Keskenmenon jälkeen kuumeilevat TALVI 2015

Inhottavinta että mulla on samalle lääkärille tarkistus käynti tammikuussa. Jos se silläkertaa alkaa taas jotain tuohon tyyliin puhuun kiin kyllä sanon ja kysyn miks se näin kohtelee mua? Se lekuri kunnol tenttas mua "ootko ihan varma ettet ole aiheuttanut itse sikiölle haittaa teoillas" jne mulle tuli semmonen olo et pitää mua jonakin päihdeäitinä ! :eek:Ja sitten vielä lisäs "mun pitäs varmaan kirjottaa sulle ehkäsy resepti vai oliko tämä _MUKA_ toivottu lapsi!?!!" :mad:mun kaverillekin oli niin töykee ku se oli raskaana. Jotkut ihmiset vaan on niin väärässä työssä...
 
Nessu rajansa silläkin, minkälaista kohtelua tarvitsee sietää. Kirjota ylös, mitä lääkäri sanoi, kun vielä muistat ne, ja laita valitus tuon sairaalan potilasasiamiehelle. Varsinkin, jos tiedät, ettei kyseessä ole eka kerta, olisi ehdottomasti aika laittaa asia esimiestenkin tiedoksi.
 
Kamalaa kohtelua olet Nessu saanut kyllä! Minustakin tuntui pahalta kun kaksi eri lääkäriä kysyi että oliko raskaus suunniteltu, hittoako se niille kuuluu, vaikka eivät he asiaa noin törkeästi esittäneetkään.

Kp10 ja tein ovistestin kun alakerta alkoi tuntua kostealta, kiikareilla ainoastaan näkyi toinen viivanen. Samanlaisia alavatsan vihlontoja tuntuu kuin edellisessäkin kierrossa, eli kohta varmaan alkaa välivuotelukin, en tykkää o_O Ovikseen on hyvässä lykyssä joku pari viikkoa vielä. Joululahjaksi toivon säännöllistä ja normaalipituista kiertoa kiitos!
 
Heippa kaikille! Täällä ilmoittautuu kolme viikkoa sitten keskenmenon saanut, toisesta lapsesta haaveileva :) Raskaus oli kestänyt 7+ viikolle, mutta alusta asti mulla oli omituista ruskeaa tiputteluvuotoa ja luulempa että mulla tuli valemenkatkin, tosi niukat sellaiset, ja testasinkin sitten vasta kun oli kasassa noin 6+0. Olin koko ajan huolissani, että kaikki ei vaan ole hyvin kun tiputteluvuotoa tuli lähes päivittäin kunnes sitten eräänä päivänä, olisko silloin ollut noin 7+6 alkoi ihan kunnon vuoto ja jatkuvat supistukset ja silloin olin aivan varma että kesken meni. Meillä oli tälle päivälle sattumalta varattuna varhaisultra. No me mentiin sinne joka tapauksessa jotta saataisiin tilanteeseen tuomio. Ja tuomio oli meneillään oleva spontaani keskenmeno ja kohtu oli jo melko lailla tyhjentynyt eikä jäljellä ollut enää alkiota vaan verta ja limakalvoja. Sain viikon aikaa vuodon loppumiseen. No vuoto tosiaan loppui viikon kuluessa täysin ja olen jopa lähes varma että tasan viikko sitten mulla oli jo ovulaatio. Olen myös ihan varma, että alkio oli lakannut elämästä jo kauan ennen tätä km vuotoa ja raskaushormonin taso oli laskenut jo hyvän aikaa pikkuh hiljaa niin saatoimpa hyvinkin ovuloida jo 2vkoa myöhemmin. Peittoa on siis heiluteltu ahkerasti tuona aikana ja varmuudeksi tässä säännöllisesti sen jälkeenkin.

Muutama päivä ennen olettamaani ovulaatiota mulla alkoi menkkajuilimiset ja muut nipistelyt, jotka mulla tuli kuvioihin vasta loppukesästä kun menkat alkoivat imetyksen lopettamisen jälkeen. Olen ihan hätää kärsimässä näiden juilimisten kanssa kun ne muistuttavat niin vahvastai aikaseimpaa raskautta kun odotin esikoista. Mutta kuitenkaan en ole ollut nyt syksyllä raskaana kun näitä tuntemuksia on ollut. Ja kummallisinta on se, että tämän keskenmenneen raskauden alkaessa ei tällaisia oloja ollut mainittavasti. No nyt on sitten noin viikko ovulaatiosta ja taas on näitä tuntemuksia ja entistä vahvempina ja jos en olisi kärisnyt näistä syksyn aikana aina loppukiertoa niin vannoisin olevani raskaana. Mutta epäilen että olenko kuitenkaan. Taikka sitten nyttenkin mulla voi olla ovulaatio kun taas tulee limoja. Kun ei ole mitään hajua miten kroppa käyttäytyy km jälkeen.

