Keskenmenon jälkeen plussanneet - kevät 2012->

Neiti-81 voimia ja tsemppiä kovasti! :hug:

Välimatkoista joku kirjoitteli. Meiltä on n.60km lähimpään sairaalaan, jossa tedään ultrat ja joka on synnytyssairaala. Omassa terveyskeskuksessa ei siis ultrata, vaikka neuvolakäynnyt onkin siellä.

Meillä eka rajapyykki oli 5+3, jolloin eka raskaus meni kesken. Toinen rajapyykki on 8+0, jolloin toinen raskaus oli keskeynyt. Ja pidän mä lisäksi sitä sitä rv12 myös jonkinlaisena rajapyykkinä, mutta eniten tällä hetkellä jännittää toi rv8 ja siksi haluaisin rv9-10 vielä toisen varhaisultran, jotta mahdollinen kkm ei selviä vasta rv12 ultrassa, kuten viimeksi. Ovathan keskenmenot olleet valtavia pettymyksiä ja raskauksista oli jo ehtinyt iloita ja yhä niitä suren, mutta olen silti tyytyväinen, että ne ovat tapahtuneet alkuvaiheessa.

Ymmärrän hyvin Kaktuspiikin sun ajatukset, eivätkä ne ole kamalia, vaan hyvinkin inhimillisiä. Mutta uskotaan, ettei sellaista tilannetta teille enää tule!

Jee, viikko alkaa olla ohi ja viikonloppu alkaa ja sitten tiistaina onkin kauan odotettu vu.

idylli 6+4
 
kaktuspiikki Juuh ei minkäänlaiset keskenmenot helppoja ole, ite vaa tuon totesin ku itel on vain myöhäinen keskenmeno ja se enneaikane synnytys, ni tosiaa pelot on sit enempi näis myöhemmis viikoissa ollut.. mut juu vaihetaan vaa aihetta, kuten toivoit eihä tää mikää kiva keskustelu oo. Silti on hyvä tääl vähä avautua jos se oloa yhtää parantaa! :heart: Kyl me jaksetaa lueskella. Itellä myös onneks ollu tarkempaa seurantaa huonon historiani takia, muuten eivät ois huomanneet k.kaulan heikkoutta! Et on se hyvä et suaki seurailevat ahkeraan. :) Toivotaan nyt et täl kertaa meille kaikille kävis hyvin!!!!! Yritetää positiivisesti ajatella, vaikkeihä se ain kyl iteltkää onnistu. :ashamed:

Missy ja prinsessa 27+6
 
neiti-81:lle suuret pahoittelut! :hug: Kenellekään ei keskenmenoa/tuulimunaa tms. soisi, saati sitten useita... :(

Välimatkoista: Synnytyssairaalaksi valittu NKL ja sinne noin 7,5 km matkaa. Kättäri olisi vielä lähempänä noin 3 km päässä kotoa, mutta itsekin NKL:llä syntyneenä se valikoitui esikoisenkin synnäriksi ja sitä kaavaa jatketaan. Kaksi sectiota ollut NKL:llä eikä valittamista.

kaktuspiikki: Ihan hyvä kertoa fiilikset (niin negatiiviset kuin positiivisetkin)! Luulen, että useimmat ymmärtää ajatuksesi.

).( Kontrolliultrassa käyty (9+2) keskiviikkona ja kaikki näytti siltä kuin pitikin. Pikkuinen heilutteli kaikkia raajojaan tarmokkaasti... en ole edellisissä raskauksissa käynyt näillä viikoilla ultrassa, joten tuon on varhaisin milloin olen liikettä masussani nähnyt. :heart:

Nt- ja rakenneultra-ajat tulivat eilen postissa ja nt-ultra on 2,5 vkon päästä. Vaikka eloa on todistettavasti masussa ollut, tuntuu ettei tuo asioiden huonosti menemisen peikko tahdo päästää irti... Aiemmissa raskauksissa henkisesti raskain mulle oli tuo loppupää, kun nyytti on melkein sylissä, mutta ei vielä kuitenkaan. Nyt tää alkupääkin ollut stressaava... Pakko vain toivoa parasta! Voihan olla, että ihan turhaan stressaan (stressaaja olen muutenkin). Lukaisin tänään silmäillen kuumeilupuolen keskustelua, masentavan moni odotuspuolelle jo päässyt on sinne palannut... :'(

unelma kolme & papunen 9+4
 
Mä en pääse tuon keskenmenon pelon yli millään. Tänään katselin saunassa että ihankuin nännipihat ois taas vaalenneet. Väsymystä on ollut, mutta nyt mulla on flunssa päällä että voi johtua siitäkin vaikka ei kuumetta kuitenkaan ole... huoh miten mä osaisin ottaa vaan ihan rennosti.

