Kestovaipat estää oppimasta liikkumaan?

Mulla on samanlainen näppituntuma ja omat huomiot aiheesta kuin ap:lla. Tuo länkkäriasento kuulostaa kovin tutulta. Ääneen en ole koskaan mitään sanonut mutta meillä käytettiin kertakäyttövaippoja. Mun mielestä kestovaippailu on hyväjuttu ja hatunnosto niille, jotka sitä viitsii harrastaa. Mutta jotkut - siis ihan oikeasti - käyttää tosi paksuja kestovaippoja ja niiden lapset on sitten niitä länkkäreitä. Joskus olen vaipattoman bongannut ja vaivihkaa kysynyt, kestoiltiinko teillä :whistle: Mutta ihan vapaasti, kukin tyylillään mutta ei meille kiitos. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Mulla on samanlainen näppituntuma ja omat huomiot aiheesta kuin ap:lla. Tuo länkkäriasento kuulostaa kovin tutulta. Ääneen en ole koskaan mitään sanonut mutta meillä käytettiin kertakäyttövaippoja. Mun mielestä kestovaippailu on hyväjuttu ja hatunnosto niille, jotka sitä viitsii harrastaa. Mutta jotkut - siis ihan oikeasti - käyttää tosi paksuja kestovaippoja ja niiden lapset on sitten niitä länkkäreitä. Joskus olen vaipattoman bongannut ja vaivihkaa kysynyt, kestoiltiinko teillä :whistle: Mutta ihan vapaasti, kukin tyylillään mutta ei meille kiitos. B)
Joo. Oon kyllä huomannu että helposti saa superäidit kimppuun kun avaa tämän aiheen Sanomatalossa...
:D
 
En ymmärrä miksi aloittaa keskustelu jos kestovaippailijoita pitää heti kutsua superäideiksi, jos eivät ole samaa mieltä...tylsää provoilua.

Mulla on kaveripiirissä aika paljonkin tämmöisiä 1 vuoden molemminpuolin lapsia. On kestoilijoita ja ei kestoilijoita. Just yks tyttö (ei kestoilija) oppi kävelemään ja kyllä se eka kuukausi oli ihan hirveetä "länkikävelyä". Jalat oli muutenkin kamalassa asennossa ja ehdin jo ehdottaa kenkiä hommattavaks. Onneks ehti asento palautua itsestään.

Meillä poju on käyttänyt kestoja 5 kk iästä asti ja on koko ajan ollut kehityksessä ikäisiään aikaisempi (paitsi nyt ei ole uskaltanut vielä ottaa askeleita ilman tukea). Käytämme kuitenkin kertiksiä mm. veneillessä ja matkustaessa ulkomailla enkä ole kyllä huomannut mitään eroa liikkumisessa oli sitten kestot tai kertikset. Ja meillä ne kestot nyt on mitä on, mulla on kaikenlaisia imuja toiset on ohuempia ja toiset paksumpia eli ihan vaihtelevasti. En siis ole mikään kestoilijaguru vaan laittelen niitä imuja sen mukaan kun niitä pyykkinarulta saa.

On tosi kiva lukea, että lastenlääkärit jopa suosittelevat kestoja:D Meillä ei neuvolassa kukaan ole koskaan kommentoinut mitenkään ja olisi ihan kiva ollut esim. kuulla että kuinka paljon äidit nykyään kestoja käyttää. Isällekin on nykyään ihan luontevaa kestoilla, se on ihanaa. Ja kun on esikoinen kyseessä niin samat vaipat menevät seuraavillakin lapsilla jos niitä sattuu tulemaan:) Käytettynähän mä oon nää ostanut että on jo olleet ainakin 1 lapsella.

