Kiva kun ilmoitus kulkee... :(

Käytiin tytön kanssa eilen neuvolassa.. Eipä meidän tyttö järin pitkä ole koskaan ollut, mutta kasvanut on tasaisesti sentin tai kaksi kuussa, ja oli todella lyhyt syntyessään. Sit kävi ilmi että edellisellä neuvola lääkäri kerralla lääkäri oli meinannut laittaa tyttelin kilpirauhas testeihinns. "huonon kavun" takia. Puoli vuotiaana neiti oli 63 cm pitkä ja syntyessään vai 46cm.

Minulle ei ollut kukaan maininnut mitään ja nyt on huoli onko neiti liian lyhyt vai ei.. Itse en järin pitkä ole vai 158 ja ajattelin kun ensimmäisen kerran pituudesta mainittiin että taitaa tyttö seurata äitinsä jalan jälkiä..

Onko kenelläkään tietoa kilpirauhas testistä tai muuten vastaavia kokemuksia?? Koska itse kilpirauhasen vajaa toimintahan on aikas vakava hoitamattomana..
 
Moikka kilpirauhas jutuista en tiiä sen kummemmin. Tosta pituudesta meitin poika oli syntyessään 44cm ja nyt 3kk 57cm. Muistaakseni kasvaa tasaisesti -2 käyrällä joka on viä kuulemma "normaalia". Oletko nähny neuvolassa käyrän mitenkä pituus siinä menee? Mulle ne käyrät(paino, pituus ja pään ympärys)näytetään joka kerta.
 
Samalla tavalla meidän tyttö siellä -2 kohdilla menee ja puoli vuotis neuvolassa oli pikkusen kohonnut ylöspäin. Olen kanssa joka kerta nähnyt käyrät mutta jotenkin tuntuu omituiselta ettei lääkäri minulle kertonut karkitsevansa kilpirauhas testeistä mitään vaan juttu selvisi minulle seuraavalla neuvola käynnilla jossa loppujen lopuksi tuumattiin katsoa 8kk neuvolaan asti..

Kun kuitenkin pituutta on tullut tasaisesti mutta varmasti.. Esikoiseni ei kuitenkaan ollut kuin kaksi senttiä tyttöä pidenpi puoli vuotiaana eikä silloin sanottu pituuden olevan huonossa mallissa vaikka hänelläkin oli käyrät omilla miinus lukemillaan..
 
Höh, onpa ikävää kun sulle ei ole kerrottu asiasta tuon enempää! Voisi kuvitella että kun itse olet lyhyt, niin vauvakin saattaa olla keskimääräistä lyhyempi. Jos asia kovasti vaivaa niin soita ihmeessä neuvolaan ja kysy asiasta enemmän.
 
Meidänkin tyttö oli 46cm syntyessään ja kasvanut senti pari kuussa, 5kk neuvolassa oli 60,5 pitkä, eikä kukaan ole ollut huolissaan. Aina sanottu että pituus ja paino nousee tasaisesti ja myös meille on noita käyriä näytelty. Ite oon 157 pitkä ja neuvolahoitaja just sanoi että ku oon itte niin pieni ni ei voi oottaa vauvankaan olevan iso! Mut kannatta kysyä vielä asiasta jos se huolettaa!
 
Täällä myös lyhyet vanhemmat ja lyhyt vauva!

Tyttö syntyessään 46,5cm ja 6kk 65cm eikä mitenkään oo oltu huolissaan...

Itse olen 155cm ja mieskin vain n. 170cm.
Kysele ihmeessä sieltä neuvolasta että mitä oikeen meinaavat mutta en kyllä usko että sun tarvii olla yhtään huolissaan!
 
Se kilpirauhastesti on pelkkä verikoe. Helppo, mutta tosi kallis yhteiskunnalle ja siksi ne harkitsee sitä, että tekeekö ne sitä. Yleensä kilpirauhasen vajaatoiminta kulkee suvussa ja esim. kun mun faija sairastaa sitä, niin se on tehty mulle ja nyt sitten tod.näk myös mun tytölle, kun se on niin mini (syntyessään 50, mutta nyt 8kk = 65 cm ja minä olen 175 ja mun mies 177), mutta tuo verikoe päätetään vasta nyt 8kk lääkärineuvolassa.
 
Meillä neiti syntyessään 50cm ja 4kk neuvolassa pituutta oli 59,5cm. Tipahti -1 käyrältä kokonaisen käyrän välin -2 käyrälle tuossa 3kk- ja 4kk-neuvolan välissä. Ens viikolla olis 5kk-neuvola. Viimeksi jo sanottiin, että toistaiseksi vielä normaali neuvolaseuranta mutta tarvittaessa jo 5kk-neuvolasta lähete kilpirauhas- ja kasvuhormonikokeisiin.

En jaksa tästä stressatta koska pituus-paino-suhde menee tasaisen hitaasti mutta varmasti ylöspäin. Lisäksi minä olen 167cm, lapsen isä 170cm, mummot 150cm ja 157cm, miehen sisko 155cm jne.. Eli tästä lapsesta ei ole tulossa koripalloilijaa.. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Virtanen:
Se kilpirauhastesti on pelkkä verikoe. Helppo, mutta tosi kallis yhteiskunnalle ja siksi ne harkitsee sitä, että tekeekö ne sitä.
Tähän haluan vaan sanoa että tosiaan on verikoe. Mutta yksi yleisimmistä ja eniten tehdyistä teseistä, eikä ole kallis yhteiskunnalle. monesti jos on jotain vaivaa, mitä tahansa niin kilpirauhaskokeet otetaan sen takia että poissuljetaan ettei vika ole siinä, koska on niin helppo ja halpa testi.

 

Yhteistyössä