Kesäkuun lapsettomuushoitojen plussaajat, part IV

HH: Mä oon täällä kyllä sun kanssa. :D Kävin taarustamassa pienen kävelylenkin, oli raskasta kun on tullut luntakin kovasti, mutta ei supistele eikä tapahdu muutenkaan mitään.

Miksiköhän viikonloput on tylsempiä kuin arkipäivät, vaikka periaatteessahan niiden pitäisi olla samanlaisia kun on kuitenkin kotona koko ajan? Outo juttu...

Mä meen leipomaan, kuluu se aika siinäkin. Ja sitten saa hyvällä omallatunnolla syödä.... :LOL:

Jiksu
 
Mä oon kans täällä teidän kaverina HH ja Jiksu!

Omituinen olo ollut kokopäivän. Nukuin viime yön aikas mukavasti. Menin jo 21 nukkuun, tosin heräsin jo 7 jälkeen. Mutta siis unta tuli kuitenkin talletettua hyvin. Siitä huolimatta olen ollut kokopäivän ihan loppu. Väsyttää kokoajan ja sellainen tosi omituinen olo. Lisäksi alapää alkaa oleen julmetun kipiä, tuntuu että täälläkin vaaveli on sitten vaan mennyt lisää alaspäin.

Miehen vein saunailtaan, tosin kovin myöhään siellä ei varmaan mene. Lupasin pitää jalkani ristissä vielä tänään. :D Ainoa "pakollinen" meno oli tuo ja siksi sitten lupasin että nyt pidän sitten kaverin kyydissä. Kuulostaa varmaan hassulta että pakollinen saunailta, mutta siis liittyy mieheni töihin ja on itse tavallaan pääosallisena ja järkkäämässä. Siksi siis "pakollinen".

Mutta siis vaikka täällä ilmassa kaikenlaisia oireita, niin luulenpa että nyt kun oikein odotan ja kohta jo uskon siihen että lähtö tulee, niin luultavimmin täällä keikutaan vielä ja kauan! :headwall:

Jokohan Mai tosiaan lähti, huisaa! :heart:

Nampula 37+1
 
No hyvä että ootte mun kavereita :D eipä täällä yksin viittisi notkua päivästä toiseen.
Mulle tuli joko kipeähköjä suppareita 3 kpl tai sitten vauva teki jotkut temput tuolla kohdunsuulla.... Vauva on liikkunut koko päivän kuin ois ikiliikkuja, ei ole ikinä ollut näin villinä.
 
HH: Neuvolatäti sanoi että kun synnytys lähestyy niin "vauva tekee loppusiivouksen" eli liikkuu vilkkaasti. Täälläkin on tänään vipelletty niin että arvelin maha-asukkaan pesevän yksiön ikkunoita ennen muuttoa ulos. :D

Otin parin tunnin päikkärit, nyt jaksaa olla illan hereillä... kai... ;)

Jiksu
 
Vai loppusiivouksen aika ois vauvalla, kovin on siisti tämä meidän neiti kun tohottaa näin pitkästi :LOL: Illalla tosiaan pitkästä aikaa kunnon tuntemuksia alapäässä/kestosuppailua mutta yöllä ei sitten mitään. Käykö muilla kipeetä välilihan tienoille kun esim otatte lattialta jotain? Mulla ottaa kipeetä johonkin tonne pympyn/välilihan tienoille. Kai se vauva on mennyt jonnekkin tosi alas... en tiiä.
Dooris on meidän pinossa vimppa synnyttäjä, vai onkohan hänkin jo pamauttanut ohi kun ei ole muutamaan päivään kuulunut mitään????
Meillä ei mies ole saanut ottaa kaljaa enää 3-4 viikkoon, mistä sitä tietää milloin tämä vauva ois syntynyt, nyt olen kyllä menettänyt toivon että tämä syntyisi muuta kun käynnistyksellä.

Hormonihirviö 39+1
 
Multa on aika hyvin noi suurimmat vihlomiset hävinneet, polttelevaa tunnetta on ollut tuolla kohdunsuulla ja lieviä supistuksiakin. En usko että mitään tapahtuu vielä piiiitkään aikaan.

