kiinasta adoptointi.

  • Viestiketjun aloittaja miten muuttuu
  • Ensimmäinen viesti
vierailijana vastaan
Ei kukaan siis ole sitä mieltä etteikö Kiina olisi ihan yhtähyvä valinta adoptiokontaktina. Suvi Lindenhän on saanut adotioluvan ja saanut valita adoptiokontaktien joukosta sen Kiinan kertomistaan syistä. Itse kyllä kummeksuin miksi katsoi tarpeelliseksi jakaa väärät olettamuksensa muista kontakteista julkisuuteen. Miten yliopiston käynyt ihminen voi lukea noin väärin!

Niin ja eipä näy sinusta se yliopistotutkinto kyllä (kirjoitan jälleen ketjun aloittajalle suunnaten lähinnä). Sivistystäkään se ei takaa. Itse olen ylioopistotutkinnoistani saanut paljon, mutta se sielunsivistys on kyllä ihan siitä riippumatonta ja muualta enemmän kuitenkin hankittua.

Miksi itsesi on vaikea hyväksyä sitä, että lapsia ei vaan voi valita kuin valintamyymälän hyllyltä ja kaikista ei ole kansainväliseen adoptioon.
Pidätkö itsestäsi näine ennakkoluuloisine ajatuksinesi vai haluaisitko olla sivistyneempi ja asioista paremmin perillä?
Miksi et ("yliopistotutkinnon hankkineena") tosiaan hanki TIETOA aiheesta.

Mäkin haluan uskoa, että kirjoittaja on liikkeellä provoisoimassa, mutta pahoin pelkään, että uskoo itse tosiaan lähtevänsä kv-adoption tielle.

Vihjasit että ei kannattane olla rehellinen rodullisissa mieltymyksissään kotiselvityksessä - tajuaisit jo että kv-adoptiossa ei haeta sulle lasta vaan lapselle vanhempia.

Mua nyppii sun asenteet niin paljon, et olen paljon kirjoittanut ns. vastineita, mut yritän nyt omalta osalta hiljentyä kun en usko että tajuat jos ei nää kirjoitukset ole jo saaneet sua tutkimaan itseäs. Ole sit mikä olet, mut älä lähde kv-adoptioon äläkä siirrä asenteitas ja nimittelyjäsi omalle lapsellesi!
 
niinpä
Minä en millään tavoin kyseenalasta kenenkään mielipiteitä. Kukin saa pitää omansa. En myöskään hauku ihmisiä, jotka adoptoivat Afrikasta. En taida kuitenkaan olla ainoa, joka haluaa valita tietyn maan, josta adoptiolapsen toivoo. Minulla syitä on monia. Esimerkiksi: arvostan kiinalaista vuosituhantista kulttuuria ja maa kiinnostaa matkailukohteena myös tulevaisuudessa. Tämä asia on mielestäni hyvä adoptiolapsen kannalta. Syitä on paljon muitakin ja tämä syy ei ollut edes oleellisin, mutta esimerkki kuitenkin.

Täällä netissä saa aika yksipuolisen kuvan ihmisistä, kun ei olla tavattu oikeasti. Minä olen ainakin monien mielestä hyvin empaattinen ihminen. Tuskinpa kukaan voisi ajatella minusta siten, että pahoittaa mielensä, jos minut tuntisi. Toivotan hyvää vointia myöskin sille afroäidille lapsineen ja muillekin.
 
minäkin
En ole itsekkään täydellinen, mutta kommentoin silti. JA toivon kommentteja myös!

Ensinnäkin sinä, joka toivot lasta Kiinasta. En tuomitsisi sinua heti suoralta kädeltä, jos olisit valmis kasvamaan! Viesteistäsi kuitenkin valitettavasti huokuu käsitys, että koet olevasi oikeassa, eikä sinulla ole omasta mielestäsi mitään tarvetta kehittyä ja kasvaa mielipiteissäsi.

