Kilpirauhasenvajaatoimintaa sairastavia?

Krokodiili
Mulla on vajaatoiminta. Mutta koska siihen on lääkitys, niin arvot ovat ihan normaalit. (Lapsi kuitenkin ivf-hoidon tulos, kun on muuta vikaa.) Raskauden aikana olen syönyt normaalia isompaa annosta Thyroxinia.

terv. Kroko 31+4
 
Itellä vajaatoiminta löytyi esikoista odottaessa alkuraskauden aikana. En muista arvoja, kun siitä on kuitenkin jo aikaa, mutta sairaalan sisätautilääkärin kyllä muista todenneen, että miten sä voit olla raskaana näillä arvoilla. Arvot olivat todella pahat ja jouduinkin jäämään mm. sydämen seurantaan osastolle, kun pelkäs että vajaatoiminta olis tehny pahojakin tuhoja. Minulla oli ollut ilmeisesti pidempään jo. Että sillai, esikoista pistettiin alulle vuoden verran, että en tiedä olisko siihen si kuitenkin vaikuttanut. Terve lapsi hänestä on kuitenkin tullut, vaikka varoiteltiin että voi jäädä lyhyemmäksi tai äö olla hiukan matalampi kuin terveiden äitien lapsilla.. Mutta ainakin tällä hetkellä ikäisiään pidempi, enkä mä nyt tiedä onko yhtään sen pöllömpikään =) ..vähän aiheen vierestä, sori.
 
Moi,

Myös minulla hyvässä hoitotasapainossa ollut jo aikaisemmin todettu vajaatoiminta. Arvot on pysytelleet TSH reilusti alle 1 ja T4-V tuolla 13/14 tietämissä. Raskaaksi en kuitenkaan luomuna tullut ja vajaatoimintaa pidetään syynä, kun muuta vikaa ei kummastakaan löytynyt. Mutta minulla on useita tuttuja, joilla toki on luomuraskaus vajiksesta huolimatta alkanut. Ja samoin kuin Krokodiili, minäkin olen syönyt heti raskauden alusta alkaen suurempaa annosta.

Pikkuvadelma, onpa sua peloteltu rankasti tuosta pituudesta ja äo:stä! Aikas edesvastuutonta minusta, vaikka kyllähän vajaatoiminta joitain neurologisia riskejä lisää..
 
Olen vajaatoimintainen itse ja myös lähes valmis lääkäri. Sun arvot, NoBlood, ei ole mitenkään hyvät raskautumista silmällä pitäen. Nykysuosituksen mukaan TSH:n pitäisi olla alle 2,0 raskautta yrittäessä ja t4v:kin saisi mielellään olla viitevälin yläkolmanneksessa. Suuri osa vajaatoimintaisista myös tarvitsee TSH:n alle 1,0 voidakseen hyvin. Vajaatoimintahan lisää myös keskenmenoriskiä, jos raskaus yleensäkin alkaa.
 
Lääkäri sanoo kyllä, että mulla olis ollu kesällä keskenmeno. Itse ei vaan siihen oikein usko koska miks yhtäkkiä oliskiin tullu raskaaks kun aijemmin ei oo tullu ja sen jälkeen ei tule. Enkä kerenny sillon plussata vaan menin lääkäriin koska Kierin lattialla kivusta ja vuoto tuntu sille kun olis laskenu allesa. Seuraava kontrollikin vasta helmikuun viimesellä viikolla.
 
Mä olen vajislainen myös. Mulla todettiin esikoisen syntymän jälkeen ensin liikatoiminta, jonka jälkeen putosi vajaatoiminnalla ja siihen ollaan jääty. Syön lääkitystä ja vaikka olo on ollut ihan ok ja arvoja seurattu, mulla on ollut tsh yli kahden ja t4v siinä 13-14 välillä, niin raskautumista ajatellen, ei olleetkaan hyvät. Mulla on kaksi keskemenoa takana, siis raskaaksi olen tullut, mutta aina rv 5+0 alkanut vuoto. Nyt annosta on nostettu reippaasti ja olokin on kyllä kieltämättä pirteämpi, ehkä sitten olin tottunut siihen vähän hitaampaan tempoon. Arvotkin paremmat tsh reilusti alle 1 ja t4v 16.

Samaan syssyyn on annettu keltarauhashormonia kierron loppuvaihetta varten ja nyt, kun plussasin, niin kuuria jatketaan viikoille 9-11. Nyt olen siis viikolla 6. Ekan kerran on mennyt näinkin pitkälle esikoisen jälkeen. Keskenmenoistani syytetään kilpparin vajaatoimintaa.