Haluaisinkin kuulla teiltä vastaavia kokemuksia keskenmenon jälkeen, että koska ovuloitte ekan kerran km vuodon alkamisesta laskettuna sekä onko ollut jotakin erilaisia tuntemuksia verrattuna aikaan ennen raskautta taikka sitten siihen alkuraskauden aikaisiin tuntemuksiin. Mä niin tuuun hulluksi. Ajattelin että jos vaan viitsin piinata itseäni niin testaan aikaisintaan sunnuntaina aamulla jolloin pitäisi olla dpo 10. Tää on niin piinaavaa odottamista!
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, ja mä tein PregCheckin liuskatestin juuri tuossa olettamani ovulaation aikaan koska halusin tietää kuvittelenko vain vai antaako testi jo tosiaan negan. No testihän antoi negan testiajan eli 5min kuluessa mutta sitten 10min jälkeen alkoi siihen piirtyi hyvin haalea viiva. No minä sitten ihmettelin että mitäs tämä nyt sitten tarkoittaa ja googlailin asiaa ja selvisi että ainakin juuri ovulaation aikana raskaustesti reagoi LH-hormoniin ja viiva piirtyy nimenomaan noin 15 kuluttua. Eli tämäkö sitten vahvisti mun ovulaation vai voiko kyseessä kuitenkin olla vielä km jälkeen vähäinen raskaushormonin määrä. Testasin uudelleen kolme päivää myöhemmin eli viime sunnuntaina ja samalla tavalla piirtyi tosi tosi, aikaisempaa haaleampi viiva 15 min kuluessa. Ja testin huvikseni myös eilen aamulla ja nyt hädin tuskin erottaa sitä haamua siitä, joka taas ilmestyy 15min kuluessa. Niin en nyt oikein tiedä että voinko luottaa testin tulokseen juuri ohjeen mukaan, jolloin testi todella on nega ja olen hyvinkin voinut ovuloida ja piirtyvä viiva onkin jotain ihan muuta, jota tosiaan tapahtuu noilla testeillä tai sitten se oletetun oviksen aikana saamani viiva oli tosiaan merkki oviksesta. Tuun tässäkin asiassa hulluksi! Kellään kokemusta vastaavasta? :)
 
Tuota tuota... mun tietojeni valossa on mahdollista kyllä, että ovulaatiotesti näyttää raskauden, koska se reagoi myös hcg-hormoniin lh-hormonin lisäksi. Mutta raskaustesti ei voi näyttää ovulaatiota, sillä etsii hcg:tä eikä lh-hormonia.

Tässä tekstinpätkä aiheesta: "
LH ja HCG ovat lähes identtiset hormonit. Ne ovat molemmat rakenteeltaan glykoproteiineja jotka koostuvat aminohapoista. Molemmat hormonit sisältävät saman alfaketjun sekä lähes samanlaisen beetaketjun. Niiden toimita on myös hyvin samankaltainen. Tämän takia HCG-ruiskeita käytetään hedelmällisyyshoidoissa. HCG:lla saadaan aikaseksi LH huippua muistuttava hormoni piikki, joka käynnistää ovulaation.

HCG:n ja LH:n ero on beetaketjussa, jossa HCG:n on lopussa noin 30 aminohappoa enemmän. HCG testit ovat kehitetty erityisesti etsimään tätä beetaketjua, jolla hormonit eroavat toisistaan. LH testi tunnistaa beetaketjun alkuosan, eikä loppuosalla ole väliä, joten se näyttää positiivista tulosta molemmille hormoneille.

Ovulaatiotestit eivät tyypillisesti ole yhtä herkkiä kuin raskaustestit, vaikka herkkyyksissä onkin iso kirjo. Ovulaatiotestejä on markkinoilla 20-50miu/ml ja raskaustestejä 10-40miu/ml. Positiivisen tuloksen saa ensimmäisenä herkimmällä testillä. Kannattaa tarkistaa käytettyjen testien herkkyys.

Raskaana ollessa herkempi ovulaatiotesti näyttää ensin positiivisen tuloksen kuin epäherkempi raskaustesti.

