~KesäMassut 2007~

Neukku terveisii




nannan 5kk NLA

paino:
6160g
pittuus: 65cm
pipo:41.2cm
*Nukkuu läpi yön
*rauhallinen lapsi
*yrittää kääntyä, tekee ryömimisliikkeitä
*iho kuivahko
*syö hyvin

ja rokotteen sai
seur. neukku 9.1.08 klo 12.20

Nii kääntyy Nanna jo selältä-masulle ja muutaman kerra o kääntynny masultaan selälleen
.. mut nla-tätsky varmaa tarkotti et siin pöyvällä yrittää kääntyy....
 
heippa..pikaisesti yritän saada nyt tekstiä..

Ensinnäkin :wave: ja jaksamista kaikille, jotka taistelevat pienokaisten kanssa nukkumisen kanssa. Pikkumyylle etenkin jaksamista.

Joulu: Me lähdetään mökille syötteelle jouluna, kun vanhempani vuokraavat sieltä mökin. Ollaan kaksi yötä siellä. Ekaa kertaa ollaan minun vanhempieni kanssa joulu.

Joulukortit- ja lahjat: Amaliasta otin juuri kuvia ja tilasin ifiltä joulukortit 30kpl. Siinä samalla saa kaikki kuvan neidistä, jotka eivät ole neitiä ehtineet vielä nähdä tai näkevät tosi harvoin. Oli NIIN ihana neiti mekossaan (uusi), että äidillä tietty valui täällä kyyneleet pitkin poskia. Mitenhän näin kammottavasta äidistä on voinut syntyä tuollainen sulotar...:eek:... ? Voisin päivittää profiilin kirjoittamisen päätteeksi, laitan vaikka yhden kuvan se mekko päällä (en tosin nyt sitä korttikuvaa)...:). Lahjoja en ole ostanut yhtään ja viime tinkaan jää varmasti. Olen päättänyt, että Amalialle ostan vain kaksi lahjaa: kirjan/lelun ja vaatteen. Kun ei neiti kuitenkaan ymmärrä vielä joulua sillain, niin en ala turhaan kaikkea ostamaan.

Amaliakin on oppinut kääntymään massulta selälleen ja osaa ryömiä taaksepäin, sivulle ja ympyrää :). Minä jo ehdin huolestua, ettei koskaan lähde liikkeelle. Selältä massulleen ei edes yritä kääntyä. Kova kiire olisi neidillä liikkeelle vauhdikkaammin: on niin huvittavan näköinen, kun yrittää eteenpäin, mutta sitten päästää irti..mutta taaksepäin tosiaan jo mennään...

Amalia täyttää 3.12 puoli vuotta, muttei me sitä taideta erikseen juhlistaa. Samana päivänä onkin sitten puolivuotisneuvola.

Harrastuksia meillä neidin kanssa on värikylpy, kävely ja amalian harrastuksena taitaa olla myös äidin mukana kulkeminen aina milloin minnekin, kun äiskä ei täällä kotona jaksa paljon viihtyä. Nyt neiti taas vähän kipeänä, joten tänään ollaan kotona oltu (ja heti ahdistaa). Sen olen huomannut, että neidin kanssa voi oikeastaan tehdä melkein mitä vain ja olen enemmän kuin tyytyväinen, että heti alusta asti opettelin liikkumaan tytön kanssa kaikkialla.

Joku kyseli vauvan herättämisestä: minä ainakin olen joutunut Amaliaa toisinaan herättelemään unilta, jos illalla ns.päiväunet menee pidemmäksi, että sitten nukkuu yöllä. Amalia nukkuu ihan mukavasti jo yöt: herää 1-2x syömään, yleensä vain yhdesti (saa nykyään oikeaa puuroa iltaisin) ja sitten herää tutille. Tutille herääminen on raivostuttavaa, pitäisi opettaa tavasta pois, kun vain jaksaisi yöllä silitellä neitiä uneen aina..

Voi että, kun unohdin taas kaikki aiheet täällä...

Jouluvaloista: Minäkin haaveilen, että saisin tuolta täpötäydestä varastosta valot haettua ja laitettua. Rakastan jouluvaloja, ne on niin kauniita.

Amalia on aivan ihana tietenkin edelleen. Jaksaa leikkiä jo itsekseen, paitsi, kun sairaana. Naureskelee ja juttelee edelleen kovasti. Uusia ilmeitä neidille on tullut.

Jaksamista kaikille.

Pepsukka ja Amalia



 
kääk
Terkut neuvolasta, poika sai rokotteen ja mitat oli 9735g ja 74cm. Kaikki oli muutenkin ihan ok.
Nukkumisesta meillä nukutaan pääsääntöisesti ihan hyvin, päivällä kolmet päikkärit ja yöllä herätään pari kertaa syömään. Heti kyllä huomaa vaikutuksen uniin jos vähän vaikka flunssaa...
Joulusta me ollaan myös ihan kotosalla perheen kesken, mun vanhemmilla käydään syömässä jossain vaiheessa. Kortteja en ikinä oo lähetelly, mutta lahjahankinnat alkaa olla aika hyvällä mallilla. Kreecheriltä saako udella omatekemiä lahjoja, mitä ootte väsäilly? Hyviä vinkkejä kaipailen! Viikonloppuna ajattelin vähän kotiin jo joulua laitella kun tuo esikoinen niin tohkeissaan sitä odottaa. Ja eikös kalenteriakin saa kohta jo alkaa availemaan?! Vähän oon kade tosta tytön kinder-kalenterista, ite oon mahoton suklaansyöjä :D .
Harrastuksena meillä pojan kanssa yhteinen jumppa, on kyllä niin hyvä vetäjä siinä että ihanasti lihaksissa tuntuu seuraavana päivänä ja kyllä tekee aina ihanan pirteen olon koko rehkiminen.
Pepsukka taisi kirjoittaa tosta liikenteessä olosta, me ollaan kyllä kans loppujen lopuksi aika vähän kotona. Aina tuntuu että on jonnekin menoa tai jotain haettavaa jostain, kavereiden näkemistä tms. Sitten kun ollaan kotona niin aina pyykinpesua, tiskien laittoa tai muuta kotihommaa tehtävä...
Mutta nyt taas alettava miettiä illan ruokaa, heips!
P.S. Saako udella missä sumplitte noitte tapaamisia :ashamed: ? Ite oon pk-seudulta, jos joskus uskaltautuisi mukaan...
P.P.S Aijuu, mäkään en tälle pienelle miehelle ajatellu mitään isoa lahjaa ostaa, kun ei kuitenkaan vielä sillai asiasta perusta.
 
