Kevätkullat06

JenniK niin no mä aattelin jo et teidän lapsi on varmaan sit jossai urheilupäikkäris ku meidän päikkäris hiihtää vasta tulevat eskarit (ja 4-5 v jotka jaksavat) sekä eskarit, mut ei noi pienet tahdo oikein tehdä mitn..

mua harmittaa kun mä niin haluisin et tekisivät jotain niinku esim.maalaisivat tai piirtäisivät näittenki pienten kans eikä niitten 2-3 vuotiaiden kans! kerran siit sanoin et onko meidänki poitsu tehny ku toivat toisten vanhemmille (just niitten 2-3v) vanhemmille niitä "töitä" niiin sanovat et ei oo tehny et on varmaan ollu poissa just sillon! Mä sit sanoin et ois mukava jos voisivat tehdä enemmän niin sitten tuli vaan vastaus että kyllähän he tekevät mutta kun meidän lapsi ei oo sattunut aina olemaan hoidossa sillon! :kieh: musta tuntuu et ne ei vaan viitti alkaa näitten kans tehdä! poitsu on ollu siel syksystä asti hoidos ja isäinpäivä & ystävänpäivä kortin on tehnyt. siinä kaikki! kun se kuitenkin tykkää esim. piirtää ihan mielettömästi! olis kiva ylläri ihan vaan vaikka joku värikynätyö ja kehistetty pahvilla niin kotiin saada muistoks mitä on tehny päikkärillä mutta tuntuu olevan vaikeeta.. tulee vaan semmonen olo et "pienet ei osaa ja niitten kans on niin vaikee tehdä kun jokaista pitäis vahtia.." et en tiedä, tekis mieli sanoa pk:n johtajalle siit mut ku se on taas semmonen et se menee varmasti heti sanoo et kuka on näin sanonut! argh.. anteeks tää valitus, miten teidän päiväkodilla??

äeppä kiva et reissu meni hyvin! :) tapasitteko väinöttären kanssa`?
 
rouses: kyllä meidän päiväkodissa onneksi pienetkin tekee kaikennäköistä. Tosin koko päiväkodissa taitaa olla vain kaksi alle 2-vuotiasta. Meidän muksu ja nyt tuli toinenkin... Monta piirustusta on tuotu kotiin ja isänpäiväkorttikin "väritettiin". Tässä ryhmässä kyllä jaetaan lapset kahtia usein iän mukaan: pienet ja isot. Mutta kyllä pienetkin jumppaavat, leipovat piparkakkuja, osallistuvat esityksiin, "tekevät" askarteluja kukin taitojensa mukaan. Päiväkodissa on nyt sirkusteema ja lapset esiintyivät toisilleen. Meitin poika oli kuulemma pellenä mukana. Hyvä niin, ainakin poika tuntuu olevan kiinnostunut kokeilemaan kaikkea.
 
JenniK mietin ihan samaa et meidänki poitsu ois varmasti mukana kaikessa esityksissä ym! sillä on semmonen kausi et välistä tuntuu et uhmaa on ja sit taas hirmu "pelle" et huvittaa toisia kokoajan! :D :heart: meidän pk:l kans on vissiin siin ryhmäs jaettu tavallaan noi pienet ja isot.. olis tosi ihana just saada kotiin niitä piirustuksia ym vaikka kotona niitä tuntuu olevan kuitenkin joka paikka täynnä.. mut ei se silti sama asia ole.. :whistle: ;)
meillä isäinpäiväkortin kanteen oli painettu käden kuva ja sisälle oli vähän piirtänyt.. tuos se on vielki tietsikkapöydäl kaikkien nähtävänä, on niin sulonen! :heart:
mä oon monesti miettiny ku meidän pojat on syntyneet samana päivänä niin mihkä aikaan teillä syntyi? :) meillä syntyi illal 8 aikaan.. :heart:
 
Heips!

Minulla on vähän samanlaisia ajatuksia noista askarteluista. Olisi kiva saada joskus jotain, vaikka vain se värikynätyö. Meillä oli tässä kerran askarreltu perhonen hoidossa ja neiti esitteli sitä kotona kaikille. ;) Joten on ne askartelut tärkeitä niille lapsillekin.

Meillä on täällä rannikolla satanut lunta jo kaksi päivää... Ihanaa on kuin olisi tullut oikea talvi. Kiva päästä vahän pulkkailemaan ja nauttimaan tuosta lumesta. =)

Millaisia välikausihaalareita te olette hankkineet? Tuolla olikin ketju siitä, mutta kyselenpä teiltäkin... Meillä on ollut Jonatanin haalari käytössä, mutta oli talven aikana käynyt pieneksi ja nyt olisi uuden hankinta edessä.

