Kipeä häntäluu!!

Onko kellään muulla kokemuksia kipeästä häntäluusta raskauden aikana?

Mulla on ollut nyt pari viikkoa (nyt rv 19+5) häntäluu todella kipeänä enkä keksi sille mitään syytä. En ole siis mitenkään satuttanut sitä eikä aikaisemmin ole ikinä ollut tälläistä vaivaa. Sattuu kävellessä ja istuessa ja asentoa vaihtaessa.

Oon kuullut että häntäluun kipeytyminen kuuluu joillain raskauteen, mutta olisi kiva tietää mistä se oikein johtuu! Osaako kukaan valaista?

 
Kun kohtu kasvaa ja hormonit pehmentää niveliä ym. liitoksia, sun lantio kääntyy tavallaan vähän alaspäin muuttaen selkärangan asentoa ja tehden lapsoselle enemmän tilaa syntymää ennakoiden. Veikkaisin että tästä johtuu, sun häntäluu joutuu eri asentoon ja eri tavalla puristuksiin kuin aiemmin.
 
mulla ollu nyt odottaessa jo monta kk pahana mutta oireilee istuessa ja matkustaessa, autossa ja lentokoneessa, vajaan tunnin voi istua hyvin ja sitten iskee hirveä tuska selkärangan alaosaan, ehkä juuri häntäluun paikkeille :eek:
 
Kiitti vastauksista! Tyydytti uteliaisuuteni!! Toivottavasti ei kävis nyt kuitenkaan niin että vielä pahenis tästä muutenkin on jo ihan vanhus olo kun luut natisee ja liikkuminen on vaikeaa vaikka vasta puolivälissä ollaan!!
 
minulla esikoisen synnytyksessä imeisesti häntäluu murtui, ponnistusvaiheessa kuului kauhea poksahdus ja kätilökin ihmeissään oli et mikä ihme se oli :whistle: kauhea kipu vain oli häntäluun kohdalla ja kauan synnytyksen jälkeen niin kovasti ettei pystynyt normaalisti istumaan moneen kuukauteen..nyt kylläkin jo parantunut mutta olen huomannut että raskauden aikana alkaa aina vaivaamaan uudestaan, välillä on tosi kipeä, varsinkin jos istuu pidemmän aikaa kovalla tuolilla.
 
c81
Nostan vanhaa ketjua. Täällä rv19+4 ja sama häntäluukipu. Onko kenelläkään vinkkejä mikä auttaisi. Voi käydä työnteko toimistossa hankalaksi kohta jos ei keksi mitään apua :( Tukivyö ei tunnu auttavan.
 
Mulla myös tuota häntäluukipua ja todella, siihen ei tukivyö auta :/ . Mulla selkeästi pitkään paikallaan istuminen vaan pahentaa kipua. Mä olen myös toimistotyössä ja mulla ainoa konsti selvitä työpäivästä on nousta ylös n. puolen tunnin välein ja tehdä pieni kävely. Liikunta auttaa myös, eli jos ei liitoskivut vaivaa pahasti niin tee pieni lenkki illalla. Itse olen huomannut olevani viikonloppuna reippaasti parempi kuntoinen, kun ei tarvi istua paljon.

Ei tainnut paljon auttaa. Tsemppiä kuitenkin kipujen kanssa :hug: !

Iines rv:lla 33+2
 
mul on kans aivan kamalan kipiä tuo häntäluu. se vaan kummastuttaa, että nyt on 9+2 ja nyt jo oireilee...esikoinenkin viel kaikenpäälle. vuosi sitte kaaduin rappusissa pahasti ja silloin satutin häntäluuni, että ehkä se oireilee nyt sitäkin kaikenpäälle. mene ja tiedä.

istuminen on ihan tuskasta ja koneen ääressä kun on eka 8 tuntia ja autos 2 päälle, ni ei noi orkesterit enää sen jälkee pal hotsittais...

kuten iines79 kirjotti, viikonloppuna on helpompaa kun ei tartte istuskella..
 
Täällä sama juttu! rv 25+3 ja häntäluu kipeytyy päivä päivältä enemmän! ihan kamalaa, ja samalla jotenkin huvittavaa. Tässä yritän kiireellistä koulutyötä naputtaa koneella, mutta kun ei pysty istumaan, ei. Tyyny peffan alla ei auta, päinvastoin.. Voi meitä!

 

Yhteistyössä