Kilpirauhas arvot!

  • Viestiketjun aloittaja "N27"
  • Ensimmäinen viesti
"N27"
Minun kilpirauhas arvot :
tsh : 5.26 / t4v 12
Ja huono olo : väsymys, heikkous, pahoinvointi, päänsärky jm.

Mitä mieltä olette arvoistani ?

Minkälaisilla TSH- T4V arvoilla olette saaneet lääkityksen, onko mahdollisuus saada myös minulla ?

Kiitos vastauksesta!
 
"huhhuh"
[QUOTE="Hanna";29908853]Mulla tsh 2,7 ja t4v 17,4
Aloitin viime viikolla Thyroxin lääkityksen :)

Mielestäni sinäkin olisit lääkityksen tarpeessa.[/QUOTE]

Oletko lääkäri?
 
"öhöm"
[QUOTE="Hanna";29908853]Mulla tsh 2,7 ja t4v 17,4
Aloitin viime viikolla Thyroxin lääkityksen :)

Mielestäni sinäkin olisit lääkityksen tarpeessa.[/QUOTE]

Kommentisi jälkeen suosittelisin sulle psyk.konsultaatiota, aika sairasta alkaa täällä lääkitystä toiselle jakamaan, vai?
 
"Hanna"
[QUOTE="huhhuh";29908883]Oletko lääkäri?[/QUOTE]

No en. Ap kysyi, olisiko hänellä mahdollisuutta lääkitykseen ja vastasin, että mielestäni olisi.
Onhan noi arvot jo aika päin mäntyä. Tsh viitearvot 0,4-4, ap:llä jo 5,6.

Ja vielä jos ap:llä on oireitakin.
 
[QUOTE="Hanna";29908853]Mulla tsh 2,7 ja t4v 17,4
Aloitin viime viikolla Thyroxin lääkityksen :)

Mielestäni sinäkin olisit lääkityksen tarpeessa.[/QUOTE]

Itsellä oireita on ollut myöskin 1,5 vuotta, ja tsh 2,5 ja 2,6 edellisissä testeissä, tänä keväänä vasta tajusin että ylitän sen maailmalla asetetun rajan mutta en Suomessa. En siis ole saanut lääkitystä vaikka oon suoraan pyytänyt, koska viitearvon yläraja on niin korkea. Missä päin Suomea oot käynyt ja millä lääkärillä?
 
"Hanna"
Itsellä oireita on ollut myöskin 1,5 vuotta, ja tsh 2,5 ja 2,6 edellisissä testeissä, tänä keväänä vasta tajusin että ylitän sen maailmalla asetetun rajan mutta en Suomessa. En siis ole saanut lääkitystä vaikka oon suoraan pyytänyt, koska viitearvon yläraja on niin korkea. Missä päin Suomea oot käynyt ja millä lääkärillä?
Pirkanmaalla ja ihan tk-lääkärillä.

Paljon olen labroissa ja lääkäreillä juossut ja kun mitään "vikaa" ei löydy, mutta vajaatoimintaan viittaava oirelista on jumalattoman pitkä ja olo on suoraan sanottuna täysin paska, niin sain lääkityksen.
 
funkkarille
Kaikkien kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivien kannattaa nykyisin hakea hoidollista apua funktionaaliselta lääkäriltä. He hoitavat ihmisiä ja oireita eivätkä viitearvoja. Itse sain avun vasta funkkarilta ja en ole katunut, vaikka kallista se oli yksityisellä käydä. Kannattaa myös katsoa yle areenasta inhimillinen tekijä 2.5 jossa oli aiheena kilpirauhasen vajaatoiminta. Siinä endokrinologi kertoo, että endokrinologiyhdistys on antanut lausuman jonka mukaan ei tarvitse hoitaa vajista, jos arvot viitteissä. Se tarkoittaa tk- puolella sitä, että thyroksinia ei tarvitse määrätä, jos viitteet kohillaan vaikka potilas kärsisi väsymyksestä ja uupumuksesta. Tätä kylläkin se ohjelman endo ihmetteli.
 
"N27"
[QUOTE="Hanna";29908936]No en. Ap kysyi, olisiko hänellä mahdollisuutta lääkitykseen ja vastasin, että mielestäni olisi.
Onhan noi arvot jo aika päin mäntyä. Tsh viitearvot 0,4-4, ap:llä jo 5,6.

Ja vielä jos ap:llä on oireitakin.[/QUOTE]

Hannal oikea juttu, ei halunut et hän minulle lääkeitä jakaa :D vain olisiko minulla mahdollisuutta lääkitykseen. :)
 
[QUOTE="N27";29908835]Minun kilpirauhas arvot :
tsh : 5.26 / t4v 12
Ja huono olo : väsymys, heikkous, pahoinvointi, päänsärky jm.

Mitä mieltä olette arvoistani ?

Minkälaisilla TSH- T4V arvoilla olette saaneet lääkityksen, onko mahdollisuus saada myös minulla ?

Kiitos vastauksesta![/QUOTE]
Nykyisin TSH tavoite on 1-2, vaikka viitearvot ovatkin vielä yleensä 5 asti. Ainakin jos on oireita, kannattaa Thyroxin aloittaa.
 
Mä sain reilu 4 vuotta sitten lääkityksen arvoilla TSH reilu 8 ja T4V 13, mutta sain eka 2 vuotta tapella ennen kuin sain sen lääkityksen, eli voi olla vähän vaikeaa…. Oireita mullakin oli vaikka millä mitalla (matalaa kuumetta koko ajan eikä jaksanut yhtään mitään vaan nukuin, kolmasosa hiuksista lähti, ihmiset huomautteli turvonneestaa naamasta ym ym....) Mutta toisaalta, on se onnestakin kiinni, mulle on tosi vaikeaa saada edes virtsatietulehdukseen antibiootteja, että sinänsä jos on onnekkaampi ihminen, niin kyllä se sitten voi onnistuakin. Ja en jaksanut varmaan tapellla tarpeeksi innokkaasti, kun olin niin poikki että lähinnä nukuin koko ajan, paitsi tietysti aina ennen verikokeita en saanut ikinä nukuttua kun ajattelin että ois pakko että TSH ois yli sen 10, jota lääkäri vaati lääkityksen aloittamisen rajaksi.
 

Yhteistyössä