Niin väinötar ja äeppä tapasitteko toisenne risteilyllä? Odotamme uteliaina...
 
meillä on tullut pari sanaa sanavarastoon lisää ihan muutaman päivän aikana, tuntuu ihan hassulta kun ihan yhen äkin niin paljon! :heart:
meillä oli reiman välikausihaalarit mut nyt pitää hankkia uudet kun ei mahdu ed.enää päälle! :)
mutta nyt ei enempää kun on ruoka on uunissa eli; Iloista pääsiäisen aikaa kaikille!
 
Meillä kärrätään muovisia leikkihedelmiä "ostoskärryillä" (siis taaperokärryillä) ympäri kämppää - poika on ostoksilla. Minä kuolaan netissä Haban ja Erzi:n puusta tehtyjä ruokia, ne vaan on tosi kallita. Kävin tiimarissa ostamassa askarteluvärejä, muovailumassaa ja puuhelmiä, eiköhän niistä saa jotain kivaa aikaiseksi. Tänään illalla täytyy leipoa "pullaa" ja "nakkeja" ja parit "tomaatit".
 
pitkästä aikaa Moi taas kaikille ja oikein hyvää pääsisäistä!

Ihan ensimmäiseksi, emme tavanneet äepän kanssa laivalla. Kiva ja todella onnistunut matka kyllä oli, tekisi mieli jo uudestaan reissuun. Rattaita ei laivalla tarvittu ollenkaan, vain maissa oli niissä aj nukkuikin melekin koko maissa olomme ajan. Kovin löysin kaikkea kivaa vaatetta Väinämöiselle, vaikka melkein kaiken olis saanut täältäkin, mutta palvelu oli mm. Popilla niin loistavaa, et rahat jätin melekin ilolla Ruotsiin.

Täällä poden hirveetä räkätautia, et jos kiinnostaa voin lähettää taudin kiinnostuneille, täältä saa ja ihan ilmaiseksi!

Ostin viikolla uuden kuoripuvun pojalle, joku ruotsalainen didrikson tai sinne päin. Oli niin kivan näköinen, et tämä mamma kyllästyneenä tylsiin pukuihin osti sitten sen. Tosin kuin järkevää on laittaa vajaalle 2v:lle kaksosaista pukua? Siis, kun tuo meidän poika harrastaa uimista lätäköissä :headwall: noh, on toki yksosanen reimatec, se vaan ei taida mennä enään syksyllä, kun on 92cm ja on nyt just sopiva. Opin taas sen ettei kannata ostaa alesta etukäteen ulkoiluvaatteita seuraavalle kaudelle, on meinaan jo kaks kertaa mennyt koko arviot hiukan mönkään. Tosin tuo kyllä mahtuu päälle, toisin oli toppapuvun kanssa.

Millaisia kenkiä olette hankkineet kevääksi? Mie ostin richterin event kalvolliset pihalle ja eccot muihin menoihin. Kokeilin kyllä mm. pionin kenkiä, mutta olivat meidän taaperolle aivan liika leveitä ja korkeita. Noi richterit oli kaiken siroimmat lestiltään, hiukan nuo eccotkin tuntuu väljiltä richtereihin verrattuna. Superfitin goreja (ensiaskel) kävin Stockalla hiplaamassa, mutta jätin ostamatta, kun niiden sisämitat oli 25 n.15,5cm ja 26 sisämitta oli sama kuin eccolla 25 eli n. 16,2cm, mutta ulkomitta oli pari cm pidempi :eek: Oletteko muuten vielä ostaneet ensiaskelkenkiä, vai jo siirtyneet isompien malleihin? Itse jotenkin vielä halusin nuo hiukan korkeammat, kun on kuitenkin viel pien, eikö?

