Kiireellinen sectio

synnytys alkoi normaalisti,tosin hyvin nopeasti,vaikka olikin ensimmäiseni. Kohdunsuu aukesi 2 tunnissa 3cm -9 senttiin ja sain sitten epiduraalin jonka jälkeen vauvan sydänäänet romahtivat,eivätkä siitä nousseet.Ja sitten ei kauaa nokka tuhissut kun multa oli taju kankaalla ja lapsi maailmassa. Leikkuriin mentiin n.klo 17.50 ja lapsen syntymäaika on 18.01. Haava oli kipeä ja viikko meni sairaalassa,mutta jäi asiasta hyvä muisto,kyllä NKL on turvallinen paikka niin äidille kun vauvalle!
 
Tiktak
Synnytys käynnistyi normaalisti ja eteni ihan hyvin niin että kohdunsuu oli 9 cm auki - sitten pysähtyi ja huomattiin että vauva oli otsatarjonnassa. Kokeiltiin paria kikkakolmosta jos olisi vaihtanut asentoa mutta kun ei niin leikkuri kutsui.
 
Mulla alkoi synnytys normaalisti, kun kohdunsuu oli auennut n 6 cm, puhkaistiin kalvot että saisi sitten laittaa spinaalipuudutuksen, mutta mutta, 10 min kalvojen puhkasun jälkeen vauvan sydänäänet laski ilmeisesti sen takia koska vauva alkoi työntää itseään jo maailmaan, ja tosiaan kohdunsuu vasta 6cm auki, no siitä sit lähdettiin melkosta kyytiä leikkaussaliin ja multa taju pois ennen ku huomasinkaan... :D Saliin lähettiin vähä ennen kahta ja 7 yli kaks poika oli maailmas. Vaikka synnytys olisi edennyt normaalisti ponnistusvaiheeseen saakka, niin silti olis pitänyt lähteä leikattavaksi koska napanuora oli vain 37cm pitkä. Että näin meillä. =)
 
Neljän päivän tuloksettoman käynnistyksen jälkeen tehtiin kiireellinen sectio. Lapsi vesi oli mennyt yli vuorokausi sitten, mulla oli raskaushepatoosi ja lievä raskausmyrkytys, en olisi enää jaksanut synnyttää, vaikka lapsi ilmeisesti jakselikin suht hyvin siellä kohdussa.
 
minulle tehtiin kiireellinen sektio raskausmyrkytyksen takia. leikkauspäätös tehtiin aamulla vauvan huonojen sydänäänten vuoksi, leikkaus tehtiin iltapäivällä. hereillä olin koko ajan ja mies oli tukena ja turvana vieressä koko leikkauksen ajan. onneksi en joutunut hätäsektioon, pelkään nukutusta. viilto tehtiin kuitenkin pystyyn kuten hätäsektiossa, vauvan pienikokoisuuden vuoksi, olin vasta raskausviikolla 28.
 
kamelikemeli


Mulla synnytys käynnistyi viikolla 40 ja eteni nopeasti niin, että kohdunsuu oli 9cm auki. Sitten vauva vaihtoi asentoa ja tarjosi ohimoaan. Melkein kymmenen tuntia kuitenkin vielä yritettiin, josko tulis kuitenkin. Tänä aikana lapsivesi muuttui vihreäksi, mulle nousi kuume ja tulehdusarvot alkoivat nousta. lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon. Sektio oli siis kiireellinen ei hätäsektio. Odoteltiin n. puoli tuntia että leikkaussali saatiin kuntoon ja pääsin sisään. Sitten laitettiin puudutus ja eikun hommiin. syntyi iso poitsu, joka ei olis mahtunut väärässä asennossa syntymään. Olis muuten isäkin saanut tulla mukaan leikkaussaliin mutta meillä ei halunnut.
 