Raskaus näkyy testeillä munasolun kohtuun kiinnittymisen jälkeen, jolloin HCG:n tuotanto alkaa ja nousee tasolle jossa se on mahdollista havaita. Tämä on aikaisintaan muutama päivä ennen kuukautisten odotettua alkamisajankohtaa, mutta on hyvin yksilöllistä. Munasolu kiinnittyy kohtuun noin 7 päivää hedelmöittymisen jälkeen. Ovulaatiotesti ei jää positiiviseksi LH huipun jälkeen vaikka raskaus olisikin alkanut. Tulos on ovulaatiotestillä negatiivinen LH huipun jälkeen ennen kuin munasolu kiinnittyy ja istukka alkaa tuottamaan HCG hormonia riittävän määrän havaittavaksi.

Loppuen lopuksi positiivinen tulos raskaustestillä tarkoittaa sitä, että on raskaana. Positiivinen tulos ovulaatiotestilla tarkoittaa että ovulaatio on lähenemässä tai että on raskaana. Ovulaatiotesti voi olla negatiivinen vaikka olisi raskaana. Positiivisen raskaustestin jälkeen ei ole enää epäselvyyttä asiassa; Positiivinen ovulaatiotesti voi antaa vihjeen kuinka asian laita saattaa olla, mutta se ei anna varmaa vastausta vaan raskaustesti on syytä tehdä."

Voisiko kuitenkin sulla olla vielä raskauden jäljiltä hcg:tä kropassa, johon se PC reagoi?
 
Niin ja jos sitä hcg:tä on enää tosi pieni määrä kropassa, se voi kyllä raskaustestissä saada sen viivan aikaan vasta testiajan jälkeen. Mulla näkyi tämä edellinen raskaus niin. Viiva tuli vasta testiajan jälkeen ihan ekassa testissä. Tokassa ja sitä seuraavissa (joo, useamman ehdin tehdä :whistle: ) tuli sitten ihan testiajalla eli kun määrä nousi, viivakin piirtyi ajallaan. Mutta ekaa testiä tehdessä katsoin sen negaksi, kunnes testiajan jälkeen näin siinä toisessa viivassa sittenkin vähän väriä.
 
Mitä tulee oloihin, olen itselläni havainnut, että kahden raskauden jälkeen moni sellainen seikka, jotka koin ensimmäisen kerran vasta raskausaikana, on tullut yleiseksi muutenkin. Mulla on repäisykipuja jne. tuntemuksia, joita ennen ei ollut koskaan ollut ennen raskautta. Syynä näihin tuntemuksiin on kuitenkin paikkojen "venyminen". Jos kovasti juilituttaa, kävisin gynen tarkastuksessa. Iän myötä voi tulla myös muita syitä, jotka aiheuttavat samoja tuntemuksia kuin raskaudet (esim. myoomat). Mietin juuri tuossa raskauden aikana, että mistähän sitä osaa erottaa aikaiset vauvanpotkut näistä haamupotkuista, joita on myös jäänyt. Ihme nytkähtelyjä. Vaikka eivät todellakaan ole vauvan aiheuttamaa (kohtu on nyt tyhjä ..tai ainakin melkein tyhjä. Alkiota/sikiötä siellä ei nyt ole ..valitettavasti..).

Mulla aikoinaan kaavinnan jälkeen palasi kierto kyllä sinänsä normaaliksi heti, joten onhan se mahdollista, että ovuloikin aika pian keskenmenon jälkeen. Nyt en osaa vielä sanoa yhtään. Mulla itselläkin oli tossa vähän semmonen olo, että mietin, voiko olla, että ovulaatio olisi jo tulossa, mutta tuskinpa. Olo meni vähän ohikin. Mulla ei varmasti ole vielä kaikki hcg poistunut kropasta, kerran sitä viime viikolla oli vielä jotain reilu 5 000. Kävin tänään kyllä verikokeessa, mutta tuloksia en vielä saanut valitettavasti. Mutta olo on ollut semmoinen, että luulen kierron nytkin käynnistyvän melko pian. Tai sitten ei. Kyllähän tämä romahtava hormonimäärä varmasti erinäisiä tuntemuksia aiheuttaa. Aika näyttää. Normaalisti mä tunnistan äärimmäisen hyvin, milloin ovuloin (siihen perustuu se, että voidaan käyttää rytmimenetelmää). Mutta nyt en kyllä osaa sanoa missä mennään. En yhtään. Hormonit niin sekaisin.
 
