ravulle helpotusta häntäluukipuiluihin! :hug:

Kiitos Lenniina huolenpidosta! Tsemppiä!

( . ) Sama meininki jatkuu vaivojen sun muiden kanssa, mutta ihanasti piristää mieltä keväinen aurinko. Huomenna palautan töihin avaimet ja työpuhelimen. Helpottavaa, kun sitten pääsee kunnolla eroon työasioista, vaikka sairauslomalla olenkin ollut koko alkuvuoden. Jotain juttuja on kuitenkin joutunut hoidella viikottain, niin nyt on sitten huomisesta eteen päin homma päätöksessä. Viimeinen sairausloma viikko käynnistyy ja sitten alkaakin vuosiloma.

Voimia kaikille vaivojen kanssa!

-Sh ja Milla rv 28+1
 
Jee, nyt on vaunut hommattu. Huutonetistä löytyi muutaman vuoden vanhat emmaljungat kohtuuhintaan ja ovat ihan kuin uudet ja vielä ihan mun väriset (sellaiset tumman turkoosin ja vaalean beigen yhdistelmät). Nyt kun löytyis vielä joku hieno hoitolaukku sävysävyyn... :)

Shawne kiitokset vaunuvinkistä (sitähän mun piti viimeksi kommentoida, mutta unohtui), vaikka sieltä kautta ei löytynytkään.

Pikinen niin totta, mulla ne on vaan noi kaverit ja sukulaiset kun kattelee ihmeissään tätä vouhkaamista :)

Rapu mulla kävi häntäluun kanssa päinvastoin. Kärsin nimittäin ennen raskautta häntäluukivuista ja kauhulla odotin, mitä tuleman pitää. Ihmeekseni vaiva on kadonnut lähes kokonaan. Varmaan jotenkin selän asento on tuon etupainon myötä muuttunut. Mulla on tuota häntääluuta tutkittukin ortopedin toimesta, mutta mitään vikaa siitä ei ole löytynyt.

PikkuVarpunen onnittelut talosta! Mihin päin Vantaata muutatte? Itse olen suurimman osan elämästäni asustanut Vantaalla, mutta sittemmin tuusulalaistunut.

Hellyyttä ei kyllä voi koskaan olla liikaa, siinä asiassa olen samoilla fiiliksillä Laakerin kanssa. Meillä onneksi tuo mies hellii sen minkä tältä remontilta ehtii. On muutenkin suhtaunut tosi hienosti tähän raskauteen. Ei edes tuon vaunuhysterian kanssa hermostunut (vaikka tosiaan ei olisi ollut pakko niitä vielä hankkia tähän rempan keskelle).

Pari yötä on täälläkin mennyt vähän normaalia levottomammin, mutta luulen, että johtuu liikunnan lisäämisestä. Jostain syystä nukun aina viikon verran levottomasti, kun liikuntatottumuksiin tulee muutos. Tänään heräsin jo joskus viiden aikaan, eikä enää olisi yhtään nukuttanut, kun tuo jättiskin alkoi meuhkaamaa, kuten aina kun tajuaa, että olen hereillä. Onneksi sain sitten vielä hetkeksi unta silmään.

Jonttu & jättis
 
Heipä hei naiset!

Olen seurannut kesäkuun ketjua oman raskauteni alusta lähtien, mutta tämä kirjautuminen on muka niin kamalan vaikeaa... Elikkäs, jos vaan mukaan mahtuu taustailemaan ja silloin tällöin kommentoimaankin juttuja, niin täältä tullaan!

Olen siis 29-vuotias Helsingissä asuva, 08/07 syntyneen pojanviikarin äiti. Perheeseen kuuluu myös puoliso ja masussa hengaileva ihmisenalku. Kohta paukkuu 30. raskausviikko ja aika on mennyt ihan mieletöntä vauhtia!! Ensimmäisen odotus oli ihanaa seesteistä odotusta ja kaikkien vaiheiden fiilistelyä ja ihmettelyä ja nyt pitäis kohta jo mennä synnyttämään vaikka vastahan mä tein testin!! Kätilöopistolla synnytän, niinkuin tein ensimmäisenikin kanssa. Ensimmäisen lapsen odotusajan asustelin Ruotsissa ja onkin olut hauska seurata, kuinka muutamat teistä käy sitä neuvolasysteemiä läpi tälläkin hetkellä.