 
pat
Nuorimmaiseni on käyttänyt lähes pelkkiä kestoja, kaksi vanhempaa pelkästään kertakäyttövaippoja. Kaikki lähteneet liikkeelle eli aloittaneet kävelyn opettelun tukia pitkin 8kk:n iässä ja vuoden vanhana on jo sitten taaperrettu vauhdilla eteenpäin ilman tukea. Lisäksi jokainen on osannut kiivetä katon rajaan alle vuoden vanhana...
Nuorimmaiseni on saman ikäinen kuin tuttava perheen lapsi, joka lähti konttaamaan vasta 1,5- vuotiaana ja kävelemään on oppinut nyt vasta pari vuotiaana. Hänellä on alusta asti käytetty kertakäyttövaippoja. Meillä siis kestot eivät ole mitenkään hidastaneet pikkuisen menoa. Toisaalta siihen voi vaikuttaa sekin, että lapsi osasi ilmaista vessahätäänsä jo 1-vuotiaana, jolloin vähensin automaattisesti kestovaippojen imuja ohuemmiksi. Imuina meillä on ollut pääasiassa harsot päivisin kotona, hamppuimut öisin ja kyläillessä.
Niin ei tuo nuorimmainen ainakaan miltään lännenmieheltä ole näyttänyt liikkuessaan kestovaipat päällä.
 
Ihan pakko kommentoida... :D

Fysioterapeuttien PITÄISI tietää että lapsen normaaliin kehitykseen kuuluu yksi-parivuotiaana "länkisäärisyys" ja kolmi-nelivuotiaana "pihtipolvisuus". Ei ole mitään tekemistä vaippojen kanssa! :LOL:

Minun nyt 4v poikani oli kertiksissä yksivuotiaaksi eikä liikkunut mihinkään kunnes 9-10 kk lähti suoraan kävelemään. Yksivuotiaasta käytti kestoja. Ensiluokkaiset jalat pojalla. Nyt tyttö on ollut kestoissa syntymästään saakka. Ryömimään lähti 7kk, konttamaan ja ylös nousemaan 8kk. Nyt 9kk ja vauhti sen kun lisääntyy! Minkään näköistä vikkaa jaloissa ei ole.

Nämä on ihan k-kkapuhetta enkä ymmärrä mistä näitä juttuja keksitään.

Suosittelen lämpimästi kestoilua, meidän lapset ei tykkää "kovissa" vaipoissa olla kun ovat pehmeisiin kestoihin tottuneet! =)
 
Meillä lapsi oppi myöhässä liikkumaan. Itse olen syyksi epäillyt sitä, että äitiyspakkauksen vaipat estivät lastani liikkumasta täysin hänen ollessaan alle 6-kiloinen. Vaipat olivat todella "möhkäleet". Näistä vaipoista kasvettuaan vaihdoimmekin vauvalle kertakäyttövaipat. Sitä enne olimme ehtineet saada toruja lastensairaalan fysioterapeutilta, mikä oli rankka kokemus.
 
Meidän osakestoilija on nyt 7.5kk.
konttaa, nousee istumaan ja seisomaan. noita on tehnyt viimeisen 2vk, joten ei ne kestot mitään estä, käytettiin vauvana jopa niitä äitiyspakkauksen kestoja eikä ne kyllä estänyt liikkumista..
 
Nojoo, 11 kk tyttö kävelee kuin vanha tekijä, vaikka onkin kestovaippoja käyttänyt ikänsä. Eikä kyllä ole vaipat ollut pienimmästä päästä aina... Tuskinpa mikään yksittäinen asia, kuten vaipat, kovin paljoa vaikuttaa tuollaisiin suuriin asioihin. Monien asioiden summia mielestäni.
 
Meillä on kestoiltu (matkoja lukuunottamatta) alusta asti. Tyttö on nyt pian 10kk ja on oppinut liikkumaan aikaisin. Oikeastaan ainut, minkä mäkin huomasin oli se kääntymään oppiminen. Tuolloin "treenattiin" paljon ilman vaippaa mutta kun sen oppi 4kk iässä niin sen jälkeen vaipat eivät ole hidastaneet: konttaaminen 6kk, seisomaan 7kk, tukea vasten kävely n.8kk...
Eivät ne kestot mitään älyttömän isoja paketteja musta ole. Toki hieman isompia kuin kertikset.

