***Kesämasut 2009 VOL.3***

Nellukalle tervetuloa :flower:

voi ei, mitä neuvolantätejä teillä oikein on :eek: :/ todella törkeetä toimintaa! eihän siinä oo enää mitään kivaa käydä, kun on aina jotain kummallista käytöstä..

me käytiin ½v kuvauksessa, etukäteen, kun ois muuten menny joulun yli.. toivottavasti nyt edes pari onnistuu =)

mulla on muuten järkyttävä joulustressi :headwall: kun pitäis ennen joulua muuttaa, kaikki lahjat on ostamatta, jouluvalmistelut tekemättä ja alinan ½v juhlat ois sitten uudessa kodissa tapaninpäivänä.. no ehkä se tästä, onhan tässä vielä aikaa jouluun :whistle:

en sitte tiedä noista neidin yöunista, taas on vähän enemmän heräilyä ja tuhtaamista.. ei vaan aina oikeesti jaksais!! no, onneks tossa oli vähän pidempi jakso, että nukku yöt 2 heräämisellä, ni sai vähän univelkoja pois..
 
Hei kaikille! Vielä olis täällä yksi prinssi äitinsä kanssa liittymässä joukkoon iloiseen :)
Kuten tuossa aikaisemmin jollain muullakin niin meilläkin alkukuukaudet meni koliikin kourissa ja nyt alkaa olla jo "tavallista" elämää tää meidän arki. Meillä prinssi syntyi 27.6, että ollaan näitä kuun loppupuolisia.
Meidän perheeseen kuuluu äiti ja poika, meidän perheen isä kattelee meidän hommia pilven reunalta viime toukokuulta lähtien. Ihan hyvin kuitenkin pärjätään kaksin, mutta ihan "normia" toki tää yksinhuoltajuuden aloitus ei oo ollu.

Sitten meidän arjesta. Meillä voidaan hyvin. Kiinteät maistuis niin usein kun äiti vaan heltyy niitä antamaan. Korvikkeella ollaan oltu 5 viikon ikäisestä saakka. Nyt on menossa jonkinsorttinen maitolakkoilu... En tiedä miksi!!!! Nukutaan aikas huonosti/levottomasti öisin. Viimeyönä ensimmäistä kertaa omassa huoneessa... Kokeillaan jos sillä olis vaikutusta unien laatuun. 5kk:n mitat oli 7635g ja pituutta oli huimat 70cm :)
En osaa sanoa kuin aktiivinen kirjoittelija olen, mutta koska lueskelen ketjut jonkin verran niin aattelin että kuitenkin ilmoittelen itsestäni, tuntuu reilummalta B)

Tänään herättiin 5.50... Äiti ei tosiaankaan ole skarpeimmillaan |O
Iloista päivää kuitenkin kaikille!
 
Heips kaikille! Ja uudet palstailijatkin tervetuloa joukkoon! :wave:

Kylläpäs on tosiaan joillakin ollut melkoisia neuvolatätejä, hui karmeus! Minä oon tähän saakka ollut aika tyytyväinen neuvolatätiin, ei mitään jäkätyksiä oo tullu mistään. Käyristäkin vaan on katsellu et kasvaa tasaisesti - itse asiassa itse en edes tiiä millä käyrällä meidän neiti on kasvanut.. No, pääasia että kasvaa tasaisesti :)

Meillä ei vieläkään edes ryömitä mihinkään suuntaan, ainoastaan pyöritään lattialla napa-akselinsa ympäri. No, voihan se olla että joku viikko neiti ottaakin sitten oikein kunnon liikkeelle lähtemis pyrähdyksen :)

Päikkärirytminä meillä on edelleen kolmet unet päivässä, joista keskimmäiset on pidemmät 2-3h ja ne neiti nukkuu ulkona vaunuissa. Yösyötöistä on näköjään nyt päästy eroon, reilu viikko menty nyt jo ilman yösyöttöjä ja yöt nukkuu kans nyt hienosti; 20-7 :) No, kohta tietty taas tulee lisää hampaita tms. ja tämä hyvä rytmitys muuttuu taas, mut nyt ei valittamista! Yöt rauhoittui meillä tosi paljon kun otettiin äp:n makuupussi yölläkin käyttöön, joten kannattaa kokeilla jos meinaa yöt olla rauhattomia vauvan liikkumisen ja hyörimisen vuoksi :) aiemmin oli öisin välillä melkoista hulabaloota kun neidin piti päästä sängyssä poikittain jne.. ja se sitten aiheutti paljon ylimääräisiä heräilyjä!

