"Köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti"?

  • Viestiketjun aloittaja "sssss"
  • Ensimmäinen viesti
"jaahas"
Koska ap ei ole viitsinyt jakaa meille esim koko viikon ostoksia tai ruokia, niin voitko sä sen sitten kertoa? Kerro siis viikon ostokset ja viikon menu.

Esim tuo kasvissyöjätär nyt kertoi halpoja esimerkkiruokia, mitä syö, mutta mielestäni hän syö aika epäterveellisesti, koska esimerkkipäivän ruoka koostui vain lähes pelkästä yhdestä osiosta ruokaympyrässä (aamulla viljaa, lounasillallisella viljaa ja illalla vielä pelkkää viljaa kärjistettynä).
En oo säilyttänyt kuitteja, enkä myöskään kiinnitä syömisiini niin paljon huomiota ettäkö osaisin menuuta tai ostoksia listata. Mutta voin kyllä mielenkiinnosta alkaa pistämään nämä ylös ja talteen ja katsoa miltä se sitten lopulta näyttää. Kenties upittelen tätä topiccia sitten taikka aloitan oman ketjun aiheesta.

Kasvissyöjätyärellä tosiaan oli melko viljapainotteinen menu. Tokikaan kyseiset ehdotukset ei kerro koko totuutta. Joku tuossa sanoikin että ei pidä tuomita yhden esimerkin perusteella, kun ei tiedä mitä kokonaisuus on. Silti äkkiseltään pisti silmään etenkin vihannesten uupuminen. Mutta en tuomitse. Täällä huomaa että ihmisillä on kovin erilaisia käsityksiä siitä, mikä on oikeasti terveellistä ruokaa.
 
eih
Lähiruokaa arvostetaan meillä, luomu voikin olla homeiden vuoksi vaarallisempaa kuin käytettävissä olevat torjunta aineet joten käytän luomua maltillisesti. Puhdas ruoka on meille tärkeää, eli tarkoin valmistettu ja teurastettu. Sianlihaa en syö itse ollenkaan mutta muut perheenjäsenet syövät muutamia leikkeleitä. Sekin on vähentynyt paljon. Ja kyllä tällainen opiskeleva perhe syö aikas mukavasti kun tehdään mahdollisimman paljon ihan itse.
Booty ei... Nytkö luomukin on pahasta! Mitä täällä enään voi syödä...
 
Booty ei... Nytkö luomukin on pahasta! Mitä täällä enään voi syödä...
Sitä en sanonut, jokainen tekee omat valintansa miten elää ja syö. Minä en kaikkea luomua syö sillä niiden myrkkypitoisuudet ovat sen verran isoja, että en pysty niitä suuhuni laittamaan mutta niin kuin sanoin jokainen tekee itse omat ostopäätöksensä. Niin ja käytän kyllä luomua.
 
eih
Sitä en sanonut, jokainen tekee omat valintansa miten elää ja syö. Minä en kaikkea luomua syö sillä niiden myrkkypitoisuudet ovat sen verran isoja, että en pysty niitä suuhuni laittamaan mutta niin kuin sanoin jokainen tekee itse omat ostopäätöksensä. Niin ja käytän kyllä luomua.
Joo kyllä sen ymmärsin. Mulla vaan alkaa mennä yli ymmärryksen kun kaikki on aina jotain vastaan. Joku ei syö lihaa, joku ei syö mitään eläinperäisiä tuotteita, joku syö vaan raakaravintoa, joku välttää luomua, joku välttää rafferoitua (vai mikä se oli), joku välttää kaikkea muuta paitsi luomua.... Fiuh! Ja kaikilla on joku hyvä tai "hyvä" syy siihen! Toki kaikki tekee itse sen päätöksen mitä suuhunsa laittaa, mutta sitä en jaksa jos täytyy alkaa sitten kritisoimaan niitä toisten valintoja (ja älä ymmärrä väärin, sinä et sitä kommentillasi mielestäni tehnyt). Tää oli ehkä tällänen turhautunut purkautuminen, kun taas tuli uusi syy esiin (minulle uusi) miksikö jotain ei välttämättä kannattaisi/haluaisi syödä ainakaan liikaa. Parempi varmaan etten enää lue tätä keskustelua, joten tässä kaikki. Mutta siis tosiaan tämän ei ollut tarkoitus kritisoida tai haukkua kantaasi!
 