Mä löysin netistä tällaisen tekstin joka liittyy Apteekin raskaustestiin, ja tämä on valmistajalta saatu vastaus kun joku oli lähettänyt sinne kysymyksen "haamuviivasta" joka ilmestyy lukuajan jälkeen. Ja tämän perusteella tein omat johtopäätökseni:

"Apteekin Raskaustestin herkkyys on asetettu siten, että 25 KY (kansainvälistä yksikköä)/ml antaa positiivisen tuloksen testin lukuajassa. Tämä pitoisuus saavutetaan yleensä noin 10 päivän kuluttua hedelmöityksestä. Kuukautisten ollessa myöhässä, pitoisuus on yleensä noin 100 KY/ml.

Apteekin raskaustestiin voi ilmestyä reilusti lukuajan (10 min) jälkeen heikko, hyvin kapea viiva, jota ei pidä tulkita positiiviseksi tulokseksi. Siksi käyttöohjeessa on maininta ¿Älä lue testitulosta 10 minuutin jälkeen¿. Tämä epäspesifinen, lukuajan jälkeen muodostuva viiva johtuu virtsan muista ominaisuuksista (esim. pH) sekä virtsassa olevien muiden hormonien kuin raskaushormonin (hCG) vaikutuksesta. Jos virtsanäyte sisältää runsaasti LH-hormonia, jota erittyy ovulaation yhteydessä, Apteekin raskaustesti antaa aiemmin mainitun heikon, hyvin kapean viivan, mutta vasta reilusti lukuajan (10 min) jälkeen.

Vain lukuajassa syntyvä testiviiva tulee tulkita positiiviseksi tulokseksi. Suurin osa positiivisista tuloksista on luettavissa 5 minuutissa. Käyttöohjeen mukaisesti voidaan epäselvissä tapauksissa odottaa toiset 5 minuuttia. Jos tulos on negatiivinen 10 minuutissa, ei tämän jälkeen testitulosta tulisi enää lukea."

Että mä en kyllä vaan tiedä mitä uskoa kun aikaisemmin ennen olettamaani ovuaatiota en ollut testannut. No odottamalla se selviää mikä on tilanne. Ja PregCheck käyttöohjeessa sanotaan ihan samaa, kuten kaikissa testeissä että tulos ei ole enää oikea testiajan jälkeen luettavissa tai oikeellinen. Plaah :(
 
Mulla oli siis tuolloin niin vahvat ovislimat monen päivän ajan ja kahtena viimisenä tuli tosi tosi paljon. En ole keksinyt mitään muuta selitystä sille kuin ovis. Lisäksi oli seksihalujakin joita ei muutoin paljoa ole. Ja tein ton testin juuri tuona vahvimpana limapäivänä. Ja googlella kun etsii foorumikeskusteluja siitä milloin porukalla on alkanut menkat keskenmenon jälkeen niin valtaosa kertoo että todella jo 4-5vkon kulutta. Ja mulla tämä menisi juuri noin. Mutta kun en voi olla varma ja en edes halua alkaa uskottelemaan että olisin muka heti raskautunut ekasta yrittämästä taikka siis suhtaudun myös aika varauksella siihen että oli ovulaatio, koska varma en voi siitä tässä tilanteessa olla. Eikä se minusta ole siis ollenkaan mahdotonta etteikö tuo minun "plussani" olisi nimenomaan vielä jäljellä olevista raskaushormoneista. Tosin tuon oletetun ovulaation aikana alkaneet ja edelleen jatkuneet kaikki nuo mainitsemani juilinnat kyllä viestii siitä että olisin todella ovuloinut, koska noin mulla on kroppa nyt käyttäytynyt siitä lähtien kun menkat heinäkuussa alkoi. Eli siis ovulaatiosta alkaen menkkoihin asti on kaiken maailman jomotuksia ja menkkamaisia tuntemuksia. Ultrassa lääkäri kuitenkin näki että kaikki paikat ovat kunnossa eli ihan normaaleja kuukautiskiertoon liittyviä tuntemuksia ne sitten nykyään vaan ovat. Sais kyllä olla olematta, niinkuin oli ennen esikoista :)
 
Nessu87 olipa kurjaa kohtelua lekurilta :( Törkeää..