unelma kolme ihanaa että kaikki hyvin, eiköhän tuosta mene hyvin ihan loppuunkin asti. NKL:ää mäkin suunittelen synnäriksi kun sieltä on leikkauksesta niin hyvä kokemukset, PS on toinen vaihtoehto siellä esikoinen syntyi eikä muuten mitään valittamista mutta kaavinta ei onnistunut kunnolla. Kättäriltä olen kuullut viimeaikoina aika paljon huonoja kokemuksia.

ipna 6+2
 
Tillu Niiin ne vaa viikot täyttyvät itsekullakin, ihanaa!! :heart: =)

Täällä vain ootellaan että päivät kuluu ja tulis tuo ens viikon perjantai, jolloin ois se kontrolliultra taas. :whistle: =) Sais tietää vähä mis taas mennää ja onks edelleen kaikki hyvin. Sanoivat et jos sinne asti menee hyvin ni ei tartte tulla enää 2vk välein vaa n.4vk välein ku olis jo nää riskiviikot ohi. :D
Se ois kyl hienoa jos toteisivat et kaikki ois sen verta hyvin. :heart: :heart: Mut katellaan nyt vielä, kaikkea tähän vajaa viikkoon voi vielä mahtua! :whistle: =)

Missy ja prinsessa 28+1 :heart: :heart:
 
ipna En mäkään pääse sen pelon ohi ja vaikka kuinka yritän olla stressaamatta, niin ei se auta. Keskiviikkona mulla oli tosi hyvä olo, ei tehnyt pahaa, ei nippaillut vatsaa, ei tissit aristaneet jne. ja olin ihan varma, että kesken on mennyt. Seuraavana päivänä meinasi aamulla yrkkä lentää ja oli koko päivän huono olo ja ajattelin, että ehkä sittenkin kaikki on hyvin. On tämä tällaista tunteiden vuoristorataa ja oireiden kyttäilyä. Tsemppiä sulle!

idylli 6+6
 
Viimeksi muokattu:
ipna: Tuo keskenmenon pelko ja oireiden ylitarkkaillu taitaa kuulua "taudin" kuvaan, kun raskautuu km jälkeen. Miestä tuskastuttaa, kun toisena päivänä manaan huonoa oloa ja seuraavana oireiden puuttumista... :LOL:

Kättäristäkään ei mulla huonoja kokemuksia ole... Tokan lääkkeellisen tyhjennyksen kävin siellä ottamassa, kun kotona olo oli ekassa yrityksessä niin kamala... No, toivottua lopputulemaahan ei tuolla tyhjennyksellä ollut ja päädyttiin kaavintaa, joka myös Kättärillä hoidettiin. Tosi ystävällistä ja mukavaa hklökunta oli.
 
Niin se varmaan on että kuuluu "taudin" kuvaa... mä en jaska miestä rasittaa näillä mun mielenvaihteluilla, puran sen mielummin teihin ;-)... Ehkä tämä tästä ja toivotaan että menee hyvin loppuun asti!
 
Neiti-81 voi ei :hug: Noita uutisia ei kyllä sulle olis toivonut enää yhtään :'( Paljon voimia sinne! Ja pikaista uutta ja pysyvää tärppiä, kun sen aika on!

LuvLucy kyselit tuossa muutama sivu sitten, että milloin makeanhimo palasi. Aika lailla puolivälin aikaan se taisi palailla. Pikkuhiljaa ja salakavalasti ;) Äskenkin meni puoli levyä suklaata ihan heittämällä... :ashamed: Äitiysfarkuista kirjoittelit. Mun mielestä ne on mahtava vaatekappale! Mammafarkut istuu mulle jotenkin paremmin, kuin tavalliset farkut ja on ihan pirun mukavat jalassa, kun ei purista mistään. Mieskin totesi yksistä mun mammafarkuista, että kerrankin oot ostanu hyvännäköiset farkut :D

Unelakolme onnea hyvistä ultranäkymistä :heart: Toivotaan yhtä hyviä näkymiä sinne np-ultraan!