Itsekin käytin tuota n-sanaa vielä muutamia vuosia sitten ja perustelin samoin kuin sinä, että "ei minulla liity siihen mitään negatiivista tunnelatausta, käytän sitä vain kertoakseni, että joku on tummempi ihoinen" -periaatteella. MUTTA kun kuulin, että siihen on aina liittynyt jonkinlainen negatiivinen sävy JA toisekseen en voi koskaan tietää, miten kuulija sen sanan ymmärtää, jätin sen sanan käytön pois suosiolla. En halua hurskastella, että olisin hyvä (siihen minulla ei ole aihetta), vaan antaa esimerkin siitä, että ihminen voi kasvaa ja oppia "uutta kieltä" JOS itse haluaa ja on valmis siihen. Jotkut perustelevat sanan käyttöä myös sillä, että on kuullut tummaihoisten tervehtivän toisiaan esim. "Mitäs neekeri", mutta silloin se on tulee ryhmän sisältä ja on ns. sisäpiirin vitsi, eikä ryhmään kuulumattoman ja ventovieraan sitä ole syytä käyttää, kun ei tunne ihmstä. Tämä on nyt vähän huono vertaus, mutta voisin kuvitella, että joku mies sanoisi kaverilleen sauna/ravintola illan jälkeen seuraavan kerran tavatessaan: "Mitäs juoppo?" tms. Tuohonkin sanaan liittyy neg. tunnelataus, mutta kaveri voi sanoa sen toiselle loukkaamatta. Me vaaleampi ihoiset emme voi käyttää mielestäni sitä n-sanaa, koska emme voi tietää vastaanottajan (olipa hänen ihonvärinsä mikä tahansa) suhtautumista. Ja vaikka tietäisimmekin, että keskustelukumppani ajattelee itsensä kanssa samalla tavalla, niin jos emme halua loukata tätä väestöryhmää, joka loukkaantuu sen sanan käytöstä, niin mikä pakko sitä sanaa on käyttää, kun on vaihtoehtoisiakin tapoja ilmaista itsensä?

En myöskään ymmärrä, että kun loukkasit afroäitiä ja hän kertoi tulleensa loukatuksi, niin sen päälle vielä puollustauduit ja loukkaannuit itse!! Eikös jo lapsille opeteta, että jos loukkaa toista, vaikka tahtomattaan, niin tulee pyytää anteeksi?? Ei sinulla ole mitään oikeutta puollustautua. Pyydä anteeksi ja opi virheistäsi!

Miksi käytät perusteluna Suvi Lindenin mielipiteitä? On lapsellista perustella, että kun toinenkin, niin minäkin! Valitettavasti hänen (tai jonkun toisen kansanedustajan, jonka nimeä en muista) käsityksensä ei ole adoptiopiireissä kaikilta osilta yleinen. Hän on esimerkiksi sitä mieltä, että neuvonnan voisi aloittaa, vaikka lapsettomuushoidot olisivat vielä kesken. Totuus kuitenkin on, ettei voi odottaa kahta asiaa yhtä paljon. Ja valtaosa adoptioporukoista on kanssani samaa mieltä tästä asiasta ja on valitettavaa, että joku käyttää asemaansa hyväkseen ja viljelee omia - ei niin yleisesti allekirjotettavissa olevia - näkemyksiään. Siitä seuraa just tätä, että ihmiset luulevat ajattelevansa asioista hyväksyttävästi, vaikka ei niin olisikaan.

Kyllä, on varmasti ihan hyväksyttävää perustella adoptiomaavalintaa esim. kulttuurisilla asioilla, MUTTA kun olet aiemmin ilmoittanut, että Kiina tuntuu omimmalta, koska sieltä tuntuu tulevan suloisimpia lapsia, niin kaikki kiinnittävät huomionsa tuohon perusteluun, eikä selittelyt enää auta. JOS olisit valmis perehtymään asiaan enemmän ja ennenkaikkea kasvamaan näkemystesi suhteen, niin voisit saada sympatiaakin.

Sitten se, minkätakia ehkä minulle suututaan... Olen itse siinä tilanteessa, että adoptio kiinnostaa, etenkin adoptio Etelä-Afrikasta. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, etten ehkä kokisi luontevaksi jos minulla olisi musta lapsi. Ja nyt tarkoitan ihan oikeasti iholtaan täysin mustaa, jonka ihon ja hiusrajan erottaminen on vaikeaa. (Minusta on muuten älytöntä, että afrotaustaisia sanotaan ylipäänsä mustiksi, koska ei he kaikki ole... No nää nyt on taas näitä sanavalintoja...) Älkää peljätkö, en ole vielä adoptoimassa! Nimittäin minusta on lapsen oikeus tulla perheeseen, jossa häntä arvostetaan ehdoitta. En ole siihen vielä valmis, joten en suostu aloittamaan vielä neuvontaa. Kotimainen adoptio olisi mielestäni nolo pakoyritys, kun Suomestakin voi tulla minkälainen lapsi tahansa. Teen työtä itseni kanssa, että voisin kokea luontevaksi adoptoida minkävärisen lapsen vaan. Yritän kasvaa. Mutta niin kuin sanoin, olen sen verran vastuuntuntoinen, etten aloita neuvontaa ennenkuin voin olla täysin varma siitä, että tulipa perheeseemme minkävärin lapsi tahansa, hän voi tuntea olevansa arvokas omana itsenään.