Mihanille jo etukäteen onnittelut uuteen kotiin muuttamisesta.. Meilläkin alkaa ens keväänä rakennusprojekti, mikäli vaan saadaan tämä nykyinen asunto riittävän ajoissa myytyä ettei talotoimitusta jouduta siirtämään myöhemmälle. Talopaketti on kuitenkin jo tilattu et siltä osin on kuitenkin jo suunnitelmat edistyneet :)

Juu, mut siinä pikaiset kuulumiset, neiti ei näytä tykkäävän nyt yhtään siitä että joutuu olemaan hetken yksin lattialla, joten takaisin seurustelemaan :)
 
Tulin vaan lukasee kuulumisia, mutta pakko oli kirjautua. Busunge =) Tervetuloa joukkoon sinullekin. Hui kamala, kun meni kylmät väreet selässä, kun luin tuosta sun miehestä. Saako heti alkuun olla utelias, ja kysyä, että mitä teille oikein tapahtu? Ja miten olet jaksanu vauvan kans surun keskellä? :hug:
 
Mun miehellä oli aivokasvain todettuna. Se leikattiin ja sitä hoidettiin onnistuneesti, mutta sitten hoidot kävi liian rankoiksi ja väsymys alkoi. Lopulta aivoverenvuoto kasvainalueelle aiheutti hänen poisnukkumisensa.
Vauva antaa yllättävän paljon voimaa jaksamiseen. Viimeisessä hoitopaikassa saatiin myös hyvää hoitoa koko perhe saattohoidon merkeissä että vähän (n.1 viikko) saatiin aikaa valmistautumiseen. Vahvat lääkkeet oli tosin jo muuttanut mieheni ihan muuksi kuin mitä hän oli joskus, joten sekin auttoi ymmärtämään että parempi hänelle näin.
Etennpäin vaan reippaasti, ei saa pysähtyä tuleen makaamaan, jos voivottelisin asiaa niin en olis näin hyvässä kunnossa. Kerron vaan asian aika suoraan aina alussa kun toki tää tilanne vaikuttaa mun mielipiteisiin ja käytännönjuttuihin aika paljon. Ei sitten seurailijat ihmettele jotain tiettyjä kommentteja tai "puhe"tyyliä!!!
 
Tervetuloa uudet kaverit =) Ja Busungelle osanottoni :flower:

Eipä mulla oikein mitään asiaa taaskaan ole, mut pitää välillä jotain ilmoittaa :D

Tässä pähkinänkuoressa meidän uutiset : Täällä ryömitään ja noustaan jo konttausasentoon, mut siihen se jää :heart: Suuhun tulossa jo kolmas hammas ja äiti on ykköslohduttaja. Iskä on se hauska seuramies ja äiti paras sitten kun alkaa kiukuttaa B) Vierastamaan on alkanut, mut jostain syystä miehiä..? Mut sen siitä saa ku mun seurassa viettää aikansa :D Alkaa vieraat miehet pelottamaan :LOL: Ja sitten viel uniasiaa eli nyt on tää viikko nukuttu 20.-07.00 heräämättä (kopkop) Ja sopis mulle!!!!!!!!!! :D

Siinä se, jaksamista kaikille! :flower:
 
Heippa kaikille piiiitkästä aikaa! Meillä tuli miehen kanssa ero ja kaikenlaista hulinaa ollut siis tässä. Neiti kasvaa hyvin kaksi viikkoa sitten neuvolassa 9590 g ja 66,7cm. Nyt siis täytti puli vuotta, iso likka on jo. Ensimmäinen hammas on tullut ilma suurempia kitinöitä. Ryöminyt on jo muutaman viikon ja ottanut viime päivinä konttausliikkeitä, joka paikkaan ehtii ryömimälläkin, kyllä saa jo perässä juosta. Kiinteät menee ihan kivasti vaikka joskus huomaa ettei tyty niiden mausta kauheasti pidä. :)

Ulkoilemassa käydään säännöllisen epäsäännöllisesti. Muskari ja vauvauinti ovat nyt jääneet, kerittiinhän me jo niissä käydäkin. Nyt en vielä kerinnyt lukea muiden kuulumisia joten nyt vain kertomusta mitä meille kuuluu =) .

