Kiinteän ruoan aloittaminen?

Moikka! Milloin olette aloittaneet kiinteän ruoan antamisen? neuvolassa ne sanoo 4kk mutta aikoinaanhan on ollu 3kk? Ajateltiin että kun poika viikon päästä 3kk niin aloitettaisiin kokeilemaan jo silloin. Miten teillä muilla? Koska olette aloittaneet? Eikös se banaanilla aloiteta?
 
Hei, ihan pakko kysäistä, että onko jossain neuvolassa tosiaan sanottu yleisohjeena että kiinteät aloitetaan 4kk iässä? Ymmärrän kyllä sen, että tapauskohtaisesti toiset vauvat tarvitsevat kiinteitä aikaisemmin mutta kun tuo nykyinen "yleissuositus" tosiaan on 6kk niin ihmetyttää, jos tosiaan neuvolassa sanovat erilailla...

Miten vauvasi on kasvanut? Jos kasvussa ei ole mitään häikkää eikä muitakaan erityisiä vaivoja (kova pulauttelu tms), niin en näe mitään syytä, miksi kannattaisi aloitella maistelu 3kk iässä. Ja varmaankaan tuo banaani ei ole paras aloitusmaku koska aiheuttaa usein kovaa vatsaa ja ummetusta. Mutta kuten edellinen vastaaja sanoi, niin neuvolasta saa sellaisen ohjelappusen. Aloitusmauksi suositellaan tosiaan perunaa tai porkkanaa, mutta tuo perunakin aiheuttaa kuulemma monille vatsanpuruja. Bataatti voi olla hyvä vaihtoehto.
 
tällaiset ohjeet minä sain, eli:
Maistelut aloitetaan perunalla tai porkkanalla lisätään uusia makuja pikkuhiljaa ja ensimmäisten kuukausien aikana vain kotimaassa kasvavia hedelmiä ja kasviksia, eli ei mitään eksoottisia hedelmiä... Ne siis vasta myöhemmin, ovat kuulema todella allergisoivia..

En myöskään näe mitään syytä aloittaa 3kk ikäisenä kiinteitä, ellei toisin ole neuvolassa kehoitettu. Jos hyvin kasvaa, niin miksikäs pelkkä maito ei sitten riittäisi? :whistle:
 
Meilläkin poika ensi viikolla 3 kk ja ajattelin aloitella "kiinteitä" eli teen laihaa perunavelliä (perunaa tai bataattia ja maitoa) Kun niihin totuttu, niin lisään porkkanaa. Ihan siitä syystä, kun maitoa menee jo yli litra ja jos nuo kiinteät edes vähän vähentäisi pulauttelua ja masuvaivoja.
 
Tämä on semmoinen ikuisuuskysymys.
Ehkäpä jokainen äitinä tekee oman ratkaisunsa milloin aloittaa kiinteät.
Mulle ei neuvolasta sanottu mitään että milloin pitäis aloittaa. 5kk neuvolassa vaan kysyttiin että joko menee kiinteitä.

Ja 4kk ikäsenä aloitin kun samalla lopetin imetyksen. Peruna-maissi tais olla eka maku.
 
meillä aloitettiin 5,5 kk iässä. Perunalla aloitettiin ja bataattia perään. Bataatti onkin ollut herkkua. Kasviksilla aloitettiin(peruna, bataatti, kukkakaali, porkkana), sitten tuli marjat. Nyt viljoja kokeiltu. Useamman kerran annettu samaa makua ja uusia makuja aina ensin yksittäin niin näkee mistä tulee masuvaivoja. Itse epäilen että tämä "myöhäinen" kiinteiden aloitus auttoi ettei masuvaivoja ole ollut lainkaan, on toki vauvakohtainenkin.
 