jouluna ollaan omalla perheellä kotona vain.. tietty sauna, syöminen , joulupukki +haudoill käynti kuuluu meijä perheen jouluun.. jouluaamuna koristellaan kuusi
tilasin tytyje kuvilla extrafilmiltä kortit(joulu) 9centtii/kuva maksaa siell
 
..pikaisesti vaan, että vihdoin ja viimein sain laitettua profiiliin kuvan.. oli se sitten mukamas niin vaikeaa :LOL: :LOL:
tulen sitten paremmalla ajalla kommentoimaan, kun juttuja oli taas tullut niin paljon.. nyt täytyy ruveta valmistautumaan koulun puurojuhlaan..
mukavaa iltaa kaikille

jousimies-70 + neiti 5kk ja risat
 
Me sumplitaan tapaamisia tuolla "plussalaisten kokoontumiset" osiossa. Tässä suora linkki Helsingin tapaamisten suunnittelupinoon. http://keskustelu.kaksplus.fi/t895856 jos pääset 15.12. ja/tai 12.1. mukaan niin lämpimästi tervetuloa! Uskallaudu ihmeessä, meillä on ollut aina tosi mukavaa! Ja jos et noihin tapaamisiin pääse niin uusiakin on varmasti luvassa. Käyhän kurkkimassa ja ilmottaudu mukaan jos pääset!

ps. Ihana tonttuporukka jousimiehellä =)
 
Neuvolakuulumisia eiliseltä: 8275, 64.5 ja py 42.6. Pieni ja pyöreä on meidän neitonen :heart: Terveydenhoitaja naureskelikin että ihmejuoma tuo Neocate, luulisi että menee puolitoista litraa vuorokaudessa noilla mitoilla, mutta neiti juo alle 700ml. Hyvätuulinen ja nauravainen on hereillä ollessa :)
Allergioista sen verran että viljoja ei nyt edes kokeilla, riisipuuroa veteen keitettynä sai muutaman viikon ja limaiseksihan neiti siitä tuli, joten kiinteistä menee bataatti ja päärynä ja ne riittävätkin hienosti koska tuossa korvikkessa on kaikki tarvittava mukana.
Meidän neidille nuo rokotukset vaikuttaa ihmeellisesti. Eilen rokotuksen jälkeen oli aivan ylipirteänä koko päivän ja viimeksi sama juttu. Nyt ottaa takaisin ja kohta on neljä tuntia vetänyt unia, joka on meillä todella harvinaista.
Täällä on ollut puhetta töihin lähdöstä. Minullekkin tuli esimieheltä viime viikolla sähköpostia, joku päivä soittelee asian tiimoilta. Ei kyllä huvittais yhtään, mutta syksyllä on ehkä kuiteskin mentävä. On tämä kotona olo niin ihanaa, varsinkin nyt nautin kunnolla kun saan tuon pienen kanssa olla kahdelleen :)
Mukavaa pakkaspäivää kaikille :hug:
 
Jousimies-aivan ihana tonttuporukka!!Voi että söpö perhe...
Ja Pepsukallakin kiva kuva Amaliasta!!

Neuvolaterkut ja tänään Miska täyttää sen maagisen 6 kk :heart:
-pituus 69 cm (5 kk 65 cm)
-paino 7,9 kg ( 5 kk 7,5 )
-pipo 42,8 cm ( 42, ööh..)

POika on sutjakoitunut kovasti,tipahtanut miinuksille..Se ei kauheen mukava sillä tuota oksentelua on ollut nyt enenevissä määrin ja näkyy painossa.

Nyt aletaan Miskalle Gaviscon tai ite päätin ja sanoin neuvolan tädille että kattoo Farmacasta annostuksen.
Miska on nyt reilu kk syönyt kiinteitä että pitäsi rauhoittua tuo pulauttelu,vaan kun ei.
Aattelin omalla järjellä että kiinteet on rankempaa tavaraa ja voi olla ärsytystä jo ruokatorvessa tuosta jatkuvasta pulimisesta niin jollain rauhoittaa tilannetta.
Gaviscon on lempeä ja pitäsi auttaa röyhtäyttelyyn,oksentamiseen ja happojen nousuun sekä takasvirtaukseen.
Kokeilen viikon ajan ja kattoo sitte.

Miska oksenteli enemmän kanasta,naudanlihasta ja kukkakaalista.Ne on nyt pois,koitan possua tänään.

Eihän tuon painon kanssa mitään paniikkia ole meillä,ihan hyvänkokoinen poju on,mutta ettei lähe liiaks tippumaan kuitenkaan.
Käydään kontrollissa jos tuntuu itestä siltä mutta muuten painoa vasta 2 kk päästä.
Influenssa rokote saadaan jouluviikolla.

