Keskenmenon / tuulimunan syitä

Tuulimuna johtuu useimmiten siitä että jokaisella naisella on myös "viallisia" munasoluja jotka ovat alusta alkaen täysin tuhoontuomittuja. Sille ei voi mitään jos sellainen sattuu kohdalle :( Kuulemma on kuitenkin erittäin harvinaista että tapahtuu useammin kuin kerran. Keskenemenon syitä on esim että jotkut elimet eivät lähde kehittymään ja luonto hoitaa tälläisen elinkelvottoman ja myöskin tuhoontuomitun alun pois itsestään. Myös km siis takana :(
 
Tapahtuuko tuulimunassa kuitenkin jonkinlainen hedelmöittyminen ja sitten se alkio tuhoutuu?

Luin jostakin, että jollakin oli 10 tuulimunaa. Ehkä ihmiskohtainen juttu, että montako viallista munasolua tulee. Mene ja tiedä, vaikeita asioita.
 
mielestäni hedelmöittymistä ei koskaan edes tapahdu vaan keho vain luulee niin. Alkio ei pääse koskaan edes alkamaan ja siitä se ikävänkuulloinen nimityskin tulee "tuulimuna" kun se kohtu jää ihan tyhjäksi :/
 
tässä suoraa lainausta:

Munasolu hedelmöittyy ja alkaa jakautua samalla kun kulkeutuu kohtuun ja kiinnittyy sen seinämään. Istukka kehittyy, samoin sikiöpussi joka täyttyy lapsivedellä ja kohtu kasvaa. Raskaushormonia (hCG) muodostuu ja raskaustesti näyttää positiivista. Normaalit raskausoireet ilmenevät (rintojen arkuus, pahoinvointi, väsymys jne.) mutta sikiötä ei muodostu lainkaan. Raskaus on hedelmöittymishetkestä tuomittu eikä mikään hoito tai lääke auta.
 
Onko tuo tuulimuna sama asia kuin se, että kohdussa ei ole ku se ruskuaispussi? Eilen ultrassa todettiin kohdussa olevan pelkkä ruskuaispussi, ei sikiötä. Nyt odottelen lähetettä lääkkeelliseen tyhjennykseen (eilen olis ollu 11+6 eli seulonnassa huomattiin tämä ettei kehitystä ollu tapahtunu). Itse alun alkaen kyllä epäilin tätä raskautta, kun en raskaustestiin saanu heti vahvaa viivaa. Toivottavasti oli viimeinen tällainen. Mulle tosin sano olevan harvinaista, että tulisi toinen tai muita tällaisia perään, kun kysyin asiaa. Eli toiveet olis korkealla.
 
Mulla oli keskenmeno n.vk sitten tai tehtiin lääkkeellinen tyhjennys, kun ultrassa ei ollut elämää. Olin viikolla 11. Toinen tuulimunaraskaus. yhteensä 5 km. (Olen kuitenkin onnellinen lapsistani, joita olen myös saanut). Ikäviä kaikki keskenmenot. Pohdin aina km jälk, että miksi niitä pitää tulla... vastaustahan ei löydy. Halaus ja voimia kaikille keskenmenon kokeneille :hug:
 
Mulle yksityinen lääkäri sano, että yleensä keskenmenot ovat luonnon tapa korjata pois "viallinen" lapsen alku. Meinasi, että se on niin pienestä kiinni, että kromosomhäiriö tms, se ei muuta tarvihe. Potilasohjeessa mun muistin mukaan luki sitten vielä, että erilaiset tulehduksetkin voivat aiheuttaa myös keskenmenoja... Arvailujen varaanhan se jääpi usein.
 

Yhteistyössä