Esikoinen ei käynnistynyt ja kiireellinen sektio rv 42+3

Kuopus käynnistyi, mutta koska synnytys ei juuri edennyt (kohdun supistukset olivat heikkoja ja lisäksi lapsivesi oli vihreää) päädyttiin jälleen kiireelliseen sektioon rv 42+2
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2006 klo 14:16 satu83 kirjoitti:
Mulla alkoi synnytys normaalisti, kun kohdunsuu oli auennut n 6 cm, puhkaistiin kalvot että saisi sitten laittaa spinaalipuudutuksen, mutta mutta, 10 min kalvojen puhkasun jälkeen vauvan sydänäänet laski ilmeisesti sen takia koska vauva alkoi työntää itseään jo maailmaan, ja tosiaan kohdunsuu vasta 6cm auki, no siitä sit lähdettiin melkosta kyytiä leikkaussaliin ja multa taju pois ennen ku huomasinkaan... :D Saliin lähettiin vähä ennen kahta ja 7 yli kaks poika oli maailmas. Vaikka synnytys olisi edennyt normaalisti ponnistusvaiheeseen saakka, niin silti olis pitänyt lähteä leikattavaksi koska napanuora oli vain 37cm pitkä. Että näin meillä. =)
Olisiko kyseessä ollut kuitenkin hätäsektio, kiireellisessä sektiossa ei yleensä nukuteta, koska "toiminta-aikaa" on enemmän kuin hätäsektiossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2006 klo 22:54 Vieras kirjoitti:
Mulla oli hätäsektio eikä mua nukutettu! En ymmärrä mistä ihmiset päättelee, et hätäsektiossa aina nukutetaan? Ei ainakaan Päijät-Hämeessä nukuteta.
Mun lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla. Ja mulle eroksi sanottiin se, että hätäsektiossa on niin kiire, että siksi vain "mamma uneen ja lapsi mahdollisimman nopeesti pihalle". Eli nukutus kaiketi tapahtuu kuitenkin nopeammin, koska puudutuksessa menee kaikkeen aikaa enemmän... Ainakin näin mulle selitettiin. Voi olla, että käytännöt on erilaisia, mutta voi olla, että tästä syystä yleensä päätellään, että hääsektiossa nukutetaan...
 
Jos todellakin puhutaan hätäsektiosta, silloin varmasti äiti nukutetaan! Silloin kun on hätä, aikaa ei ole puuduttaa äitiä, vaan lapsi on saatava mahdollisimman pian maailmaan, ettei synny happivajeesta vammoja vauvalle!
 
Paavo-Riikka
Muistakaa ero kiireellisen ja hätäsection välillä. Kiireellisessä haava vaakaan ja puudutuksessa, mutta hätäsectiossa siis nukutetaan ja viilto pysytyyn. Itsellä kiireellinen sectio tarjontavirheen ja piiiiitkän avautumisen/ponnistuksen jälkeen.
 
Kolmas tulossa
Myös hätäsektio voidaan tehdä hereillä jos äiti on jopuudutettu etukäteen, mutta jos ei puudutusta ja todella kyse hätä- eikä kiireellisestä sektiosta niin silloin nukutetaan. Nukutus päällä vajaassa minuutissa, puutuminen voi kestää puolikin tuntia ja kun lapsella on hätä kohdussa niin silloin ei aikaa aloitella puudutuista...
 
No, mulla oli kyllä juniorin kanssa epiduraalipuudutus päällä synnytyksen aikana ja kiireelliseksi sektion teki se, ettei vauvalla ollut hätää, mutta hyvä oli saada pihalle kuitenkin muutaman tunnin sisällä. Eli valmistelut leikkaukseen alkoivat klo 22.00 (noin), leikkaus alkoi 22.30 ja lapsi syntyi klo 22.44. Syynä leikkauksen suhteellisen pitkään kestoon oli se, että lääkäri leikkasi vanhan sektioarven pois kerroksittain ja tekikin kyllä todella siistiä jälkeä. :D
 
Mulla synnytys käynnistettiin rv 41+5.seuraavana yönä meni vedet ja synnytys käynnisty...vauva ei laskenut lainkaan ja kun olin auennut 9cm huomattiin virhetarjonta jonka seurauksena sitten tehtiin kiireellinen sektio :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2006 klo 22:54 Vieras kirjoitti:
Mulla oli hätäsektio eikä mua nukutettu! En ymmärrä mistä ihmiset päättelee, et hätäsektiossa aina nukutetaan? Ei ainakaan Päijät-Hämeessä nukuteta.
Mä yhdyn tähän!