me aloiteltiin kiinteät 3kk iässä juuri tuon pulauttelun vuoksi.sen jälkeen ei ole pulautuksia tullut eikä oksentamista.jokainen äiti tekee omat päätökset,kun tuntee lapsensa tarpeet parhaiten.
nyt poika 4,5kk ja syödään puuroa ym soseita jo hyvin ja maistuu =)
 
en ole imettänyt 2.5kk:n kun maitoa ei tullut. ja poju syö samaan tahtiin kuin äsveellä, eihän meidän lapsilla ole kuin tunti ikäeroa:) poika ei pulauttele ollenkaan. mutta kiitoksia kaikille vastanneille!:)
 
minä olen myös antanut kiinteitä jo aikasin!
2.5kk olivat molemmat pojat kun olen hiukan antanu hedelmäsoseita...sitten 3kk kun antanu perunaa yms.
nytkin meillä vauva täyttää ens viikolla 4kk ja syö pienen aamupuuron ja keran kasvissoseen(ehkä purkeissa mitattuna n puolikas pikkupurkkia) ja sit iltapuuron joka oli noissa jauhe versioissa 3/4 osaa siitä annoksesta mikä kyljessä luki.
ja puuroihin laitan lusikallisen hedelmäsosetta.
muuten tissitellään joka välissä.
nyt en olisi vielä ehkä noinkaan paljon antanu mutten uskaltanu illalla antaa ekaa kertaa kaurapuuroo joten annoin sen aamulla ja siitä seuraavana aamuna tuo alkoi huutaan kun aloin ite syömään ja imi nyrkkiään raivokkaasti vaikka just olin sen tissittäny...puuro autto ja sain ite syödä..eli sen takia on jo kolme ruokaa päivässä.
ja kun kuitenki joku miettii että miksi näin aikasin aloin antaan niin siihen on tasan yksi syy...yöunet!!! nimittäin mun!
esikko kun ei nuku päikkyjäja jos mää herään kahen tunnin välein syöttään niinku oli monena yönä niin arvatkaas kuka olis matkalla hullujen huoneelle kun hermot menee.
ja kun ne kerta tuolle maistuu niin että kun ruoka suusta loppuu niin se huutaa niin miksen niitä sille antaisi??
 
Suositukset on suosituksia...
Minä olen antanut 2-2,5kk iästä hyvin pienin maisteluin perunaa jne...
Kaksi lasta oli koliikkilapsosia ja koskaan ei tuntunut mikään riittävän...
Ja kun saivat ees lusikallisen jotain vahvempaa ja pikkuhiljaa enemmän asettuivat ja olivat tyytyväisiä ruoan jälkeen =)
Kellekään ei aiheutunut mitään. Nämä on näitä asioita, kuten moni muukin, että jokainen tekee tavallaan.
Korostan edelleen, että jos meillä olisi ollut maito omasta takaa, kiinteät paljon myöhemmin. Ruokailu ei ois ollut hetkessä ohi, kun ahneesti pullo tyhjäksi ja HUUTOA, HUUTOA vaan...
 
Mun poika täyttää tänään 3kk. Korviketta saanut alusta asti, ja paljon on sitä mennyt. Tällä viikolla ollaan pikkuisen maisteltu, tai siis harjoiteltu maistelemaan, löysää perunamössöä. Hyvin se mielestäni sujui, vaikka tietysti pyöritteli kieltä suussaan ja ihmetteli, mutta osan sai syötyäkin =)
Näytti ihan tykkäävänkin perunasta. Samoin olen antanut maidon joukossa maissivelliä, mikä ei ole pidentänyt syöttöväliä(ei tarvitsekaan pidentää), mutta on huomattavasti pienentänyt maitomääriä, kun ruoka on paksumpaa eikä poika jaksa syödä niin paljoa. Meillä kun on nuo maitomäärät ihan hirveitä ollut, kun on isokokoinen poika syntymästään asti ollut.
 
Ihmettelen mistä tuo banaanilla aloittaminen on ap:lle tullut mieleen, vai oliko se vitsi?

