Kohdunkaulan ennenaikainen kypsyminen, kokemuksia? Koska lapsi syntyi?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tänään alkoi rv30 ja oon ollut nyt vähän alta kuukauden sairauslomalla ennenaikaisen supistelun vuoksi joka oli lyhentänyt paikat muutamaan senttiin ja tuolloin sisäsuu antoi hieman periksi? On siis jo pitkään supistellut herkästi liikkuessa, mutta neuvolalääkäri tuumasi aina että jos kivuttomia niin ei haittaa. Olivat kummiskin saaneet jotain aikaiseksi, kun äippäpolilla kävin tarkastuksessa. Ekasta tarkastuksen jälkeen viikon päästä uuteen katsaukseen, ei muutoksia ja sisäsuu painettaessa enää anna periksi (tämän väliajan makasin vaan sohvalla) ja sanottiin että rauhallisia kävelyitä saa tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Saikkua jatketaan nyt kuitenkin äitiysloman alkuun asti, ettei tuu turhaa rasitusta. Nyt tuli kuitenkin potilasasiakirjat postissa ja niissä lukee, että "ulkosuu raottaa sormelle ja puolipehmeää kanavaa jäljellä pari senttiä. Käsketään jatkaa rauhaksiinottoa kotona." Tarkistus tuosta 3vko päähän kun ei kuulemma ollut mitään kriittistä.

Oon nyt tosiaan ennen noiden paperien tuloa tehnyt pieniä rauhallisia kävelyitä ja touhuillut ihan kodin perusaskareita ja käynyt kaupassa ja iloinnut siitä kun saikin liikuskella hieman. Supistuksia ei oo tullut mitenkään erikoisen paljon, tai kivuliaasti. Lähinnä vauvan liikkeet provosoi niitä, ja kun tämä pikkanen vielä on viihtynyt todella alhaalla kohdunsuun tienoilla jo pitkän aikaa niin se aiheuttaa välillä todella ikäviä tuntemuksia ja painetta kohdunsuulle. Olin sitten tuossa vajaan viikon flunssassa ja makoilin, mutta huomasin että niistäminen ja yskiminen aiheuttivat runsaampaa supistelua. Nyt tuntuu välillä ikävää vihlaisua alakerrassa, tai en tiedä voiko sitä vihlomiseksi kutsua? Semmoisia epämukavia, tavallaan kivuliaita tuntemuksia etenkin vauvan liikkuessa. Tuntemukset on aika samanlaisia kun ennen tuota ensimmäistä tarkistuskäyntiä :( Viimeksi polilla ennen tarkistusta käskettiin varautumaan sairaalaanjäämiseen ja piikkeihin vauvan keuhkojen kypsytystä varten, mutta onneksi ei ollut silloin muutoksia. Mulla on ensi viikon loppupuolella tuo seuraava tarkistus, ja pelottaa kamalasti jos sielä nyt on jotain tapahtunut ja joutuisi valmistautumaan ennenaikaiseen synnytykseen.. Odotan tosiaan esikoistani ja raskaus sujui ihan olemattomin vaivoin ja oirein yli puolenväliin asti, että pitihän sitä jotain huolehdittavaa saada :( Sekin vielä että kun vähäinenkin liikkuminen helposti provosoi noita supisteluja mulla, niin en ihmettelisi jos jossain kohtaa tässä vielä määrätään vuodelepoon..

Onko täällä ketään jolla olisi paikat kypsyneet paljonkin ennen aikojaan ja minkälaisin seurauksin?
 
vierailija
Hei. Tässä mun kokemuksia, vaikkei ihan samanlaista ehkä olekaan.
Esikoisen kohdalla supisteli niin. rv28 eteenpäin. Kohdunsuu muistaakseni tuolloin niin. 5cm ja pehmentynyt. Syntyi muista syistä johtuen sektiosta rv35.
Toisen kohdalla supistukset alkoivat rv20. Kohdunsuu oli rv28 pehmeä, n.2cm ja piirun auki. Töistä jäin saikulle rv33. Lapsi syntyi rv38+5.
Kolmannen kohdalla supistuksia rv20 alkaen. Kävin ultrassa istukan sijainnin vuoksi rv28 (tarkistettiin, että oli noussut pois kohdunsuulta). Tuolloin kohdunsuu 2.5cm ja hieman auki. Kuulemma ihan normaalia ja töistä jäin saikulle rv33 (lastenhoitoa, joka ei luonnistunut enää supistusten vuoksi). Lapsi syntyi rv39+4.
Ja tosiaan ekan jälkeen ei edes päikkärit ole olleet mahdollisia kun aina sata rautaa tulessa :D
Mutta sinuna olisin ihan hyvillä mielin. Tuttu joutui sairaalaan rv25 kun kohdunkaula oli kokonaan kadonnut ja auennut 1cm. Silloin tilanne on jo huomattavasti vakavampi.
 
vierailija
Ainiin. Jäi mainitsematta, että kaikenlaisia kolotuksia tulee loppuraskauden myötä. Mulla tuntui kohdun seudulla jomotusta, paineentunnetta, vihlomisia sekä loppupuolella kunnon "sukkapuikkokipuja", jotka oikeasti säikäytti ekalla kerralla. Seuraavalla kerralla tiesi niidenkin kuuluvan kuvioihin :)
Välillä tuntemuksia tuli liikunnan vuoksi, välillä vauvan liikkumisen ja välillä ihan muuten vaan.
 

Yhteistyössä