kilpirauhasen vajaatoiminta syy lapsettomuuteen?

Heips. Olen olltu mieheni kanssa ilman ehkäisyä jo syksystä 2011 ja lapsi on siitä asti saanut luvan tulla jos on tullakseen. Lasta ei vain ole kuulunut ja alan olla todella huolissani asiasta. Mulla otettiin vastikään verikokeet, ja sieltä selvisi vajaatoiminta.. Sain lääkitykseksi thyroxin 25 mg ja mietin, että voiko pelkästään jo tuo lääke edesauttaa raskaaksi tulemista? Jos raskaus ei ole voinut tuon vajaatoiminnan takia alkaa?
Onko muita saman asian kanssa painiskelevia? Kaikki kertomukset on erittäin tervetulleita!!!:p

Voihan syy lapsettomuuteenkin olla jokin muu, mutta kyllä tämä antaa jo vähän toivonkipinää :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni vajaatoiminta voi yksinäänkin jo aiheuttaa lapsettomuutta, kun kilpirauhashormoni vaikuttaa munasarjojen toimintaan. Itsellä kilpirauhanen on vain pieni osa ongelmaa, joten pelkästään sen vaikutusta en osaa sanoa. Suht pieni tyroksiiniannos sulla taitaa kuitenkin olla, joten kuvittelisin, että vajaatoiminta sulla on melko lievä? Mutta ehdottomasti sen hoitamisesta on vain hyötyä raskautumisen suhteen. Onnea matkaan!
 
Annosta nostetaan 3viikonkuluttua 2 tablettiin per paiva. En tieda arvoja, mutta muistaakseni se oli vain vhn yli viitearvojen vsymys on niin kamala etta laakari maarasi thyroxiinin, ja lapsettomuus myos :( toivotaan nyt kuitenkin etta pelkka kilppari laakitys tepsisi.
 
Mulla on kilpparivajaa toiminta. Selvisi lapsettomuus tutkimuksissa. Tän hetkinen arvo oli 3,34ja suositus olisi 1-2 raskautta yrittäessä. Eli mulla nostetaan annostusta 25 mikrog. ylöspäin. Pe saan lääkärin vastauksen paljonko nostetaan. Mulla kanssa väsymystä ja palelua. En osannut kuvitellakkaan että kilpparista oireet johtuu. Mutta joo, mulle lääkäri sanoi että vaikuttaa raskautumiseen. Mulla myös käytössä clomifen.
 
Mulla oli kolme vuotta sitten liikatoiminta ja nyt kesällä meni vajaatoiminnan puolelle. osasin sitä odottaa kun keväällä pyysin lähetteen kilpirauhas vasta-aine kokeeseen jonka tulos oli yli 1300(TPOAB). nyt on neljäs icsi tulossa ja kaveriksi saan prednisolonin. lääkäri sano että julkisella puolella sen käytöstä ei ole näyttöä mutta koska vasta-aineet ei putoa ja kun on viimeinen yritys niin otetaan kaikki keinot käyttöön.. harmi vaan ettei aikasemmin ole tuota kukaan edes hoksannut ottaa, mut parempi myöhään kuin ei milloinkaan, kai...
 
Moi. Itselläni on myös kilpparin vajaatoiminta ja lapsettomuutta (en tiedä onko pelkästään tuon johdosta) Kilppari arvoista olen mielestäni lukenut, et TSH pitäs olla ihan minimissä (alle 1) ja T4 parhaimmillaan ylimmällä kolmanneksella (siis jos viitearvo 10-20 niin siellä 15 yläpuolella kuitenkin). Itse syön 3 tablettia aamuisin ja lääkärin mukaan jos saisin postitiivisen raskaustestin, nostettaisiin se heti neljään.
Kävin myös tällä viikolla ostamassa Seleeniä, se myös voi auttaa kilpparin toimintaan.
 
Hei!

Minulla ollut tämä kilppari syynä ja myös muutakin lapsettomuuden taustalla. Lasta yritetty yli 4v. Ennen kaikkea harmittaa, ettei sitä kilppariasiaa huomattu ajoissa. Lääkärit eivät edes lapsettomuusklinikalla ottaneet t4v arvoa, vaan pelkästään tsh arvon. Tästä arvosta ei vielä voitu päätellä vajaatoimintaa. Minulla vajaatoiminta on aiheuttanut munasarjojen toimintaan häikkää. Ongelma alkoi päälle 30 vuotiaana, oireista päätellen. Oireena ollut selvästi siitä 30+ v.stä alkaen lihoaminen, palelu, väsymys ja masennustakin, voimattomuutta, hiusten ohentumista, uniongelmia ym. Lapsettomuus asioissa ehdittiin käydä jo viidessä ivf hoidossa lapsettomuusklinikalla ja siirryttiin niiden huonon tuloksen vuoksi lahjamunasoluhoitoon. Siinä tärppäsi heti, mutta tuli keskenmeno alkuviikoilla. Silloin vasta minulta tutkittiin myös t4v arvo. Siitä selvisi lievä vajaatoiminta! Sain lopulta lääkityksen, joka selvästi paransi hormonitoimintaani ja oloa kaiken kaikkiaan! Mm. uniongelmat hävisivät kokonaan! Mutta ikävä kyllä tämä kilppariongelma on ollut tod. näk. syynä hormonien heittelehtemiseen kun olemme yritäneet uusia lahjamunasoluhoitoja. Olen saanut yht. kolme keskenmenoa. Nyt olen menossa kilpirauhasen vasta-aine kokeisiin toistuvien keskenmenojen takia. Koska joka kerta lapsettomuushoidoissa kaikki muu on ollut oikein hyvin ja hyvä ennuste raskauden alkuun, epäilen tätä kaikkiin hormonitoimintoihin vaikuttavaa kilpparia! Ei kai olla vieläkään saatu arvoja oikein kohdalleen, vaikka niitä tutkitaan ja säädetään usein.