Ja Kanellan kanssa olen täysin samaa mieltä, jonkin verran on tullut nyt viimeisempiä artikkeleita ja endokrinologilla piipahdettua, että tieto on Kanellalta ilmeisesti melkoisen tuoretta =)

Suosittelisin ensin laittamaan arvot kuntoon ja sitten voisi tärppikin käydä! Näin näyttäisi täällä tapahtuneen... Tietty toivotaan, että raskaus jatkuu (sormet kyynerpäitä myöten ristissä)

Tsemppiä yrityksiin NoBlood, ja toivottavasti saat asianmukaista hoitoa, ja muista vaatia sitä!!!!
 
kreta Joo, tiedot ovat uusimpia, mitä ammattijulkaisuissa on silmään osunut. Mulla on itselläkin yksi keskenmeno takana, ja vaikka syitä tietysti voi olla monia, niin itse ainakin mietin sillä hetkellä vähän pielessä olleita kilpirauhasarvojani. Ja nyt tämän raskauden kanssa olen konsultoinut niin gynejä kuin endokriminologejakin arvoista ja tyroksiinista ja pitänyt tosi tarkasti huolen, että TSH pysyy alarajoilla ja t4v ylärajoilla. Tähän asti ainakin on mennyt hyvin, nyt jo kohta 33 viikkoa täynnä ja varsin vilkas poika tulossa :).
 
kanella
mitäs mieltä mun arvoista eli onko jo paremmat??
3kk sitten
TSH 0.5 (0.3-4.5) ja T4V 15 (10-21)

Nyt viimeksi
TSH 1.1 ja T4V 13
Suluissa meidän lääkärin viitearvot.

Lääkärin mukaan ainakin parempi.Meillä lapsettomuuden syy on kait kilpirauhasen vasta-aineissa...ei kyll hajuakaan mitä tarkoittaa.
Ja siis ennestään meillä yksi luomu lapsi.

2. ifv menossa ja siellä otetaan avuksi mm. kortisooni
 
''Ootko millaisella lääkärillä itseäsi hoidattanut?''
Omalääkäei tk:lla eli vissiin ihan yleislääkäri. Ei laita lähetettä sisätauville vaan konsultoi aina sitä, niin ainakin mulle kertoo. Tosin on tämä parempi kun aikasempi lääkäri kun se 6kk seuraili vaan vaikka arvot oli päin peetä ja selitys oli se, että ne voi itekseeen korjautua kyllä kuhan niitä vaan seurailee.

Mullakaan ei hajuakaan noista vasta-aineista muuten kun lääkäri sano vaan niitten heittävän ihan härän pyllyä. Huonontuneen noi arvot sulla kyllä näyttää.

Sinne kilpparifoorumille pittää rekisteröityä niin ei jaksais ruveta väsäämään mitään uusia s-posti osotteita jne...
 
Mun lääkärin mielestä parhaat arvot on, kun TSH on 1-2, mutta mä itse olen voinut parhaiten, kun TSH on ollut alle 1. Luotan kyllä tähän omaan työterveyslääkäriini, on hoitanut vajaatoimintaani hyvin. Tämä lääkärini seuraa enemmän TSH:ta kuin T4V:tä.

Mun vajis todettiin 3 1/2 vuotta sitten ja silloin THS oli 194. Senhän pitäis olla alle 5. Siis ihan järkyttävästi pielessä. Ihme, että olin niinkin tolkuissani... Nyt odotan ensimmäistä lastamme, vk 30. Yhtään keskenmenoa en ole koskaan saanut ja tämäkin vauva ilmoitti tulostaan hieman yllätyksenä, tosin todella toivottuna yllätyksenä.

Olen ollut onnekas ja minun onkin helppo uskoa, että vajaatoiminnalla ei ole mitään vaikutusta lapsen saantiin tai sikiön kehitykseen. TSH oli alle 1 ennen raskautta. Edellisellä kontrollilla TSH oli lähellä 2 ja valitin ikuista väsymystä. Lääkäri suostui lääkeannoksen nostoon, vaikka TSH-arvo tippuikin ehkä turhan alas. Sanoin voivani paremmin näin. Voihan olla, että tällä on ollut merkitystä raskaaksi tulemiseen.

Nyt raskauteni aikana olen käynyt kontrollissa n. 2 kk välein ja lääkeannosta on koko ajan tarkastettu. Ensimmäiseen kontrolliin pääsin jo heti raskauuden alkumetreillä. Osaan muutenkin itse jo aika hyvin arvioida omista olotiloista ja käyttäytymisestä, milloin arvot on pielessä ja luotan myös siihen että, jos voin itse hyvin, niin sikiöllä on kaikki ok.