Joo kyllä sen ymmärsin. Mulla vaan alkaa mennä yli ymmärryksen kun kaikki on aina jotain vastaan. Joku ei syö lihaa, joku ei syö mitään eläinperäisiä tuotteita, joku syö vaan raakaravintoa, joku välttää luomua, joku välttää rafferoitua (vai mikä se oli), joku välttää kaikkea muuta paitsi luomua.... Fiuh! Ja kaikilla on joku hyvä tai "hyvä" syy siihen! Toki kaikki tekee itse sen päätöksen mitä suuhunsa laittaa, mutta sitä en jaksa jos täytyy alkaa sitten kritisoimaan niitä toisten valintoja (ja älä ymmärrä väärin, sinä et sitä kommentillasi mielestäni tehnyt). Tää oli ehkä tällänen turhautunut purkautuminen, kun taas tuli uusi syy esiin (minulle uusi) miksikö jotain ei välttämättä kannattaisi/haluaisi syödä ainakaan liikaa. Parempi varmaan etten enää lue tätä keskustelua, joten tässä kaikki. Mutta siis tosiaan tämän ei ollut tarkoitus kritisoida tai haukkua kantaasi!
Muutamilla on se tapa, että pitää alkaa muiden valintoja päättämään. Mikä toimii minulla ei toimi toisella, se on hyvä muistaa. Ja kun ruokamaailmassa sukkuloi menee pää ihan sekaisin. Ainoa varma asia on se, että ruoka voi tappaa :D
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="sssss";29821110]Monet meidän tutut ja ystävät on myös tiukalla budjetilla (opiskelijoita, tai työttömiä) mutta he sitten syö jotain einesburgereita ja roiskeläppäpizzoja yms. Koska ei ole muka varaa muuhun. Kuitenkin sitten joka viikonloppu pitää päästä baariin ja sinne menee monta kymppiä jne. Ja vähintään kerran kuussa pitää ostaa uusia vaatteita.
[/QUOTE]

No opiskelijat ainakin syövät tuollaista sen vuoksi, etteivät ehdi tai jaksa laittaa ruokaa, ja valmiina ostettuina nimenomaan nuo mainitsemasi ovat halpoja iltaruokia. Päivällähän voi syödä halvalla opiskelijaruokalassa, ja siinä saa sitten salaatit yms. Ja vähän voisi suhtautua ymmärtäväisemmin siihen, että opiskelijat laittavat rahaa muuhunkin kuin peruselintarvikkeisiin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29827154:
No opiskelijat ainakin syövät tuollaista sen vuoksi, etteivät ehdi tai jaksa laittaa ruokaa, ja valmiina ostettuina nimenomaan nuo mainitsemasi ovat halpoja iltaruokia. Päivällähän voi syödä halvalla opiskelijaruokalassa, ja siinä saa sitten salaatit yms. Ja vähän voisi suhtautua ymmärtäväisemmin siihen, että opiskelijat laittavat rahaa muuhunkin kuin peruselintarvikkeisiin...
Niin, ei elämän tarvitse olla pelkkää suorittamista ja rahan laittoa vain ja ainoastaan yhteen asiaan. Jokaisen pitää voida hiukan nauttia elämästä että jaksaa paremmin.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
[QUOTE="jaahas";29826883]En oo säilyttänyt kuitteja, enkä myöskään kiinnitä syömisiini niin paljon huomiota ettäkö osaisin menuuta tai ostoksia listata. Mutta voin kyllä mielenkiinnosta alkaa pistämään nämä ylös ja talteen ja katsoa miltä se sitten lopulta näyttää. Kenties upittelen tätä topiccia sitten taikka aloitan oman ketjun aiheesta.
[/QUOTE]

Jee kiva. Palataan siis viikon päästä asiaan. Katselen tätä ketjua.
 