Wallaroo onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupauksesta :heart:

Missy toivotaan, että ens perjantaina saat hyviä uutisia :)! Ihanan pitkälle oot kyllä jo päässyt menneisiin verrattuna!

Kaktuspiikki ymmärrän kyllä ihan hyvin noita sun fiiliksiä ja ajatuksia. Tuntuis kauhealta ajatuskin, että vauva ois elossa keskeytyksessä, kun tietää ettei toinen tule selviämään hengissä syntymästä....Toivon kovasti, että saatte seuraavassa ultrassa hyviä uutisia!! Ja onnea sydänäänistä :heart:

Idylli mulla oli alkuraskaudessa just tuollasta vuoristorataa oireiden kanssa. Toisena päivänä saattoi olla ihan oireeton olo ja seuraavana päivänä kaikki oireet tuli taas takaisin. Eipä siitä keskenmenon pelosta kovin helpolla pääse eroon, varsinkin jos niitä on useamman kokenut peräkkäin. Tsemppiä!

Tillu kyllä noi verenvuodot sais jättää sut jo rauhaan! Ihan kauheeta säikyttelyä : / Onneksi sulla ja Hipulla kaikki hyvin!!

rajapyykeistä oli puhetta. Mulla kaikki km:t tapahtuneet rv6 mennessä, joten toi rv6+ oli mulle eka rajapyykki, toinen oli varhaisultra, joka oli 6+6. Mutta vasta rakenneultran jälkeen alkoi olemaan luottavaisempi fiilis tähän raskauteen. Mutta aina joku pieni pelonpeikko tuolla taustalla häilyy, vaikka on näinkin isot viikot jo.

Imoen Missä luuraat?? :D Miten on lähteny pojan kanssa arki sujumaan? Tahdon kuulla synnytyskertomuksen ;) !

Täällä ollaan vietetty tää viikko talvilomaa töistä ja on kyllä tullut ihan tarpeeseen tää lomailu. Hirveän nopeasti vaan menny tää viikko, niinkuin lomat aina tuppaa menemään. Mutta enää 5 viikkoa ja 1 päivä töitä! Parina viime yönä oon heränny siihen, kun tuo neiti tuolla masussa yrittää kammeta kyljestä ulos :heart: Niin hassu ja samalla ihana tunne!

Sanmar + superpapunen 29+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Unlema kolme meilläkin mies mulle yks kerta totesi, että "On se kumma, kun mikään ei oo sulle hyvä. Ensin sä manaat ettei oo oireita ja sittenkun on, niin sekään ei oo hyvä". Kun olin just valitellu sille mahakipua.... Että ei noi miehet helpolla meiän kanssa pääse :LOL:
 
Neiti-81 Voimia :hug:

Kamalan paljon ny ollu huonoi uutisii.. :(

Sanmar82 No nää äitiysfarkut kyl puristaa, mut sellaset halusinki. :D
Lökäpöksyi oon muuten pitäny ni kivaa vaihteluu saada sellaset kireät stretch farkut vuosien tauon jälkeen. ^^

Hmmm jännää saa siis nähä mitä käy oireiden kun pidemmälle menee. :)

Näin eilen mielenkiintoista unta... Meille tuli poika. :D
Mulla on jo varastossa vauvojen vaatteita jopa 3-vuoden takaa nii siinä unessa otin ne esiin ja aloin tutkailemaan niitä poikavauvan vaatteita. ^^ Mut noh tuskin on mikään enne uni.
Jos tulee poika niin sit kyl meen aika hiljaseks. :D

En oo viel näin "pitkälle" päässy.
Ny poksuu 13 viikkoa! :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Huomenta!