Nyt mentävä touhuihin!!
MOikkis!
Illalla tulee vieraita puolikkaalle kakulle ja kahvikupposelle!!
Keksejä puolittelemaan siis!! :wave:
 
Poika lukitsi mut tänään parvekkeelle :eek: Vein pojan petivaatteita tuulettumaan. Poika yritti tulla perässä ja painoi kahvan sisäpuolelta alas muka avatakseen oven, mutta sehän meni siitä lukkoon. Sitten loppui 2-vuotiaan ymmärrys puheeseen... Huusin oven läpi, että käy herättämässä isi, isi auttaa, äiti ei saa ovea auki ja vaikka mitä, mutta poika vaan loukkaantui, kun hänen mielestään en vaan halunnut päästää häntä parvekkeelle. Mies oli siis nukkumassa yövuoron jälkeen. Paniikki hiipi, kun poika lähti pois parvekkeen oven takaa ja laittoi vielä kylppärinkin oven kiinni, jolloin mun ja nukkuvan miehen välissä oli kolme suljettua ovea sekä pesukone käynnissä. Eihän se meinannut herätä vaikka hakkasin ovea rystyset mustina. Lapset oli keskenään, poika ei yhtään varo vauvaa ja suuttuessaan jopa tahallaan satuttaa.. Alkoi kylmäkin tulla kun pakkasta oli se muutama aste ja mulla päällä ohkoset olohousut ja yksi paita. Villasukat onneks jalassa. Aloin huutaa apua ja edelleen hakkasin ovea mutta ei siinä pihassa tai kävelytiellä kulkenut silloin yhtään ketään. Lopulta mies heräsi metelöintiini ja päästi sisälle. Ei mitään hajua kuinka kauan siellä virusin... En varmaan puolta tuntia mutta pitkältä se aika tuntui.
En niinkään pelännyt oman terveyteni puolesta siellä palellessa, mutta lasten takia olin tosi hädissäni. Poika on just siinä iässä, että keksii vaikka mitä ja pääsääntösesti kaikki sen huippuideat on vähintäänkin haitallisia jos ei vaarallisia itselle, siskolle tai irtaimistolle. Onneksi ei mitään pahaa ehtinyt sattua!

Mitä tästä opimme. En enää ikinä, ikinä enkä ikinä mene parvekkeelle jos olen yksin lasten kanssa.

Sitten muihin aiheisiin, omanapaisiin edelleen.

Alinan 5 kk neuvolamitat oli eilen 7900 g ja 66,6 cm. Rintamaidolla jatketaan, ja hissukseen maistellaan kiinteitä. Ollaan nyt syöty noin joka toinen päivä reilu teelusikallinen bataattia, perunaa ja porkkanaa erilaisina yhdistelminä. Rokotteesta parkaisi kerran ja sitten ei mitään. Alkuillasta itki normaalia enemmän ja nukkumaan kävi vähän normaalia aikaisemmin.
Kysyin samalla pojalle influenssarokotusta ja kyllä sen sai, vaikka varsinainen rokotuspäivä meni jo pari viikkoa sitten. Toisen piikin saa sitten sopivasti Alinan 6kk neuvolakäynnillä. Alinalla en edes kysynyt rokotusta, kun 6 kk tulee täyteen vasta joulun jälkeen.

Alina muuten kääntyi sitten tänään selältä mahalleen =) Ja mahalta takaisin selälleen. Useamman kerran. Tähän asti se on kääntynyt vaan kyljelleen asti ja jäänyt siihen ihmettelemään ennen kun veli on tökännyt ympäri asti. Tänään löysi sen viimeisen puristuksen millä sai itsensä ympäri ja haluamansa lelut käsiinsä! Ihana pötkö!

Jaksamisia kaikille!!! Etenkin kaikille yövalvojien äideille!

-ebbuliini ja Alina 5 kk 1pv-
 
Huomenta kaikille, jos nyt yrittäisin hieman kommentoida muidenkin juttuja... tai yritetään... tuo kaksi vuotias on kipeänä ja roikkuu koko ajan konteissa, mutta yritetään..
Hiiviö mulla on kanssa kaikki joululahjat jo ostettu ja paketoitu ja joulukortit on tilattu ja osoitteet kuoressa ainoa, että postimerkit puuttuu.. tilasin profiilissa olleesta kuvasta nuo kortit sellasesta osotteesta, kun fotonetti.fi ja olipas nopeaa toimintaa, kun tilauksesta seuraavana päivänä kortit oli jo mulla.. ja hyvää tuossa fotonetissä oli, että siellä oli niitä erilaisia malleja ja pystyi itse kokeilemaan miltä kuva valmiina korttina näyttää.. eikä ollut pahan hintaisiakaan.. =)
Ulos olen valoja jo laittanut ja nyt sitten viikonloppuna meinaan sisälle vaihtaa verhot ja laittaa jouluvalot.. jos ehdin....
Pikku Myylle jaksamista :hug:
Meillä neidillä on tällä hetkellä in, että pidän käsistä kiinni ja neiti seisoskelee.. siinä saadaan oikein räkätysnaurut välillä aikaiseksi.. täytyy vissiin etsiä tuo kävelytuoli neidille, että pääsee rauhassa seisoskelemaan...
Harrastuksista täällä ollut puhetta.. haluaisin neidin kanssa lähteä jumppaan, mutta ne on jotenkin aina niin pahaan aikaan ja tuntuu, että muutenkin tuo aika ei riitä niin mitäs sitten jos ruvetaan jotain harrastelemaan...
Joulu meillä vietetään vajaa miehityksellä elikkä isommat on tämän joulun isällään eli kotona on vaan nuo pienemmät...
Kata täällä on myös meidän neiti kova puklailemaan eikä nuo kiinteät ole sitä saanut loppumaan.. päinvastoin nyt ne puklit on entistä sottaavampia... mikäs tuo Gaviscon olikaan? olikos se reseptillä? mua meinaan tympii jo tuo jatkuva puklailu, että tarttis tehrä jotain.... :headwall:
Ebbuliini aika kurja tilanne teillä oli, mutta onneksi kaikki meni hyvin... mulla tuli heti mieleen yks mun kaveri, kun baari-illan jälkeen lukitsi miehensä parvekkeelle, kun tämä meni tupakille... heillä oli ollut jotain riitaa.. no ei siinä mitään tämä mun kaveri sammui sisälle ja mies oli parvekkeella muutaman tunnin... onneksi oli vasta syksy...mut mies kirosi, että hänellä oli vaan se yksi tupakki mukana ja siellä oli sitten kiva istuskella kun ei kauheen kovaa meteliä voinut pitää keskellä yötä.. :LOL:
nyt en muista pitikö jotain vielä kommentoida ja tuo 2v roikkuu tuossa vieressä nenä vuotaen, joten täytyy mennä...
mukavaa viikonloppua kaikille ja pysykää terveinä....