Mun raskaus on sujunut hyvin, samalla kaavalla esikoisen odotuksen kanssa. Olo on periaatteessa hyvä, joskin närästys vaivaa ajoittain ja masun ollessa nyt jo tosi iso, se haittaa välillä esikoisen kanssa touhutessa.

Neuvolakäyntejä on ollut harvakseltaan ja ultria on ollut kolme, varhaisraskauden ultra yksityisellä ja sitten np-ultra ja rakenneultra. Sokerirasitukseenkin pääsin/jouduin bmi:n ollessa juuri siinä rajoilla, ja myös sen takia kun ensimmäistä odottaessa se mulle tehtiin ihan viimeisillä viikoilla turvotuksen vuoksi. Kaikki oli siellä kuitenkin kunnossa. Painoa on tullut kymmenisen kiloa (mä vaan rakastan karkkia!!!), omat mitat ennen raskautta 170cm ja 72kg. Ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli vajaa 25kiloa... kolme kuukautta synnytyksestä olin kuitenkin takaisin omissa mitoissani ilman erityisiä ponnisteluja, niin sitä toivon nytkin.

Mä käyn miltei päivittäin täällä teidän kuulumisia lukemassa ja katsotaan nyt kuinka kerkiän kommentoimaan niitä tai omiakaan juttuja, yritän kyllä. Vertaistuki on kuitenkin kiva juttu!

Linnea ja masuvauva 28+6 :flower:
 
POKS enää viikko ja oltais jo 30 paremmalla puolella... :) Kyllä mä ootan jo et pääsis tästä mahasta eroon, prkl kun meinaa kattilakaapille kunnolla päästä... :p

Häntäluu oli kipeä joskus rv15-20, sen jälkeen ei mitään, nyt on vaan selkä kiukutellu, onneks sekin alkaa paranemaan päin.. :)

Unia vauvasta oon nähny pari, aina se on ennen aikojaan ulos tullu ja vähä pieni ollu mutta kovin sitkeä ja pirteä..

Eilen illalla tossa mietin et jos la olis pysyny samana koko ajan niin mä olisin jo rv33, tosin mä olen edelleenkin sitä mieltä että tää tulee toukokuussa jo ulos, saas nähä kui likan käy..Mutta niinhän se uä hoitajakin sanoi että varaudu että voipi ulos tulla aikasemmin ja rakenteessakin jätkä oli isompi kun mitä viikot näytti.. :)
Kamalaa mellastusta se pitää, yöllä potkii jo niin kipeesti että siihen ei voi olla heräämättä, tänä aamuna mm. aloitti allasbileet 06.00 jotka kesti yli seittämään, ukko tuli töistä 7 kanttii ja heitti maate, hetki ja alko kiroilu et miten tässä nukut kun pentu potkii selkää kun olin sen kyljessä kiinni... :p

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville :hug:

Mä jatkan ajan tappamista, kamalan pitkiä nää illat ku isäntä on töissä.. :)

Maira ja eemeli 29+0

Sen verran piti kysymäni vähä alapää juttuja että vaivaako monia vielä runsas valkovuoto?Mulla on nimittäin vaan taas pahentunu parin päivän aikana, nytkin oli pikkuhousunsuoja LÄPI märkä... :snotty:
 
mjm
Heissan vaan pitkästä aikaa. :wave: Lueskelemassa oon käyny melkein päivittäin, mut ei oo tullu kirjotettua.

Tvvo:lle ja perheelle oikein paljon onnea ja voimaa! :flower:

Saagattarelle ja perhelle osanotto Toivo -pojan menetyksestä ja voimaa pienelle Valo-pojalle kasvuun ja kehittymiseen ja vanhemmille haastavaan tilanteeseen. :hug:

Oikein paljon tervetuloa uusille! =)

Haleja ja jaksamista kaikille "vaivaisille"! :hug:

( . )
Rakenneultra oli silloin aikoinaan. Kaikki oli hyvin. Pieni ei halunnut paljastaa sukupuoltaan, vaikka sitä kysyttiin. :heart: Sokerirasitus oli sekä iän että painoindeksin ollessa yli 25 - normaalit arvot oli.

