Kohta 17-vuotiaan kypärä pieni, ostetaanko uusi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kesällä 17 täyttävän pyöräilykypärä on jäänyt pieneksi. Pitäisikö ostaa uusi? Hän ei ole itse aivan varma haluaako enää uutta vai pyöräilisikö ilman. Tähän saakka on kyllä käyttänyt yleensä aina pyöräillessä kypärää. Itsekään en oikein tiedä, kannattaako tuon ikäiselle ostaa enää kypärää. Ajalee kuitenkin rauhakseen ja tuntee liikennesäännöt. Onko rahanhukkaa? Mitä mieltä olette?
 
"vieras"
No tottakai ostat. Tuskin hänen päänsä enää siitä kasvaa, menee sama kypärä sitten pitkään ellei kolhi.
Mä en ymmärrä miten pyöräilykypärä on rahanhukkaa. Uusia kallojahan saa paljon halvemmalla, vai?
 
"hmmm"
Mä oon 36v ja käytän kypärää. Tiedän 45v miehen joka kuoli kun kaatui pyöräillessään ilman kypärää. Varmaan riippuu siitä onko teille merkitystä kuoleeko tai vammautuuko lapsi.
 
"vieras"
Eikös sitä uutta kypärää voi sitten käyttää vaikka loppuelämänsä? Eihän sen kypärän käytön pitäisi loppua, vaikka ikää tulisikin. Vai onko ajatuksena se, että vain alaikäisten täytyy polkea kypärä päässä? Eiköhän meillä kaikilla ole suojeltavaa korvien välissä.
 
"vieras"
Jos on tähän saakka sitä käyttänyt, niin tottakai ostat uuden. Ja kannattaa ostaa vähän kalliimpi, mikä on mukavampi, eron huomaa painossa, hihnojen pehmustuksissa yms.
 
poliisi
Onkohan ap käsittänyt että suomessa on polkupyöräilijällä kypäräpakko. Myös täysi-ikäisellä. On todella harmillista että silloin vallassa oleilla ei ollut munaa asettaa myöskin sakkorangaistusta, jos pyöräilee kypärättä.
 
"vieras"
No tottakai ostat uuden, hyvä se on jatkaa kypärän käyttämistä jos on tähänkin asti käyttänyt. Minäkin 32-vuotias käytän, ennen olin typerä ja häpesin sitä pottaa, kunnes yhtenä päivänä lensin sarvien yli asfalttiin...ei ollut kypärää ja hyvällä tuurilla pää säilyi ehjänä sillä kertaa. Nyt en uskaltaisi jättää kypärää pois mistään hinnasta.

Pahaa tekee kun näkee pieniä koululaisia polkemassa pyörällä ja se kypärä roikkuu sarvessa mukana, ei päässä.
 
Eli sun käsityksen mukaan jos ajelee rauhassa ja varovaisesti niin sitten myös kaikki muut tekee niin, ihan sama miten ite ajelee ne on ne muut törpöt liikenteessä jotka sun lapses tappaa!!! Pystytkö käsittämään sellaista, että kaikkeen ei vaan voi itse vaikuttamaan? Nimimerkillä "auto antoi mulle tietä, mutta toinen auto ei pysähtynytkään vierelle ja hengen lähtö oli lähellä"
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28272113]Ei kypärän ostaminen ole rahanhukkaa. Anna nuoren päättää itse, haluaako uuden kypärän. Hän sen parhaiten tietää.[/QUOTE]

? Lain mukaan kypärä on pyöräillessä oltava, vaikka sen puutteesta ei rangaistakaan. Saako nuori päättää itse, mitä lakeja noudattaa?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28271889]Kesällä 17 täyttävän pyöräilykypärä on jäänyt pieneksi. Pitäisikö ostaa uusi? Hän ei ole itse aivan varma haluaako enää uutta vai pyöräilisikö ilman. Tähän saakka on kyllä käyttänyt yleensä aina pyöräillessä kypärää. Itsekään en oikein tiedä, kannattaako tuon ikäiselle ostaa enää kypärää. Ajalee kuitenkin rauhakseen ja tuntee liikennesäännöt. Onko rahanhukkaa? Mitä mieltä olette?[/QUOTE]

Rauhakseen ajaa ja tuntee liikennesäännöt.... sehän se riittääkin.
Entä se autoilija joka kaahaa hänen päälle, hän kaatuu ja lyö päänsä asfalttiin..
 