jousimies-70 + neiti 5kk ja risat
 
Voi ebbuliini, kurja tilanne teillä, onneksi mitään ei sattunut :hug: Mun siskon kaverin 2 vee lukitsi myös äitinsä tässä ihan äskettäin parvekkeelle, heillä kans on vauva, joten sinne jäivät keskenään sisälle. Kaveri oli hyvän tovin joutunut odottelemaan, että hiljaisella kujalla joku kulkee ohi ja viimein kun joku oli ohi mennyt niin oli huutanut sille, että soittaa huoltomiehelle että se tulee päästämään hänet pois parvekkeelta. Onneksi sielläkään ei mitään sattunut, nuo kaksi vuotiaat kun on niin arvaamattomia.

Joulu meillä vietetään ihan perheen kesken kotosalla. Joulupäivänä sitten käydään mun vanhemmilla ja tapanina miehen mummolla.

Harrastuksia ei meillä Niilon kanssa ole. Tässä on ihan tarpeeks harrastusta kun saa noiden isompien harrastukset, koulu ym. menot hoidettua.

No nyt alkoi päässä lyömään tyhjää. JA kai se täytyy pakata vielä viimeiset kamppeet reissua varten ja katsella muutenkin paikat kuntoon, että saa palata siistiin kotiin sitten sunnuntaina.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Huomenna saakin jo avata ensimmäisen luukun joulukalenterista =) :xmas:

Teppana & Niilo viikkoa vaille 6kk
 
Mukavaa perjantaita kaikille!

Onneksi ebbuliini pääsit pelkällä säikähdyksellä siitä parvekkeelle lukitsemisesta :hug: Lapset osaavat välillä olla aika velmuja =)

Harrastuksista on ollut puhetta meillä noita harrastuksia riittää. Käydään muskarissa, avoimessa päiväkodissa, äitiryhmän tapaamisissa ja vauvauinnissa. Sitten on vielä isompien tyttöjen harrastukset, niin viemisiä ja menoja riittää niin, et viikot tuntuu vaan vilahtavan ohitse.

Meillä tulee olemaan tänä jouluna vähän erikoisempi joulu, sillä lähdetään miehen kotimaahan viettämään joulua ja uutta vuotta. Ollaan siellä vietetty kerran aiemminkin joulu ja uusi vuosi, joten tietää mitä odottaa. Isommat lapset ovat aivan innoissaan ja itsekin kyllä odotan kovasti matkaa =) Lentämistä vain vähän inhoan :(

Meillä ollaan soseita nyt maisteltu 2 viikkoa ja tällä hetkellä menee jo noin ½dl kasvissosetta kerran päivässä, mut muuten mennään rintamaidolla.

Oltiin eilen tyttöjen kansa lääkärissä ja molemmilla oli korvatulehdus
:( Pienemmälle laitettiin vasta toukokuussa putket ja ne oli nyt jo lähteny ja heti tuli tulehdus. Joudutaan ehkä ennen joulua jo putkittamaan molempien korvat uudelleen :ashamed: Onneksi vauva on säästynyt vielä kaikilta sairauksilta.

PikkuMyylle kovasti voimia allergioiden kanssa :hug:

Nyt poju ei enää viihdy leikkimatolla, joten on mentävä. Hyvää viikonloppua kaikille!

mama-75 ja Konstantin 5,5kk
 
ebbuliini mä olisin varmaan ollu ihan paniikissa jos olisin ollu sun pöksyissä :eek: mut onneksi kaikki meni loppujen lopuksi hyvin.

harrastuksia meillä ei ole muita kuin vauvajumppa ja sit tietysti kuljetaan muuten vaan joka paikassa.

pitkien keskustelujen ja kinojen jälkeen, mä sain miehen suostumaan, että tehdään toinen muksu :D :D
nyt sit pitää sen verran oottaa et samppa ei enää hirveesti rintamaitoa jois. oon saanu sen käsityksen, että raskaana ei saa imettää. onkohan näin???
mut muuten olisin halukas heti yrittää seuraavaa.

meijän samppa on hirmuinen menijä. on ihan viittä vaille valmis jo konttaamaan. joka paivä vaan enemmän ja enemmän osaa liikkeitä. on se niin ihanaa katsoa kun nostaa itsensä konttaus asentoon ja siinä hytkyy ees taas :LOL: eilen yritti tunkea itseään kaks kertaa sohvan alle. missään ei enää pysy. onneksi nukkuu aika rauhallisesti, niin ei oo vielä sängystä tippunu, kun äidin vieressä nukkuu. oon kyl laittanu tyynyjä ja peittoja aina sillailla et ei ihan helpolla itseään alas saa möngittyä.

yöt meillä on edelleen tosi katkonaisia. yleensä syödään se 5 kertaa yössa ja vaihdetaan kerran vaippa. päivällä ei sitten oikein enää tissiä ota, kiinteitä vaan. mut öisin on tissiä saatava tai alkaa lohduton itkeminen. ei siinä tutit auta yhtään.

mut täytyypä taas mennä :)

Hani ja Samuel 6kk + 20päivää
 
Kiva kuulla taas harvemmin pinossa kirjottelevien kuulumisia. :) Mut missä on mhp ja moni muu ennen aktiivisesti kirjottanut? Ois kiva kuulla muistakin kiireisistä/väsyneistä/ym syistä hiljaa olleista.

