Kiinnostaako ketään kaukoidän vaatetehtaiden työolot ja ympäristövaikutukset?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mikset hommaa ompelukonetta ja tee itse?
Ai tee farkkuja kokonaan itse? Ja muita vaatteita? Ei hitto kuullostaa vaikealle ja mul on silmis taittovika ni en saa suoraa linjaa. Esim kun tein ilmasto rönttöi ni siin oli monesti heittoa ku se oli tarkkaa puhaa. Hitsaamisesta kaasulla pidin vaik en nyt täydellistä jälkee tehnykkään mut se oli kivaa tehdä mutkeen saumaa. Mut ehkä mä jätän ne räätälin hommat muille. Oletko sinä koskaan tehnyt farkkuja itse?
 
vierailija
Lennätän räätälini kerran kuussa Savile Roadilta Lontoosta huoltamaan ja ylläpitämään vaatehuonettani. Hän tekee mittatilauksena 90% vaatteistani. Pidän tämän tyyppistä tapaa moraalisesti ja eettisesti kestävimpänä.
Aijaa onko sinulla tämän räätälin nimeä jota suositella? Kuinka suuri on tyytyväisyys prosentti tähän räätäliin. Kokeilitko koskaan suomalaista räätäliä jos ni ketä? Ehkä helpompi selittää suomalaiselle farkut ei saa olla liian tiukat pitää olla vähän löysyyttä ja onhan niitä muitakin housui. Pitäiskö suomeen perustaa ylimmän räätälin virka joka hoitaa vaatteet hovin vaatteet 😊
 
vierailija
Kauko Idän olosuhteet ei kiinnosta.
Pysyn pois heidän tuotteista huonon laadun vuoksi.
Ostan USA: ssa valmistettuja vaatteita.
Kalliimpia, mutta sopivat hyvin ja kestävät, ja kestävät ja kest…
 
vierailija
Kiinnostaa, mutta on pakko ummistaa silmänsä, sillä ei ole vara ostaa kalliita eettisesti tuotettuja vaatteita. Ei edes suomalaista. :( Ne halpisvaatteetkin pidetään niin loppuun, kun loppuun voi pitää.
entisistä saa ihania pötköasuja kun leikkaa kuluneet osat pois ja ompele niitä paitoja/helma ym peräkkäin. Ei haittaa vaikka on eri materiaali, kun vaan itse siitä kankaasta tykkää. Leveimmät tietysti helmaan. Siistin kauluksen saa kun ompelee kaksi ohutta sqmanmuotoista kulusta yhteen: oikeat puolet vastakkain ja sit silittää sen ja tikkaa pysyväksi reunaksi. Ja on lämminkin💕
 
vierailija
Ai tee farkkuja kokonaan itse? Ja muita vaatteita? Ei hitto kuullostaa vaikealle ja mul on silmis taittovika ni en saa suoraa linjaa. Esim kun tein ilmasto rönttöi ni siin oli monesti heittoa ku se oli tarkkaa puhaa. Hitsaamisesta kaasulla pidin vaik en nyt täydellistä jälkee tehnykkään mut se oli kivaa tehdä mutkeen saumaa. Mut ehkä mä jätän ne räätälin hommat muille. Oletko sinä koskaan tehnyt farkkuja itse?
En tykkää farkuista. Joskus 1974 oli ne Lee Cooperit ja Jamekset mut sen jälkeen kun ne kului puhki, ei ole löytynyt.
 
vierailija
Kiinnostaa, mutta on pakko ummistaa silmänsä, sillä ei ole vara ostaa kalliita eettisesti tuotettuja vaatteita. Ei edes suomalaista. :( Ne halpisvaatteetkin pidetään niin loppuun, kun loppuun voi pitää.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija post: 34569329:
Heei mä oon joskus vissiin ton lukenut mut en muista siit mitään. Mitä siinä tapahtuikaan? Ootko lukenut sen. Muistakko sen kirjankin mis oliko se maahinen vai mikä joka aina yöllä tuli auttaan sitä yhtä ja teki yöllä kengät mikä sen nimi oli jos muistat?
Ei oo sama. Luepa Topeliuksen "Muurahainen lääkärissä".
 
vierailija
Työolot ei kiinnosta: parempi esim.naisille olla töissä kitupalkalla tehtaassa, kuin myymässä itseään länsimaisille laardimahoille.
1.) Mittakaavaero on niin valtava, ettei tuollaisessa vastakkainasettelussa ole mitään järkeä. Jos nyt mietitään vaikka seksikaupan stereotyyppistä esimerkkimaata Thaimaata, niin siellä on 70-miljoonaisesta kansasta arviolta 50 000 prostituution parissa työskentelevää. Sen sijaan kitupalkalla tehtaissa työskentelee miljoonia.

2.) Ja sitten se oleellinen pointti: nuo kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä. Paras tapa pelastaa niitä naispoloisia (ja muita poloisia) seksikaupalta on tarjota järkeviä vaihtoehtoja, uramahdollisuuksia ja elintasoa. Sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ei tehdä työtä kitupalkalla tehtaassa ei yleensä ole myöskään muuta kurjuutta niin paljon. Siellä ei tarvitse mennä bordelliin hommiin saadakseen maksettua tyttären lukukausimaksut. Kitupalkka ei siis ole niille naisille parempi vaihtoehto, vaan syy miksi ajautuvat myymään itseään länsimaisille laardimahoille. Ja ostamalla ihmiskauppavaatteita tuet samalla sitä muutakin ihmiskauppaa.
 
vierailija
1.) Mittakaavaero on niin valtava, ettei tuollaisessa vastakkainasettelussa ole mitään järkeä. Jos nyt mietitään vaikka seksikaupan stereotyyppistä esimerkkimaata Thaimaata, niin siellä on 70-miljoonaisesta kansasta arviolta 50 000 prostituution parissa työskentelevää. Sen sijaan kitupalkalla tehtaissa työskentelee miljoonia.

2.) Ja sitten se oleellinen pointti: nuo kaksi asiaa kulkevat käsi kädessä. Paras tapa pelastaa niitä naispoloisia (ja muita poloisia) seksikaupalta on tarjota järkeviä vaihtoehtoja, uramahdollisuuksia ja elintasoa. Sellaisessa yhteiskunnassa, jossa ei tehdä työtä kitupalkalla tehtaassa ei yleensä ole myöskään muuta kurjuutta niin paljon. Siellä ei tarvitse mennä bordelliin hommiin saadakseen maksettua tyttären lukukausimaksut. Kitupalkka ei siis ole niille naisille parempi vaihtoehto, vaan syy miksi ajautuvat myymään itseään länsimaisille laardimahoille. Ja ostamalla ihmiskauppavaatteita tuet samalla sitä muutakin ihmiskauppaa.
Onkohan tuo 50000 lukumäärä freelancereille? Sen päälle tulee kaikenmaailman gogo- ja baaritytöt.
 

Yhteistyössä