Mutta kaikenkaikkiaan olen niiin tyytyväinen ja onnellinen pikkuisesta ettei määrää. Aivan mahtava seurata kehitystä, mikä tapahtuu huisia vauhtia :D .

Maare ja tytsy puoli vuotta
 
Busunge :hug:

Neuvoloista on ollut puhetta. Meillä on ihan kiva neuvolatäti. Ainut vaan että hän innostuu aina kertomaan omista lapsistaan ja muutenkin asian vierestä ja neuvolakäynti hujahtaa siinä. :( Ja meillä ei ole kyllä mitään kyttäystä tai arvostelua, päinvastoin. Tuntuu että vastailen mitä vain niin kaikki on aina ok, kysyessä vastaukseksi saa että lapset ovat yksilöllisiä, hoitakaa miten parhaaksi näette ja mikä toimii, eipä huolestunut siitäkään että painoa meille oli tullut kuukaudessa huikeat 50 g. Itse näin ensimmäisen kanssa olisin kaivannut vähän enemmän ohjausta, ainakin ensimmäisinä kuukausina, mutta toisaalta tottahan se on että hoitamalla sitä oppii omaa lastaan ymmärtämään. Koekappale tämä ensimmäinen :kieh:

Yöunista levotonta on nukkuminen täälläkin. Syödä ei ole tarvinnut meillä yöllä enää kuukauteen mutta muuten vauhtia riittää. Aina on tyttö poikittain tai pää jalkopäädyssä kun menee katsomaan. Ihmeellistä tuhinaa ja öninää ym. jatkuu joskus toista tuntia, mutta vissiin tyttö itse nukkuu kun ei ole päivällä väsyksissä. Joku muu kyllä on...

Maitolakkoilu onneksi muillakin tuntuu olevan samanlaista ongelmaa, kun itse olen tässä ollut huolissani kun tuntuu ettei maitoa saa menemään millään. Korvikkeella ollaan nyt muutama viikko menty täysin, sitä ennenhän oli kauhean vaikea arvioida paljon maitoa rinnasta saa, mutta nythän sen näkee sitten selvästi ettei sitä mene. Olen yrittänyt tarjota maitoa ennen sosetta mutta ei auta. En raaski pitää tyttöä nälässä niin pitkään että korvikkeen joisi ja antaa sitten vasta sosetta. Maito ei kelpaa mutta sosetta menee samantien eli nälkä sillä kuitenkin on.

 
Busunge :hug: ja osanotto. Rankkaa ollu sulla, mutta kummasti se pieni vaan auttaa jaksamaan.

IT`S A PARTY TIME!!!!!!! :saint: Tää äiti lähtee nimittäin tänä iltana pikkujouluihin, ihan vaan kaveriporukan kesken juhlitaan, mutta enpä olekaan kovin montaa reissua poistunu tästä talosta ilman lapsia. Vähän jännittää, et miten Venlalla ja miehellä ilta sujuu, mutta oma pää kyllä kaipaa tuulettamista. Ensin hyvää ruokaa, ja sitten baanalle. Kuskina kylläkin lupasin olla, ja en muutenkaan juo alkoa, mutta kivaa tulee olemaan, sen jo pelkkä seura takaa!

Pikkujoulutunnelmissa Sisu
 
heippa, tervehdykset uusille nellukka ja Busunge :wave:

neuvolantädeistä meillä oli alkuunsa monia eri terkkareita ku oli kesäaika, ja käynnillä käytiin millon missäkin tk:ssa.. ja sit on ollu sijaisia. mut positiivista, et sijaiset on ollu aina toisen tk:n terkkareita tai sitten se yksi ja sama "sijainen" joka myös kiertää :D eli tuttuja naamoja pyörii. mut siis itse asiaan, mua jurppii ylipäätään et ihan sama mihin mennään neuvolakäynnille, ni jokaikinen kerta (siis ihan valehtelematta! aina!) tullaan pyytämään huoneeseen myöhässä. tää nuori, hiljattain valmistunut "kierrätyssijaiseksi" päässyt tulee kyllä pyytämään ajoissa, mut muut terkat pyytää sen 5-15min myöhässä. oon monta kertaa miettiny, et pitäiskö sitä mennä ovelle koputtelemaan??? äitiysneuvolassa oli kyl sama juttu, aina myöhässä... enkä muutenkaan ole liiemmin persooniin ihastunut. edelleen plussaa saa tämä nuori sijaistäti, hänen kanssaan on kiireetön tunnelma. mutta kun hän on nuori ja lapseton ni kokemusta kaikesta ei ole :/