Siitä ekologisuudesta. Ilman muuta kestojen valmistus ja huoltaminen kuormittaa luontoa myös jossain määrin. Mutta kuten jollain aiheen sivustolla todettiin: jos ajattelee kestojen olevan epäekologisia, koska niitä täytyy pestä, niin samalla logiikalla kertakäyttöiset vaatteet, lakanat, pyyhkeet olisivat mielekäs vaihtoehto "niiden hankalien pestävien" rinnalle. Miettikää sitä roskan määrää jos näin toimittaisiin!

Eilen juuri laskeskeltiin vaippojen kulutusta. Yllättävän paljon on meilläkin mennyt lopulta kertiksiä 10kk aikana, arviolta 10-12 pakettia. Mutta ollaan jätetty ostamatta n. 50 pakettia silti. Ja vaippaiän loppuun mennessä ero vielä kasvaa. Miettikää sitä tuotetun roskan määrää vuodessa, kahdessa ehkä jopa kolmessa. Monellahan on yllättävän isoilla lapsilla vielä vaippoja käytössä vaikka nuo kestojen ja kertisten vertailut tehdään usein 1,5 vuotiaaseen asti.

 
vauvallahan kuuluu olla länkkäripolvet. sit ne kääntyy jossain 2-3v iässä pihtipolviksi ja taas muistaakseni kerran länkkäreiksi. mut näissä on suurta vaihtelua. en ainakaan jättäis kertakäyttövaippoja käyttämättä sen takia et pelkäisin vauvan kävelyn hidasta kehitystä. itse opin käveleen 10kk iässä (käytetty tietenkin kestovaippoja). meidän pojalla on aina ollu kertakäyttövaipat ja nyt yli vuoden iässä ei vielä kävele ilman tukea. kääntymään oppi 7kk iässä, ryömiin 8kk iässä ja konttaamaan sen jälkeen kun oppi käveleen tukea vasten (jotain 11kk). mut eiköhän se tuosta kohta lähde ;) eihän näillä asioilla ole kiire.
 
En meillä ainakaan ole huomannut kestovaippojen hidastuttavan liikkeelle lähtöä. meillä tosin osakestoillaan, mutt kuitenkin aika paljon kestovaipat siis paljon käytössä. Kävelemään opittiin 10 kk:n iässä..
 
Meillä on kaksi nuorinta lähes täysin kestoilleet ( matkoilla ollut kertikset). Näistä isompi käveli tuetta 10 kk iässä. Nuorempi on ollut liikkumisen suhteen vielä nopeampi, kääntyi 2 kk, ryömi 5 kk, konttasi ja nousi tuen kanssa seisomaan 6 kk, käveli tuen kanssa 6 kk ja tuetta oppi kävelemään 9 kk:n ikäsenä. Joten ei meillä ainakaan ole keestot ole liikkumista rajoittaneet, tai jos ovat olen hyvin tyytyväinen sillä muuten olisi kai kävelty jo puoli vuotiaana tuetta. :)

Lapsen kehitykseen myös kuuluu lankisäärisyys ja toisaalta pihtipolvisuus tietyissä ikävaihessa. Ja jollain se voi näkyä todella selvästi ja toisilla ei juuri ollenkaan.
 
Tässä on ihan pätevän oloinen artikkeli noista lasten jaloista.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=104&p_artikkeli=lok00082&p_teos=lok&p_selaus=7535

Tuolta muuten löytyy muutakin asiallista ja luotettavaa tietoa...

Meillä ollaan osakestoilijoita ja enkä jaksa uskoa että oikein tehty ja asianmuainen kestovaippapaketti aiheuttaisi asentovrheitä. Mutta tietty kohtuus ja järki täytyy olla käytössä, ei niitä imuja ole tarkoitus laittaa sinne lapsen jalkoväliin määräänsä enempää, mielummin sitten vaihteleepi useammin kuin lataa pöksyihin sen tyynyn. Yöaika on tietysti erikseen kun lapsi nukkuu eikä liiku...
 

Yhteistyössä