koiran koulutuksesta

Tulipa mieleeni tämmönen juttu, kun meiltä on aikas pitkä matka "treenipaikoille" niin oiskohan ihan pöljä ajatus alkaa kouluttamaan koiraa "itse". Koirana saksanpaimenkoira joka nyt 7kk, ollaan opetettu perusjuttuja eli istumaan, maate, luoksetulo ja ihan perus "tapakasvatus".

Nyt mietiskelin ostaa harjotusliinan ja alkaa pihalla opettamaan paremmin. Kuinka tärkeä on ryhmän kanssa harjoittelu. Tietenkin siellä on muita koiria ja omistajia mutta muuten..

Rehellisiä vastauksia, tarkoituksena saada tottelevainen koira. B)
 
sef harmailee
Olipas huvittava kysymys...siis ihan positiivisessa mielessä :D

Ei ole lainkaan pöljä ajatus kouluttaa koiraa itse, vaan mielestäni on täysin pöljää ajatella että jollei treenipaikoille päästä, niin ei kouluteta koiraa sitten lainkaan. Eli mielestäni ajattelet erittäin hyvin tuon koulutusasian.

Toki ryhmän kanssa harjoittelu on hyväksi, mutta jos kyseessä on vain kotikoira, jonka kanssa omaksi ja koiran iloksi treenataan, eikä ensimmäisenä tavoitteena ole kilpailu, niin ei sinne treeneihin muita koiria tarvita. Jos välillä saat jonkun tutun koiransa kanssa mukaan, niin hienoa, jollet, niin ei haittaa.

Treenaa ensin koiraa ilman häiriötä. Kun haluat haastetta, mene treenaamaan tienviereen, jossa kulkee muita ihmisiä ja koiria. Ajaa ihan saman asian, kuin ryhmässä treenaaminen.

Ainoa oikea ja todellinen etu ryhmässä treenaamiseen mielestäni on se, että siellä koulutetaan ja opetetaan SINUA. Ja sinähän se tässä olet se, jota pitää opettaa, jotta sinä osaat sitten opettaa itse koiraasi. Varsinainen treeni koiran kanssa ei tapahdu kentällä, vaan kotona sen jälkeen, kun kentältä ollaan haettu neuvoja ja vinkkejä. Kentällä käydään sitten valmentajan avulla lävitse ongelmakohdat mutta muu treenaaminen tapahtuu alkuun kotona. Näin siis jos ajatellaan esim tottista. Hakua toki treenataan myös paikanpäällä, mutta "kotona" alkuun sitäkin enemmän.

Mikäli sinä osaat koiran kouluttaa, niin kerrassaan loistavaa. Mikäli tulee ongelmia eteen, lähde kentälle, jossa sinua neuvotaan ja autetaan.

Tsemppiä!


 
Ryhmästähän on se etu, että opit siellä kaikenlaisia uusia asioita ja tapaat muutenkin samanhenkistä sakkia.

Mutta onnistuu se kouluttaminen ja harrastaminen ihan itsenäisestikkin tai vaikka kaveriporukan kanssa.

Ainut on, että jos meinaatte suojelua harrastella niin siihen hommaan tarvitaankin sitten koulutettu, asiansa osaava maalimies.
 
Ohjatussa koulutuksessa on se etu, että kouluttaja seuraa teidän työskentelyä sivusta ja pystyy esim neuvomaan oikea-aikaisen palkkaamisen. Sitä voi aluksi olla vaikea itse huomata milloin pitää palkata. Samoin saa neuvot oikeanlaisiin koulutustapoihin niin ei tarvitse itse niitä hulluna pohtia. Riippuu tietenkin kuinka paljon aiot kouluttaa, mutta jos tavoite on kilpailla niin koulutus kannattaa alusta asti tehdä oikein. Opittua kun on vaikeampi muuttaa. Kotikoulutukseen hyvä kirja on Salme Mujusen Tie tottelevaisuusvalioksi. Tuota sangen kunnianhimoista otsikkoa ei kannata säikähtää, siitä saa hyviä neuvoja pienempi muotoiseenkin koulutukseen :D
 
kyllä sakemannia voi itse kouluttaa ja ehdottomasti pitääkin. Meillä mies aloitti koulutuksen heti ja perehtyi todella paljon siihen. ollaan ostettu kaikenlaisia patukoita ja vetoleluja. toki kävimme myös ensin pentukurssilla ja perustottiksessa alussa. mutta kyllä hyvää saa aikaiseksi itsekin. Meillä koira aina irti, emme ole liinaa tarvinneet. Toisen koiran koulutuksessa kyllä, kun ei voi irti pitää. kirjastosta vaan kirjoja ja netistä löytyy myös paljon koulutus videoita. Kasvattajalta tietty myös saa pljon ohjeita ja neuvoja. Tsemppiaä vaan niin kyllä siitä hyvä tulee!! =)
 
Ihan oikeilla jäljillä olet. On ehdottoman tärkeää kouluttaa koiraa myös muulloin kuin koirakoulussa. Etenkin noin nuorta koiraa onkin parempi koulutella kotona ja kentällä muiden joukossa tapahtuva koulutus onkin enemmän sellaista sosiaalisuus- ja käytöskoulutusta.

Kirjallisuutta ym. materiaalia löytyy pilvin pimein.

Onnea koulukseen.
 
Koirakoulussa käydään sosiaalistamisen takia ja siksi, että jos koulutat "väärin", niin ulkopuolinen henkilö näkee sen helpommin, kuin sinä itse. Tärkein asia on kuitenkin mielestäni juuri tuo sosiaalistaminen. Ei siis, että koira pääsee peuhaamaan muiden kanssa, vaan, että koira oppii pitämään kontaktin sinuun myös muiden koirien läsnäollessa. Sitä on hiukan vaikea harjoitella yksin, ellet saa lähitalojen koiria omistajineen mukaan Varsinainen koiran koulutushan tapahtuu aivan muualla, kuin siellä koirakoulussa!

Mutta suosittelen käymään ainakin tuon ikäisen kanssa siellä niin usein, kuin mahdollista. Kun pahin murkkuikä on ohi, voi noita kertoja tietysti jättää vähemmälle tai vaikka lopettaa kokonaan. Pääasia, että kotona tehdään jotain.
 

Yhteistyössä