mä kyl olen muutenkin semmonen ihminen et näytän kyllä jos hermo menee neuvolaan odotusta vastaavis tilanteis. esim viimeks ku olin marimekos ja menin kassalle, ni myyjä räpelsi jotain pakettia sivupöydällä. sitte ku näki et tulin siihen kassalle ni vilkas vaan et jaa tommone tuli tohon ja jatko räpeltämistä. odotin, odotin, odotin... meinasin jo kysyä et annatko mun kauankin odottaa, sit mietin et josko vaan lähtisin huitelee ja jätän ostokseni tiskille. viimein tuli toinen myyjä jo siihen tilanteeseen ja pääsin ulos kaupasta... mut lähellä oli hermostuminen!!

yösyötöt meillä on ollut historiaa jo viikon ajan. rauhoitellaan yöllä peppua taputtelemalla+tutilla jos herää ja itkee. ryömimään tyttö lähti pari viikkoa sitten. hampaita ei ole vielä tullut. kiinteitä meillä syödään päivittäin aamupuuro, kasvissose, kasvissose+hedelmäsose "jälkkäriksi", iltapuuro.

Talvis ja Minja pian 6kk :heart:
 
Busungelle myös tervetuloa! ja samaan syssyyn osanottoni :flower: on varmasti ollut rankka vuosi! :hug:

me ollaan nyt sitten vihdoin muutettu. hyvin meni, turhaan sitä murehdin, ja voi, kun on ihana nukkua uudessa kodissa :heart:

Alina nukkui viime yön ensimmäistä kertaa omassa huoneessaan ja meni todella hyvin =) heräsi yöllä vaan YHDEN kerran ja sekin oli vasta puol viideltä! :p olin ihan ihmeissäni ja kävin pari kertaa kurkkimassa onko kaikki kunnossa :ashamed:

talvikin näytti jo tulevan :heart:
 
ihanaa talvi tuli :)

meillä neiti oppi eilen hyppimään sylissä ja muutahan nyt ei sit tehtäiskään, ku hypittäis :D

sikarokotteesta on varmasti puhuttu monen mielestä jo kyllästymiseen asti, mutta pieni kysymys vielä olis; te kenen lapset on syntyneet loppukuusta, niin aiotteko nyt vielä ottaa sen joulukuun lopulla? onko siitä siis hyötyä keväällä? hitsit, ku inhottaa tehdä valinta. oon niin fifty-fifty kannalla miehen kanssa, ettei oikein tiedetä ja torstaina sitten saatais se jos haluttais.

entä otatteko kausi-influenssarokotteen joka vuosi?

neiti rupes jotain ähräämään sängyssään, joten moikka


sunshine ja typy kohta 6 kk
 
Heippa!

Kuukausi vierähti ettei palstalle ehtinytkään. Nytkin on pakka mennä nukkumaan ja tulla takaisin paremmalla ajalla ja pirteämpänä.

Uusille palstailijoille tervetuloa ja Busungelle osanottoni ja hatunnosto.

Hyvää Joulunalusaikaa kaikille.

 
Tervetuloa kaikille uusille :xmas:

Jokeltelusta onko muilla hiljaisia vauvoja? Meillä Onni ei juurikaan jokeltele vaan kiljuu, örisee ja nauraa, mutta varsinaista jokeltelua ei ole vielä havaittavissa....

Tekeekö muut itse "lihasoseita"? Millaisia reseptejä olette käyttäneet? Alkaa itsellä mielikuvitus loppua. Ja jos haluaisin tehdä omista marjoista jotakin sosetta niin onko mitään kiellettyä mitä ei saisi antaa? Ja pitääkö ne marjat keittää vaikka onkin itsepoimittuja?