"hmm"
ketjun aihe on varmasti lähtenyt liitämään aivan eri suuntiin enkä todellakaan jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta alkuperäiseen palatakseni... mikä on köyhä, se riippuu varmaan täysin siitä. elän tällä hetkellä aikaa jossa todellakin lasken euroja että riittää syömisiin. tällä viikolla syön itsetehtyä ruisleipää, kananmunia, makaronilaatikkoa ja tonnikalapastaa. kasviksia saa tällä hetkellä tarpeeksi halvalla aika heikosti niin nuo jäävät vähemmälle. eipä ole kaikkein monipuolisin ja trendikkäin terveysruokavalio, mutta ei kai tuo kauhean epäterveellinenkään ole? aikalailla kumminkin halvin mahdollinen jossa saa lämpimän ruoan päivässä ja ylimääräistäkin - voisin sanoa ennemmin ettei ole varaa syödä mitään varsinaisesti epäterveellistä. siinä missä pakasteperunat, kalapuikot, eineshampurilaiset tms yksittäin tuntuvat halvalla, niistä ei syö kovin montaa kertaa, toisinkuin omista laatikoista ja keitoista.
 
Rollolainen
Niinpä jos opiskelijalla on koko kuukauden menoihin noin 100e, ei sillä ruhtinaalisesti eletä. Tästä 100e pitää ostaa ruuat, kirjat , vaatteet ym.
onneksi kaikki opiskelijat eivät käy baareissa, eivätkä tykkää juomisesta. =)
Meidän 19v täyttävä poika ei esim ole käynyt kuin kerran baarissa, silloinkin iskän kanssa. Baarit ja juominen ei van ole hänen juttunsa. Silti hänellä on kavereita ja hänellä on sosiaalista elämää.

Ja siis oikesati pojalla jää opintotuen jälkeen noin 60e ruokaan+ muuhun, kun vähennetään bussikortti. Matkaa kun on kouluun 25 kilsaa niin bussilla kulkemine on ainut vaihtoehto.

Hän maksaa opintotuestaan itse vuokransa. Se on selllainen minkä hän huolehtii ensin ja bussikortin, koska kouluun on päästävä. Muusta sitten joutuu paljonkin tinkimään, mutta itse on halunnut muuttaa omilleen. Paremmin hänen rahansa riittäisivät jos asuisi meidän kanssa.

USko tai älä , mutta poissoloja hänellä ei ole, ollut kuin pakollisten hammaslääkärikäyntien tai kutsuntoihin osallistumisen takia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"niin"
Niinpä jos opiskelijalla on koko kuukauden menoihin noin 100e, ei sillä ruhtinaalisesti eletä. Tästä 100e pitää ostaa ruuat, kirjat , vaatteet ym.
onneksi kaikki opiskelijat eivät käy baareissa, eivätkä tykkää juomisesta. =)
Meidän 19v täyttävä poika ei esim ole käynyt kuin kerran baarissa, silloinkin iskän kanssa. Baarit ja juominen ei van ole hänen juttunsa. Silti hänellä on kavereita ja hänellä on sosiaalista elämää.

Ja siis oikesati pojalla jää opintotuen jälkeen noin 60e ruokaan+ muuhun, kun vähennetään bussikortti. Matkaa kun on kouluun 25 kilsaa niin bussilla kulkemine on ainut vaihtoehto.

Hän maksaa opintotuestaan itse vuokransa. Se on selllainen minkä hän huolehtii ensin ja bussikortin, koska kouluun on päästävä. Muusta sitten joutuu paljonkin tinkimään, mutta itse on halunnut muuttaa omilleen. Paremmin hänen rahansa riittäisivät jos asuisi meidän kanssa.

