Kirjasto tradenomi, millainen on pääsykoe?

  • Viestiketjun aloittaja pööp
  • Ensimmäinen viesti
Tradenomeilla nuo kokeet yleensä ovat melko visuaalisia. On esimerkiksi rivissä viisi eri väristä neliötä, ja kunkin neliön alle tulee kirjoittaa kyseisen värin nimi. Lisäksi on lauseiden täydentämistä, esim. "_____ haukkuu ja _____ naukuu".
 
vieeras
Kannattaa varmaankin katsoa oppilaitoksen sivulta mitä pääsykokeisiin pitää lukea - sieltä ne kysymykset yleensä tulevat. Matikkaa pitää osata jonkun verran, samoin jotain maalaisjärkijuttuja ja sitten kun kerran luet paasykoemateriaalin niin siinäpä se.
 
pööp
oppilaitoksen sivuilla lukee vain näin: Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma: Valintakokeeseen ei ole ennakkomateriaalia. Koe järjestetään hakijalle yksipäiväisenä. Kokeeseen kutsutaan kaikki hakukelpoiset hakijat. Koe muodostuu suomenkielisistä kirjallisista tehtävistä ja haastattelusta.
 
"kymysys"
Heräsi minullakin kiinnostus. Millaisiin tehtävin kyseisestä koulutuksesta siis valmistuu? Ovatko kirjastossa istuvat virkailijat siis todellakin käyneet amk-koulutuksen? Tiedän, että siellä on töissä usein vajaakuntoisia, tukityöllistettyjä, yhdyskuntapalvelijoita jne joten olen hieman yllättynyt..
 
"kymysys"
Ja onko koulutus siis nimellä Kirjasto tradenomi?
Vai erikoistutaanko tradenomin koulutuksessa kirjastopuoleen?
Ystävä opiskeli tradenomiksi ja pääsykokeet ja koulutuskin olivat kyllä aika vaativia.
 
vierass..
[QUOTE="kymysys";29594631]Heräsi minullakin kiinnostus. Millaisiin tehtävin kyseisestä koulutuksesta siis valmistuu? Ovatko kirjastossa istuvat virkailijat siis todellakin käyneet amk-koulutuksen? Tiedän, että siellä on töissä usein vajaakuntoisia, tukityöllistettyjä, yhdyskuntapalvelijoita jne joten olen hieman yllättynyt..[/QUOTE]

No itse olin merkonomin koulutuksella työllistettynä, mutta vakipaikkaa en voinut saada kun piti olla kirjastoalan koulutus erikseen. Silti luetteloin niitä kirjoja yms. tein tietopalvelusihteerin töitä sillä nimikkeellä ja palkalla.
 
"kymysys"
No itse olin merkonomin koulutuksella työllistettynä, mutta vakipaikkaa en voinut saada kun piti olla kirjastoalan koulutus erikseen. Silti luetteloin niitä kirjoja yms. tein tietopalvelusihteerin töitä sillä nimikkeellä ja palkalla.
Jaahas. Kaikkea sitä oppii. Itse olen hoitaja joka miettii alan vaihtoa. Olen vuosien varrella ollut mukana sijoittamassa useampaakin vajakuntoista tuettuun työhön tai työkokeiluun kirjastoon. Olen luullut, että tehtävät ovat juurikin niitä kirjaston hoitajan kirjojen luettelointia jne.. Enkä nyt siis tarkoita mitään pahaa, ihmettelen vain kuinka väärässä olen ollut :)
 

Yhteistyössä