Meillä alotettiin kiinteät reilu 4 kuisella viikonloppuna ja maissisoseella alotin. Neuvolassa sanottiin että perunalla, mutta ainkin 3v. sitten esikoisen kanssa alotellesani luin että perunasta tulee aika monelle masu pipiksi. Maissi oli ainakin sillon suositeltavampi aloitusmaku ja sillä mennään nytkin ja sitten vaikka sitä perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, päärynää, mangoa jne.

Velliä en aio harrastaa ollenkaan, niin ei tartte siitä vierottaa, puuroa alan antamaan 5 kuukauden iässä ja lihaa 6 kuisena. Ja tarkotus olisi imettää ainakin vuuden ikään asti, jos mahdollista.
 
Veikkaan että tuo banaani on tullut ap:lle mieleen siitä että joskus aikoinaan todellakin aloitettiin banaanilla, mutta siitä on ainakin 20 vuotta aikaa. Muistan että veljeni ensimmäinen ruoka oli banaani. 10 vuotta sitten vielä oli suosituksena aloittaa kiinteät 4 kk ikäisenä ja 12 vuotta sitten 3kk ikäisenä. Nykyään suositus on myöhemmin. Meille allergologi suositteli 5kk:n ikää. Suositukset muuttuvan ajan myötä ja joku on jo väläytellyt että suositus ikä muutettaisiin 8 kk:n ikään. Mielestäni kuitenkin yleispätevä juttu on kuitenkin se että kun lapsi itse alkaa laittaa suuhun tavaroita ja katsoo himoiten kun aikuiset syö, voi pikkuhiljaa ruveta antamaan kiinteitä. Tosin jos aikaisemmin on selvää tarvetta, esim. ummetusta, pulauttelua tms. kannattaa toki aloittaa kiinteät. Terveellä lapsella toki voi aloitella mistä tahansa kasviksesta, mutta näin allergisten lasten äitinä meillä aloitellaan linjalla kukkakaali, bataatti, kesäkurpitsa, possu, marjat. Peruna kun on kovin allergisoiva. :/ Mutta vain siksi että äiti tahtoo, ei kannata lapselle kiinteitä aloittaa liian aikaisin. Kannattaa siis miettiä motiivia ennen aloittamista, koska liian aikainen aloittaminen saattaa aiheuttaa ongelmia tuolla allergia puolella. Ja pikkuhiljaa eteneminen on helpompaa kuin se että joutuu sitten purkamaan ruokavaliota. Mutta jokainen varmasti osaa tehdä lapsensa kannalta järkevän päätöksen. Ikäsuositukset on toki olemassa, mutta sitä oikeata ikää aloittaa kiinteät ei kukaan tiedä ihan oikeasti. Sekin on kovin yksilöllistä kuten kaikki muukin.
 
pollerolle
Minulla on tarkoitus aloitella kiinteät ruuat vasta puolivuotiaana.Aikaisemmat lapset ovat myös olleet täysimetyksellä puolivuotiaiksi asti ja sama olisi nytkin tarkoitus.Perunalla on toiset lapset aloitelleet kiinteitä mutta nyt en vielä osaa sanoa mitä ekana tarjoan.Neiti on siis nyt 2kk vanha.
 
Itse en aloittaisi vielä 3 kk tai 4 kk ikäisellekään, jos ei todellista tarvetta lisäruualle olisi. Itse aloitin meidän pojalle 5-kuisena antamaan perunaa, sen jälkeen porkkanaa. Vanhempien halun tai huvin vuoksi tai pidempien yöunien toivossa on kiinteitä turha aloittaa! Just tässä yks päivä mietin, miten helppoa se olikin, kun poika oli kokonaan rintaruokinnalla. Nyt, kun poika on jo vuoden ja syö 4-5 tavan ruokaa päivässä niin itsestä tuntuu joskus niin väsyttävältä suunnitella ruokia, valmistaa ja syöttää, etenkin kun syöminen on usein aikamoista pelleilyä ja houkuttelemista ja äidin hermojen koettelua! Kyllä niitä kiinteitä ehtii antamaan sydämen kyllyydestä.
 