Mikä ihme mua vaivaa? Väsyttää koko ajan niin paljon etten jaksa tehä yhtään mitään. Nukun töiden jälkeen illat ja just ja just jaksan tehä ruuan edes. En jaksa leikkiä esikoisen kanssa ja huono omatunto kun toinen kattoo ihan liikaa lastenohjelmia. Mies on kärttynen kun seksi ei tuu edes kysymykseen kun en yksinkertasesti jaksa edes itteeni liikuttaa suuntaan enkä toiseen. Mua huimaa melkein jatkuvasti ja monesti oon meinannu pyörtyä, silmissä sumenee ja siitä se lähtee. On ihan voimaton olo, paha olo koko päivän ja päälle vielä kurkku kipu ja välillä kovat juilinnat masussa, myös ylävatsassa. Sitten päätä särkee myös päivittäin ja välillä oikeesti tuntuu että sydämessä ois jotain häikkää kun joskus tuntuu että se jättää lyöntejä välistä tai en vaan saa henkee kunnolla, okei kuulostaa hölmölle mutta siltä tuntuu:( . Nii ja sitten on vielä silmatulehdus kummassakin silmässä. Kaikkee löytyy..

Ihmettelen vaan kun tää alko yht´äkkiä. Vielä viikko sitten olin tosi energinen ja jaksoin tehä kaikkea, tuntu että pahoinvointi oli helpottanu eikä väsyttänytkään enää niin paljon.

Tänäännkin ois hirvee into siivota ja tehä kaikkee kivaa lapsen kanssa. Aloin siivoomaan ihan rauhallisesti ja melkein heti tuli niin vetämätön olo ettei auttanu kun mennä sohvalle istumaan. Turhauttaa!!

Voiko kyse olla jostain vakavammasta? Onko muilla samoja oireita? Tiistaina ois neuvola että viiemstään siellä otan puheeks. Mietin kyllä jos ottaisin sairaslomaa muutaman päivän nyt alkuviikosta. Töissäkin on välillä ihan mahotonta olla. Teen vielä seisomatyötä niin ei millään jaksais olla jalkojen päällä.

Pelottavaa tämmönen..:( Mulla oli ekassa raskaudessa raskaushepatoosi ja maksa/sappi arvot huiteli ties missä. Ajattelin että oisko tää sitä mutta neuvolassa sanottiin että tulee vasta ihan lopussa jos on tullakseen. Ettei vielä näin aikasilla viikoilla.. En tiiä.

Riikka&Niisku 13+6
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa vielä lisää poksumisia, eilisen kommentin jälkeen!! :heart: Niitä on aina ihana kuulla et täälki ryhmässä porukka eteenpäin pääsee. =)

Sanmar Itelki just tuo sama että vaik näinki pitkällä ollaan ja täähä raskaus tulee olemaa mun pisin ikinä jokatapauksessa, :heart: :D ni on kauheen vaikee olla stressaamatta jostai tai et mikää ei enää pelottas.. Mut taidetaa me kaikki tääl ryhmässä ollaki sellasia ihan hyvästä syystä. :saint:

LuvLucy Oot varmaa jo sanonut mut sama pää kesät talvet ni oliko tää siis teiän eka muksu? :whistle: =)

Flunssa on iskenyt tänne, inha nuha, korvat lukos, nenä vuoroin tukos vuoroin vuotaa ku seula.. :ashamed: Mut enpä valita, kuha nyt muuta tuu ni kyl tän kestää ja et nii kauan ku vaavi voi hyvin ni se pääasia onki. :)

Missy ja prinsessa 28+2 :heart: :heart:
 
Täällä tasaisen paksua eloa. Hieman on taas väsymys palaillu ja alaselkä meinaa ruveta temppuilemaan. Töissä lasten kans hiihdettiin viime viikolla joka päivä niin se varmaan ärsytti kun en oo vuosikausiin hiihtänyt. Hieman on ollut taas huonoa oloa ja pyörrytystä mut jospa se kohta tästä taas.

Ens viikolla ois neuvola ja sitten seuraavalla viikolla rakenneultra. Saa nähdä paljastaako sukupuolensa. Itsellä kova tyttöolo (tai haave :)) mut katotaan nyt mitä se kätilö sanoo. Hentosia liikkeitä tuntuu satunnaisesti tuolla alhaalla, useimmiten istuessa. Mutta mitään kovaa mylläystä en oo tuntenut, liekkö istukka edessä niinku aikasemmissakin raskauksissa.