Tuossa aiemmin oli paljon teillä keskustelua askarteluista päiväkodeissa ja annan oman korteni kekoon vielä, vaikka väinämöinen ei hoidossa olekkaan vielä, mutta omaa kokemusta on kuitenkin yli 10 vuodelta pieneten ryhmistä hoitajana. Eli me kyllä askartelimme ihan viikoittain jotain ja varsinkin juhlapyhät otimme aina askarteluissa teemoiksi. Oli viikoittain liikuntaa, musiikkia jne. ja kaikki oli vanhempien nähtävillä ns. lukujärjetyskenä eteisen seinällä, jotta osaisvat ajoissa lapset tuoda hoitoon, jos halusivat heidän niihin osallistuvan.
Aika paljon olen kuullut monilta vanhemmilta, et heidän päiväkodeissa sanotaan ettei pienten kanssa voi mitään tehdä :eek: siis häh, sanon minä! On tasan hoitajien omaa ammattitaidottomuutta tai viitseliäisyyden puutetta, jos näin sanovat. Pienten kanssa voi tehdä mitä vain, oikeestaan se vaatii vain hiukan soveltamista, hiukan kärsivällissyytä ja aikaa, niin ja viitseliäisyyttä henkilökunnalta. Vaan onhan kai vieläkin alle kolmivuotiaiden lasten päivähoidon toimintasuunnitelmassa mainita esteettisestä kasvatuksesta muiden joukossa eli sellaiseenkin voi vedota päiväkodin henkilökunnalle. Tuollainen kirjanen on ainakin aikoinaan ollut sosiaalihallituksen julkaisema kirjanen. Toki esteettinen kasvatus on paljon muutakin kuin tuota näkyvää askertelua, mutta ei siitä nyt enempää. Sitä vain tahdon sanoa, että vaatikaa näkyvä lukkari seinälle toiminnasta, se ei ole mitenkää suuri ponnistu sellainen värkätä, kun toimta on muutenkin etukäteen aina suunniteltu eli yleensä kuukausi suunitelma joka pilkottiin viikkoihin ja se taas päiviin ja kellä oli veto viikko teki sen viikko suunnitelman tarkemmin. Nii ja laittoi viikon ohjelman seinälle nähtäväksi.

Juu ei nyt muuta asiaa sitten tältä erää..

:wave:
 
Minä olen kanssa ostanut kevääksi asut, hyödynsin Sokoksen alekupongit ja ostin kaksi reimatec asua. Vihreän takin ja ruskeat haalarihousut ja turkoosi-ruskean haalarin. Minusta takki-housu-yhdistelmä on kätevin. Tosin optio kyllä ehkä turhan isot vaatteet ja mun täytyy ostaa kevääksi vielä yhdet housut pienempää kokoa.

tähän jälkikäteen mietin olisiko pitänyt kokeilla Stokkan tavallisia reimoja jos niissä olisikin hyvä vedenpitokyky.

mummi on ostanut pojalle etukäteen syntymäpäivälahjaksi jo viking-gore-lenkkarit. Haluan jotkut ruskeat kävelykengät paremmiksi jalkineiksi, ecolla ei oo, joten ehkä timberland. Meillä ei enää käytetä erityisesti ensiaskelkenkiä. Poikahan jo juoksee.
 
kyllä tecit on parempia JenniK, kun niiden saumat on teipattu, toki ne casualit pitää vettä jonkin verran.
Minä myös ostin reilun kokoisen takin (100cm) ja kahdet housut 90cm heti käyttöön ja 100cm ensi kaudeksi. Vielä kyllä mietin josko ostaisin syksyksi päiväkotiin vielä joko reima tecin tai remun haalarin. Se tosin voi odottaa kesän aleja..

 
Hei!

Taannoisella ruotsin risteilyllä, jossa väinöttären kaa yhtä aikaa oltiin, oli niin paljon lapsiperheitä...ja näitä pieniäkin niin, että tunnistaminen mahdotonta. Yhtään kun ei tiennyt, että minkä näkönen toinen on. Kyllä mä yritin tiirailla ja arvailla!

Pääsiäinen sujahti mökillä, mennessä kierrettiin miehen kotipaikalla (isällään synttärit) ja mökiltä käsin käytiin miehen mummolla (ainoa isomummo lapsille, tosin meillä vain tapetyttö mukana, pojat mökillä)

Nyt kotona, tyttö nukkuu... Pitäs mennä sit kauppaan ja laitella ruokaa huomiselle, kun työt alkaa. Viime viikolla oli yks lapsi vähemmän, lomalla. Käytiin kulttuuritapahtumissa kolmena päivänä lasten kanssa.