Kysymys kuuluukin tämän jälkeen, että voiko teidän muiden mielestä ihminen adoptoida ulkomailta, jos hän on joskus käyttänyt n-sanaa, mutta ei halua sitä enää käyttää, tai jos on ajatellut niin tai näin joskus, mutta sitten kun olisi adoptoimassa, ei enää ajattele samoin?????? Olenko ikuisesti tuomittu sen tähden, että olen joskus käyttänyt viattomasti n-sanaa, mutta en halua sitä enää käyttää? Tai siksi, ettei minusta vielä tunnu luontevalta adoptoida ketä vaan maailmasta? Tämä on minun kannaltani erittäin noloa tunnustaa tämmöisiä asioita itsestäni, mutta toivon, että ymmärrätte, etten ole vielä täydellinen (jos olen koskaan) ja haluni on koko ajan kehittyä ja kasvaa!

Ja sitten vielä yksi kysymys. Kv-adoptiovanhemmat sanovat usein, ettei sitä lapsen ihonväriä tai erilaista ulkonäköä huomaa. Ovatko he tottuneet siihen lapsen tultua, vai eivätkö he ole huomanneet ihonväriä aiemminkaan? Minä myönnän, että erotan kadulla kulkiessani tummempi ihoiset, mutta positiivisesti! En katso heitä suinkaan pahalla! Voiko olla vasta sitten valmis kv-adoptiovanhempi, kun on "värisokea" positiivisessa mielessä?

Mitä mieltä olette? Kiitän nöyrästi jo etukäteen vastauksista!
 
Afroäiti
Kiitos sinulle mielipiteestäsi! :flower:

Minusta pohdiskelusi osoittaa kypsyyttä ja on hyvä asia, että realistisesti suhtaudut asiaan ja olet rehellinen, ennen kaikkea itsellesi.

Meillä oli alunperin kontaktimaatoiveena Kiina, emmekä mekään edes ajatellet Afrikkaa mahdollisuutena. Meillä oli sellainen ajatus taustalla, että Kiinalaissyntyinen lapsi erottuu vähemmän ja selvää vähemmillä rasistisilla hyökkäyksillä. Jotenkin prosessin aikana me todella tultiin sokeaksi ihon väritykselle ja hoksattiin, että ei ne rasistiset hyökkäykset ole täysin vältettävissä ikinä, tulipa lapsemme sitten Kiinasta tai Afrikasta. ja kun Etiopia muuten tuntui istuvan meihin, vaihdoimme kontaktin siihen, emmekä ole joutuneet katumaan!

Elikkä siis, kyllä ne ajatukset selkiytyvät siinä prosessissa ja värierot tasottuu... ainakin meillä!

Sori jos sepustukseni on sekava, on vähän kiire juuri nyt enkä ehdi viilaamaan ulosantiani! :D
 
Valinta Kiinasta
Hoh-hoijaa. Kylläpä siellä joku/jotkut vanhemmat jaksavat keuhkota toisten ihmisten mielipiteistä ja kannanotoista. Vois kysyä heiltä samaa, että onko heistä vanhemmiksi kellekään; ei tuollaiset vaahtopäät ole hyväksi kasvattajina, ei kinkeille eikä afroille.
Omalla kohdallamme kävi, niin että sossu jo ensimmäisessä neuvonnassa esitti meille miltei ainoaksi vaihtoehdoksi Kiinaa. Niin kävi, että haaveilimme sitten koko neuvonnan ajan (1 vuosi) kiinalaisesta tytöstä, sitä toivoimme kotiselvityksessä ja hänet saatiin. Terveystietoja kysyttäessä toivottiin mahdollisimman tervettä.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vaikka joka kääntessä pälätetään, että adoptiossa hankitaan lapselle perhe, niin on oikein, että tuleva perhe saa toivoa/esittää omien resurssiensa mukaisesti toiveensa lapsesta. Ei se tee minusta huonoa vanhempaa tyttärelleni,vaikka me olimme varmoja sen suhteen, että mikä tahansa, mistä tahansa ei meille käy.
Bio-vanhemmatkin saavat tarvittaessa neuvoloissa seulonnat, ja toimivat sitten kuten toimivat, oman harkintansa mukaan. Onkohan heidänkin sivuillaan samanlaisia tuomareita kuin täällä? Joo, niitä hyviä ihmisiä (kö?) !