Tiistaina on onneksi polikäynti ja päästään kurkkaamaan kaveria vielä ultralla, ja on se kokoarviokin ihan kiva saada kun sf-mitta huitelee 36 sentissä. Että minkälainen hujoppi sieltä on oikein tulossa... :D

Munkin mahassa siivottiin viime yönä niin että hulina kävi, mutta sain nukuttua tosi hyvin koko yön, nyt on levännyt olo. Mennään katsomaan ystävien viikon vanhaa vauvaa tänään, kivakiva!! :)

Jiksu 38+4
 
Ranja
Onnea synnyttäneille äideille, tuoreille isille ja pusuja pikkuisille! :hug: Erityisonnittelut Roosalle, en osaa edes kuvitella minkälainen urakka sinulla takana! :flower:

Mielenkiintoista että Jiksun neuvolatäti sanoo vauvan vilkastuvan synnytystä ennen, mulle th sanoi että vauva rauhoittuu keräämään voimia muutama päivä ennen synnytystä. :/ Kuulostaa että hoitokäytännöt ja ohjeet menee ihan ristiin sen mukaan missä päin sattuu asumaan. Kyselin neuvolassa miten toimitaan jos vauva ei synny ennen rv 40, ei kuulemma tehdä mitään. OYS:n kanta on se, että käynnistetty synnytys on paljon suurempi riski kuin luonnollisesti alkanut synnytys "yliajalla", vaikka kyseessä hoidoilla alkuun saatu raskaus.

(.) Kipeät supistukset ovat loppuneet kokonaan. Muutamana päivänä olen jo kuvitellut että päästään synnyttämään,mutta perjantaina neuvolassa tipahdin maan pinnalle. Kohdunsuu kiinni, kanavaa jäljellä 3cm ja vauva ei ole edes laskeutunut eikä siksi tietenkään kiinnittynytkään. :headwall: Mutta mä kyllä jaksan odottaa! Varsinkin viikonloppuisin on ihanaa olla miehen ja esikoisen kanssa kolmestaan ja tehdä kaikkea mukavaa mikä ei vauvan kanssa niin helposti onnistu.

Oletteko hankkineet imetystyynyä? Mulla ei tyynyä ole, mutta taidan sen vielä ommella. Aivan pienen vauvan saa tyynyn avulla tuettua helpommin hyvään asentoon rinnalle, ei niskat niin jumiudu kun ei tarvi vauvaa kannatella.

Ranja 38+5
 
Moikka täältäkin!

Illalla jo ajattelin toiveikkaana että josko nyt kohta pääsisi toimiin. Oli niin omituinen olo, vatsaa kivistelin ja sain jopa 1 (!) kunnon supparin aikaiseksi. Mutta siihen se jäi. Yö meni normaalisti ja olo oli ihan ok. Aamulla olo oli normaali, mutta nyt taas vetänyt virrat pois ja selkää sekä massua hieman särkee. Niin ja jalkovälissä painetta ja nivuset tulessa. Mutta toivossa on hyvä elää, enpä kuitenkaan jaksa uskoa että tästä ihan heti lähdettäisiin.

Amodini, tosiaan kuten HH sanoi Dooris on viimeisenä listalla. Me sitten ennen sitä. Sinä päivää ennen kuin minä. Joten josko te aiemmat jo menisitte, saatais mekin omat vuoromme. :D

Mutta joka tapauksessa, tsemppiä ja jaksuja kaikille, eiköhän ne meidänkin vuoromme vielä tule! (Vaikka toisinaan usko meinaakin loppua...)

Nampula 37+2
 
Käytiin saunomassa anoppilassa ja siitä asti on ollut masu ihan kova eli kestosuppailua, nyt iltaa kohden alkanut taas vähän tuntua kohdunsuullakin. Otin kunnon löylyt vaikka en mää siihen usko että synnytys alkaisi, kaikkea se epätoivoinen kokeilee :headwall:
Mää sain imetystyynyn lainaan, aika kovan tuntoinen kapistus mutta täytyy sitä kokeilla ainakin. En ehkä ite ois ostanut kun on aika kallis kuitenkin, ommella oisin voinut tietysti mutta mistä niitä styroksi pallereita saa ostaa....
Mahassa jatkuu bileet.... toivottavasti saa häädön kun niin melskaa :LOL:
Ranja kaikilla ei muuten laskeennu ja kiinnity vauva eli ei sitä tiedä milloin vedet esim. menee. eli voit hyvinkin olla seuraava synnyttäjä.....