Upee aurinkoinen ilma ja lunta maassa taas uutta, paljon sitä on tullutkin. Meillä ei kevätkenkiä ole ajateltu, menee varmaan viime syksysiä...koristekenkiä, kun ei osannut kävellä vielä ;) eli ovat käyttämättömiä oikeastaan. Kun ei osannut kontata, eikä mitään (no sitä peppukiitoa vaan...)
 
meidän poitsulle mummi ja ukki ostivat kevät puvun : takki &housut, en muista nyt merkkiä..
meillä ei ainaskaa enää oo ensikenkiä käytössä, en ole edes vielä ehtinyt kummemmin kevätkenkiä miettiä, syksyisiä uusia kenkiä menee ja eiköhän tuota jotain tule ostettua ja sitte enemmän kesäkenkiä! alkutalven oli kahdet kuomat ja nyt reimat menossa. tosin niissä olen huomannut sen huonon puolen et lumet, jos on yhtään tarttuvaa lunta niin sitä kertyy sit sinne pohjiin! mut eipä kait noita tarviis toivottavasti enää kauaa pitää että päästäis vihdoinkin jo kevääseen! :)
hih, meille on nyt tullut ei, eikä ja enkä- kausi! :LOL: heheeh, suloinen taapero! :heart:
 
Tunkeuduin tasan klo 8 Tampereen stokkalle muutaman sadan muun kanssa... Porukka hamstrasi Ticketin pukuja oikein urakalla, sorruin ostamaan pojalle kans oranssin. Mutta materiaali ei ollut kyllä mikään erityinen (väri oli ;), ihan tuulipukumaista, haalarihousuissa ei ollut edes vetskaria. Saumoja on tuskin teipattu, mutta lupasivat kyllä vedenpitävyyttä kankaalle. Ja samalla tarttui mukaan kengät ja sandaalit ja kuorma-auto ja pojalle isommat lakanat....

Mutta sitten päivän kysymykseen: miten teillä pysyy kylpypuuhat aisoissa? Meillä poika pienempänä pelkäsi suihkua, mutta nyt se on niiiiiiin ihanaa suihkutella itse ja läiskyttää vettä. Poikaa ei vaan saa millään lopettamaan ja omakotitalossa se vesikin maksaa ihan kulutuksen mukaan. Vettä kuluisi vaikka miten paljon, jos sitä ei rajoteta. Lienee tuo vedellä luttaaminen ihan geeneissä niin isältä kuin äidiltä tullut.
 
:wave: Täällä ollaan... On vain ollut niin kiirettä, että ei ole ehtinyt kirjoittamaan, mutta lukemassa olen kyllä käynyt.

Neidin kaksi vuotispäivä lähestyy ja pitäisi alkaa syntymäpäiväjuhlia miettiä ;) . Apua kuinka aika kuluu niin nopeasti. Juurihan me kirjoiteltiin tuolla vauva puolella kuinka ei syödä mitään jne.

Meillä on kasvettu tosi paljon, juuri laitoin kasan pieniä vaatteita pois. Neidin puhekin on kehittynyt tosi paljon ja hän jopa sanoo lauseita. Joskus ne ovat niin ihanan söpöjä, että aivan hymyilyttää... =)

Ulkona meillä on in juttu tällä hetkellä liukumäki, hän voi vaikka tunnin laskea mäkeä... ja kun yrittä vaihtaa, että mennään vaikka keinumaan niin uhmaikä tulee esiin.... On ollut mukava kun aurinko on paistanut ja on tosiaan voinut olla ulkona ja eväsretkellä.

Mukavaa päivää kaikille, mutta nyt pitää jatkaa töitä. :wave: B)
 
täällä ollaan,

ja raivon partaalla, kun pk:sta johtaja soitti ettei paikkaa ole meidän lapselle haetusta pk:sta.. ai hiisi, kun kihisen.. olen jo yrittänyt tavoittaa alueen pomoa ja jollekin sosiaalisihteerille jätin soittopyynnön. Aion todella viedä jutun niin pitkälle et siihen puututaan. Meinaavat kuulemma ensin täyttää lähi alueiden pk:t tämän alueen lapsilla ja vasta sitten katsotaan tarvitseeko uusia ryhmiä perustaa eli kuljetetaan lapsia huitsin nevadaan klo 05 aikaan aamulla :headwall:

Kiitos, kun sain purkautua, hyvää muuten kuuluu. Väinämöinen harjoittelee pyörällä ajoa, mutta se polkeminen ei vielä onnistu kuin osittain. Lähinnä jarruttaminen luonnistuu loistavasti =) Puhe on ihan todella hyvää, voi jo keskustella ja kysellä ja saa vastauksia. Tupla ällä tuottaa vaikeuksia esim. Milla on Miia ja Ella on Eea, mutta siihen nähden et on vasta 1v9kk niin puhuu todella hyvin ja lauseita on jo tullut viime syksyn puolella. Palapelejä alkoi tekeen pari viikkoa sitten, tosin vain 2 palasia, mutta alku sekin. Kovasti maalailee ja leipoo pullaa. Leikit seurailee päivän tapahtumia, olimme lauantaina Korkesaaressa ja sen jälkeen leikki paljon Duplon eläimillä, hoiti ja syötti niitä mm.

