Kohdunkaulan pituudesta HELP

  • Viestiketjun aloittaja Lyhytkö
  • Ensimmäinen viesti
Lyhytkö
Kuinka pitkä on kohdunkaulasi pituus?? Ja millä raskausviikolla mittaus/mittaukset tehty?

Mulla on vain 2cm neuvolalääkäri laittanut merkinnäksi korttiin, onko se normaalia lyhyempi? Voiko synnytys olla sitten nopeampi, kun eikös se kohdunkaula "häviä" kokonaan ennen synnytystä?? Kaikilla muilla tuntuu olevan vähintään 3-4cm tuo kohdunkaulan pituus, niin mietin että onko tuo mun 2cm sitten normaalia lyhyempi ja mitä siitä voi seurata?

Supistuksia ollut aika reilusti ja laskettuun aikaa vielä monta viikkoa :attn:
 
Miten se voi kasvaa??! :eek:
Taidetaan olla molemmat yhtä puusta pudonneita tämän asian suhteen :LOL:
Voisko olla mittavirhe kyseessä tuossa sinun tapauksessa, tai jos eri lääkäri mitannut eri käynneillä?
 
vaihtelevaa on
se pituus vaihtelee vähän sen mukaan ketä tarkistuksen tekee...mulla ainakin toinen lääkäri sai 2cm ja sitku olin äitipolilla ni siellä se oli 3cm...käsituntumallahan ne sen mittaa ni mistä niistä sit tietää et kuinka tarkkoja on.....ja mulla oli nyt tokassa raskaudessa 2cm n.20 viikosta eteenpäin ja 10 päivää meni yli lasketunajan että eipä tuo siihen kauheesti vaikuttanut... :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 17:14 aapee kirjoitti:
Miten se voi kasvaa??! :eek:
Taidetaan olla molemmat yhtä puusta pudonneita tämän asian suhteen :LOL:
Voisko olla mittavirhe kyseessä tuossa sinun tapauksessa, tai jos eri lääkäri mitannut eri käynneillä?
tätä mäkin ihmettelin :LOL: ja tosiaan oli eri lääkäri =)
 
Mulla kohdunkaulan pituus oli alussa 4cm, viimeksi rv 30 mennessä se oli lyhentynyt 2,5 cm:n, ennenaikaisten supistusten vuoksi.

Nyt on rv.31+5 ja perjantaina taas kontrollikäynti äitiyspolilla, sillon sitte taas kuullaan, että onko tapahtunu jotain muutosta taas.


Lisään vielä, et mulla nuo mitat on saatu ultraamalla.<br><br>
 
minullakin
Ensikertaa raskaana olen ja mulla kohdunkaulan pitus van 2,5cm alusta loppuun asti. Ei ole matkan varrella lyhenemistä tapahtunut tai mitään muutakaan vaikka lyhyt onkin ollut, saa nähdä tuleeko synnytyksestä nopeampi. Tuskinpa vaikuttaa? Eikös se riipu ihan mitä tahtia kohdun suu alkaa avautua, eikä välttämättä riipu kohdunkaulan pituudesta se avautumis tahti. Meinaan sitten kun se kaula on jo kadonnut...Niin ei kai sillä väliä ole minkä pitunen se on ollut. En tiedä, mä en ole synnytys asiantuntija vielä :whistle:
 
Mulla katottiin rv34+5 kaulan pituus ultrassa, oli 3,9cm. Muissakin raskauksissa ollut koko raskauden n.4cm ja lähtenyt lyhentymään vasta synnytyksessä. Ei se siellä varmaankaan itsestään lyhene, jos lapsen pää ei paina kunnolla alaspäin ja supistukset avusta työnnössä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 16:54 Lyhytkö kirjoitti:
Kuinka pitkä on kohdunkaulasi pituus?? Ja millä raskausviikolla mittaus/mittaukset tehty?

Mulla on vain 2cm neuvolalääkäri laittanut merkinnäksi korttiin, onko se normaalia lyhyempi? Voiko synnytys olla sitten nopeampi, kun eikös se kohdunkaula "häviä" kokonaan ennen synnytystä?? Kaikilla muilla tuntuu olevan vähintään 3-4cm tuo kohdunkaulan pituus, niin mietin että onko tuo mun 2cm sitten normaalia lyhyempi ja mitä siitä voi seurata?

Supistuksia ollut aika reilusti ja laskettuun aikaa vielä monta viikkoa :attn:
2cm on käsittääkseni vielä ihan hyvin, mutta ne neuvolalääkärit ei todellakaan aina saa sitä OIKEAA mittaa...
Olin joutumassa supistusten, pehmenneen ja lyhentyneen (jäljellä kuulemma vain sentin nysä rv 28 ) kohdunkaulan takia pelkkään vuodelepoon, mutta ensin minut lähetettiin äippäpolille, jossa ultralla ylilääkäri sai kohdunkaulan pituudeksi 3,7cm!
Rv 36 lääkärikäynnillä hän sai taas käsikopelolla mitattua sen "sentin nysän" mutta oikeasti oli vielä ihan hyvin jäljellä...<br><br>
 
Kysyin tuosta pituudesta, että voiko vaihdella kun mulla ollut sama lääkäri joka raskaudessa ja kahdesta ekasta mitta on ollut alkuunsa 3cm ja ollut sitä myös loppuun asti. Nyt kolmannesta mitta oli 4cm. Kehuivat vain, että kun se nyt tehdään käsituntumalla, niin se on sellainen arvio vain, ei kai kukaan sitä osaa millin tarkkuudella sanoa oman sormensa perusteella (jota siis mittana käytetään tuota arvioidessa). Eri asia on ultralla tehdyt mitat, kai..

Nyt juuri eilen olin äitiyspolilla j aihan näppituntumalla olisi ollut kanavaa jäljellä vielä 2cm.. Mene ja tiedä tarkkaan, mutta muutosta on varmaan jonkin verran tapahtunut kuiténkin..

=)

Jonna ja Kolmas pikkuinen 37+5
 

Yhteistyössä