Minäkin tapasin lääkärin "jälkitarkastuksen" merkeissä tänään. Hcg oli eilen 1 eli siltä osin ok (viikko aiemmin oli 42). Ultrauksen perusteella sisukset ok nekin. Lääkäri kysyi, onko mulla lapsia ennestään ja kun vastasin että kaksi niin hän kehotti iloitsemaan niistä ja jättämään lapsen teon taustalle. Ilmeisesti 35v oli hänen mielestään jo
liian vanha tms. No ei sekään kyllä tätä vauvakuumetta laskenut.. Tosin luin jostain tutkimuksesta, että 38v keskenmenon todennäköisyys on 90-95% luokkaa. Suht karmeat prosentit kyllä. Toisaalta, sitten "enää" 7 km ja saattaisi tärpätä...

Mulla vuoto loppui eilen ja pähkäilin että varmaan tuo lasketaan kierron (mulla 26-27vrk) aluksi. Varmaan tässä nyt ei kannata heti alkaa ovista bongailemaan vai? Eikö se suositus ole yhdet kuukautiset väliin??

Noista testeistä tiedän harvinaisen vähän - en edes ajatellut että niitä voisi käyttää "ristiin".

AaVee mahtavia ultra-uutisia <3 <3 Onnea!!

Nyt hyviä plussa-uutisia myös muilta tänne <3
 
Joo tosiaan kun ei eka kerta. Viimeeks oli yks kätilö joka oli ihan hirvee ja siitähän tein kantelun. Nyt aijon kyllä avata suuni jos toi lekuri vihjailee jotain yhtä typerää kun viimeeks...

Oon ihmetelly et miten kivutonta tää keskemeno oli siis jos vertaan edelliseen. Odotin kauheita kipuja ja kramppeja mut ei tullut,mikä tietysti hyvä juttu.oon tässä jo viikon vuotanut joten uskon et pahimmat onjo takana. Lääkäri suosi 3kk väliä ennen kuin yrittää uudestaan
 
Viimeksi muokattu:
Hattarah voihan se siis olla noinkin, en sitä sano. :) Ihan hyvin voi ovuloida jo, ei sitä voi tietää. Mut valitettavasti tässä just keskenmenon jälkeen ei oikein voi luotettavasti millään testata, kun voi vielä olla sitä edellistäkin hormonia veressä. Se poistuu niin rasittavan hitaasti.. :cautious: Mutta hyvä juttu on, että niin tai näin, se ei lopputulokseen vaikuta. Joko ovuloit tai sitten et, mutta lopputulos on se ja sama. Jos raskauduit, niin hyvä. Ihan sama siinä tapauksessa, mitä se testi näytti. Inhottavaa odotteluhan tämä on, mutta vähän kuuluu pelin henkeen. :LOL:

Mua ihmetyttää, miten erilaista kohtelua edelleen eri paikkakunnilla saa. Teillä Nessu toimi hyvin (paremmin kuin meillä) se julkiselle hoitoon pääseminen tämän aiheen yhteydessä. Se, että ylipäätään sait sen lähetteen neuvolasta. Mä en. Mulle vastattiin, että mene yksityiselle. ..enkä mennyt, menin päivystykseen ja hoidin itseni sitä kautta eteenpäin.

Mutta kohtelu siitä eteenpäin yllätti mut meillä, sain tosi asiallista ja ymmärtäväistä kohtelua. Olin ihan yllättynyt, koska aikoinaan tuulimunan yhteydessä sain niin kylmää kyytiä hoitohenkilöstöltä (asuin tosin eri paikkakunnalla). Mutta nyt ei. Ei yhtään kylmää enkä lainkaan mitään veetuilua suuntaan enkä toiseen. Kukaan ei vihjannutkaan, että tämä voisi johtua minusta millään lailla (vaikka mulla on ikää 35, ylipainoa, kaksi lasta ennestään, myoomia kohdussa). Kukaan ei sanonut, että vastahan tämä oli alkuraskaus, pikkujuttu..

Ammattitaitoista väkeä täällä siinä mielessä. Kun näitä teidän juttuja lukee, harmittelen, ettei ammattitaito tänä päivänäkään ole vielä kaikilla paikkakunnilla terveydenhuoltohenkilöstöllä kohdillaan. Ei riitä, että osataan ultrata jne., pitäs vähän osata lukea tilanteita ja ihmisiä.
 
Heippatihei!