Jaahas, taas heräillään jo..

:wave:
 
:wave: Hei vaan kaikille!

Musta on tullut niin äärettömän laiska tän kirjoittamisen suhteen. Oon käyny silloin tällöin lukemassa teidän juttuja, mutta en oo saanut aikaiseksi kirjoittaa.

Tosiaan aika menee nopeesti. Vajaan kolmen viikon päästä neiti täyttää kaksi. Tulee paljon yksittäisiä sanoja ja joskus kahden sanan lauseita, jotkut sanat on tosi selviä ja jotkut taas sinnepäin. Vauhti on kovaa ja luonnetta riittää, uhmaakin havaittavissa. Muumeja fanittaa hirveesti ja nyt on puuha petekin ihan kiva. Tekee 12 palan palapelejä tosi nopeesti, ne mitä meillä on. Uudet menee sitten opetellessa. Nyt voin jo sanoa ääneen, et LOPUltakin päästiin maitopullosta eroon. Se ei käynykään niin helposti kuin tutista luopuminen.

Onkos teidän lapsosilla kolmipyörä vai pyörä apupyörillä? En nyt muista onko ollu aiemmin puhetta. Me on pähkäilty kumpi hankittaisiin.

Tulipas listamainen teksti, mut on vähän kiirus. Aurinkoista kevättä kaikille B)
 
Pyöräilykausi tosiaan on alkanut. Meidän muksulla on nyt tuunattuna monen monella lapsella ollut 12" pyörä (apupyörillä). Työntötanko vielä on laittamatta kiinni ja apupyöriä pitäisi saada laskettua hitusen alaspäin. Eihän sillä nyt vielä ole ajettu ;) Päiväkodissa poika potkii lujaa eteenpäin kolmipyörällä, mutta haasteena on nyt polkimille ylettäminen. On meinaan lyhyet jalat. Ja eihän siellä hoidossa kukaan ehdi opettamaan. Ohjata ja peruuttaa (jaloin) osaa hyvin, mutta onhan tässä harjoiteltu koko syksy ja osan talveakin.

Mä olen kuullut, että noissa kolmipyörissä on monesti ongelmana, että ne ovat raskaita polkea. Tietysti noi päiväkodin pyörät olisivat tosi hyviä, mutta ne maksavatkin noin 200e. Eli siksi en miettinytkään niitä vaan 12" apupyörillä työntötangolla on musta hyvä ratkaisu. Työntötangot on halpoja, niitä saa esim Biltemasta.
 
heippa vaan! täälläkin on laiskistunut kirjoittelu!
meillä vietetään viikon päästä 2v synttäreitä! hui että miten onkin aika kulunut niin kamalan nopeasti! mutta nyt poitsu pyytää jotain - kirjoittelemisiin paremmalla ajalla.. :wave:
 
me käytiin kolmipyörällä ajelemassa, muuten ei ois ollu vaikeeta polkemisessa, mut asfaltin päälle oli hiekkaa kertyny.. syksyllä ei oikein jalat yltäneet kunnolla polkemaan, nyt näytti jo että olis kasvanu pyörästä isoks, mut vielä mahtuu,vielä menee vähä aikaa mut pian pitää ostaa uusi pyörä! parin viikon päästä 2v neuvola!
 
Moi!

Meillä on hobby hallista ostettu muovinen kolmipyörä, jossa n.10kk ikäsestä pystyy hyvin istumaan. Ei olla vielä käytetty,viikolla on hoitomuksuja ja illat on menny muutenkin ja tänä vl:nä piti kokeilla sitä, mutta oli kaikkee. Mielummin nyt illasta lähdin itte pyörällä lasteni (3)
ja äitini kaa. Oltiin n.2t :D

Meillä on myös joku 20v vanha kolmipyörä, saatu naapurista. normaalia pyörää emme hanki vielä ja mitä pojilta on jäänyt, ovat aika romuja.

Täällä tulee käytyy lukee nopsaan, muttei tuu sit kirjotettuu...

Viikonalkuja kaikille, meillä täytetään se 2v vasta kesäkuun lopulla =)
 

Yhteistyössä