Meillä ei ollut syynä paremmat yöunet, vanhempien halu/huvin vuoksi, että kiinteitä alettiin kokeilla pikkuerissä n.2-3kk iässä, vaan yksinkertaisesti se, että korvikkeella kun olivat jo kokonaan (kaksi kolmesta lapsesta siis) pullo lurahti sekunnissa mahaan ja heti alko kamala itku.....ei puolen tunnin-tunnin väleinkään järkeä antaa jo uutta satsii huuleen, pikkumaha ei yhtään ehdi tasoittua kun kamalat masuvaivat (koliikki) Pieni perunamaistoannos toi jo huomattavasti tyytyväisemmän mielen pienelle ja kun sitä siitä kasvateltiin, eikä haittaa ollut, vain tyytyväisempi lapsi niin hommaa jatkettiin.
Nyt tyttö on jo 1v 3kk, terve tyytyväinen lapsi, eikä minusta ole yhtään vaivalloista eikä väsyttävää ruokkia. Kaikki uppoaa hyvin, ihan normaali ruoka, mitä muu perhe syö :heart:
Paremmin menee omatekemä kuin purkkiruuat, koska omaa tekemää on saanut pienestä pitäen pääasiassa.
Minusta on upeaa että monellakin onnistuu nämä täysimetykset yms, ei tartte korvikkeita antaa, eikä kiinteitäkään niin.
Mutta joka perheessä on omanlainen tilanne, enkä tuomitse ketään.
Meillä tämä homma on toiminut näin, on kolme tervettä lasta :heart:
Ja saaneet äidiltä maitoa minkä on irronnut!!!
 
meillä aloitettiin myös kiinteät äidin halun ja parempien yöunien toivossa 3.5 kk iässä. Meillä tytöllä koliikki ja jatkuva tissittely. Kiinteiden aloitus paransi yöunia ja teki sekä lapsesta että äidistä paljon tyytyväisemmän.
Jo reilun kahden kuukauden ikäisenä avasi suuta, kun istui sylissä ja itse söin jotain eli mieli teki itsekin jo silloin ruokaa.
Aloitettiin perunalla ja lisättiin sitten porkkana. Meidän neiti -nyt 7 kk- on niin herkkävatsainen, että kotimaiset marjat pistävät vatsaan aivan liikaa liikettä. Myös maissi, parsa, kukkakaali ja kurkku pistävät mahan aivan sekaisin. Peruna, porkkana, possu ja kaikenlaiset hedelmät sekä puurot ja vellit sopivat parhaiten ja pitävät pikku masun kunnossa.
Minusta on aivan ihanaa, kun on touhua pitkin päivää ja ruokailuhetket ovat mahtavia. Meillä syödään aamupuuro n. 7.00, lounas n. 11, välipala n. 14, päivällinen n. 17 ja iltapuuro n.19. Koliikkivauvan kanssa ainakin minulla päivät ja yöt olivat sumuista mössöä, joten nautin täysin tästä ihanasta rutiinista ja säännöllisyydestä!
 
Käpylehmä: Oikeasssa olit. banaania luulin siksi koska tän suvun mummelit sitä on sanonut että sitä sitten nassuun ensin, niin siksi luulin:) neuvola on vasta huomenna joten en aikasemmin olisi päässyt edes kyselemään neuvolantädiltä.. ja tuntuu ettei niiltä oikein "uskalla" kysyä mitään ennen ku 4kk täynnä ku tuntuu että heti alkaa kauhea saarna tai jotain muuta... mutta tällästä:)
 
Meillä on poika nyt viitenä iltana ja aamuna syönyt maissivelliä. Ihan pienestä määrästä aloitettiin ja maitoa oon laittanut sekaan. Tänään illalla meni jo 140 ml velliä. Poika on selvästi rauhallisempi, ei kitise ja kakkakin vähän vähemmän vihreetä =) Vaikka aika luirua se vellikin on, mutta kyllä vaan on auttanut ja puklailu on myös vähentynyt =)
 

Yhteistyössä