Täällä menossa kp 31/jtn??. Tm:n jälkeen alkoi siis vuoto, jota ajattelin kuukautisiksi kp 36. (Jälkivuoto kesti lähes tuon koko ajan ennen kun menkat alkoi!)Oon ihan pihalla kierrosta, koska menkoiksi luulemani vuoto oli runsasta ja kesti lähes vkon, jonka jälkeen oli joitain päiviä vuotamatta ja alkoi uudestaan hulahtelee pöksyihin kirkasta verta.. Ovislimoja havaitsin kyllä ja valkovuotookin tuli ihan valumalla joku vko sitten. Peittoo heiluteltu tasasin väliajoin koko kuukaus ;)
Tissit taas kipuili viikko sitten ihan kunnolla. Vieläkii nännit herkät. Kauhee turvotus ja ruokahalu päällä. Nyt istun tässä "pala" kurkussa, kun jotenki paha olo.. Viime vkolla myös repäsykipua ihan yhen äkin kun nousin sohvalta! Mullahan ei ollu yhtäkään repäsykipu tuntemusta viimeks plussattuani. Ihmekkään kun tuulimunaraskaudeksi todettiin :/
Tuntuu vaan, et jotenkin kuvittelen kaikki nää tuntemukset. Haluis niin kovasti sitä vauvaa!!!
Töissä haikeena kattelen työkaverin kasvavaa masua, ja kuuntelen juttuja millon mistäkii neuvolakäynnistä ja rakenneultrasta. Kiinnostaahan ne mua tottakai, tulee vaan välillä tippa linssiin kun noin ois pitäny munki saada jutella. Meillä olis ollu 3 vko eroo lasketuissa ajoissa :(
Ei auta murehtiminen..
Testiä kehiin, jos ei menkat ala vkonlopun aikaan ;)
Tsemiä kaikille ja onnea plussanneille ♡♡♡

Muoks vielä noihin tuntemuksiin; Paleltaa aivan älyttömästi. Lähes 2 vkoa tullu vilunväreitä. Tosin vähän näköjään kipeekski tekee. Kurkku karhee ja yskittää.. Väsyttäny pari päivää niin paljon et oon nukahtanu sohvalle. Kusettaa enemmän kun ennen. MUTTA, tuntemuksia on ollut joskus aiempinakin kuukausina ja nega on testi ollu. Hiukka alko nyt jänskättää jos oliskin niin ihanasti asiat et plussan saisin ♡
 
Viimeksi muokattu:
Onpa kurjaa millasta kohtelua monet tuntuu saavan :O Oon onnekas kun itsellä meni km nopeasti ja siedettävästi loppuun asti ilman että tarvitsee mennä jälkitarkastukseen tai tehdä muutakaan asian eteen enää. Huh, hyvä juttu kyllä.

Mulla on itseasiassa loppujen lopuksi sellainen olo että mahtoikohan mulla olla tuulimuna kun vuotoakaan ei tullut niin älyttömän paljoa, sanoisinko että kuin olisi ollut tosi runsaat menkat vaan. Taikka sitten alkio oli lakannut elämästä jo noin 2-3vkon jälkeen hedelmöityksestä. Sitähän ei saatu ikinä tietää kun kohtu oli jo ultrassa tyhjentyny niin hyvin ja edellispäivänä vielä tekemäni testin "plussa" ilmestyi siihen muutaman sekunnin viiveellä ja vahvistui suhteellisen hitaasti vajaa viikko aikaisemmni tekemääni testiin verrattuna. Tästä jo aavistelin että kaikki ei ole kunnossa kun oli ollut vähän kirkasta vuotoa jo aikaisemminkin. Mulla siis oli jo raskaushormonit laskenut hyvän aikaa ennen kuin lopullinen km vuoto alkoi. En vaan tiennyt mikä todella oli tilanne ja mitä seuraavana päivänä oli tapahtumassa :(

Nythän tässä ei auta muu kuin odottaa että alkaako menkat 2-3vkon sisällä oletetusta ovulaatiosta. Odottava aika on piiiiiiiitkäääää!!

Mrs.80: Mulle keskenmenon todennut lääkäri sanoi että heti saa yrittää uudelleen eikä tarvitse odottaa menkkoja. Kysyin sitten että miksi sitten kuulee aina sanottavan että pitää odottaa yksi kierto, niin vastaus oli että se perustuu vain ja ainoastaan siihen, että raskauden alkamisajankohta on tällöin huomattavasti helpompi määrittää kuin että jos ei ehdi tulla ekoja menkkoja ja jos ei ole bongannut ovistakaan. Ja joskus ennenvanhaan kun ei ole ollut mitään ultraääniäkään niin on ollut hakuammuntaa raskauden keston määrittäminen jos ei ovulaatiosta ole ollut tietoa ja tämä vanhentunut ohjeistus elää edelleen. Tottakai on varmasti olemassa poiukkeuksia, kuten kaavinnan jälkeen se on kai suositeltavaa ihan jo siksi että kohtu ehtii parantua toimenpiteestä, mutta normaalisti sujuneen keskenmenon jälkeen, oli se sitten spontaani tai lääkkeellinen tyhjennys, ei ole mitään lääketieteellistä syytä odottaa ekoja menkkoja :)