Sanle ja tuulimuru 18+3
 
Riikka kuulostaa kovasti siltä et hemoglobiini olis päässy laskeen alas, itsellä oli juts tollanen olo ja ihmettelin et mikä on mut hemppa olikin sit vaan 105 joten rautakuurille jouduin. Mulla huomaa hempan tippusine siitä jo et aamuisin on aina huono olo kun on nälkä ja ite oon kuitenkin jo aika lopussa odotuksen kanssa.

Tänne ei muuten ihmeempiä kuulu. Synnärille lähtöä odotellessa ja vaunulenkeistä haaveillessa (sellasista joissa ei satu ollenkaan kävely).

Champpis ja Mara 37+4
 
Missy1985 Joo ja siks avauduinki siit et miten ne ei neuvolassa kerro mitään! :mad: Kyllä ärsyttää kun tietävät, et esikoinen kyseessä ni enhä mä tiie mistää mtn.. Silti eivät kerro perusasioita.

Riikka90 On mikä on, toivottavasti selviää pian ja olos helpottuu. :(

Onneks mul on "vain" 24/7 pahoinvointi. Ei oikeastaan muita oireita, paitsi et uni maistuu. Nukun helposti 12h vaikka joka päivä, eikä tee hallaa niinku normisti tekis. :D

Mut se mikä täs pahoinvoinnis ärsyttää on se, et n. viikko sit mulla alko iltapahoinvointi. Mul oli ihan alussa aamupahoinvointii, eli oli pakko syödä aamupalaks jtn ja äkkii et helpotti. Enää se ei oo yhtä voimakasta, mutta sitten kun ilta tulee... Mulla ei enää syöminen paljoo auta tähän pahoinvointiin. :( JOKA ILTA meen nukkuu, kun oksettaa. Pahoinvointi voimistuu, mitä pidemmälle valvon. Syömiset ei tosiaan auta siihen laisinkaan... Joten joo seksi liian myöhään illalla ei onnistu. :D Ainut positiivinen asia minkä tästä kekkaan on se, et ainakin se Itiö on vielä hengissä. :) Vielä toistaseks. :/

LuvLucy & Itiö 13+1
 
Viimeksi muokattu:
Mua ärsyttää pahoinvoinnissa eniten ruuanlaittaminen. Mulla siis pahoinvointi liittyy nälkään ja siksi täytyy syödä jotain parin tunnin välein. Eikä tee yhtään mieli roskaruokaa, vaan terveellistä kotiruokaa. En vaan jaksaisi tehdä sitä ruokaa :D

Riikka90 Mulla oli eilen aamulla samankaltainen olotila. Todella paha olo ja pyörrytti niin paljon, että oli pakko mennä makuulle. Koko aamun olikin sitten sellainen krapulainen olotila, mutta se meni sitten ohi. Jos sulla on jatkuvaa, niin ota ihmeessä alkuviikko saikkua ja kun sulla on se neuvola, niin kerrot siellä olostasi ja pyydät apua. Tsemppiä!

idylli 7+0 POKS :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Missy1985
Idylli Mullaki liitty aluks ja tavallaan vieläki liittyy siin mieles, et jos en syö nii sit se pahoinvointi myös kasvaa, mut se ei enää hävii pariks tunniks veks jos syön, niinku alus. >< Mut joo mulki on kadonnu kokonaa fiilis roskaruokaan, makeisiin, suolasiin, limuihin ja jopa mehuihin.. Ei ees tuoremehut oikee maistu. Ainoastaan vesi ja maito. :p Heh onneks meillä se mies yleensä tekee sen ruoan. :D
 
Kiitos kaikille, jotka ovat minulle vastanneet! Unohdin koko palstan hetkeksi, mutta edelleen mukana.
Alun pahaolo on hieman helpottanut, mutta tilalle on tullut ihan järkyttävä väsymys!:(
Se ei ole lainkaan hauskaa, kun on kaksi omaa lasta kotona (4v ja 6v) ja lisäksi hoitolapsia.
Uskonpuute tulee, kun ei mitään jaksaisi tehdä.
Todella hankalaa on alku nyt, verrattuna edellisiin raskauksiin.
Lisänä vielä sekin, että miehen naama ärsyttää ihan kamalasti! Mulla palaa hermot häneen välittömästi, kun nähdään..
Taustatietoa sen verran, että ollaan ns. uusioperhe sillä erotuksella, ettei vielä asuta yhdessä... ja tämän tän hetkisen mielialan mukaan ei ikinä! : / Eli toisaalta olen yh.. Äh, enhän mä oo oikeastaan mikään! :LOL:
Mielialat heittelevät nyt todella kovaa. Toivottavasti ohimenevää..
Välillä tuntuu vaan, että koko raskaus on väärin ja liian hätäisesti toimittu.. Tosin meillä kummallakin alkaa 40v kolkutteleen, joten oli kyllä ns. viimeiset hetket tähän. :ashamed:
Ehkä minusta tulee kolmen lapsen yh, ehkä ei. Se jää nähtäväksi.

