Kofeiini pannaan alle 15-vuotiailta

Kofeiini pannaan alle 15-vuotiailta
Helsinki
Julkaistu: 24.06. klo: 09:02
Päivitetty: 24.06. klo: 09:52

Alle 15-vuotiaiden ei pitäisi nauttia lainkaan kofeiinipitoisia juomia, suosittelee Valtion ravitsemusneuvottelukunta.

Kofeiinin on todettu jo pieninä määrinä aiheuttavan lapsilla ärtyneisyyttä, levottomuutta, unihäiriöitä ja jopa riippuvuutta.

Energiajuomiin lisätään kofeiinin lisäksi myös muita piristäviksi tarkoitettuja aineita. Näiden aineiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa.

Neuvottelukunta suosittelee, että suomalaiset tyydyttävät nestetarpeensa lähinnä vesijohtovedellä. Päivittäin voi nauttia myös rasvatonta maitoa tai piimää ruokajuomana sekä lasillisen täysmehua. Mehu tulisi juoda aterian yhteydessä. Aikuisille myös kahvi ja tee sopivat päivittäisiksi juomiksi.

Sopiva juotavien nesteiden määrä on noin 1-1,5 litraa päivässä.


http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=45530089
 
Jep, katselin että lähikaupassa oli jo kyltit etteivät myy energiajuomia alle 15-vuotiaille.

Mun mielestä ihan hyvä juttu - vaikka itse olenkin kahvia kitannut jo nuoremmasta. Kun tahtovat varsinkin just energiajuomia juoda ihan holtittomasti.
 
Meillä ei energiajuomia juoda, mutta kahvia saa lapset (ketkä haluaa) satunnaisesti, kun on vieraita tai kylästellään. Mä en ole huomannut heissä mitään levottomuutta kahvin juonnin jälkeen. Tuleekohan noi oireet enemminkin silloin, jos kofeiinin saanti on säännöllistä ja jokapäiväistä?
 
JONSERED Karhunkantaja
Aika outoa...

Itse aion vastakin antaa kahvia tarpeen mukaan lapsilleni ja energiajuomaakin hätätapauksissa (alkava migreenikohtaus ja adhd-hörhö, joka ei ole syönyt riittävästi).

Tuon logiikan mukaanhan myös kahvi ja tee pitäisi kieltää, eikö? Ja ihan kaikita.
 
Tässä varmaan on lähdetty siitä että on pakko 'kieltää kokonaan' koska kohtuuden määrittäminen on vaikeaa. Mukillisessa kahvia / teetä kun on kuitenkin vähemmän piristäviä aineita kuin samassa määrässä vaikkapa Batterya.

Ja kun nuo energiajuomat nautitaan kylmänä niin tulee helpommin juotua enemmän kerralla.

Tottakai vesi on paras aina ja kaikille, mutta 'kohtuus kaikessa' pätee varmasti tässäkin.

En aio omilta lapsiltani teetä / kahvia kieltää, mutta eipä nuo 4- ja 6-vuotiaat edes teestä juurikaan välitä vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tuota... Mukillinen kahvia päihittää esim. Batteryn kofeiinimäärän.
Jep, kofeiinin kyllä. Mutta meinasin niitä kaikkia muita piristäviä aineita yhteensä. Kuten linkin jutussakin sanottiin niin niiden pitkäaikaisesta käytöstä ei ole tietoa - kahvia nyt on kaiken ikäiset juoneet jo 'vuosisatoja'.
 
Dodde
Harvinaisen samaa mieltä..
Energia juomissa kun ei ole mitään tarpellista lapsille (ei aikuisillekkaan mutta lapsille vielä vähemmän ).
Hurjan näköistä katsoa kun 7-8v:t ipanat vetää kaksin käsin tölkkikaupalla sitä energiajuomaa :/

Kahvi ja tee on erikseen.
 
Kyy
Eipä kyllä tulis mieleenkään antaa lapsille mitään energiajuomia. Kahvinkin kielsin kun kerran oikein kunnolla huomattiin sen vaikutus lapseen. Lapsi siis muuttui ihan tilkasta yliväsyneestä ylienergiseksi. Enpä kyllä itsekään nauti vastaavia piristeitä, hyvin pärjää ilmankin! :D
 
vieras
Olen lopettanut kahvinkin raskauksien ajaksi. Mikään ei saa minua uskomaan, että kofeiini olisi hyväksi sikiölle, vaikka sitä olisi kuinka nautittu vanhoina hyvinä aikoina. Uskomus vahvistui kun join yhden kahvikupin raskauden aikana. Vauva poukkoili kolmisen tuntia ympäriinsä.

Kai vauvatkin tottuvat kofeiiniin jos äiti sitä nauttii, mutta on vähän ristiriitaista, että joissain kunnissa on raskaana olevaa evästetty vähentämään poron, marjojen jne. syömistä ja samaan aikaan voit vetää kofeiinia huoletta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs odottavat äidit?

Mun käsittääkseni noissa kaikissa energiajuomissa on makeutusaineita, joita ei suositella raskaanaoleville (saa sanoa, jos olen väärässä). Kahvinsuhteenkin on olemassa jotkut rajoitukset, mutta ei kahvia ja teetä ole kokonaan kielletty enkä näe mitään syytä kokonaan kieltääkään.

 
hmm
Mä oon kofeiiniherkkä ja kun nuorempana join vähänkin kokista en saanut lainkaan unta. Nykäänkin oon aika virkee ja tärisen jo yhdestä kahvikupista. Mä en usko että kofeiini on terveellistä, varsinkaan lapsille. Mitä sitä turhaan valvottaa lapsia kun voi antaa niille vettäkin?

Ja ne energiajuomat vasta myrkkylitkuja onkin, niitä en ikinä antaisi lapsille. Enkä kyllä kahviakaan, mutta teetä kuitenkin joskus, siinä on niin vähän kofeiinia.

 

Yhteistyössä