Puhallan kaikille oikein puuskaisia plussatuulia <3
 
Mulle kanslääkäri sano et vähintään 3kk pitäs odottaa et kroppa pääsee takas kuntoon. Kaverille sanottiin et puoli vuotta! :eek: mut kyllä mä tiiän ihmisiä jotka tullu het seuraavas kierros raskaaks ja lapsi tullu ilman komplikaatioita. Ite aattelin yhet menkat odottaa jos jälkitarkastukses kaikki on ok.
 
Omaa napaa vain, täällä nega testattu, kp 29(?). On kyllä niin menkkaolo kun olla ja voi :(
Harmittaa hirveästi. Ollut muutenkin raskas viikko.

Alkais nyt ne menkat niin pääsis eteenpäin. Jos vielä ne pari kiertoa koittais.
 
Mä itse oon sitä mieltä että kroppa on silloin kunnossa ja valmis uuteen raskauteen kun hormonitoiminta alkaa uudelleen km jälkeen ja kuukautiskierto sitä myötä. Mä siis uskon että naisen keho kyllä toimii niin että tietää itse milloin on valmis jolloin normaalisti alkaa taas ovulaatiot ja kohdun olosuhteet muuttuvat ja valmistautuvat mahdolliseen raskauteen. Ja tähänhän myös mun lääkärin antama ohje perustuu kun ei tarvitse odottaa menkkoja. Ja olen monelta kaverilta kuullut myös ettei lääkärin mukaan ole ollut km jälkeen (paitsi kaavinnan) mitään syytä odottaa menkkoja :) jos lääkäri on suositellut jollekin 3kk odotusta ennen uutta yrittämistä niin onko keskenmennyt raskaus voinut olla suhteellisen pitkällä jolloin kohdun palautuminen on enemmän perusteltua esim venymisen vuoksi taikka onko siihen voinut liittyä muita komplikaatioita tai juttuja (kaavinta?)? Mutta normaalisti sujuneen (varhaisilla viikoilla) tapahtuneen km jälkeen ei varmasti tarvitse odottaa menkkoja jos ei niin halua ☺ minusta maalaisjärkikin, lääkäreiden lisäksi, sen sanoo jos kaikki on mennyt hyvin km jälkeen ☺
 
Viimeksi muokattu:
Menetyksen jälkeen rv 22 + kaavinta oli suositus silloinkin yhdet menkat odottaa. Samoin nyt varhaisempien viikkojen kkm kohdalla. Ilmeisesti vaihtelee ihan lääkärin mukaan miten pitkää odotusaikaa suosittelevat.
Komppaan Hattarahia, kroppa kertoo varmastikin sitten kun on valmis uuteen raskauteen. Eipä se raskaus ala jos ei limakalvot ym ole niinkuin pitääkin.
 
Nimenomaan, vaikka hormonitoiminta alkaisikin nopeasti uudelleen, tapahtuisi ovulaatio ja hedelmöitys niin raskaus ei kuitenkaan voi alkaa (alkio ei kiinnity) jos kohdun olosuhteet eivät ole valmiit raskaudelle vaan esimerkiksi jotain onkin vielä "korjaantumatta" kohdussa km jälkeen :) Tottakai jokainen meistä noudattaa oman lääkärinsä ohjeita jos kokee ne aiheelliseksi, kun kuitenkin vain itse tiedämme parhaiten oman tilanteemme ja sen miten kaikki on tapahtunut. Ja ainahan voi soittaa lääkärille ja kysellä tarkemmin saamiensa ohjeistuksien perusteista, jos kokee ne liioitelluiksi taikka ei syystä tai toisesta oikein ymmärrä että miksi :)