HH 39+1
 
Ranja: Mulla on imetystyyny, ostin uuden huuto.netistä. Olen nukkunut sen kanssa, toinen pää polvien välissä ja toinen käsien välissä, siihen se on ollut ainakin ihan jees. Tosin vaihdoin rakeet tavalliseen täytteeseen kun mun mielestä se rutisi ja rahisi niin ärsyttävästi. :/

Otin taas pitkät päikkärit, siitä alkaa näköjään tulla tapa. Loppuilta menee sitten jotenkin takkuisesti kun nukkuu liian pitkään. Mies katsoi hiihtoa ja mäkihyppyä niin siihen kohinaan oli hyvä nukahtaa. :D Kuulemma tuli mitaleitakin... :LOL:

Kiva kun huomenna taas arki ja uusi viikko alkaa. Odotan tiistain polikäyntiä kuin kuuta nousevaa... :)

Jiksu 38+4
 
Ranja
Ajattelin käydä kyselemässä styroksipalloja Sinooperista, jos jaksan tyynyn ommella. En kyllä tiedä onko niitä siellä ja paljonko maksaa jos on.

Toivoisin ettei mun synnytys ala vesien menolla ennen ens perjantain neuvolaa, kun vesien mentyä pitää lähteä ambulanssilla heti sairaalaan kun vauva ei ollut laskeutunut. Supistuksilla alkavassa synnytyksessä ei olis niin kiire, ja olen ajatellut pärjätä kotosalla mahd kauan. :D Toisaalta kyllä aivan sama miten synnytys alkaa, mennään sitten vaikka lanssilla pillit huutaen jos tilanne niin vaatii :kieh:

Musta tuntuu että mun vointi vaan paranee mitä pidemmälle mennään. Äsken juoksentelin lasten+vanhempien jumppakerhossa pallon perässä niinkuin mahaa ei olisi ollenkaan, muut vanhemmat kyllä hieman kummissaan tuijottivat :LOL:

Ranja 38+5
 
Ranja kysyppä ekaksi noita styroksi palleroita isosta kangaskaupasta, meinaan että sinoperi on tosi kallis liike. Tulipahan mieleen että säkkituoliinhan on myytävänä uudet sisukset eli myiskö niitä huonekalu liikkeet?
Mää taas toivoisin että vedet menis niin tietäs milloin synnytys alkaa ja milloin lähteä sairaalaan. Mulle sanottiin että ei kauheeta hoppua ole sairaalaan kun vedet menee mutta ei ollut puhetta mitään kiinnittymisestä. Omalla autolla saa mennä jne. Meillä ei ole kun 4km sairaalaan matkaa.
Mies taas auraamassa... tylsää yksikseen!
 
Ranja
Täytyy kysellä styrokseja huonekaluliikkeistä ja kangaskaupasta, hyvä idea!

Jos vedet menee ennen kuin vauva on kiinnittynyt, voi napanuora luiskahtaa ulos ennen vauvan laskeutumista ja jos vauva sitten laskeutuu, loppuu vauvalla happi kun napanuora litistyy. Jotenkin näin th asian minulle selitti... Siksi mulle neuvottiin, että jos vedet menee pitää olla makuuasennossa kunnes ambulanssi tulee ja sillä sitten sairaalaan. Omaa autoa ei saa käyttää, kun en makuuasennossa pääse toisesta kerroksesta autoon :eek:

Ranja
 
Täälläkin saunottu! Meillä saunotaan joka ilta, joten sikäli se ei uutta. Mutta tänään löylyttelin kunnolla. Saunan jälkeen jälleen 1 suppari! Jee! Tosiaan HH:n sanoin... kaikkea sitä epätoivoinen kokeilee... jotenkin alkaa itselläkin olemaan olo, että saisi nyt jo alkaa.