USko tai älä , mutta poissoloja hänellä ei ole, ollut kuin pakollisten hammaslääkärikäyntien tai kutsuntoihin osallistumisen takia.
Miksi ei halua asua kanssanne?
 
Rollolainen
Jos tekee itse niin tulee halvemmaksi. Tarkoitan leipiä yms. Itse kauhistelen einesten ja puolivalmisteiden hintoja kun ovat todella kovassa hinnassa.
minusta ei lidlissä ole valmikis viipaloitu leipä kallista 89 centtiä/leipä- myös ruisleivät ovat kaikki alle 2e. laksepas huviksesi mitä tulee hintaa leivälle itse tehtynä. Musita laskea mukaan myös sähkön käytö, se monelta jää. samoin vesi ei ole ilmaisa, einakaan meille . me maksetaan vedestä 20e/ hlö/kk
 
Rollolainen
Miksi ei halua asua kanssanne?
Hänhän on täysi-ikäinen ja kokee että pikkuveljet häiritsevät. Onhan se nyt aika vaikeaa asua 84 neliön asunnossa kolmne pojan kanssa. ( pikuveljetkin on teini-ikäisiä) . Ja kun hänellä on tyttäystäväkin, onhna se mukavampaa, kun saa omassa rauhassa olla tytöän kanssa. ja poika käy lukiota, joten lukurauhaa ei oikein ole pienessä asunnossa.
 
miksi niin kaukana
Niinpä jos opiskelijalla on koko kuukauden menoihin noin 100e, ei sillä ruhtinaalisesti eletä. Tästä 100e pitää ostaa ruuat, kirjat , vaatteet ym.
onneksi kaikki opiskelijat eivät käy baareissa, eivätkä tykkää juomisesta. =)
Meidän 19v täyttävä poika ei esim ole käynyt kuin kerran baarissa, silloinkin iskän kanssa. Baarit ja juominen ei van ole hänen juttunsa. Silti hänellä on kavereita ja hänellä on sosiaalista elämää.

Ja siis oikesati pojalla jää opintotuen jälkeen noin 60e ruokaan+ muuhun, kun vähennetään bussikortti. Matkaa kun on kouluun 25 kilsaa niin bussilla kulkemine on ainut vaihtoehto.

Hän maksaa opintotuestaan itse vuokransa. Se on selllainen minkä hän huolehtii ensin ja bussikortin, koska kouluun on päästävä. Muusta sitten joutuu paljonkin tinkimään, mutta itse on halunnut muuttaa omilleen. Paremmin hänen rahansa riittäisivät jos asuisi meidän kanssa.

USko tai älä , mutta poissoloja hänellä ei ole, ollut kuin pakollisten hammaslääkärikäyntien tai kutsuntoihin osallistumisen takia.
Käykö hän sitä kaupungin eteläpuolista lukiota? En sano tähän nimeä.Miksei käy kaupungissa, ei tulisi matkakuluja?
 
Rollolainen
Käykö hän sitä kaupungin eteläpuolista lukiota? En sano tähän nimeä.Miksei käy kaupungissa, ei tulisi matkakuluja?
siksi koska hän halusi sinne pikkulukioon. Kaikki eivät halua isoihin luokkiin. uskallan väittää että jos olisi mennyt isompaan lukioon, hän ei olisi koulua jaksnaut käydä, koska niisä ei saa nuiin yksityiskohtaista opetusta. kaikille ei vaan isot koulut käy.
 
minusta ei lidlissä ole valmikis viipaloitu leipä kallista 89 centtiä/leipä- myös ruisleivät ovat kaikki alle 2e. laksepas huviksesi mitä tulee hintaa leivälle itse tehtynä. Musita laskea mukaan myös sähkön käytö, se monelta jää. samoin vesi ei ole ilmaisa, einakaan meille . me maksetaan vedestä 20e/ hlö/kk
Paljonko on tuon lidlin leivän kilohinta, sen haluaisin tietää? Esim. S-kaupassa Ruispalojen kilohinta on vähän alle 3 euroa, sanotaan 2,85€. Lasketaanpa, pääseekö itse tekemällä samaan?