Mä ajattelin huomenna aamulla tehdä testin. Tänänä on taas niin vahvoja tuntemuksia ollut kohdussa, sellasta tasaista piinaavaa särkyä joka muistuttaa aivan liikaa esikoisen odottamisesta. Mutta tosiaan onhan mulla noita lähes samanlaisia oloja ollut jo aikaisemminkin ilman raskautumista... Huomenna on jokatapauksessa dpo 10 siitä mun olettamasta ovulaatiohuipusta ja testi lupaa että aikaisintaan dpo 10 saattaa jo näkyä. On toki hirmuisen yksislöllistä milloin alkaa näkyä mutta mä en vaan voi olla testaamatta :D En mä siinä mitään menetäkään, musta se on mukavaa ja positiivisella jännittävää :) Mä en liikaa stressaa tätä kuitenkaan. Ja itseasiassa mä saan sillä hetkellä sitten mielenrauhan sen hetkiseen tilanteeseen, olise sitten vahva nega taikka vaan mielikuvitusta käyttämällä näkyvä haamu (taikka sitten plussa) ;) Mutta sittenpähän ei tarvitse enää miettiä että mahtaisko näkyä testissä jos olis jo tärpänny :D Jänskättää, iik!!!
 
Hei hienoa Kärppänä heinälatoon jos vuoto loppui! Itsellä se oli ainakin tosi suuri rajapyykki ja siitä vasta pääsin pikku hiljaa parempaan suuntaan kun menetys ei ollut enää jatkuvasti läsnä muistuttamassa itsestään.

Tjoo, selvääkin selvempi negahan sieltä pärähti aamulla. No sitähän mä kyllä odotinkin, mutta toivossa on aina kuitenkin hyvä ja kepeämpi elää :) Ja kuten tiesin, niin siihen loppui sen hetkinen ajatuspiina, että voisko jo näkyä haamu jos olis tärpänny. No ei näkyny eli tällä hetkellä elän sen ajatuksen kassa, että en ole raskaana ja elämä jatkukoon! Kahtotaan sitten muutaman päivän päästä jos taas pukkaa pieni toivonkipinä että voisko jotakin jo näkyä jos olis tärpännyt niin pissitään sitten taas tikkuun :D Mä yritän miettiä asiaa nyt siltä kantilta, että niin kauan en ole raskaana kunnes toisin todistetaan ;) Vaikka eihän se mahdollinen raskaus suurella todennäköisyydellä edes vielä näkyisi dpo 10 noilla mun testeillä. Mutta helpompi suhtautua niin päin elämään etenkin nyt km jälkeen kun ei kyllä yhtään voi tietää kauanko kestää uudelleen raskautuminen tai kierron palautuminen. Vähemmän stressiä.

Tuntuu että on nyt tämä km jälkeinen kierto kyllä ihan omituinen, kuten nyt tottakai arvatakin saattaa, kun tänään taas on tullut vähän kuin ovislimaa, kuten siis tuli monenea päivänä 1,5vkoa sitten josta ajattelen että olisi ehkä jo silloin voinut olla ovis. Ja kuvittelin ne lukuajan ulkopuolella tulleet haamuplussat oviksesta johtuvaksi kuten siinä löytämässäni tekstissä sanotaan ja lisäks pari kaveri on kuullut samaa. Mutta ihan hyvin voi olla nyt mulla se ovis :eek: Mistä sitä nyt voi tietää kun en harrasta ovisten tikuttelua ja kierto kuitenkin hakee vielä itseään. Nyt kun testikin kerran on lukuajan jälkeenkin se vahva nega niin jospa nyt vasta sitten olisi kaikki raskaushormonit poistunut. No ei auta kuin kömpiä pehkuihin varmuuden vuoksi. Taas ;) Sori tää oma napaan tuijottaminen :( Tää on tällasta ääneen pohdiskelua kun mies ei enää jaksa kuunnella mua ja mun arvuuttelua :ROFLMAO: Tsemppiä toivotan kuitenkin ihan jokaiselle sitä tarvitsevalle. Kyllä tämä meillä kaikilla vielä iloksi muuttuu. Ihan varmasti <3
 
o0o
mulla 13. vuotopäivä menossa keskenmenon jälkeen. Tein ensimmäistä kertaa raskaustestin seuratakseni, miten hormoni alkaa laskemaan. Heti todella voimakas "plussa" raskaustestiin. Yhtä vahva ja paksu viiva kuin vertailtava viiva. Vuoto oli todella runsasta 1. sekä 4-8 vuotopäivä ja nyt vähentynyt vaikka edelleen vuotaa. Oletin että raskaushormoni olisi laskenut enemmän jo.

Olen jo muutaman kerran päättänyt odottavani yhdet normaalit kuukautiset väliin ennen yrittämistä, mutta kovin polttelee yrittää raskautumista suoraan. Ei vaan hyvältä näytä tuon raskaustestin negan saamisen suhteen ja saas nähdä milloin vuotokaan täysin loppuu.
 

Yhteistyössä