Tänään oli keskiraskauden lääkärineuvola. Supistuksia on edelleen herkästi ja välillä tiuhaankin, mutta eivät oo tehneet muutoksia, joten tiuhempi kontrollointi/"sorkkiminen" lopetettiin. Painoa oli tullu yli 1 kg/viikko :whistle: :D . Pissa ok. Verenpaineet oli vähän koholla 145/69 ja sain mittarin lainaksi kotiin. Mietiskelin kyllä jo siinä terkan kanssa, että saattoi johtua eilisiltaisesta salmiakki- ja lakuherkuttelusta.. :ashamed: ja siitä, että heti tullessa melkeen mitattiin. Nyt illalla nimittäin, kun kotona mittasin, arvot oli 108/58! :D Selkä juilii välillä. Noustessa ei meinaa heti jalat pitää. Liikaa ei passaa kävellä, seisoo etukenossa (esim. tiskatessa) tai istuu paikallaan (esim. autossa). Turvotusta on jonkun verran ja närästystä. Tykytykset on vähän rauhottunu ehkä. Perusmeininkiä vaivojen suhteen siis. :kieh: =)

Kaikille tasapuolisesti jaksamista ja energiaa! =)

mjm ja masukki rv 26+3
 
Iltoja pitkästä aikaa!!
Lukenu kyllä oon juttujanne, mutta tuo kirjottaminen on niiin työlästä.. :LOL:
Onnea pikkuvarpuselle uudesta kodista!!
Kovasti jaksamisia vaivoista kärsiville, on ne kyl niin inhottavia jos jomotusta/kolotusta..ym sokereitten mittailuja pukkaa tulemaan.
Ite kyl vielä niin helpolla päässy tän ootoksen suhteen. Ei muuta, paitsi nuo koivet.. :kieh: |O suonikohjut on kipeet, ei toivoakaan, et yhtään vois olla ilman nuita paksuja, joustamattomia puristussukkia. jotenki tuntuu että pitäis olla vielä tukevammat, jotku trombisukat jalassa, ettei yhtään jomottais tai pakottais tuo seisoma-asento..onneksi la.on alkukesästä, ois mageeta koko kesä kulkee tollasten paksujen sukkien kanssa.. |O
Tuosta hellyydestä joku kirjoitti, mulla on niin, et kyl heti reagoin jos "kylmempi" kausi on..:) riippumatta oonko raskaana, mutta erityisesti nyt. kyllä sit pikkuhiljaa alan mankumaan huomiota ja kiehnään kylessä...mutta ihanasti mies kyllä huomannu.<3 tykkään et jokapäivä pitää toista huomata.halittaa ja pussata..

ja lisää omaa napaa..
neuvolassa kävin tänään kaik ok:
pissa puhas
rr 104/72
sf mitta oli reippaasti noussu nyt 25, viimeksi nlantäti vähän mietti kun niin matalalla menny, mutta hienosti noussu keskikäyrille.
painoa +50g/vko yht. vajaa 6 kg tullu
liikkeet ++
sydänäänet 140:n molemminpuolin

Kuukauden päähän meni loppuraskauden lääkäri, sit saa nähä onko paikat pysyny kiinni..
supistelua ei juurikaan oo ollu, välillä jonkunverran, jos rankenpi päivä ollu, vauhikkaanpaa lenkkiä tms..

inkkukinkku 27+2 (kauheen nopeeta kesää kohti mennään..
:eek: )
 
Sitä on sitten toivottavasti vuoden viimeinen hammaslääkärireissu tehty, kolme reikää paikattu ja kivet poistettu... kyllä nyt kelpaa... ja kelpaa hammaslääkärinkin tilata shampanjat ja aika vaikka kylpylään, sen verran verotti käynneistä hintaa. :kieh:

Kävin myös viemässä kätilölle pissanäytteen. Ihan sama mitä vaivaa valitan, niin aina se näyte sinne pitää kiikuttaa. Nyt siis valittelin supisteluista, kun viime viikolla to ja pe kesti melkein koko päivän. Viikonloppuna kun en sitten tehnyt juuri mitään niin ei niitä supisteluitakaan juuri tullut nimeksikään, mutta se ihmeellinen viiltävä kipu tuossa ylämahassa suoraan navan yläpuolella on kiusannut. Tästä kysyin siis siellä samalla käydessäni ja epäili, että josko olisi kiinnikkeet tulehtuneet tai muuten vaan mun kohtu on "tavallista herkempi" kasvukivuille. Ei pitäisi olla vaarallista kuitenkaan, lähinnä oli huolissaan supistuksista ja lupasi ottaa yhteyttä, kun saa tulokset pissasta ja pyysi joka tapauksessa antamaan tilannetietoja torstaina, että miten niitä on tullut. Sanoi myös, että hyvin voi mennä naistenklinikalle jos huolestuttaa, mutta jotenkin siellä tulee aina sellainen hävettynyt olo. Haluaisin sinne mieluummin sitten lähetteen kera. Poika touhusi mahassa "kuin mustekala" kätilön tutkiessa. Ihana tyyppi se kyllä on, ihan oli halattava poislähtiessä. :) Vois kyllä yhden sisätutkimuksenkin tehdä täällä, jos kerran Suomessakin niitä tehdään useinkin eikä siitä varmaan paikat niin häiriintyisi. Ei tarttis sitäkään sitten miettiä.