Esim. ruisleipätaikina, ainekset: vesi, ruisjauho, suola. Ruisjauhoja 1 kg maksaa ehkä 1,40€. Siitä tulee jo yli kilo leipää. Suolaa 1 kg maksaa 1,08 €, jos taikinaan laittaa yhden teelusikallisen (5g), niin tulee suolan hinnaksi alle 1 c.

Veden hinta, hmm. Jos oletetaan, että taikinaan menee vettä 1l ja että kylmän käyttöveden keskimääräinen hinta on 4,18 €/m3. 4,18 jaettuna 1000 = 0,00418 eli alle 1c tuolle ruisleipätaikinalle, tuskin tarvitsee ottaa huomioon laskelmissa?

Sähkön osuus, oletetaan että uuni on päällä vaikkapa 2 h koska leivät eivät mahdu kaikki yhtä aikaa uuniin vaan pitää paistaa kahdessa erässä 2x 45 min + uunin lämmitys 30 min. Vattenfallin sivujen mukaan uunin sähkönkulutus on 1,5 - 2,00 kWh/tunti. Sähköä kuluu siis max. 4,00 kWh. Sähkön hinta Fortumilla on 5,44 c/kWh, ja sähkön perusmaksu 4,02€/kk. Kahden tunnin osuus sähkön perusmaksusta on 1c. Mutta sähkön hinnaksi kahdelta tunnilta tulee siis 21,76c eli pyöristettynä 22c.

Koko leivän hinta itse tehtynä on 1,40 + 0,22 + 0,01 = 1,63 c. Jos oletetaan, että valmista leipää tulee vaikka 1,5 kg, on itse tehdyn ruisleivän kilohinta pyöreästi 1,09€. Eli aika paljon halvempaa kuin kaupassa.
 
"mipa"
Mun ystävä perhe on "köyhä", äiti on kotona lasten kanssa, ja mies tekee töitä harvakseltaa, eli pienet on tulot. Silti he syövät monipuolisesti ja ostavat vielä kaiken luomuna. Tulot heillä on n. 1000e/kuukaudessa, eli köyhyysrajan alapuolella. Heitä on yhteensä 4 henkeä perheessä.

Johtuu siitä, etteivät ostele uusia vaatteita tai muutakaan kallista, vaan laittavat todennäköisesti kaikki rahansa ruokaan. Eli kyllä Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että köyhä voisi syödä tosi terveellisesti, jos haluaisi.
Mietin esim. monia kehitysmaita, joissa ei ole sosiaaliturvaa, niin kyllä Suomessa on aika hyvin aisiat. Kunhan ihmiset ei työttömänä/pienituloisena tuhlaisi rahojaan turhakkeisiin, esim. autoon tai harrastuksiin.

Itsekkin olen joutunut työttömäksi, ja pyrin kyllä syömään terveellisesti, olen kokki ammatiltani, niin se ehkä auttaa rahan säästämisessä ja terveellisten raaka-aineiden valinnassa. Teen ruoan tuoreista raaka-aineista, ja niin että siinä on vähän tai ei ollenkaan lisä-aineita. Perheemme syö siis mielestäni hyvää, monipuolista ruokaa. Mieheni opiskelee, joten tulomme ovat n. 1000e yhteensä, kuukaudessa, vuokran maksun jälkeen. Ei siis paljon, mutta rahat riittävät, ja ruokaan menee kuukaudessa n. 300e-500e kuukaudessa. Meitä on kolme henkeä. Olisi mukava jos rahaa menisi vähemmän, mutta mieheni rakastaa herkkuja ja ostaa niitä aika usein.
 

Yhteistyössä