 
Afroäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 20:56 Valinta Kiinasta kirjoitti:
Hoh-hoijaa. Kylläpä siellä joku/jotkut vanhemmat jaksavat keuhkota toisten ihmisten mielipiteistä ja kannanotoista. Vois kysyä heiltä samaa, että onko heistä vanhemmiksi kellekään; ei tuollaiset vaahtopäät ole hyväksi kasvattajina, ei kinkeille eikä afroille.
Omalla kohdallamme kävi, niin että sossu jo ensimmäisessä neuvonnassa esitti meille miltei ainoaksi vaihtoehdoksi Kiinaa. Niin kävi, että haaveilimme sitten koko neuvonnan ajan (1 vuosi) kiinalaisesta tytöstä, sitä toivoimme kotiselvityksessä ja hänet saatiin. Terveystietoja kysyttäessä toivottiin mahdollisimman tervettä.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vaikka joka kääntessä pälätetään, että adoptiossa hankitaan lapselle perhe, niin on oikein, että tuleva perhe saa toivoa/esittää omien resurssiensa mukaisesti toiveensa lapsesta. Ei se tee minusta huonoa vanhempaa tyttärelleni,vaikka me olimme varmoja sen suhteen, että mikä tahansa, mistä tahansa ei meille käy.
Bio-vanhemmatkin saavat tarvittaessa neuvoloissa seulonnat, ja toimivat sitten kuten toimivat, oman harkintansa mukaan. Onkohan heidänkin sivuillaan samanlaisia tuomareita kuin täällä? Joo, niitä hyviä ihmisiä (kö?) !
Anteeksi tyhmyyteni, mutta en ymmärrä tämän mielipiteen pointtia! :whistle:
 
minäkin
Kiitos afroäiti itsellesi vastauksestasi ! :flower: :flower:

Mieli huojentui kummasti :) En vaan halua aloittaa neuvontaa ennenkuin voin olla täysin varma, vaikka kyllähän sitä kerkee ajatukset muuttumaan neuvonnankin aikana. Mutta jos siellä on epävarma, niin voivat katsoa sen negatiivisesti.

Kaikkea hyvää Sinulle ja perheellesi! :)
 
Tuleva adoptioäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 20:56 Valinta Kiinasta kirjoitti:
Hoh-hoijaa. Kylläpä siellä joku/jotkut vanhemmat jaksavat keuhkota toisten ihmisten mielipiteistä ja kannanotoista. Vois kysyä heiltä samaa, että onko heistä vanhemmiksi kellekään; ei tuollaiset vaahtopäät ole hyväksi kasvattajina, ei kinkeille eikä afroille.
Omalla kohdallamme kävi, niin että sossu jo ensimmäisessä neuvonnassa esitti meille miltei ainoaksi vaihtoehdoksi Kiinaa. Niin kävi, että haaveilimme sitten koko neuvonnan ajan (1 vuosi) kiinalaisesta tytöstä, sitä toivoimme kotiselvityksessä ja hänet saatiin. Terveystietoja kysyttäessä toivottiin mahdollisimman tervettä.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vaikka joka kääntessä pälätetään, että adoptiossa hankitaan lapselle perhe, niin on oikein, että tuleva perhe saa toivoa/esittää omien resurssiensa mukaisesti toiveensa lapsesta. Ei se tee minusta huonoa vanhempaa tyttärelleni,vaikka me olimme varmoja sen suhteen, että mikä tahansa, mistä tahansa ei meille käy.
Bio-vanhemmatkin saavat tarvittaessa neuvoloissa seulonnat, ja toimivat sitten kuten toimivat, oman harkintansa mukaan. Onkohan heidänkin sivuillaan samanlaisia tuomareita kuin täällä? Joo, niitä hyviä ihmisiä (kö?) !
No voi pyhä yksinkertaisuus!! Eihän tässä kukaan ole tuominnut toisten maavalintoja, pakkohan se joku maa on valita ja toisilla on perusteena yksi asia ja toisella toinen!

Kysymys on RASISMISTA, siitä, että rasistinen Kiina-adoptiosta haaveileva käyttäytyy epäkunnioittavasti afrikkalais-taustaisia adoptioperheitä kohtaan käyttämällä heidän lapsistaan nimitystä, joka heitä loukkaa.

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
 
Afroäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2007 klo 20:45 Tuleva adoptioäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2007 klo 20:56 Valinta Kiinasta kirjoitti:
Hoh-hoijaa. Kylläpä siellä joku/jotkut vanhemmat jaksavat keuhkota toisten ihmisten mielipiteistä ja kannanotoista. Vois kysyä heiltä samaa, että onko heistä vanhemmiksi kellekään; ei tuollaiset vaahtopäät ole hyväksi kasvattajina, ei kinkeille eikä afroille.
Omalla kohdallamme kävi, niin että sossu jo ensimmäisessä neuvonnassa esitti meille miltei ainoaksi vaihtoehdoksi Kiinaa. Niin kävi, että haaveilimme sitten koko neuvonnan ajan (1 vuosi) kiinalaisesta tytöstä, sitä toivoimme kotiselvityksessä ja hänet saatiin. Terveystietoja kysyttäessä toivottiin mahdollisimman tervettä.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vaikka joka kääntessä pälätetään, että adoptiossa hankitaan lapselle perhe, niin on oikein, että tuleva perhe saa toivoa/esittää omien resurssiensa mukaisesti toiveensa lapsesta. Ei se tee minusta huonoa vanhempaa tyttärelleni,vaikka me olimme varmoja sen suhteen, että mikä tahansa, mistä tahansa ei meille käy.
Bio-vanhemmatkin saavat tarvittaessa neuvoloissa seulonnat, ja toimivat sitten kuten toimivat, oman harkintansa mukaan. Onkohan heidänkin sivuillaan samanlaisia tuomareita kuin täällä? Joo, niitä hyviä ihmisiä (kö?) !
No voi pyhä yksinkertaisuus!! Eihän tässä kukaan ole tuominnut toisten maavalintoja, pakkohan se joku maa on valita ja toisilla on perusteena yksi asia ja toisella toinen!