Tapaamispino on taas hiljentyny... Koitetaas saada keskustelu taas käyntiin ja päivä sovittua. Turun alue huom! :) Uudet myös tervetulleita.

Mullal yö nyt tyhjää pääkopassa, enkä oikein kykene keskittymään pitempien pätkien lukemiseen... Palailen paremmalla ajalla. Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Myy ja poikanen 5kk1vk2pv
 
Huomenta ja hyvää ensimmäistä adventtia !! :xmas:

Hanille heti ekana, että kopsin tämän tuolta imetystuen sivuilta: 'Imetys on lähes aina turvallista myös raskauden aikana, vaikka useimmissa kulttuureissa odotetaankin äidin vieroittavan saatuaan tiedon uudesta raskaudesta. Myös odotusajan erilaiset fyysiset ja psyykkiset tekijät voivat kannustaa äitiä vieroittamaan. Perussääntö kuitenkin on, että terve ja hyvin ravittu nainen voi halutessaan jatkaa imetystä koko raskauden ajan, kun raskaus sujuu normaalisti.'

Eli siitä vaan hommiin :whistle:

Fantastisia kuvia kaikilla profiileissa... Niin ne pienet kyllä vaan kasvaa *huoks*

Kääkille piti sanomani, että tule ihmeessä tapaamiseen mukaan, ei niissä mitään pelättävää ole, ainoa että aikaa kannattaa varata enemmän kuin 2 tuntia ;) :D

Meillä alkanut sujua kiinteiden maistelu, ensimmäinen viikko kun meni harjoitellessa. Nyt tyty syö puoli purkkia per ruoka eli purkin päivässä.

Ollaan maisteltu jo porkkanaperunaa, peruna-kukkakaalia, maissia, banaania (suuri herkku), omenaa, persikkaa, ruusunmarjaa ja nyt on myös luumua, koska masu tuntuu menevän kovalle kiinteistä, mikä nyt tietty oli odotettavissa.

Kolmena päivänä nyt tihrustanut vain pienen kovan papanan vaippaan, mutta ei ole itkeskellyt erityisemmin, mutta tänään sitten punnasi pää punaisena ja ähki, niin autoin sitten kuumemittarilla ja voi että, kun sieltä tuli varmaan 20cm pötkylä sitten kerralla..... Silloin pääsi pieneltä itku, mutta kyllä heti helpotti. Toivottavasti pian tasaantuisi tuo...

Sitten hieman uniasiaa, siivosin eilen kaappeja ja löysin pojan unipussin kaapin perukoilta, meillä esikoinen oli todella surkea nukkuja ja aikanaan hänellä vähän helpotti, kun otettiin pussi käyttöön. Meinasin sitten kokeilla pussia tytölläkin, vaikka hän nukkuu paremmin, mutta liikkuu niin paljon unissaan, että peitto ei millään pysy päällä.

Ei tuo sitä hyljeksinyt tms. mutta ei mitään mainittavaa hyötyäkään ollut, samalla lailla heräsi kyllä. Onko muilla kokemuksia unipussista?

On muuten ihanaa kun on tänne eteläänkin tullut kunnolla lunta yön aikana! Pääsee lasten kanssa ulos, esikoinen voi olla himpun ihmeissään.. Toivottavasti vaan pysyisi nyt maassa, muistan viime joulun kun satoi vettä.....

-Hiiviö & Julia 5,5kk-
 
Hellou!
Oltiin anopin 60 vee juhlissa eilen ja saatiin taivasteluja siitä kuinka voi olla niin kiltti lapsi.. :D
Miska oli kuin pikku enkeli,bändi soitti ja musa pauhasi ja poika vaan katteli ja naureskeli.
Unilla kävi vaunuissa pari kertaa mutta kaikki meni tosi ihanasti.
Niin nätiksi tytöksi poikaa sanottiin,jaa... :wave:
Ruskea puku hällä oli eikä nyt mikään äijämäinen ollut,muttei tyttömäinenkään!!
Mutta sellanen siro poika hän on,kai sitten "nätti poika"!!

Maisa oli oikee hurmuri,hän viihtyi tanssilattialla ja ihanasti siellä ketkutti ja tanssasi.Kenkä hältä lähti vähän väliä ja oli kuin tuhkimo,jalkaansa piti ylhäällä kun toiset laittoi jalkaan takasin.
Lauloi laulajan kanssa ja niin hurmasi kaikki.Ihania nuo 2 vuotiaan jutut,hän mikrofooniin kertoi kuika odotti juhlia ja huusi jipii kun äiti sanoi että tullaan...

8 vuotiaat pojat esitti sketsin,vähän tyyliin pikku-jaska ja pikku-lore.
Oli ihanat juhlat kyllä!!

Hiiwiö,mulla ei kokemusta unipussista,mutta vois olla tuolle 2 vuotiaalle hyvä sillä peitto ei koskaan pysy päällä!!
Miska pitää peiton sillä nukkuu mahallaan vaan.

Nyt lähetään kauppareissuun,heipat!
 
kiitos hiiviö jostain syystä en löytänyt netistä mitään järkevää tietoa aiheesta.

esittäisin sellaisen kyssärin teille, et onko täällä jollain ollu se tilanne, et on raskaana ja esikko vielä on jonkun verran tissiä imenyt????
miten on mennyt??
 