Meillä edelleen nukutaan miten sattuu |O alkaa huumorintaju olemaan tiukilla. Ensimmäinen hammas tuli =) ja hiukan omintakeista ryömintää havaittavissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miriyam:
Tekeekö muut itse "lihasoseita"? Millaisia reseptejä olette käyttäneet? Alkaa itsellä mielikuvitus loppua. Ja jos haluaisin tehdä omista marjoista jotakin sosetta niin onko mitään kiellettyä mitä ei saisi antaa? Ja pitääkö ne marjat keittää vaikka onkin itsepoimittuja?
Mä teen lähes kaikki ruoat itse. Kasvissoseet pakastan pilttipurkeissa, ja jääpala-astioissa. Lihat teen silleen, et esim. kanaa ostan valmiita filesuikaleita, marinoimattomia tietysti, ja keitän ne. Otan liemen talteen ja sauvasekoittimella ajan lihat mössöksi. Lisään keitinlientä tarvittaessa, ja sit annostelen jääpala-astioihin soseen, annan jäätyä, ja sit pussitan ne palat. Erikseen on siis kana-, ja nautapalat pussissa, ja joka toinen päivä otan toista lihaa peruna-kasvissoseen joukkoon. Ajattelin seuraavaksi tehdä kalasta valmiita paloja pakastimeen. Nauta tekee paremmin kauppansa, kun kana, sikaa ei olla vielä edes kokeiltu. Tai sika-nauta-jauhelihasta teen sit seuraavan, kunhan nuo nauta-palat loppuu.

Ei kai marjoissa ole mitään rajaa, et mitä ei sais antaa, mansikka taitaa olla allergisoivin, et sen kans kannattaa EHKÄ olla vähän varovainen alkuun. Ja kun esikoiselle tein itse mustikka-sosetta, niin mä mitään niitä keittäny :whistle: Onhan niistä pöpt kuollu pakastimessa, ja varsinkin kun on kerta itse poimittuja. JOku tietysti voi olla eri mieltä kun minä. Ulkomaiset marjat kaupan pakastealtaasta onkin sit juttu erikseen.

Mua alkaa riepoa nää pakkaset! :headwall: Nytkin töröttää mittarissa -22 astetta, ja Venlan päiväuni-hommat on HIEMAN sekasin |O Jos 2h nukkuu, niin hyvä on, saa olla tyytyväinen. Olen tehny silleen, et laittanu vaan ä-pakkauksen toppavaatteet päälle, ja peittoja monta, ja sen hetken antanu olla ulkona, et nukahtaa kunnolla, ja sit vetässy sisälle khh:seen nukkumaan kärryineen päivineen. Peitot oon sit tietty ottanu pois pääleä, mut esim. hanskat ja toppatöppöset on pakko ollu antaa vaan olla päällä, kun muuten heräää. Puvinkin saa just ja just avattua :( Sit kun on nää pakkaset, niin molemmat koirat on sisällä, norjan harmaa kans, joka tavallisesti on häkissä päivät. Ja ne sit pyörii jaloissa :kieh: Just tää hirvikoira kaipais kunnon lenkkiä, mut ei paljon pysty lähtee juoksuttaa pyörällä kun keuhkothan sillä repee tämmösellä kelillä. Raukka menee siis pitkin seiniä.

Jahas, ja sitten seuraava kysymys: eli mitä teidän pienet saa joululahjaksi? Meillä ei oo Venlalle vasta kun pulkka, ja oma Mauri Kunnaksen lautanen. En kerta kaikkiaan keksi, mitä sille osais ostaa... :xmas:

Pakko varmaan ruveta siivoo vähän tätä remppa-huonetta, et mies pääsee jatkaa hommaa heti, kun tulee töistä. Remontin PITI alkaa vasta joulun jälkeen, mutta tää taas alkokin etuajassa... :|
 
broileri sosett tein sisun kuvaamalla tavalla. mutta mä lisään joukkoon aina hana vettä jos tarvis. sekaan laitoin tilliä. mulla on sellanen kirja kuin ensilusikallisia ja siellä on mainittu hyviksi alkumausteiksi tilli ja persilja. sitten jäädyttänyt normi jääpala astioissa ja purkittanut kun jäätynyt. siitä sitte läjänny palasen pottu-porkkana muusin sekaan sulatettaessa.

olen pohtinut meillä että päivän hed.sose pitää varmaan siirtää pottu porkkanaksi kun tuntuu että ei oikein enää pidä nälkää. meillä siis syödään aamusta kaurapuuroa (vedän hiutaleet viellä tehosekottimella pieneksi) noin 1,5dl, klo 11-12 hed.sose1prk, klo 15 200ml maito, klo 17.00 kasvis/lihasose 1purkki, puuroa 1,5dl ja 200ml maitoo.

eli maitoo uppoaa enää 400ml /vrk ruoan kanssa annan vettä (vahingosta viisastuneena, esikoisemme ei suostu edelleenkään juomaan vettä kun ei vauvana koskaan siihen tottunut.