Kysymys on RASISMISTA, siitä, että rasistinen Kiina-adoptiosta haaveileva käyttäytyy epäkunnioittavasti afrikkalais-taustaisia adoptioperheitä kohtaan käyttämällä heidän lapsistaan nimitystä, joka heitä loukkaa.

Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Ihan totta, en minäkään ole tuominnut kenenkään maavalintoja, miten joku on sellaisen käsityksen saanut? Loukkaannuin siitä, että lapsiani kutsutaan rasistisella nimityksellä.
 
vierailijana vastaan
Onneksi tässä ketjussa on vain 2 jotka kieltäytyy tajuamasta lukemaansa oikein. Kurja vain huomata, että loppujen lopuksi on melko turhaa tietyllä kapasiteetillla (=vajaalla kapasiteetilla) varustetuille edes suunnata tekstejään. Yritän minäkin kuitenkin - taas...

Kiina maavalintana siis on ihan ok, mutta rasismi ei ole hyväksyttävää ja on ihan käsittämätöntä, että rasisti haluaisi valita kansainvälisen adoption tavaksi saada lapsi. Ja että joku kansainvälisesti adoptoidun lapsen äiti kokisi keuhkoamisena sen että pyritään eroon rasismista. Mitä väkeä! Sinunkin joka näin sanoit (etteivät keuhkoajat ansaitse olla vanhempia ollenkaan) sietäisi miettiä mistä asioista vaikenet ja mistä hölönpölystä näit vaivan kirjoittaa tänne. Arvomaailmasi on sekaisin kun haluat vaieta rasismista.

Jokainenhan meistä joutuu valitsemaan yhden kontaktin (harvoille sosiaalityöntekijä tekee valinnan puolesta - yleensä adoptioprosessi vaatii omia päätöksiä), mutta ei sen valinnan pitäisi perustua siihen, että muualta tulee vastenmielisen värisiä lapsia tms.
 
Olen
tämän ketjun aloittaja ja minusta on väärin, että minua syytetään rasismista. Mielestäni on aivan sallittua, että ei halua adoptoida Afrikasta. Tämän ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa sitä, että olisi jotenkin rasisti, vaan se on aivan yhtä normaalia, kuin että haluaa adoptoida Thaimaasta.

Onkohan täällä joku hieman liian herkkänahkainen
 
ja ihan
hyväntahtoisesti lisään vielä, että mitenköhän voi tulla oikean rasistin kanssa toimeen, kun minua jo alkaa rasistiksi nimitellä. Siis adoptiolapsi alkaa teini-iässä kokea todellista rasismia.
 
Oletko jotenkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 21:55 Olen kirjoitti:
tämän ketjun aloittaja ja minusta on väärin, että minua syytetään rasismista. Mielestäni on aivan sallittua, että ei halua adoptoida Afrikasta. Tämän ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa sitä, että olisi jotenkin rasisti, vaan se on aivan yhtä normaalia, kuin että haluaa adoptoida Thaimaasta.

Onkohan täällä joku hieman liian herkkänahkainen
ymmärrykseltä vajaa, kun et älyä sitä, että ihmiset suuttuvat siitä, että haukut afrikkalaisperäisiä lapsia NEEKEREIKSI, ei siitä, että olet valinnut kohdemaaksi Kiinan? (Mistä et onneksi tule ikäsi vuoksi saamaan lasta ja muu vaihtoehdothan sinulta oli pois suljettu).
 
harkitsija
Mä en ole etes vielä adoptiota päättänyt omalla kohdallani ratkaisuksi, mutta olen kiinnostunut siitä vaihtoehtona. Kotimaasta ei helposti saa adoptioon eli ulkomainen tulis kuitenkin kysymykseen. Itsellänikin on naiveja ajtuksia ja tiedostan ne. Suurimmaksi ne liittyy omaan kokemattomuuteeni. Asun pienellä paikkakunnalla ja ihan oikeasti täällä ei ole juurikaan ulkomaalaisen näköisiä. Romaaneihin olen tottunut, vaikkakin ne katukuvassa selvästi erotan. Kaupungissa olen nähnyt kiinalaissyntyisiä lapsia. Mielestäni kuitenkin kaikissa ihmisissä on jotain kaunista. Rakastaisin varmasti minälaista lasta tahansa. Olen kuitenkin vasta prosessin alussa, jos siinäkään. Suren vasta sitä, mitä menetän kun en saa biologista. Mieheni on avoin kulttuureille, kun työnsä puolesta matkustelee, mutta hän ei tahdo adoptiota ainakaan vielä.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: Haaveita saa ja pitääkin olla. Varmaan kun haaveista lähtee tekemään totta muuttuvat ne realistisemmiksi.
 
Adoptioäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 22:36 Oletko jotenkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 21:55 Olen kirjoitti:
tämän ketjun aloittaja ja minusta on väärin, että minua syytetään rasismista. Mielestäni on aivan sallittua, että ei halua adoptoida Afrikasta. Tämän ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa sitä, että olisi jotenkin rasisti, vaan se on aivan yhtä normaalia, kuin että haluaa adoptoida Thaimaasta.

Onkohan täällä joku hieman liian herkkänahkainen
ymmärrykseltä vajaa, kun et älyä sitä, että ihmiset suuttuvat siitä, että haukut afrikkalaisperäisiä lapsia NEEKEREIKSI, ei siitä, että olet valinnut kohdemaaksi Kiinan? (Mistä et onneksi tule ikäsi vuoksi saamaan lasta ja muu vaihtoehdothan sinulta oli pois suljettu).
Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu! :LOL:
 
Adoptioäiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 22:36 Oletko jotenkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.02.2007 klo 21:55 Olen kirjoitti:
tämän ketjun aloittaja ja minusta on väärin, että minua syytetään rasismista. Mielestäni on aivan sallittua, että ei halua adoptoida Afrikasta. Tämän ei tosiaankaan tarvitse tarkoittaa sitä, että olisi jotenkin rasisti, vaan se on aivan yhtä normaalia, kuin että haluaa adoptoida Thaimaasta.

Onkohan täällä joku hieman liian herkkänahkainen
ymmärrykseltä vajaa, kun et älyä sitä, että ihmiset suuttuvat siitä, että haukut afrikkalaisperäisiä lapsia NEEKEREIKSI, ei siitä, että olet valinnut kohdemaaksi Kiinan? (Mistä et onneksi tule ikäsi vuoksi saamaan lasta ja muu vaihtoehdothan sinulta oli pois suljettu).
Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu! :LOL: Ja tarkoitan tällä tuota rasisistista kiina-adoptiosta haaveilevaa! :LOL:
 
täällä
vastailee muutama tai yksi todella hölmö ihminen. Minähän käytin tuota vieroksumaasi sanaa vain siksi, että nämä erottuisivat mustista muista maista tulevista. Tämänhän täysin selvästi ilmaisin. En voi tietää, että sana afro on hyväksytty ja neekeri hyväntahtoisessakin mielessä on kielletty. Minä en tuollaista afro-nimitystä ole edes aiemmin kuuullut. Onpa erikoinen sana. Heidät saa siis "laillisesti" erotella muista tuolla sanalla. Muut sanat eivät sinulle kelpaa. En todellakaan ole paneutunut vielä adoptioihin liittyvään alattelutapaan.

Jos sulle tämä on itsestäänselvyys, niin minulle ei ole. En ole koskaan esimerkiksi lehdestä lukenut, että heitä kutsuttaisiin afroiksi. Ei tosin neekereiksikään enää. Ehkä lähinnä siis mustaihoisiksi. Kumminkin mulle sitten sanottiin, että onhan Kolumbiassakin mustia, jolloin erottelu oli sitten tarpeen.

Todella törkeää kielenkäyttöä käytät. Missä on oma suvaitsevaisuutesi. Olet itse todella paha rasisti. Et hyväksy kuin vain sellaiset, jotka ajattelevat samoin kuin sinä ja käyttävät täsmälleen samoja sanoja kuin sinä. Sensijaan et ollenkaan välitä siitä, mitä muut sanovat ajattelevansa asioista, vaan sinä määrittelet, mitä muut ajattelevat.
 
vierailijana vastaan
Siis sinä (ketjun aloittaja ja ilmeisesti myös edellinen viestijä) itse kerroit olevasi sivistynyt ja yliopiston suorittanut. Se ei näy missään kirjoituksissasi.

Eli: ei afro oli mitään "adoptiosanastoa" vaan ihan oikea yleissana ja n-sana on ihan yleisivistyksellisestikin ei-hyväksytty ja on ei-kuvaavakin. Miksi nimität esim. amerikkalaisia afro-rotuisia ihmisiä muuten? Ihan yleissivistystä sulta siis puuttuu jo siinä mitassa että häpäiset itsesi kyllä muissakin kuin adoptiopiireissä! Miksi ihmeessä et halua sivistyä vaan jauhat typeryyksiä?