:) Kaikki hyvin...neiti hyväntuulinen ja touhukas tapaus...
7650g ja 65 cm
pään koko 45.7 (oli kasvanut taas vähän enenpi kuin viime kerroilla mutta ei hätää sanoi neuvolatäti...joten rauhallisina ollan tuon asian suhteen vielä)

Kiinteitä syödään aamulla ja illalla kaurapuuroa ja 2 kertaa perunaakin sekä kerran hedelmäsosetta...;) en tiiä meneekö liikaakin sillä ainakin likka hyvin kasvanut viime kerrasta 800g...mut ei tuostakaan kommentoinut neuvolatäti enkä kysynytkään kommenttia...ettei vaan sanota että liikakiloja...*huokaa*

Kaikki menee muutenkin hyvin vaikka tää eroprosessi vieläkin päällä...ei lopullista siirtoa vielä tehty...pitääs alkaa kattoo kämpän myyntiä ja vuokrakämpän etsimistä jne...jne...jotenkin sitä vaan kokoajan siirtää eteenpäin vaikka tietää että edessä se on kuitenkin... :ashamed:

Onneksi omat vanhemmat ja ystävät auttaa tässä asiassa...ettei oo yksin...nytkin oomma mummolassa oltu koko päivä.."hyvällä hoidolla"...;) ihanaa kun ihmisiä ympärillä ja mumma ja paappa jaksaa touhuta tuon pienen kanssa niin mä saan huilia täs koneella.. :)

Hyvää joulukuun alkua kaikille!!! :xmas:
 
Heipsis!

Nonni kylpyläreissu on tehty ja takaisin kotona ollaan. Oli aivan ihana reissu! Kaikilla oli tosi mukavaa, uitiin kyllä sydämiemme kyllyydestä. Niilo tykkäsi tosi paljon uida ja jaksoi olla vaikka kuinka kauan kerrallaan uimassa, välillä vaan vähän lämmiteltiin. Tosi ihana oli kyllä saada vähän irtiottoa arjesta =)

Tosta raskauden aikana imettämisestä, ei siihen mitään estettä ole jos äiti on terve. Tosi hyvin ja monipuolisesti vaan pitää muistaa syödä meinaan kulutus on aikamoista kun on sekä raskaana että imettää. Suurin ongelma yleensä kaiketi on se, että raskausaikana usein maidoneritys pienenee huomattavastikin, jopa loppuu tai vauva alkaa hylkimään rintaa kun maidon maku muuttuu. Eli ei muuta hani kuin "hommiin" ;)

Itselläkin tuo vauvakuume tuolla takaraivossa aina on, hiukan rauhottunut kyllä tässä yövalvomisien myötä, mutta pikkuvitonen on kyllä tervetullut sitten kun haluaa tulla, mitään ehkäisyä meillä ei käytössä ole. Tosin edelleen kun täysimetyksellä mennään eikä mulla oo menkatkaan alkaneet on varmaan aika epätodennäköistä, että vielä raskautuisin.

Meillä on ollu Niilolla unipussi käytössä jo useamman kuukauden. Ei se öitä rauhoittanut, mutta on siinä mielessä kyllä hyvä kun pysyy lämpimänä. Ja osittain varmaan siitä on myös hyötyä päivä ja yörytmien opettelussa, kun oppii tietämään, että yö tulee kun laitetaan pussiin.

Ai niin, en olekaan muistanut kertoa, että Niilo oppi tossa jokunen viikko sitten sanomaan t-kirjaimen, nyt "puhuu" kovasti tätätä-kieltä =) , ihanan kuuloista :D :heart:

Mantsulle voimia raskaaseen aikaan :hug:

Jaaha, nyt kiukuttaa pikkumiestä siihen malliin, että viisainta lopettaa.

Teppana & Niilo viikon päästä ½vee!

*muoks* hani, tosta linkistä löytyy jotain vastausta imetyksestä raskaudenaikana http://www.babyidea.fi/palstat/read.php?28,251626,251627,quote=1
 
Annoin eilen Nealle ekaa kertaa pari teelusikallista perunaa-tissimaidolla notkistettuna..Söi kyllä mieluusti ja enemmänkin ois ottanut,enkä illalla /yöllä huomannu tuosta mitään"oireita "syntyneen.
Aamulla sitten heti herättyä masu oli pullollaan ja alkoi kakkia sellaista ripulista vesikakkaa-ilmaa oli masus aikalailla myös.
Kuinka monen vauvan masu menny alussa sekaisin soseista?
Uskon et ihan normaalia et masu reagoi noin-kuinka kauan menee et masu tottuu kiinteisiin?
Nea oli ihan onnellinen kun oli kakannut.
Annatteko näin maisteluvaiheessa siis ekana pvänä esim.2lusikallista*kerran...toisena 4lusikallista*kerran...etc ja kolmen pvän välein uusi maku mukaan ja taas 2lusikallista ensin?
sitten kun kasvissoseet käyty läpi niin pvällä kasvissosetta ja iltapväl hedelmäsosetta??Toivottavasti joku ymmärsi tän sepustuksen!

Meilläkin nyt ollu katkonaisia yöt 2 vkon verran-aina imettänyt 2-3kertaa yössä joten siihen totuttu,mutta nykyään "inisee/tuhisee"omiaan ja kääntää kylkeä..ehkä tässä 5kk tienoilla sit taas joku levoton vaihe.
Itse kyllä ihan pirteä tähän aikaan mutta 16-20 aikaa tekis mieli torkut ottaa.Niin teinkin nean kanssa eilen-jonka jälkeen heräsin päänsärkyyn ja olo oli aivan voimaton.
 
Moips!

Meillä oli 5kk-neuvola 26.11., eli Antonilla silloin ikää 5kk ja 9pv. Pituutta oli nyt 65cm (47) ja painoa huimat 9600g (2390). Pienipainoisena syntyneestä lapsestamme on siis todellakin tullut tuhti kaveri! Pituuteen suhteutettu painohan lähti ed. kerralla laskuun ja nyt meni tasaisesti suoraan, joten tarvetta tutkimuksille ei siis ainakaan nyt ole. Terveydenhoitaja sanoi, että sitten kun lähtee liikkeelle, ja jollei paino silloin ala tasoittumaan, niin huolestutaan vasta sitten. Älkää please te päivitelkö tuota painoa! Mä olen lopen kyllästynyt kommentteihin, että on poika ollut ruoka-aikana kotona ja usein ihmiset päivittelevät: "On se kyllä aikamoinen...!" Musta tuntuu että mun pitäis jotenkin selitellä pojan painoa, vaikka emme sille tosissaan mitään voi. Silti tunnen outoa syyllisyyttä, että poika on pulska. Noh, se siitä vuodatuksesta.