Tsemppiä teille!
 
shenda Minusta sulla on t4v vähän turhan alakantissa, edelliset arvot olivat paremmat. Perusohjeena voisi sanoa, että tyroksiinilääkitystä käytettäessä tärkeimmät mittarit ovat oma olo ja t4v. TSH saa laskea vaikka mittaamattoman alas, jos oma olo vaatii ja jos elimistö ei kuitenkaan mene liikatoiminnalle (tarvittaessa tämän voi määrittää mittaamalla t3v:n). Mielelläni sinun kohdallasi lisäisin aavistuksen tyroksiinia, jos sulla ei aiemman mittauksen aikoihin ollut liikatoiminnan oireita. Vasta-aineiden ilmetessä olisi varmaan hyvä miettiä, tarvitaanko tyroksiinin rinnalle kortisonikuuri raskautumista edesauttamaan ja sikiötä suojaamaan.
 
NoBlood Määritettäviä vasta-aineita on useita, ja viitearvot vaihtelevat hieman laboratorioittain. Oman laboratoriosi ja kyseisen vasta-ainekokeen viitealueen saat kysymällä suoraan paikasta, jossa kokeet on otettu. Jos useissa sadoissa mennään, niin se on kyllä jo kokeen kuin kokeen viitealueen yläpuolella.
 
kanella Oma lääkäri oli ainakin tyytyväinen.Ei mulla ole olo oikeestaan sen kummempi.
Kortisooni joo otetaan avuksi jos siitä apua olisi.
En oikeen uskalla lääkärille enää tuosta kilpirauhasesta mitään sanoa koska viimeksi hän jo sanoi että me voidaan kyllä purkaa tämä hoitosuhde ja jatka sinä sitä internetin tutkiskelua..siis kun sanoin että olen netistä näitä käynyt lukemassa.

Ja jotkut vasta-aineet on koholla.....en tiedä kyll oikeesti enään mistään mitään...

Ja vielä noista edellisistä arvoista niin lääkäri meinas että kun tuo ths on noin alhainen niin se vois merkata että mull olis liikatoiminta mutta nyt kuulemma on parempi.
Ja hän korosti sitä ettei noita viiitearvoja saa katsoa orjallisesti että kaikki tapaukset on omiansa ja arvot katsotaan aina sen ihmisen mukaan..
 
shenda Oma lääkärisi on siinä oikeassa, että jokainen ihminen on omanlaisensa ja arvoja tärkeämpää on oma olo. Missään nimessä et ole ollut lähelläkään liikatoimintaa tuolla aiemmalla TSH:lla, koska t4v on ollut viitealueen keskellä. Jos epäilys liikatoiminnasta herää, sen voi tarkistaa mittaamalla t3v:n, joka on kilpirauhashormonin aktiivinen muoto ja kertoo todellisen tilanteen solutasolla. Ja tosiaan tyroksiinia purkista otettaessa TSH saa laskea vaikka mittaamattomiin, jos olo sen vaatii.

Itselläni TSH on yleensä ollut alle 0,02 ja t4v aivan laboratorion viitealueen yläreunassa. Joskus on varmuuden vuoksi tarkistettu myös t3v, ja se on 'yläkanttisista' muista arvoista huolimatta ollut aivan viitevälin keskikohdilla. Kilpirauhasasioissa on kyllä monia mielipiteitä, ja jotkut kollegat hoitavat tilaa vielä melko vanhakantaisesti. Itse vajista yli vuosikymmenen sairastaneena olen enemmän sitä mieltä, että hoidetaan mieluummin loppuun asti eikä sinne päin. Lisäksi kuulun itse niihin, joilla olo vaatii ehdottomasti arvojen korjauksen lähes liikatoiminnan rajalle. Vähäisemmällä lääkityksellä rupean jo saamaan vajaatoiminnan oireita.

Jos sulla olo on hyvä ja kortisoni tuo avun raskautumiseen, niin siinä tapauksessa lääkitystä pitää miettiä raskauden alkaessa uudestaan ja nostaa tarvittava määrä. Jos raskautta ei rupea kuulumaan, niin ehkä silloin on syytä miettiä tyroksiiniannosta uudelleen. Kuuntele omaa oloasi.
 
kanella Mä meinasin huomanna soittaa femedaan kun sen sivuilta löysin ainakin yhden erikoislääkärin joka on endokrinologi.
Oireista en tiedä..väsyttää välil suht raknasti ja syke mulla on ollut aina nopea,sen varsinkin huomaa että jos juo vaikka yhden siiderin niin sydän tuntuu tulevan rinnasta ulos.

Mä söin yhden kierron ajan tuota kortisoonia ja olin tosi pirtee,ei väsyttäny yhtään.Lääkäri sanoi että jos plussa tulee niin kortisoonia jatketaan viikolle 9 asti.

Vaikeetahan tämä on...kun ei ole ns. todettua vikaa missään.Miehellä huipputavara,itsellä ovis tapahtuu ja meillä on kumminkin jo yksi luomulapsi joka tuli ihan yk1.
Ja olen kerran nuorempana ollut raskaana.
 

Yhteistyössä