Mulla kans imetystyyny. Siskolta sain lainaan. Kaipaisi ehkä sekin lisätäytettä, mutta katsotaan nyt saanko aikaiseksi ostaa.

Olen tässä illalla saanut laskeskella vauvan liikkeitä. Niin hiljaista ollut. Eka sain 5 tuntiin ja sitten söin suklaata pari palaa, johan lähti. Mutta sitten taas hiljeni. Onneksi kuitenkin hyvin sitten se 10 tuli aikas nopeastikin. Mutta rauhaisaa siis on.

Nampula
 
Onnea vauvautuneille! En pysy enää perässä, ketkä ovat synnyttäneet ja ketkä eivät.. :ashamed:
Meidän Vaavilla on vatsavaivoja. Eilen illalla itki 2 h. melkein yhtä soittoa vatsakrampeissa. Se oli tosi inhottavaa meistä vanhemmistakin. Käveleskeltiin pitkin taloa ja hytkyteltiin vauvaa. Kokeiltiin koliikkihieronnat ja kaikki, mutta tuntui ettei mistään ole apua.
Vatsavaivojen jälkeen Vaavi ottikin oikein kunnon imuspurtin ja tuntui, että imi minut ihan tyhjäksi.
Yö nukuttiin sitten liiankin hyvin, Vaavi ei herännyt kuin kerran vain syömään. :eek:
Aamulla rinnat olivat ihan räjähtämäisillään maidosta. Vaavi imi kahdesti ja silti vaan tuntuvat tosi täysiltä.

Tosi ilkeä on tämä leikkauksesta toipumis aika. Tuntuu, että jaksaisin tehdä vaikka mitä, mutta kun nostella ei saa ja sängyssä ollessa pitää miettiä mitä tekee, ettei vaan sisältä repeä mikään tikki. :kieh:
Monesti tunnenkin ilkeää revähtävää kipua, jos vahingossa teen vartalon kiertoliikkeen.

Kuu-Ukko Vieläkö sinä olet täällä kuulolla?! Miten sinä olet toipunut kun sullehan tehtiin sektio, eikö?! Tehtiinkö pysty, vai vaakaviilto? Olisi kiva vaihtaa kuulumisia kanssasi.

Haalistunut ja Vaavi
 
Ei auttanut eiliset saunat EI! Paitsi että nyt on jotain kipuja jo aamusta alavatsalla, JES JES :D sanoo masokisti!
Tilasin ajan kampaajalle 12 aikaan, otti mut ruokikselle kun tietää että viimeisiä päiviä vedellään, tai no milloin ne vikat päivät mulla sitten onkaan....
Haalistunut oletko kokeillut kaalen lehtia tisseihin, auttaa kuulemma pakotukseen. Meillä oli iso kaali sairaalassakin, eka sitä kummastelin ennen kuin muistin sen tarkoituksen. Ja jääpala pussiin kuumaa vettä ja rintojen päälle (kaurapussi varmaan ajaa saman asian). Tisut on kuulemma tosi kipeät alkuunsa :hug:
Ranja nyt tajusin miksi pitää heti lähteä jos vauva ei ole kiinnittynyt.
Mies taas auraamassa ja oli ajanut kolarin, onneksi ei mitään ollut tapahtunut muuta kun peltiä mennyt lytttyyn+rengas. Sen toisen vika oli ollut, kannattaa muuten varoa että jos aura-auto on liikkeellä valo pyörien katolla niin se saa tehdä käytännössä mitä vaan ja on aina oikeassa, ei kannata ohitella kovin raisusti jne.

Hormonihirviö 39+2
 
Haalistunut: Mä olen päivittänyt syntyneet vauvat ensimmäiselle sivulle sinne meidän laskettujen aikojen perään sitä mukaa kuin niitä on ilmoitettu. Sieltä voi käydä virkistämässä muistia. :)

Täällä taas rikkonaisempi yö takana, levottomia unia, tukkoisuutta ja vessassa hyppäämistä, ja pitäisi jaksaa kaupungille ja kampaajalle... millähän ilveellä. *huokaus* Jalat on heti aamusta ällöttävän turvoksissa. :( Valivalivali...