Joku tais kirjotella että heillä vauva seisoo käsistä kiinni pidettäessä. Täällä sama juttu. Anton seisoo aina sylissä ollessaan ja tosissaan seisoo myös sillälailla että pitää vain käsistä kiinni. Pysyy pystyssä todella pitkiä aikoja, vaikuttaa olevan ihan poitsun lempiasento. Neuvolassakin ihmeteltiin ja sanoi että kun lähtee liikkeelle, nousee tod.näk. pian jo tukea vasten seisomaan. Hurjaa ajatella, ettei siihenkään välttämättä enää kovin pitkä aika ole! No, sen näkee sitten, kaikki ajallaan.

Liikkumisesta: Anton ei käänny vieläkään selältä vatsalle. Kyljelleen menee ja kyljeltään silloin tällöin vatsalle, mutta koko liikettä ei ole tehnyt. Vaikuttaa ette jätkää edes kiinnosta koko touhu. Pidetään kyllä lattialla aika paljon, pyöritellään siinä ja mm. vaippaa vaihdettaessa, mutta ei. Nyt tosin on muutaman kerran kääntynyt jälleen vatsalta selälleen. Neuvolassa sanottiin, et ns. normaali kääntymisikä on 4-7kk, että eihän tässä kiirekään ole, mutta silti vähän mietityttää, kun tuntuu että kaikkien muiden mukelot kääntyilee jo.

Vatsallaan Anton viihtyy koko ajan pidempiä aikoja, nyt jo jotain varttia ja pidempäänkin, joka on kuulemma lääkärin mielestä jo pitkä aika tämän ikäisella. Kun Antonilla menee hermot, nostaa hän jo peppuaankin ylös, mutta vain kun on tuskastunut mahallaan olemiseen. Muuten ei pyöri vielä napansa ympäri. Muutaman kerran on kääntynyt n. 90 astetta, mutta that's it. Taas asia, joka tuntuu että kaikkien muiden lapset osaa jo... Mitä niistä vertaamisista aina sanotaankaan ja näköjään ihan aiheesta.. :kieh:

Imettäminen on meillä loppumaisillään, surullista :'( . Ei vaan rinta enää tunnu kelpaavan, yrittää kyllä imeä montakin kertaa peräkkäin, mutta tuskastuu. Vaikuttaa kuin rinnasta ei vain tulisi mitään/tarpeeksi. Hyvä jos kerran päivässä imetys onnistuu, yöllä ei enää lainkaan. No, mähän oon luullu imetyksen loppuvan siitä lähtien kun poika oli 2kk, että tunnen itseni voittajaksi että selvittiin edes tänne asti! Mutta on se silti haikeeta ja surullista :'(
Soseista meillä on syöty bataattia, perunaa, luumua, banaania ja viimeisimpänä mukaan tuli lauantaina broileri. Meillähän on ollut pienipainoisuudesta johtuen rautalisä ja nlalääkäri sanoi että sen voi jättää pois kun lihat tulee kuvioihin, siksi terkka suositteli aloittamaan lihat jo nyt. Tällä viikolla otan mukaan porkkanan. Kasvis-kana-ateria syödään lounaaksi n. klo 10:30-13:00, riippuen koska edellinen syönti on ollut. Ruuan jälkeen annan yleensä 1/3 prk luumua jälkkäriksi ja varmistamaan vatsan toiminnan. Vatsa on raukalla ollut kyllä kovalla soseiden aloittamisen jälkeen. Soseesta puoli tuntia-tunti eteenpäin annan n. 60ml korviketta ja sitten poitsu päikkäreille. Päikkäreiden jälkeen iltapäivällä/illansuussa olen yleensä antanut rintaa, mutta alan kai antamaan hedelmää ja korviketta, nyt kun rinta ei enää kelpaa. Miten muut? Annatteko kaksi kasvisateriaa eli lämmintä ruokaa vai annatteko iltapäivällä hedelmäsosetta? Yleensähän kai lapset syövät kaksi lämmintä ateriaa päivässä, mutta tuleeko se mukaan vasta myöhemmällä iällä? Sori, jos kyselen tyhmiä, mutta asia mietityttää. Illalla Anton syö puuroa n. klo 20 ja sängyssä n.klo 22 vielä korviketta lähes aina 200ml, vaikka vähemmällä yritetään selvitä... Yöllä herää yleensä kerran syömään ja syö 200ml, heräämisaika vaihtelee 2:n ja 6:30:n välillä. Viime yönä söi tosin klo 2 ja 6:30, mutta en saanut itkua loppumaan muuta kuin pullolla. Yöunilta herää yleensä 9-9:30.

Nyt on tullut niin pitkä romaani, että taidan jättää kommentoinnit toiseen kertaan. Sori, pelkkää omaa vauvaa! :ashamed: . Käyn kyllä lähes päivittäin kuulumiset lukemassa, mutta en ole jaksanut kirjoittaa... :ashamed:

Nyt on kuitenkin mentävä! Hyvää alkanutta, joulukuista, viikkoa kaikille! :xmas:


T:Anskuli ja Anton 5,5kk
 
Ajattelin hieman kuulumisia kirjoitella, kun poikanen on päiväunilla.
Joka päivä käyn lukemassa kirjoituksianne, mutta tämä oma kirjoittaminen tuntuu niin työläältä aina.. Mutta ihanaa vertaistukea täältä kyllä saa ja mukava huomata kuinka muutkin äidit pähkäilevät samojen pulmien kanssa. :D

6 kk neuvolassa painoa 7330g ja pituus 67cm.
Pelkällä rintamaidolla vielä ollaan. Usean viikon maisteluista huolimatta, poitsu ei huoli soseita ollenkaan. D-vitamiinin ottaa kyllä nätisti lusikasta, mutta soseet ei maistu vielä ollenkaan.

