Kivuliaat kuukautiset, helpotusta?

  • Viestiketjun aloittaja 12v
  • Ensimmäinen viesti
12v
Moikka!

Olen siis 12-vuotias tyttö ja mulla alko kuukautiset 11-vuotiaana.
Ongelmana on nyt se, etten pysty melkein istumaan kun selkää särkee niin mielettömän paljon + myös vatsa on kipeä. :(

Otin vähän aikaa sitten buranan, toivottavasti se auttaa.
Mitä helpotusta tähän oloon saisi? Meillä ei ole mitään kauratyynyjä, joita voisi lämmittää joten sekin on poissuljettu vaihtoehto...

Kävelemiseni näyttää hassulta, enkä haluaisi nyt tehdä muuta kuin saada kivun pois jotta pystyisin edes istumaan.

Mulla on ollut jo 10-11 menkat, mutta koskaan ei ole ollut näin kovia kipuja!
Välillä vähän tuntunut selässä, pari ekaa päivää, nyt kuitenkin on jo viides päivä kipua ja menkkoja. Tänään kivut ovat pahimmillaan. Eilenkin oli kipuja, mutta ei vielä näin pahoja.

Lyhyesti sanottuna = Muuta apua kuukautiskipuihin kuin särkylääke? :)

Kiitos jos autatte!
 
"krista"
Yritä mennä "sikiöasentoon", minulla se ainakin helpotti. Lattialla makaaminen jalat koukussa myös helpottaa välillä. Valitettavasti olen ottanut panadolia kipuihin.
 
"vieras"
Joillakin auttaa liikunta. Mutta teidän itse kovista kuukautiskivuista kärsineenä, että ajatus hölköttelemään lähtemisestä etoo... Minä söin sitä buranaa ja pärjäsin siten. (Ensimmäisen lapsen synnyttyä kivut laimenivat huomattavasti.) Otin reilun annoksen ikäänkuin ennakkoon, ennenkuin kipu käy kovaksi.

Sinuna ottaisin yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, joka osaa ohjata eteen päin. Puhu äidillesi asiasta myös. On tärkeää, että joku tietää asiasta, koska silloin ei tarvitse olla yksin asian ja kivun kanssa.
 
12v (ap)
En nyt välttämättä ota ensimmäiseksi kouluterveydenhoitajaan ym yhteyttä, kun nämä ovat kuitenkin ensimmäiset kivuliaat menkat. Ja nyt jo hieman parempi olo kun Burana alkaa vaikuttaa, onneksi. :)
 
Pitkä kuuma suihku auttaa rentouttamaan kroppaa, jolloin kipu voi helpottua ainakin vähän. Kuuma kylpy auttaa itselläni ainakin pienen hetken, joskin pidemmän päälle ainoa apu ovat särkylääkkeet.

Jos kuukautisesi vielä jatkossakin ovat noin kivuliaat, voisit jutella terveydenhoitajan kanssa e-pillereistä, jotka monilla auttavat kipuihin.
 
12v
Kävin jo aamulla kuumassa suihkussa, tosin sillon ei ollut vielä kipuja.
Kylpyyn en viitsi välttämättä jos vuotoa tulee siellä?

Kiitos kaikille vastauksista, olo on kuitenkin nyt jo paljon parempi kun otin Buranan! :)
 
"Sirkkeli"
Lämmin vesi suihkussa mahaan ja selkään auttaa. Samoin sellainen lämmitettävä jyväpussi, mikä löytyy melkein joka taloudesta. Mikroon ja selän tai mahan päälle, niin helpottaa kummasti.
Ja totta se on se vanhinkin tapa. Liikkuminen auttaa kansa, kokeiltu. Mutta aina kun pysähtyy alkaa kipu nopeastikin.
 