Tästä tulikin mieleen, että tervetuloa Linnea! Olisi kiva kuulla omia kokemuksiasi täältä Ruotsista. Missä päin synnytit, jos saa udella?

Rapu miulla on kanssa tuo häntäluuongelma vaivannut jo pari kuukautta... johtunee siitä, että olen joskus aikoinani sen murtanut ja nyt varsinkin pidempien kävelylenkkien jälkeen juilii ihan mahottomasti. Tosin siis näiden supistuksien takia en ole nyt niin pitkiä lenkkejä tehnyt, että olisi päässyt kipeytymään. Jos jotain huonoa niin kai sitten jotain hyvääkin :)

Maira varo vaan, ettet kohta haistele vessapapereita :D Täällähän siis olin jo ihan paniikissa noista valkkareista, kun tosiaan oli kanssa suojat kosteina koko ajan (nyt tuon hiivatulehduksen paranemisen jälkeen rauhottunut hieman) ja luulin jo pöksyihin tiputtelevan lapsivettä... Ja sit jos haistelet, niin varmista, ettei kyseessä ole mikään tuoksuva vessapaperi :LOL: Mutta sullahan ois aikaa vaikka koota sairaalakassia varmuuden vuoksi jos kerran viikkojakin saattaa olla enemmän, purkaa ja aloittaa taas alusta... näin kuulemma kaveri sai kulutettua muutaman illan.. ja oli tehnyt pieniä pussukoita kaikille tavaroille erikseen. Saattaa olla, että täällä myös kohta niitä ruvetaan tehtailemaan. Seuraava ompeluprojekti on kyllä pieni tilkkutäkki vaunuihin, saas nähdä mitä tulee.

Unista, näin tässä yks yö unta, että kaikki yritti vahingoittaa miun mahaa jotenkin. Siis tappaa tätä vauvaa. Johtunee siitä, että yks päivä kirpparilla yks setä löi minuu käteen kun vahingossa osuin siihen ostoskorilla ja seuraavana päivänä putkeen toinen setä tuuppi minuu raivoisasti kärryillään kaupassa. Oon ollut ihan shokissa ihmisten käyttäytymisen tai lähinnä sen puutteen vuoksi. Busseissa ei anneta penkkiä, niihin rynnätään niin, että nykyään osaan jo laittaa kädet panssariksi mahan ympärille, ettei jää rutistuksiin. Sen kyllä sanon, että suomalaiset vaikka ovat muka jääriä, niin kyllä siellä löytyi aina paikka julkisissa ja kohteliasuutta pienemmältäkin sukupolvelta. GRRRRRRRR! Vai kuvittelenko mie vaan?

Ainiin, voiko vauva liikkua mahassa liikaa? Oliko tästä jo puhetta? Tänään on menty niin, ettei poika ole varmaan nukkunut juuri lainkaan tuolla. Hikkaa on ilmeisesti ja yhtaikaa tuntuu toisessa kylessä varpaat ja toisessa nyrkki... välillä kunnon jyrinää kuin ukonilma jylläis. Olisipa kiva päästä kurkkaamaan pian tuonne, mitä siellä oikein puuhataan! :)





 
Milkei Oon mä jo haistellutkin.. :D Soitin sunnuntaina synnärille kun valahti ihan kamala määrä jotain housuihin, mut se oli sit vissii vaan jotain..Valkkaria se ei ollu koska ei tahrannu..Joten mä oon nyt vaan seuraillu tilannetta ja kai mä oon sitten vaan niin vetelä akka et kaikki muukin mussa on vetelää... :LOL:

Ps. meillä ei oo lakun tai muunkaan hajuisia vessapapereita, onneks.. :p

Meil on ihan karmee iltajumppa menossa, toi työntää ilmeisesti peppuaan ulos mun mahasta ja mönkii muutenkin niin että koko maha muljuaa, todella epämiellyttävän tuntuista... :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Milkei Oon mä jo haistellutkin.. :D Soitin sunnuntaina synnärille kun valahti ihan kamala määrä jotain housuihin, mut se oli sit vissii vaan jotain..Valkkaria se ei ollu koska ei tahrannu..
Sillon kun mulla lorahti koko housut märiks ja kävin klinikalla niin epäilivät, että ois saattanut lirahtaa vähän pissaakin... kuulemma sekin normaalia raskaana olevilla. Mikä sitten EI ole normaalia, muuta kun verinen vuoto? Kysynpähän vaan...
 
Huh, mitä vuodatusta toi mun edellinen teksti. Tais olla semmonen päivä sitten...

Milkei: Ei täällä Suomessa julkisissa tai kadulla sen paremmin osata käyttäytyä. Olin yks päivä yksin liikenteessä ja täpötäydessä ratikassa sain pahaa silmää, kun istuin... Jos ne paikat ei oo raskaana oleville tai vanhuksille, kenelle ne sitten on? Sit on ollu kaikenlaista tuuppimista ja sellasta, ettei tarjota paikkaa... Mut oon jo esikoisen myötä tottunu siihen, että äidit ei oo minkään arvosia.

Mun napa pullahti tänään ulos. :D Hassu. Sit tuntuu, että kun maha on taas kasvanut, niin se olisi taas noussut jotenkin? Pistää ikävästi tosta rintojen alta. No, huomenna on neuvola, ni voi kysyä taas kaikesta mahdollisesta ja selviää se sf -mitta että onko se nyt niin iso mitä se lääkäri mittas.

Onko muilla ollut huimaa kynsien kasvua? Mulla on aina ollut todella pitkät ja vahvat kynnet luonnostaan, mutta nyt menee jo ihan yli ymmärryksen. Viikossa kasvavat ainakin puol senttiä. Myös varpaankynnet. :/ Koko ajan saan olla leikkaamassa ja viilaamassa!

Sairaalakassia vois tosiaan alkaa pakkailla! Muistan esikoisen raskausajoilta, että se oli tosi jänskää ja kivaa, mutta meni pakkaamiset monta kertaa uusiks, myös sillon synnyttämään lähtiessä.

Vastailin tossa yks päivä Mitä nyt? -palstan kyselyyn, "söitkö jotain synnytyksessä" ja olin aika ihmeissäni ihmisten vastauksista, ettei saanut syödä ja että joku oli saanut puolikkaan jogurtin 24h kestäneessä synnytyksessä. Multa jos joku olis ekassa synnytyksessä KIELTÄNYT syömisen, olis päässy sellanen huuto, ETTÄ HUHHUH! Mähän siis meinasin synnyttää Carrolssiin, kun lähin vielä synnäriltä hampurilaiselle kun oli nälkä. Vauva tais syntyä parin tunnin kuluttua syömisestä... Olikos se niin, että ei anneta syödä, jos on leikkausriski tai jotain?

PikkuVarpuselle onnea omasta talosta! Omaa kotia on ihana laittaa!

Mulla on ollu parina päivänä vähän tukala olo ja mikään asento ei oo hyvä. Olis vielä yks iltakurssi käytävänä ens kuussa. Saas nähdä mitä siitäkin tulee... Ei vaan saa hyvää asentoa, ei sitten millään! Tässäkin kirjottaessa pyörin ja möyrin koko ajan. Ei sais valittaa, kun ei mulla mitään oikeita vaivoja oo.

Nyt yrittämään sitä unta. Yötkin on yhtä pyörimistä nykyään...
 
Syömisestä synnytyksessä tossa oltiin just tänään neuvolan synnytysvalmennuksessa ja siellä sanottiin et synnärillä saa syödä ainoostaan nestemäisiä ruokia, jugurttia, mehukeittoja, pussikeittoja yms. helposti sulavaa ruokaa sen takia et ei oo sit haitaks täysinäinen maha jos sektio joudutaan tekemään.

Täällä on ollu vähän paha mieli kaikesta, huomenna on neuvola, jos sais siellä avattua suunsa ja vähän purkautua..

Pikkuapina ja Papu 30+4
 

Yhteistyössä