Jiksu 38+5

 
Huomenta täältäkin!

Omituinen yö takana. Tosiaan illalla sain aikaan saunan jälkeen sen yhden kunnon supparin. Yö sitten menikin erinäisten kipujen ja supistusten kanssa. Näin omituisia unia ja heräilin siihen kun vatsaa ja selkää pakottaa ja supistaa. Ei siis mitään tosi tosi kipeitä mutta suppareita kuitenkin. Näin jälleen unta että HH lähti synnyttämään ja minä annoin omat supistukseni HH:lle lahjaksi, kun HH:lta puuttui muutama... (Juu, ei asia mielessä ei...) :D
Aamulla heräsin sitten jo 5 aikaan, kun mies heräsi sen jälkeen pyörin sängyssä. Alavatsaa särki ja pakotti kovasti. Vaavikin melskasi kovasti ja se teki kipeää. Nousin sitten ylös ja pidin miehelle seuraa aamusta. 5.30 lähdin koirien kanssa ulos, ajattelin että josko auttaisi, että saisi supparaita aikaiseksi. Mutta kun ei niin ei. Sitten nukahdin kotiin tultuani sohvalle ja pari tuntia siinä uinuin ja tadaa, olo täysin normaali. :headwall:

Että semmoinen yö ja aamu täällä. Tänään siivoilen ja ajattelin muitakin ässiä koittaa... :p

Onko muuten teillä kaikilla muilla tullut limatulppa/-tulppaa pihalle? Ajattelin vaan että onko oikeasti turha kuvitellakaan mitään ennen sen tuloa?

Minäkin haluan kampaajalle... Tosin ajattelin vain että nyt riittäisi leikkaus, siis lähinnä kuontalon siistiminen. Josko pikaisesti saisi jollekin aikaa, tässä joku päivä. :)

Nampula 37+3
 
Kiitos Nampula suppareista mutta taisit lähettää väärään osoitteeseen kun ei tulleet perille :D
Ei ole limatulpasta tietoakaan, joka päivä vähän erilaista tuo valkkari mutta paksua kirkasta tai valkoista se on ollut (ei verta seassa eikä klönttejä ) MIELENKIINTOISTA LUETTAVAA!!!!! :whistle:

HH 39+2
 
Ranja
Limoista: Ei ole täälläkään selvää limatulppaa näkynyt. Toisesta lapsesta limatulppa voi lähteä huomaamatta, runsaampana valkovuotona. Mutta en nyt tiedä onko sekään tarpeeksi runsasta. |O Esikoisesta tuli kolme päivää ennen synnytystä tosi selvä limatulppa, ei sellaista matskua ole ennen eikä sen jälkeen näkynyt, onneksi! :kieh:

Haalistunut: Me annettiin esikoiselle noihin vatsanvääntelyihin maitohappobakteeri-jauheesta sekotettavaa juomaa, merkki oli muistaakseni Lactophilus. Sekotin jauheen äidinmaitoon, hyvin liukenee ja meillä ainakin helpotti tilannetta kun muisti vaan säännöllisesti lääkettä antaa. Myydään apteekissa. Vielä tuoreessa muistissa miten avuttomaksi sitä itsensä tuntee kun pieni vauva vetää sylissä selkää kaarelle ja huutaa ja huutaa ja huutaa kun niin sattuu mahaan :'( Toivottavasti teillä mahavaivat helpottaa!

Ranja 38+6

 
Haalistunut : Täällähän minä käyn kurkkimassa, miten täällä menee. :wave:
Vaihdetaan vaan kuulumisia, kivahan se on kun on toinen samassa tilassa olija tukemassa.

Kyselit leikkauksesta toipumisesta.
Eka pari viikkoa muisti varoa haavaa, mutta sitten se oli lähes normaalintuntuinen eikä enää juurikaan muistanut koko haavaa. Mulle tehtiin vaakaviilto, samaan aukkoon muiden leikkausten kanssa. On muuten siltä kohdalta paksu ja kova mahanahka. :LOL:


Jiksu:Meidän viikot voit korjata tuonne ekalle sivulle, ne oli 36+2


kuu-ukko ja poju 4vko
 
Kuu-ukko: Viikot korjattu.