huomenna on sitte 6kk neuvola ja kaiketi 12kg menee rikki. saisi toin painon npusu jo tasaantua. ei mielestäni syö enää mitenkään paljon.
ruoan teko puuhiin pitää mennä.

bushunge (en tiä kirjoitinko oikein) otan osaa :hug: ja tervetuloa mukaan.

tinni ja konsta 6kk4päivää
 
Hei kaikki jotka aikoo jäädä hoitovapaalle, saako tehdä esim. viikonlopputöitä tai iltatöitä?
Kelaan on tarkoitus suunnata ensi viikolla, mutta ehkä täältä saa nopeammin suuntaa antavan vastauksen?

Onkos muiden vaavit kokeillu kävelytuolia? Meillä se on ihan ylivetojuttu, siinä likka viihtyis vaikka koko päivän. Kulkee jo kivasti ympäri taloa. Koirat on ihmeissään kun kakara kulkee perässä ja tökkii niitä. =)
 
Joulukiireitä on riittänyt ja eipä ole tietokoneella ehtinyt kovin istuskella.. Tein miltei koko suvulle itse lahjat ja siinä hommaa riitti ihan tarpeeksi. Ihan heti en kyllä moiseen projektiin ala uudestaan. :saint:

Hippu oppi viime viikolla ryömimään ihan kunnolla. :) Konttaustakin on kokeillut (puolivahingossa) ja hengailee lattialla enimmäkseen konttausasennossa, mutta ei vielä osaa ihan tekniikkaa. Vieläkin neiti viihtyy suurimman osan päivästä sylissä ja lattialla ollessaan pitäisi koko ajan olla jonkun siinä ihan vieressä.. Syöttötuoli on kyllä oiva kapistus, jossa neiti viihtyy jonkin aikaa (saan laitettua melkein ruuat näin). Välillä laitan pikku tyynyn neidin selän taakse, mutta pärjätään kyllä ilmankin sitä.

Sisu taisi kysellä vauvan joululahjoista.. Hippuselle on ostettu oma ensinukke, vauvakirja ja pieni nalle. Jotain pientä laitan vielä pakettiin, jotta pakettimäärä on suunnilleen sama kuin isosiskoilla. :xmas:

Perjantaina mennään possupiikille.. Onko teidän muiden vauvat jo saaneet & millaisia oireita on tullut? :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:
Perjantaina mennään possupiikille.. Onko teidän muiden vauvat jo saaneet & millaisia oireita on tullut? :wave:
Venla rokotettiin pari viikkoa sitten, ja piikistä seuraavana päivänä oli kuumeinen ja erittäin kiukkunen, jalka, rokotuskohta oli tosi kipee. Sit pari päivää rokotuksen jälkeen siihen jalkaan nousi 2? kolikon kokoinen kirkkaan punanen läntti, mut se hävisi itsekseen.
 
onkos muilla ongelmia vauvan istumisessa syöttötuolissa?? meillä siis alina istuu siinä oikein hyvin ja viihtyy pitkiäkin aikoja.. mutta.. syöttäminen kestää tuplasti pidempään kuin jos istuisi sitterissä. on niin kiinnostunut kaikesta muusta, ettei istu hetkeäkään kasvot ruokalusikallisen suuntaan! ruoat on sitte ruokalapulla, lattialla, poskissa, hiuksissa siis missä tahansa muualla kuin suussa.. leluilla olen yrittänyt houkutella, mutta eipä oikein onnistu.. noh ehkä se ajan kanssa luonnistuu..

alinalle en ole ostanut vielä yhtään joululahjaa :ashamed: lauantaina pitäis ehtiä ostoksille. jonkun mekon ja pari bodya, vauvapulkka olis kiva ja sitte joku lorukirja

pakkaset tosiaan vähän harmittaa, vaikka eihän täällä olla päästy vielä kuin -18 asteeseen, mutta alina kun on tottunut noihin ulkotorkkuihin, niin ei tahdo sisällä millään nukkua. samoin olen tehnyt kuin Sisu, eli pihalla nukahtaa ja siitä sitten sisälle nukkumaan vaunuissa, vaatetusta vähentäen.

niitä hampaita odotan edelleen, vielä ei ole ihan tulon päällä.. lattialla neiti viihtyy ja pääsee liikkumaan pyörimällä, ryömimistä ei ole vielä hoksannut..
 