Lattialla kääntyy vauhdilla ja kieppuu akselinsa ympäri, mutta ei ryömi vielä. Syöttötuolissa viihtyy hyvin ja istuu siinä jo jämäkästi.

Yöt meillä on melko rikkonaisia, juttelee ja pärisee unissaan paljon. Osan yöstä hän nukkuu vieressä, jolloin nukkuu rauhallisesti ja koko perhe saa paremmin nukuttua.

Muuten poika on varsinainen hymypoika ja kiltti pikku veijari.
Nyt poitsu heräsikin jo, joten tämmöistä kuuluu meille.

Mukavaa joulun odotusta kaikille mammoille ja vauvoille :xmas:
 
kääk
Nyt väsyttää, esikoinen ollut koko viikonlopun kipeänä (kuumetta ja kauhea yskä) ja ite oon molemmat päivät tehny töitä, eilen vielä pitkä päivä melk.10h. Avokista ei juurikaan ollu apua yöherätyksissä kun oli lauantaina viihteellä... Hohhoijaa, no onneksi tilanne jo helpottanu niin eiköhän tää tästä. Varsinkin kun ajattelee tulevaa palkkapäivää  :whistle: .
Hormonikierukka mulle kanssa laitettiin viime viikolla (Katalla tais olla kans?...) ja valmiiksi oon jo tyytyväinen siihen. Niin paljon hyvää siitä kuullu ja meillä lapset nyt ainakin muutamaksi vuodeksi tehty. Ehkä 1 iltatähti sitten myöhemmin, mutta nyt sellanen fiilis että nämä kaksi kun saa isommiksi niin hyvää tekisi keskittyä vaan itseen. Ja on tuo parisuhdekin välillä vähän unohtunu... Kuulostaako itsekkäältä :ashamed: .
Viikonloppuna jäi joulukoristelut kokonaan laittamatta ja piparit leipomatta, tänään sitten leivotaan ja itsenäisyyspäivänä laitetaan koti joulukuntoon. Ihanaa kun se joulumieli jo kovasti nostaa päätään ja lahjatkin melkein kaikki hankittu.
Helsingin tapaamisesta, yritän päästä tammikuun tapaamiseen mukaan. Liian aikaista vielä lyödä lukkoon, mutta yritetään!
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
 
Heippa!
VÄhän meinaa mennä hermot tuon pojun kanssa kun typerää kitinää pitää koko ajan...
Luulen olevan vaan kyllästymistä sillä kun saa uusia virikkeitä niin jo helppaa.Mutta mitään ei jaksa kauaa....
taistelee lelujen kanssa ja kaameella möykällä sitäkin.

Kierukka joo laitettiin viime viikolla ja oon ollut tosi tyytyväinen.Mitään tiputteluja ei ole ollut,sen päivän vuosi vähäsen.
Joutuivat jollain lääkkeellä avaamaan kohdunsuuta,oli niin kiinni menkoista huolimatta.
Ei sattunut ihan järkysti,ja on ollut ihan tuntematon (?) tuolla sisuksissa!! :wave:

Anskuli mä oon jossain ennenkin puhunut että mikä ihme siinä on että vain pienet vauvat olis ihania ja nättejä.Onko se tästä ajasta,että naisten pitäis olla pieniä ja kauniita,kaikkien hoikkia.
Ajetaanko jo vauvoihin tuo typerä ajatusmaailma??
Jo odotusaikana oli tuota,masu ei olis saanut olla iso,pienestä mahasta pieni vauva niin se olis ollut jotenkin upeeta...
Plaah.

MOnet taivastelee isoja vauvoja ja sitä olenkin kirjoittanut että mä tiiän mitä on liian laihan vauvan kanssa,taistelu että saa toisen kasvamaan.Satakertaa mielummin olisin halunnut vauvani olevan pyöreä,vauvannäköinen,ihana pallukka.
Kaksoista poju oli ihan kamalan laiha.Eikä ollut äidillä iloa pienestä vauvasta vaan kaamee huoli kun toinen ei syö eikä kasva.

Mutta iso osa on varmasti vaan sitä puhutaan puhumisen vuoksi,ihan kuin odotusaikana,maha oli aina liian iso taikka pieni!!
Vauvat on joko isoja taikka pieniä!
No,nyt taas tästä intouduin,mutta Anskuli -älä vaan mitään huonoa omatuntoa kanna pojan painosta,sillä se tasaantuu!!
Toiset kasvaa pyrähdyksittäin ja toiset tasasemmin.
:hug: sulle.
Kiva kun rehellisesti toit asian julki.

Syömisistä..
Miskaa en saa syömään taas tällä hetkellä kuin:
-aamupuuro ja maito n 10
-kasvissosetta ja possua sekä maitoa n.14
-hedelmäsosetta n.18 +maitoa ja
-iltapuuro 20 sekä maitoa

KOitetaan taas jos alkais syömään useemmin mutta nyt näin.Pulauttelu on näin vähän vähempää kuin niin että yritän tupata vähän koko ajan.
Syö kerralla noin desin ruokaa ja maitoa 1,5 desiä.

Mutta nyt tuo kitinä ja käninä ottaa äitiä nuppiin,kai leikittävä ja retuutettava toista!!
Pää alaspäin on ykköstä sekä tuo hyppykiikku,mut on jotenkin liian pätkä siihen,se tulee ihan kaulaan asti tuo pukuosa....?
Näyttää kuin kuristuis siihen.

kata ja miska 6 kk + vko
 

Yhteistyössä