Mulla oli myös hätäsektio, pysty viillolla ja ilman nukutusta ja vielä sama sairaala.
Mulla ei ollut mitään "etukäteispuudustusta" mutta silti puudutus tapahtui todella nopeasti. Meillä vauvan sydänäänet hävisivät ja silloin vietiin ja kovaa. Leikkuriin päästyämme ei mennyt kuin 4 minuuttia kun lapsi oli pihalla. Joten todella nopeaa oli toiminta (taisi olla osaava henkilökunta). Tosin puudutus ei ollut noussut täysin tarpeeksi ylös joten tunsin kun lääkäri aloitti viillon, mutta ei tarvinnut kuin hivenen nostaa jalkopäätä kun olin kainaloihin asti täysin puuduksissa, ja lääkäri jatkoi hommiaan koko ajan.
Syynä miksi sydänäänet hävisivät oli kolme kertaa kaulan ympärille kietoutunut napanuora. Ei olisi ollut toivoakaan saada lasta elävänä ulos alakautta...
 
Vielä tuosta hätäsektiosta. Viilto voi olla myös poikkiviilto kuten itselläni, vaikka kyseessä oli tosiaan hätäsektio (nukutus, vauva ulos 5 min. leikkauspäätöksestä) vauvan sydänäänten loppumisen vuoksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2006 klo 21:30 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.04.2006 klo 14:16 satu83 kirjoitti:
Mulla alkoi synnytys normaalisti, kun kohdunsuu oli auennut n 6 cm, puhkaistiin kalvot että saisi sitten laittaa spinaalipuudutuksen, mutta mutta, 10 min kalvojen puhkasun jälkeen vauvan sydänäänet laski ilmeisesti sen takia koska vauva alkoi työntää itseään jo maailmaan, ja tosiaan kohdunsuu vasta 6cm auki, no siitä sit lähdettiin melkosta kyytiä leikkaussaliin ja multa taju pois ennen ku huomasinkaan... :D Saliin lähettiin vähä ennen kahta ja 7 yli kaks poika oli maailmas. Vaikka synnytys olisi edennyt normaalisti ponnistusvaiheeseen saakka, niin silti olis pitänyt lähteä leikattavaksi koska napanuora oli vain 37cm pitkä. Että näin meillä. =)
Olisiko kyseessä ollut kuitenkin hätäsektio, kiireellisessä sektiossa ei yleensä nukuteta, koska "toiminta-aikaa" on enemmän kuin hätäsektiossa.
Kyllä, juuri näin, huomasin ittekki virheeni.... :whistle:
 
Hätähätä
Minulle tehtiin hätäsectio nukutuksessa ja pystyviillonkera...kun on todella kiire niin silloin kyllä humautetaan äidiltä taju kankaalle, ja sen verran lääkäri sanoi asennosta(koko leikkauspöytä oli kallellaan, minulla hihna kädessä etten putoa) että kun on TODELLA kiire saada lapsi ulos se saadaan vielä nopeammin kun kun äiti/maha on vinossa asennossa. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2006 klo 19:14 Wimma ja pamaus kirjoitti:
No, mulla oli kyllä juniorin kanssa epiduraalipuudutus päällä synnytyksen aikana ja kiireelliseksi sektion teki se, ettei vauvalla ollut hätää, mutta hyvä oli saada pihalle kuitenkin muutaman tunnin sisällä. Eli valmistelut leikkaukseen alkoivat klo 22.00 (noin), leikkaus alkoi 22.30 ja lapsi syntyi klo 22.44. Syynä leikkauksen suhteellisen pitkään kestoon oli se, että lääkäri leikkasi vanhan sektioarven pois kerroksittain ja tekikin kyllä todella siistiä jälkeä. :D
Missä sut on leikattu ja kuka lääkärinä? Mulla toinen sektio suunniteltu ja jälki on ihan kauheaa, ekasta ei edes arpi näkynyt ja nyt kauhea arpi vaikka leikkaukseasta kohta 2v
 

Yhteistyössä