Kireä kielijänne

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
.
Mä luulin otsikosta jotain ihan muuta. Mut joo, lapselta leikattiin jänne jo synnärillä, kynsisaksilla nipsas, oli sekunnin juttu eikä vertakaan juuri tullut. Itseltäni se on leikattu ylä-asteella, tuli neljä tikkiä ja arpeutui melkein yhtä kireäksi kuin ennen leikkausta.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mä luulin otsikosta jotain ihan muuta. Mut joo, lapselta leikattiin jänne jo synnärillä, kynsisaksilla nipsas, oli sekunnin juttu eikä vertakaan juuri tullut. Itseltäni se on leikattu ylä-asteella, tuli neljä tikkiä ja arpeutui melkein yhtä kireäksi kuin ennen leikkausta.
...niinjoo, siis itse jotenkin terkkarin kautta pyysin sitä leikkausta, (pelkäsin et pojat nauraa pussaillessa-eipä oo nauraneet :) ) jossain ihan päiväkirurgisella 20min. operaatio.
 
halipupu harmaana
Kuopuksella on kireä kielijänne eikä ole leikattu. Puhumaan lapsi alkoi myöhemmin kuin veljensä, mutta nyt 3v:nä eroa ei enää huomaa, r-äännettä ei osaa ja joissain muissakin äänteissä on vielä vajaavuutta. Hampaiden pesu ylhäältä vaatii vähän kikkoja, mutta muuten ei aiheuta tällä hetkellä ongelmia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
ihan vauvanahan sen saa leikkauttaa neuvolassa tai terveyskeskuksessa
Kuntakohtaisia eroja löytyy tässäkin asiassa. Meidän viisivuotiaalta eskarilta juuri leikattiin (yritin saada julkiselta puolelta lähetettä leikkaukseen jo 1-vuotiaana).

Leikkaus itsessään tehtiin puudutuksessa ja oli ohi viidessä minuutissa. Suukirurgi hoiti operaation.
 
Kieli on ns. sydänkieli, eli kielen päässä on sellainen "halkeama" mikä yleensä selvästi näkyy. Lapsen kanssa voi kokeilla myös ylettyykö lapsi lipaisemaan ylähuultaan (kielen pitäisi ylettyä himpun verran huulen ylikin).
 
cc
meidän lapsella oli syntyessä kireä jänne, on selkeästi venynyt ajan mittaan, nyt 2v ja risat. on itse "jumpattu" kieltä pienestä pitäen, eli siis kieli vaan ulos :D nyt menee rullallekin jo :) kukaan lääkäri/hoitaja ei koskaan maininnutkaan leikkausta vaikka selkeä sydän oli syntyessä.
 
vieras
Meillä leikattiin 5-vuotiaalta, kun mentiin puheterapiaan r-vian vuoksi. Pueterapeutti sitten huomasi kireän kielijänteen ja yksityisellä käytettiin poikaa. Jänne napsaistiin eikä kipuja ollut :)
 
Hop
Meidän kaikilla kolmella lapsella on kireä kielijänne. Lääkäri totesi, ettei nykyään tehdä automaattisesti jänteen katkaisua, jos kieli ei haittaa vauvan syömistä. "Kielijänteen katkaisu ei ole kosmeettinen toimenpide".

Vanhin on 3v, puhumaan oppi ihan ikätasonsa mukaan. Nyt jännätään sitä R-kirjainta :D Hänellä on edelleen kielenpäässä lovi. Puhe on kuitenkin ihan selkeää ja vieraskin sitä ymmärtää.
 
meidän pojalla leikattiin 8kk ikäisenä... neuvolan kautta pantiin lähete... ilman puudutusta suu-ja korvapolilla tehtiin... tääl ei kuulemma tehdä niille mitään jos ei oo syömises tai puhumises ongelmaa...
 

Yhteistyössä