12v
[QUOTE="Sirkkeli";26868164]Lämmin vesi suihkussa mahaan ja selkään auttaa. <b>Samoin sellainen lämmitettävä jyväpussi, mikä löytyy melkein joka taloudesta. Mikroon ja selän tai mahan päälle, niin helpottaa kummasti. <b>
Ja totta se on se vanhinkin tapa. Liikkuminen auttaa kansa, kokeiltu. Mutta aina kun pysähtyy alkaa kipu nopeastikin.[/QUOTE]

Niin kuin ensimmäisessä viestissä lukee, meillä ei valitettavasti ole sellasta jyväpussia. Käviskö sellanen saunatyyny, jossa on vastaavasti jyviä sisällä? :)
 
Kyllä meitä naisia aletaan jo pienenä kiusata... Mulla alkoi kanssa menkat 11 v. ja kivut oli kamalia, niin että saatoin oksennella. Mä otin kanssa aina buranaa (ois paras kun osais ottaa jo ennekun kivut yltyy kovaksi) ja täytin limpparipulloja kylmällä ja kuumalla vedellä ja pidin niitä alavatsalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
Mulla auttoi liikunta. Kivut oli hirveät ja ne oli verrattavissa ihan synnytyskipuihin. Oksensin, tärisin ja hikoilin. Sen oppi, että jos jäi kotiin makaamaan niin kivut kesti lähes koko päivän. Jos liikkui niin selvisi muutamalla kiputunnilla. Onneksi ne jäi teinivuosiin.
 
"vieras"
Itselläni ei auta pelkkä särkylääke, koska alaselkä menee niin jumiin että tarvitsen lihasrelaksantin särkylääkkeen lisäksi. Mutta jos sinulla särkylääke auttaa niin hyvä! Kevyt liikunta auttaa todellakin, istuminen on kaikista pahinta. Lämmin suihku voi helpottaa myös oloa. Valitettavasti kivuliaat menkat harvoin menevät itsestään ohi, joillekin auttaa e-pillerit tai joku muu hormonaalinen hoito, joita siis määrätään myös muuhunkin kuin vain ehkäisyyn!
 
Mulla auttoi myös liikunta, lämmin suihku ja särkylääkkeet.
Tosin kivut oli silti niin pahoja, että oksensin aina kuukautisten ekana päivänä ja vatsa kramppasi.
Kävin vaivan takia gynellä ja sain e-pillerit ja reseptilliset särkylääkkeet, auttoi sen verran että pystyin toimimaan normaalisti ja vain pieni vatsa- selkäkipu jäi.
Lasten syntymien jälkeen, on helpottanut. Nyt kivut ilman lääkkeita/pillereita on samaa luokkaa, kuin ennen niiden kanssa, ja jos ottaa särkylääkkeen niin ei tunnu missään.
 
"vieras"
mua ainaki e-pillerit ovat auttaneet kaikista parhaiten - ei ole ollut kuukautiskipuja enää ollenkaan tai menkkoihin liittyvää huonovointisuutta, kun on näitä popsinut... :)
 
---
Mulla auttoi panadol Zap myöskin parhaiten ja iso annos buranaa. Minulla oli todella rajut kivut ennen, oksensin ja pyörrytti. Kipu oli todella kamalaa. Kuuma vesi toi minullekin helpotusta.


ps. Synnytyksen jälkeen kivut helpottivat vasta ja enää on vaan pientä kipua. Mutta... Pitkään jouduin niitä kärsimään, kun myöskin 11v alkoi jo :/
 
"Marianne"
Itselläni oli ihan kipeä vasta kuukautisten aikana otin särkylääkettä Burana 400 mg 3× päivässä 7 päivän ajan ainakin itse välillä itken kun sattuu vastaa siten ottan Burana se helpottaa kipuja minulla on kans myös minipillerit yaz merkistä syön sitä kipujen ei auta kuukautiset tulevat ennän kerran kuukaudessa ennen pillereitä tulivat 2-3 kertaa kuukaudessa kipuja on edelleen kobia burana aina auttaa kipujen helpottaa 3× päivässä 7 päibän ajan ainakin
 

Yhteistyössä