Meillä ihan sama juttu tuon syöttötuolin kanssa. Tyttö söi sitterissä kuin unelma, mutta nyt syöyttötuolissa pää pyörii kuin pöllöllä. Taistelun kanssa olen ainakin kuitenkin sitkeästi tuolissa syöttänyt että siihen tottuisi. Miehellä ei aina kärsivällisyys riitä ja he syövät sitten sitterissä.

Meidän pitäisi huomenna käydä kanssa sikapiikillä. Saa nähdä miten käy, toivottavsti ei kuume nousisi, että päästään lauantaina vauva-uintiin...

Täällä taidetaan alkaa siirtyä kaksiin päikkäreihin. Alkoi nukuttaminen kestää niin kauan että kokeilin sitten josko tyttö jaksaisi valvoa pitemppän unien välissä ja onhan tuo ainakin vielä jaksanut. Eilenkin veti viimeisen valveillaolon 6h. Unet ovat vastaavasti pidentyneet noin kahteen tuntiin, kun ennen siis kolmet noin 1-1,5h unet.

Mutta öisin on meilläkin taistelua tai no ei meillä nyt kauheasti huudeta (sen verran kuitenkin, että varmasti naapuritkin ovat saaneet osansa) , mutta tyttö on jostain syystä alkanut valvoa aamuyöstä 2-3h, liittyisikö tähän rytmin vaihdokseen vai hampaisiin vai liikkumiseen? Siinä käy vain usein niin että itse piristyn siinä valvomisessa sitten sen verran että viimekin yönä valvoin sitten melkein kaksi tuntia sen jälkeen kun tyttö taas nukahti, ja herätyshän oli tietenkin taas jo tunnin päästä nukahtamisestani, että sillälailla. Väsymys kirvelee silmiä ja särkee päätä, mutta päivälläkään en osaa nukkua, siis en nukahda vaikka yritän. Jonkinasteista uniongelmaa, onko muilla vaikeuksia nukahtaa vaikka olisi kuinka väsyksissä?

Lähdetään pariksi yöksi tytsyn kanssa isälleni nukkumaan, että edes mies saa nukuttua, kun meillä on sen verran pieni kämppä, että kun tyttö valvoo niin koko perhe valvoo :D Katsoo sitten jos viikonloppuna vaihdetaan ja mies saa olla yön lapsenvahtina. Olisikin ensimmäinen kerta kun mies olisi yötä tytön kanssa kahdestaan.
 
tultiin vetämään ne joka kuukauden pohjat. 6kk nla oli tänään ja painoo oli tullu kk:ssa enää 205g täältä puuttuu se onnessaan tuulettaja hymiö. eli painoo nyt 11.6kg ja pituutta 73.8 (eli ei ihme että hiukan nafteja noin 74 cm vaatteet. 80 cm siis pääsääntöisesti käytössä.
konsta sai possu piikin ja äiti siinä samassa... rokotteita täällä nyt kuulemma runsaasti että saavat rokottaa jo aikuisia ei riskiyms. ryhmiin kuuluviakin... eli ei tarvitte sitte jonottaa tammikuussa syntymävuoden mukaisena päivänä....

kävelytuoli on meil ollu käytössä jo jonkun tovin. tykkää siinä könöttää. on sen verran alhaalla toi penkki että ei sen kanssa viel o vauhtiin kunnolla päässy. nousee seisomaan suorille jaloille ja siitä sitten kallaa ees tai taas jolloin liikkuu. ei siis kävele eikä ainakaan varvastele.

ilta torkuille nukahtaminen täyttätuskaa nukahtaa sujuvasti jos lähen lenkille ja mies rattaisiin. muuten kitistään sitterissä ja 5-10 min tirsat saa aikaiseksi koska sitten jo jokin veikkojen rääkäisy herättää...

neuvolassa muuten oltiin tyytyväisiä jo konstan konttaus asentoon on kuulemma todella tukeva jo ja varaa jaloilleen hyvin. isojen vauvojen kehityksessä kun saattaa olla koon mukanaan tuomaa hitautta kun kroppa painaa paljon. ei siis meillä o vaikuttanut vielä. noi kaksi ensimmäistä on kävelleet molemmat 1v1viikkoo iässä eli sinne varmaan täänkin kanssa mennään.

tinni ja konsta "the big"
 

Yhteistyössä