Pääsin kunnialla kyliltä kotio, nyt kauhea väsy, taidan laota sohvalle ja katsoa jonkun leffan. Ei ole limatulppia näkynyt täälläkään, paitsi että pää on täynnä limaa... mutta se ei kai liene ihan sama asia. :LOL:

Jiksu 38+5
 
Hei, limatulpasta alkuun. mulla alkoi tulla vaaleaa todella paksua limaa pari päivää ennen käynnistystä. Se oli siis todella paksua. Lusikalla olis voinut kauhoa :eek: :eek:
Supparit alkoi kivuliaampana sunnuntai iltana ja ne oli jo oikeasti sen tuntuisia etten voinut olla muuta kuin vuoteessa kiemurrellen. parin tunnin pätkissä nukuin yön ja käynnistysaamuna supistukset helpotti panadolilla.
Klo 9 mentiin synnytys-saliin ja 10min yli 9 kalvot puhkaistiin. Sitten alkoi helvetilliset supistukset. ne kotona koetut ei todellakaan ollut mitään kipeitä näihin verrattuna. Huusin miehelle, että haluan kotiin takaisin..
Supistelua kesti useita tunteja ja kohdunsuu aukesi huonosti. Sain epiduraalin ja sen jälkeen jopa hetken nukuttua. Oksitosiini aloitettiin jossain vaiheessa ja klo 16 aloitettiin ponnistelemaan A-poikaa. Synnytyslääkäri oli kokoajan mukana ja lopuksi veti imukupilla pojan ulos. En muista kunnolla tapahtuneesta mitään. Koitin vain ponnistaa ja tehdä niinkuin kätilö ohjasi. 16. 31 poika syntyi ja sai yhdeksän pistettä kun oli ensimmäisen rääkäisyn päästänyt. Mies leikkasi napanuoran ja sai pojan syliin. olin itse ihan tainnoksissa ja epiduraali ei kunnolla enää auttanut. Poikaa vilautettiin minulle ja sain levätä hetken kunnes alkoi toinen synnytys. B-poika olikin kovin ylhäällä ja ponnistaminen todella raskasta. Kivut oli hirveät. ultralla seurattiin pojan liikkeitä ja asentoa sekä pulssia.
Pulssi alkoi laskea ja poika oli liian ylhäällä. Lääkäri teki hommia ja toinen lääkäri ultrasi. kätilö painoi vatsan päältä poikaa alas ja itse yritin ponnistaa ja ponnistaa. Lääkäri huusi, että nyt ponnistat perkele sen pojan ulos minä en ala sua leikkamaan. Samalla kuulin kun tehtiin saliilmoitus sektiota varten kun pojan kunto heikkeni. Imukupilla saatiin viimein kuitenkin poika ulos. Veltto huonosti hengittävä 2 pisteen poika vietiin heti lasten tarkkailuun. Jossa lastenlääkäri virvoitti poikaa ja avusti hengittämisessä. 15 min kuluttua sai jo 8 pistettä.
Mies oli ihan sekaisin istui salin keinutuolissa ja ihmetteli. Itse olin Tosi kipeä ja itkin. Väliliha leikattiin ja sen ompelu alkoi ja kesti koska repeämä oli iso. Nyt on alapää ihan silvottu ja ompeleita parikymmentä.
Synnytyksestä jäi hieman ikävä olo ja paljon kysymyksiä mieleen. Onneksi lopulta molemmat pojat sai viereen lapsivuodeos.lle jo samana yönä.
Os.lla olo meni kivasti ja kotona olo on ollut ihanaa. Mies auttaa parhaansa mukaan ja toistaiseksi yöt on saatu ainakin kohtuullisesti nukuttua vaikka poiken rytmi on selkeästi yöllä virkeämpi ja päivällä uneliaampi.

Olen niin onnellinen tästä kaikesta. :heart: :heart:
Kaikille massun kanssa kärvisteleville voimia. Ei mene enää kauan aikaa kun tapahtuu ihmeitä :heart:
Maj ja posteljooni taitaa olla jo vaavin hakureissulla..

Roosa ja pojat 1vko
 

Yhteistyössä