Lapsettomuushoitojen hormonilääkityksessä on oltava tarkkana! Ne ovat yhdessä thyroxin lääkkeen kanssa todellinen lääkemix, joka saa kilppariarvot heittelehtimään, ainakin minulla! Jos enää ikinä jaksan lähteä lapsettomuushoitoihin, niin vaadin tarkkaa hormoniarvojen seurantaa jos raskaus lähtisi käyntiin! Nämä hoidot on olleet aikamoinen taistelujen tanner! Olen kyllä kuullut niitäkin tarinoita, että kilpirauhaslääkityksen aloittaminen on heti auttanut ja johtanut pian raskauteen. Että niitäkin onnekkaita löytyy! Voi kun voisi vielä uskoa, että hoidot onnistuisivat meilläkin, niin voisin vielä yrittää.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla myös hoitotaipaleella todettu ja lääkitty tsh, joka kaiketi on puhjennut pillereiden lopettamisen jälkeen. En tiedä milloin kun oireet (palelu, ihon ja silmien kuivuus, väsyneisyys, saamattomuus) olivat aika lievät tai ajattelin että ne ovat normaalia. Pakkaa sekoittaa matala amh eli solureservi on heikko. Tiedä sitten mikä kilpparin ja amh:n yhteys on.
Olen myös miettinyt tepsuttelijan esiin nostamaan hoitolääkityksen vaikutusta tsh-arvoihin ja päätellyt että nostan ainakin kilpparilääkitystä kun aloitan uuden hormonilääkityksen. Tunnen sen olossa että tsh-arvot heittävät häränpyllyä kun olen pistoslääkkeillä. Onko kellään mitään lääkärin suosituksia asiaan liittyen?
 
Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun se todettiin, ei lapsenteko ollut vielä ajankohtainen. Käytin tuolloin e-pillereitä. Päätin kuitenkin jättää ne pois ja muutaman vuoden olimme silloisen kumppanini kanssa kondomi-linjalla.
Yhtäkkiä kiertoni alkoi pidentyä ja sain kuumia aaltoja. Erosin silloisesta kumppanistani, mutta ehdin tutkituttaa itseni ennen eroa. Lääkäri totesi, että munasarjojen reservi on todella pieni, ja suositteli lapsen hankkimista mitä pikimmin. Emme ehtineet kuitenkaan yrittää tosissaan ennen kuin tiemme erosivat.
Siitä pari vuotta, ja minulla todettiin POF, joka on autoimmuunitauti ja liittyy mahdollisesti kilpirauhasen vajaatoimintaan.
Nyt lahjasoluhoito on kohdallani ainut vaihtoehto. Olen myös huomannut, että hormonit vaikuttavat thyroxinin imeytymiseen, kun myös multivitamiinit. Otankin hoitojen aikana thyroxinin aamulla ja vitamiinit ja hormonilääkkeet myöhemmin. Olen myös lisännyt thyroxinia 1/2 tablettia hoidon ajaksi, koska viimeksi samaan aikaan nautitut tabletit vetivät kilpirauhasarvoni todella alas.
 
Kävin eilen labrassa kilpparikokeessa ja tsh oli 4.6 ja t4v oli 16 lääkäri määräsi mulle 2 pvänä viikossa kokonaisen tabletin tyroxinia ja muina puolikas niinku ennen. Mulla selvisi vajaatoiminta lapsettomuus hoidoissa. Mulla myös epäsäännöllinen kierto joka tietenkin saattaa olla vajaatoiminnastakin johtuvaa.. meillä esikoisen yritystä 12/08 lähtien. Maaliskuussa menemme IVF hoitoihin TAYSSIIN.Tämmönen olis mun tarina.Olen siis 25 vuotias ja mieheni on 27vuotias että iän puolesta ei vielä kiirettä :)
 
Haluan sanoa teille kaikille kilpirauhasongelmien kanssa painiville. Keskittykää ensiksi saamaan kilpirauhaslääkitys ja sitä kautta arvot kohilleen.Sekin saattaa kestää jopa useita kuukausia. Sen jälkeen voitte keskittyä "lapsenteko"-puuhiin. Kun lääkitys on kohillaan niin ei raskaaki tulemiselle pitäisi olla estettä ellei ole muita ongelmia. Itellä on kilpirauhanen kokonaan poistettu ja lääkityksen kohilleen saaminen kesti pari vuotta. Mutta itselläni on nyt sitten paljon muita ongelmia.
 

Yhteistyössä