Kolumbiasta tulee myös afro-rotuisia (ja usein eikä vain poikkeuksellisesti - heitä kun on siellä lukuisia) - jotta sua nyt oikein hämmennetään. On olemassa ihan oikeita rotutermejä jos ja kun kerran olet lapsen rodusta niin tarkka. Ja vielä: Aasialaiset voivat olla HYVIN tummaihoisia ja esim. sinä voisit sekoittaa afro-rotuiseen. Ja hui: Kiinassakin varmaan asuu muutamia afroja, joiden lapsi voi päätyä adoptioon. Eli rotua ei voi eikä kuulu voida valita. Sen sijaan maa johon adoptiohakemus lähetetään - on pakko aina valita - ja Kiina on ihan yhtä hyvä valinta kuin mikä tahansa muukin. Itselleni kaikki maat tulisivat kyseeseen. Meillä on adoptiolapset kahdesta eri maasta enkä missään odotusvaiheessa pähkäillyt, että minkäköhän värinen lapsi meille tulee - todennäköisyyksistä viis. Liian eksoottisennäköisiä olisivat meidän lapsemme sinun mittapuusi mukaan enkä halua tällä foorumilla heitä identifioida. Itse olen lapsistani äärettömän ylpeä ja onnellinen ja onneksi ympäristössäni ei ole sinunkaltaisiasi "ajattelijoita".
 
Pata ja kattila
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 12:36 vierailijana vastaan kirjoitti:
Eli: ei afro oli mitään "adoptiosanastoa" vaan ihan oikea yleissana ja n-sana on ihan yleisivistyksellisestikin ei-hyväksytty ja on ei-kuvaavakin. Miksi nimität esim. amerikkalaisia afro-rotuisia ihmisiä muuten? Ihan yleissivistystä sulta siis puuttuu jo siinä mitassa että häpäiset itsesi kyllä muissakin kuin adoptiopiireissä! Miksi ihmeessä et halua sivistyä vaan jauhat typeryyksiä?

Kolumbiasta tulee myös afro-rotuisia (ja usein eikä vain poikkeuksellisesti - heitä kun on siellä lukuisia) - jotta sua nyt oikein hämmennetään. On olemassa ihan oikeita rotutermejä jos ja kun kerran olet lapsen rodusta niin tarkka. Ja vielä: Aasialaiset voivat olla HYVIN tummaihoisia ja esim. sinä voisit sekoittaa afro-rotuiseen. Ja hui: Kiinassakin varmaan asuu muutamia afroja, joiden lapsi voi päätyä adoptioon. Eli rotua ei voi eikä kuulu voida valita.
Taitaapa nyt pata haukkua kattilaa, tässä viestissähän puhutaan niinkin poliittisesti latautuneesta käsitteestä kuin rotu! Tieteellisesti on todistettu, että ihmisiä ei ole eri rotuisia. Me kaikki me olemme samaa rotua - värit ja ruumiinrakenteet vain vaihtelevat. Koska katsot olevasi sivistynyt, niin kiinnitäpä huomiota puheesi yksityiskohtiin.

Ja jos nyt joltain on päässyt livahtamaan ohi tällainen yleistietoon liittyvä seikka, että neekeri on haukkumasana, niin suotakoon se hänelle anteeksi, kun häntä on nyt jo niin monelta taholta opetettu asian tiimoilta. Pahoittelen, jos kommenttini vaikuttaa kipakalta, mutta oikeasti kyllästyttää tällainen riitely muuten niin asiallisella palstalla.
 
vierailijana vastaan
Provosoituminen on kuitenkin eri asia kuin yrittää valistaa ymmärtämättömämpiä. Me adoptiolasten vanhemmat niin kovasti haluttaisiin, että tämä maailma olisi tasa-arvoisempi paikka kaikenvärisille lapsille. Ei ole kivaa jos lasten kuullen lipsautellaan neekeri-juttuja ihan siksi ainakaan, että on jääty sivistykessä jälkeen. Erikseen ja sen päälle kun tulevat sitten vielä ne, jotka haluavatkin tietoisesti sorsia esim. värin perusteella. Minusta on velvollisuuteni korjata typerimmät harhakäsitykset eri maista tulleista lapsista - en koe silloin olevani erityisen provosoituvaa tyyppiä kun on kuitenkin tällaisesta asiasta kyse, missä valistustyötä edelleen saa tehdä tuskastuttavan paljon.
Pata ja kattila - ei mun tarkoitus ole pikkuviisaana täällä puuttua jonkun terminologiaan (se oli sun viestisi ainoa sisältö) tai kilpailla sivistyneisyydestä, vaan kertoa nyt sitten tosiaan tälle Kiina-adoptoijalle, että hänen ei mielestäni kuulu päätyä kansaiväliseen adoptioon asenteidensa vuoksi.
 
