KIINTEIDEN ALOITUS

heippa,

meillä esikoinen kovin allerginen ja niinpä olen ollut sillä kannalla, että kuopus aloittaisi kiinteiden maistelun mahdollisimman myöhään. kasvaa kovasti rintamaidolla ja enempi pulskia mallistoa. nyt siis ikää kolme kuukautta ja kiloja kahdeksan...

iltaitkuihin joku tuolla alle vuoden ikäisten palstalla kertoi iltojen rauhoittuneen soseiden myötä. itse luulen meidän tapauksessa, että kyse ei kyllä ole nälästä vaan ennemmin väsymyksestä. alle kolmekuisena meni koliikin piikkiin, eikä meillä enää "niin paljon" itketäkään, mutta sanotaan huonoina iltaina kolmannes entisestä.

(maitotuotteet olen jo karsinut omasta ruokavaliosta, koska olen huomannut niiden vallan räjäyttävän itkupankin.)

mikä on raadin mielipide? aloitanko kiinteiden maistelun? jollain mustikalla? nelikuisena? vai odotanko pokkana kuuteen kuukauteen?

varmaan vähän vaikea kysymys vastata, kun on niin yksilöllistä, mutta eihän sitä tiedä jos jollain olisi joku kompakti kokemus vastaavassa keississä. ;)
 
hei...jos rintamaito riittää ja riittävästi kasvaa niin voit huoleti jatkaa pelkällä imettämisellä sinne puol vuotiseksi. :) varmaan neuvolassa sanoneet samaa? Ja tarkkailet jonkun verran niitä omia syömisiä eli ei liian mausteisia ruokia jne.
 
LeenaK
En aloittaisi kiinteitä kun noin hyvin kasvaa, vaan olisin enempi kanssa sen väsymyksen kannalla. Esikoinen alkoi 3-kuisena huutaa iltaisin suoraa huutoa, ensin ei tajuttu mistä oli kyse mutta ylimääräiset päikkärit illansuussa ratkaisivat ongelman. (työnnettiin suoraa huutoa huutavaa vauvaa vaunuissa ulkona kunnes nukahti - vähän saatiin paheksuvia katseita. :) Ja nuoriherrahan siis huusi vain siksi että oli väsynyt eikä tykännyt olla vaunuissa.) Toivottavasti saatte selkoa tilanteeseen.

Niin, ja vielä...kummallakaan meidän lapsista ei kiinteiden aloitus auttanut yhtään mihinkään, kuopuksella tietty kaikki paheni kun oli myös niitä allergioita.
 
Amaryllis
Odota sinne puolenvuoden etappiin, koska mitään syytä aloittaa aiemmin ei tunnu olevan. Pääset itse helpomalla!

Minä täysimetin (itse olin dietillä) allergisen kuopukseni puolivuotiaaksi ja vielä senkin jälkeen oli kiinteiden aloitus varsinainen kaaos. Oikeastaan vasta yhdeksän kuisena löytyi ensimmäiset sopivat ruuat ja siitä sitten hitaasti päästiin eteenpäin. ja hyvin kasvoi tyttö äm:lla ja vähillä sopivilla kiinteillä =)
 
Amaryllis
Lisään vielä tuohon omaan vastaukseeni, että nukkuminen ei nyt vaan ole kaikkien vauvojen laji ;) Kuopus oli niin rytmitön tapaus, että vuoteen meillä ei kahta samanlaista yötä ollut...ja alkuillasta 20 - 24 välillä nukkui ehkä tunnin ja sen jälkeen torkkui ja heräili vartin välein. Eikä tosiaan ollut kysymys nälästä, tissiä kyllä tarjosin vähän joka väliin, vaan kertakaikkiaan vaan ei osannut rauhoittua nukkumaan vaikka mitä olisi tehnyt.
 
mami76
Lueskelin saamiasi vastauksia ja iltanokosten lisääminen kuulosti hyvältä idealta, mutta sehän ei tosiaan ole aina kovin helppoa. (Meidän pulivuotias nukahtaa vain syömällä tai musiikin tahtiin tanssittamalla.) Sitten jos unien uusi rytmitys ei onnistu voisi kokeilla kiinteitä varoen.

Meidän vaavi oli 3kk päivät yhtä itkua, mutta nukkui tankkauksia lukuunottamatta yöt. Huutoon auttoi vähän oman ruokavalion muutos, jota voinee pari viikkoa testata ilman että siitä mitään puutoksia tulis.

Kokeeksi olin ilman seuraavia: maito (huom. margariini myös maidottomaksi), kotim. viljat, suklaa, omena, mansikka, sitrushedelmät, herneet, voimakkaat mausteet ym. Otin ruoka-aineita hissukseen takaisin ja nyt vältän enää mansikkaa, suklaata, sitrushedelmiä ja omenaa (joista kokeillessa on tullut myös ihottumaa).

Kiinteitä aloitin vauvalle 3-4kk iässä kokeilla, koska maha ei meinannut pelkällä maidolla ja levolacillakaan toimia ja ylimääräistä itkua oli, vaikkei enää koliikkikarjuntaa. Posket alkoi välillä punottaa tai kroppaan tulla ihottumaa, joten piti taas karsia omaa ruokavaliota ja sitten testata mikä sose ei sovi. Hankalaksi homman tekee hidas reaktio. Oireet tulevat viikossa ja poistumiseen menee kauemmankin, joten melkoista salapoliisintyötä. Nyt ollaan saatu parilla kiinteällä (peruna ja 4 hedelmäsosetta) ja levolacilla maha kuntoon ja itkut pois.
 
voi kiitos teille vastauksista!

olen tosiaan aika varoivainen ruokavaliossa ja on kokemusta maitoallergisen esikoisen pitkän imetyksen vuoksi. kaikki papu- ja hernekerholaiset on meillä maitoproteiinin lisäksi ehdottmassa pannassa. niistä alkaa hirviä huuto.

väsymystä miekii veikkaa tällä veikalla. ja on aika kiihkeä tempperamentti. eilen nukahti, kun mie karkasin kesken nukutuksen ja tyyntyi sitten itsekseen. kai sitä on vaikee nukkua, jos mie häntä tuijotan ja pyörittelen koko ajan. tai sitten ei tykkää miun lauluäänestä, enkä mie häntä siitä moittimaan. :D

helppohan se on nyt veistellä, katotaan fiilisket parin tunnin päästä.
KIITOS! :flower:
 

Yhteistyössä