Huomenna soitan neuvolaan ja varaan ekaa aikaa.
Nyt menossa luultavasti rv:8 =)
 
Huomenta mammat!

Mahtuuko ryhmään vielä mukaan? Taustaa sen verran, että menossa olisi kolmas raskaus. Yksi 1v 9 kk tyttö entuudestaan ja toivottavasti toinen lapsi ensi syyskuussa. Keskeytyneen keskenmenon koin 07/11 raskausviikolla 10, mutta sikiö vastasi kooltaan vain 7+4. Tyhjennys tapahtui luonnollisesti vuorokauden sisällä vuodon alkamisesta. Kokemus oli erittäin syvälle jälkiä jättänyt ja kamala, vaikka yritinkin rauhoitella itseäni sillä, että uusi raskaus mahdollisimman pian parantaisi haavat. Ei selvästi ole parantanut vielä ennen kuin osaan luottaa että kaikki menee hyvin... Uutta raskautumista odoteltiin sitten puoli vuotta, ja nyt on menossa 15+0.

Ultrasta, jossa kaikki todettiin olevan hyvin rv 12+0, on nyt aikaa ja pelko on taas hiipinyt mieleen. Lauantaista lähtien olo on ollut ihan kamala. Aamulla tuntuu, ettei vatsaa ole ollenkaan ja tunnustelen koko ajan rintoja aristamisen tunnistamiseksi. Liikkeitä en vielä tunne, ja se huolettaa. :( Mielestäni kohdunpohjani on liian alhaalla ja vatsa vain normaalia löllöä. Mitä tässä ketjua jo lueskelin, tuntuu etten ole pelkoineni yksin... Ja rakenneultra on vasta 5 viikon päästä eikä neuvolaakaan ole sitä ennen :O Haluaisin niin nauttia tästä raskaudesta kun se näillä näkymin on myös meidän viimeinen!

Onko teitä muita, jotka eivät uudelleensynnyttäjinä ole vielä tunteneet sikiön liikkeitä tässä vaiheessa? Onko muiden vatsat vielä sisäänvedettävissä ja "kutistuneet" siitä, mitä ne esim. 1-2 viikkoa aikaisemmin olivat? Olen todella hilkulla ostamassa dopplerin kotiin tai maksamassa itseni kipeäksi toisesta yksityisultrasta (yhdessä kävin jo rv 6+6)...

Tässäpä tämänkertainen vuodatus. En kehtaa näitä tuntoja koko ajan tuoda esille normaaliodotuspalstallakaan.

syksyn taimi + papunen 15+0
 
Tervetuloa syksyn taimi! ja onnea odotukseen!
Täällä kyllä saa avautua ja tuoda pelkonsa esille!

Kyselit tuosta vatsan sisäänvedettävyydestä (jösses mikä sanahirviö!) oon huomannu saman että nyt sen voi vetää sisään paljo helpommin kun esim viikko sitten! Viikko sitten tuntu että mulla on jo kauheen iso maha ja olo oli tosi kömpelö ja piukee,nyt tuntuu että en olis raskaana ollenkaan,ihan kun ois sama vanha löysä maha mitä ennen raskautta!

Mulla on kotona doppleri ja olenkin nyt parina iltana sillä sydänäänet kuunnellu. Helpottaa kummasti kun kuulee sen jyskytyksen siellä!

kaktuspiikki 15+2
 
Ensimmäinen rajapyykki ylitetty, eli edellisen km viikot :).

).( Oireita ei ole paitsi tämä väsymys mutta mä en sitä oireeksi osaa laskea... flussa saapui tännekin ja korvat on lukossa ja nekku vuotaa mutta kuumetta ei onneksi ole.

ipna 6+5
 

Yhteistyössä