Pakko laittaa lusikka soppaan. Esitit että kolumbialaisen tumman lapsen voisit ottaa, mutta afrikkalaista et. Oletko tietoinen keiden jälkeiläisiä tummaihoiset ovat Etelä-Amerikassa kuten USA:ssakin? Afrikkalaisten, niin ihan totta. ALkuperäiset kolumbialaiset kun ovat intiaaneja. Osa ihmisistä on valkoisten espanjalaisten valloittajien jälkeläisiä, osa on mestitsejä eli intiaanien ja valkoisten jälkeläisiä. Kuten edelliset kirjoittajat jo mainitsivat, sinulla on pitkä tie kuljettavana ennenkuin olet kypsä kansainväliseen adoptioon, jos ollenkaan.
Huomioitavaa on myös seikka, että kansainvälisen adoption kautta tuleva lapsi erottuu aina (lähes tulkoon) valtaväestöstä piirteiltään.
Sellainenkin epäkohtia tiedoisassi vielä on, että a) järjestöt /maat joiden kanssa Suomi tekee adoptioyhteistyötä ei välitä varastettuja lapsia. b) adoptiossa haetaan lapselle vanhempia, ei vanhemmille lasta. Homma lähtee aina lapsen edusta. c) asetu lapsen asemaan, mitä hän saa valita? Ei mitään. Pitäisikö lapsen olla sinulle kiitollinen kun olisi tullut adoptoiduksi ? vastaus: ei pidä.
Kaikesta huolimatta myös Suomesta voi adoption kautta tulla tummaihoinen lapsi. Mites sitten suu pannaan? Mielikuvaharjoitus.Mitä luulisit adoptioviranomaisten pitävän siitä ,että sinulle on vuosikausien odotamisen jälkeen annettu lapsiesitys ja lapsi on tummaihoinen ja vastaat, väärä väri??? Paljon mietittävää, paljon tietä kuljettavana,, Kannattaa tutkiskella tuntojaan, osallistua infotilaisuuksiin ja tutustua aiheeseen ennen kuin ryhtyy mihinkään.

terv. :heart: :heart: Kolumbiassa syntyneiden lasten äiti
 
:attn: niin, osoitin viestini myös sinne ensimmäisellä sivulla kirjoittaneelle Kiina-adoptoijalle.

ps. Maavalinta on kuin palapeli joka valmistuu vasta loppumetreillä. Tietysti on hyväksi jos on ennakolta joku maa jonka tuntee läheisemmäksi kuin toisen, mutta kannattaa pitää myös mieli avoimena sillä maakohtaiset tilanteet/ lait/ ym. muuttuvat joskus hyvinkin nopeasti.
 
Pata ja kattila
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2007 klo 10:00 vierailijana vastaan kirjoitti:
Minusta on velvollisuuteni korjata typerimmät harhakäsitykset eri maista tulleista lapsista - en koe silloin olevani erityisen provosoituvaa tyyppiä kun on kuitenkin tällaisesta asiasta kyse, missä valistustyötä edelleen saa tehdä tuskastuttavan paljon.
Toki ihmisiä voi yrittää saada korjaamaan rasistisia asenteitaan. Yrityksestä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, jos se tehdään siihen sävyyn, että toinen kokee joutuneensa hyökkäyksen kohteeksi. Viittaan nyt lähinnä tässä keskustelussa esiintyneisiin "vähäks oot tyhmä"-tyyppisiin kommentteihin. Tärkeää ei ole pelkästään se, mitä sanotaan, vaan myös miten. Jos haukkuu toista tyhmäksi, niin korjaakohan hän asennettaan vai alkaako ennemminkin puolustautua ja puolustaa omaa alkuperäistä kantaansa?

Alun perin en halunnut ottaa kantaa tämän viestiketjun rasismikeskusteluun, koska minusta kaikki mitä asiasta on tässä yhteydessä sanottavissa, on jo sanottu. Huomasitkin, että viestini sisältö keskittyi keskustelun yhteen yksityiskohtaan. Pidän edelleen kiinni kannastani, että jos on innokas valistamaan muita, pitäisi itsekin olla tarkka puheistaan.
 
joopa joo
Pata ja Kattila: onko pilkun viilaaminen kivaa. Neekeri on haukkumasana, rotu ei. Tää on ihan typerää. JOka ketjuunhan voi kirjoittaa et "älkääs nyt arvostelko toista". Täällä Kiina-adoptoija sai alussa ihan asiallisia kommentteja, mutta lopulta munkin mielestäni ihan aiheellista "kritiikkiä" asenteissaan. Ihan tyhmäksi menee aina lopulta keskustelut näillä palstoilla missä ei olla omalla nimellä.
 

Yhteistyössä