"vieras"
[QUOTE="Jenis";28272126]? Lain mukaan kypärä on pyöräillessä oltava, vaikka sen puutteesta ei rangaistakaan. Saako nuori päättää itse, mitä lakeja noudattaa?[/QUOTE]

Saako suurin osa suomalaisista päättää itse, mitä lakeja noudattaa. Suurin osa ei kuitenkaan kypärää käytä. Laki, josta ei rangaista on mielestäni enemmänkin suositus.

Kypärän käyttö on toki erittäin suotavaa, mutta tuolla lailla sen käyttöä on huono perustella.
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28272169]Saako suurin osa suomalaisista päättää itse, mitä lakeja noudattaa. Suurin osa ei kuitenkaan kypärää käytä. Laki, josta ei rangaista on mielestäni enemmänkin suositus.

Kypärän käyttö on toki erittäin suotavaa, mutta tuolla lailla sen käyttöä on huono perustella.[/QUOTE]

Näkemyksensä kullakin - itse pyrin kasvattamaan tenavani tiettyyn lainkuuliaisuuteen kuitenkin :D Ja toki heille on kerrottu miksi kypärää käytetään, eli miksi sellainen laki on olemassa. Suurin osa suomalaisista ei käytä kypärää siksi, että laki on uusi. Kun minä olin 17, pyöräilykypäriä ei ollut kuin ammattipyöräilijöillä - mutta tuo on huono syy olla käyttämättä kypärää nyt. Ei turvavöitäkään käyttänyt alunperin juuri kukaan, nyt suurin osa käyttää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28272168]Rauhakseen ajaa ja tuntee liikennesäännöt.... sehän se riittääkin.
Entä se autoilija joka kaahaa hänen päälle, hän kaatuu ja lyö päänsä asfalttiin..[/QUOTE]

Jotkut saattavat pyöräillä pyöräteillä, jolloin ei auton kanssa törmääminen ole mahdollista.
 
[QUOTE="vieras";28272344]Jotkut saattavat pyöräillä pyöräteillä, jolloin ei auton kanssa törmääminen ole mahdollista.[/QUOTE]
Ja siellä ei ole mitään muuta vaaratekijää?
Muistan kun olin lapsi ja ajelin pyörätiellä. Vastaan tuli vanhempi nainen ja jostain syystä horjahdin juuri hänen kohdallaan ja kiilasin vahingossa mummon kumoon. Mummeli kapsahti ojaan ja minä paniikissa lähdin sotkemaan pakoon. Mummo sai minut kuitenkin fillarillaan kiinni, pysäytti, ja alkoi huitomaan kassillaan pitäen samalla helvetinmoista mekkalaa. Onneksi hänelle ei kaatuessaan kuitenkaan sattunut mitään mutta tässä on hyvä esimerkki siitä että kaikkeen ei voi itse vaikuttaa vaikka ajaisi kuinka rauhallisesti pyörätiellä.
 
ok
[QUOTE="vieras";28272344]Jotkut saattavat pyöräillä pyöräteillä, jolloin ei auton kanssa törmääminen ole mahdollista.[/QUOTE]

Kyllä yleensä pyörätietkin jossain vaiheessa autotien kanssa risteää. Ja kaatua voi vaikka ei tulisi ketään vastaan.
 
geeiriwr
Kyllä se yli 17-vuotiaallakin kallo halkeaa ja aivot turskahtaa asvaltille jos oikein pahasti kaatuu eikä ole kypärää suojaamassa. Minäkin käytän kypärää, vaikka ajankin niin, etten mitään hurjaa vauhtia mene ja ajan tien reunassa. Mutta, kun kaikista muista liikenteessä kulkevista ei voi olla varma.. Ja jokaiselle voi käydä vahinko vaikka miten olisi taitava pyöräilijä.. Hommatkaa ihmeessä se uusi kypärä. Nykyään on niin hienoja kypäriäkin että niitä on ihan ilo käyttää, ja samalla tietää että on pää turvassa. Mulla ainakin on vain yksi pää, haluan sen säilyttää ehjänä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28272344]Jotkut saattavat pyöräillä pyöräteillä, jolloin ei auton kanssa törmääminen ole mahdollista.[/QUOTE]

Mutta ei siinä tarvitse kuin jalka vähän lipsahtaa polkimelta, niin voi lentää nurin ja tulla pahaa jälkeä. Lähipiirissä on käynyt näin ja meidän murkkulle ei ole kuin tarvinnut muistuttaa, että miten X:lle kävi, kun on tullut puhe kypärän käytöstä. Onneksi X:llä oli kypärä päässä, meni kyllä paloiksi ja kipsinkin sai.
 

Yhteistyössä