Koiran lopetus eläinlääkärissä...:´(

  • Viestiketjun aloittaja "pilvi"
  • Ensimmäinen viesti
"pilvi"
Meidän koira joudutaan huomenna lopettamaan. En pystynyt itkuisena kysymään puhelimessa mitään järkevää eläinlääkäriltä, joten osaisiko joku kertoa faktoja..?

Miten lopetus todellisuudessa menee? Olenko oikeassa, että ensin rauhoitetaan hyvin, jonka jälkeen omistaja voi poistua ja sitten laitetaan itse lopetuspiikki? Onko totta että koira voi kouristella tms sen jälkeen? :/

Mietin myös sellaista, että voisiko koiran rauhoittaa farmariautomme takaboxiin, joka on koiralle tuttu ja turvallinen paikka? Ja lopettaa siinä. Se tuntuisi kivemmalta, ettei koiran tarvitsisi mennä vieraaseen paikkaan viimeisen kerran.

Sitäkään en tajunnut kysyä, että paljon homma maksaa? Koira painaa 30kg. Vaikka ei sillä hinnalla ole tässä tilanteessa paljon väliä.

Miten kauan teillä meni ennen kuin suru alkoi helpottaa?
 
"äiti"
meillä tuo oli ajankohtainen kaksi viikkoa sitten. mies vei eli en itse ollut paikalla vaan lohduttamassa lapsia kotona. ensin saa rauhottavan ja sen perään lopetuksen. meillä maksoi 150euroa suunnilleen. hinta varmasti riippuu mitä koirulille tehdään, hautaatteko itse vai kenties tuhkaus ja sekin onko yksilö- vai joukkotuhkaus. luulen, että nukutus voidaan tehdä myös autoon, ainakin omien vanhempieni koira aikanaan nukutettiin autoon, koska kammosi lääkäriasemaa.
Surusta en osaa sanoa, kyyneleet nousee silmiin edelleen helposti ja tosi vaikea on ollut kertoa asiasta kenellekään.
 
Kysykää ihmeessä sitä että muualla kun vastaanotolla. Vaikka sitten autossa. Ei se tuossatilanteessa ole väliä missä se tapahtuu. Meillä ei kissa kouristanu, ensin nukutus kunnolla ja sitten loppuaine. Nukahti vain rauhallisesti.
 
"a p"
Tiedän että näin on parasta, mutta silti miettii onko päätös varmasti oikea....Kamalinta on tämä päivä ennen lopetusta. Toivon vaan että huominen tulisi ja kaikki olisi ohi.

Hautaamme koiran itse, eli ei tule tuhkaus tms kuluja.
 
gf-ex
Miten lopetus todellisuudessa menee? Olenko oikeassa, että ensin rauhoitetaan hyvin, jonka jälkeen omistaja voi poistua ja sitten laitetaan itse lopetuspiikki?

totta!
Eli viimeinen kuva mikä sinun rakkaan koiran verkkokalvoille jää on joku saatana eläinlääkäri!
 
cxcc
No ei missään takakontissa, muiden sivullisten ihmetellessä. Kotiinkin saa eläinlääkärin lopettamaan, maksaa vaan enemmän. Sitäpaitsi se rauhoituspiikki kirpaisee ja pitää koiran päästä pitää kiinni, jotta ei näykkäise eläinlääkäriä. Takakontissa hirmu hankala paikka.
 
"a p"
Täytyy kysyä tuota autoasiaa. Se olisi aivan todella lohduttavaa että koira on tutussa paikassa (vaikkei kotona olekaan enää). Pelkään vaan että koira kouristaa tms lopetuspiikin jälkeen, silloin ei haluta olla näkemässä.
 
[QUOTE="a p";26368827]Tiedän että näin on parasta, mutta silti miettii onko päätös varmasti oikea....Kamalinta on tämä päivä ennen lopetusta. Toivon vaan että huominen tulisi ja kaikki olisi ohi.

Hautaamme koiran itse, eli ei tule tuhkaus tms kuluja.[/QUOTE]

Onko turri vanha vai kipeä? vai molempia? Eiköhän se päätös silti ole oikea jollei elämä ole enää elämisen arvoista.
 
"a p"
Jos koira on kunnolla rauhoitettu niin miten ihmeessä se ketään näykkäisee? Luulin että hänet todellakin rauhoitetaan syvään uneen. Aiempia toimenpiteitä tehtäessä kun koira on rauhoitettu niin se ei ole todella ole tajunnut mitään vaikka ollaan tutkittu ja tehty kivuliaitakin tutkimuksia.
 
[QUOTE="a p";26368887]Jos koira on kunnolla rauhoitettu niin miten ihmeessä se ketään näykkäisee? Luulin että hänet todellakin rauhoitetaan syvään uneen. Aiempia toimenpiteitä tehtäessä kun koira on rauhoitettu niin se ei ole todella ole tajunnut mitään vaikka ollaan tutkittu ja tehty kivuliaitakin tutkimuksia.[/QUOTE]

Tarkoittanee että se rauhotusaine kirpasee. Mun kokemuksella ei kirpassu eikä koiratkaan olleet moksiskaan. Samaa rauhotetta se on kun muutoikin käytettäessä. Ei se sitten unessa enää mitää tiedä siitä lopetuspiikistä.
 
Suru :/
Me vietiin meiän 12v kissa maaliskuussa eläinlääkäriin. Ne vei sen takahuoneeseen, ottivat verikokeet, testas jollain koneella munuaiset, jotka oli stopissa. Olisin halunnut nähdä oman pikkukissani vielä hereillä, kun toivat sen. Mutta, olivat sitten rauhottaneet sen jo. Ei ollu muuta tehtävissä, kuin vikapiikki. Olisin voinu kuvitella, että laittais jonnekii muualle sen ku suoraan sydämeen, kun kuullu juttua, että jotkut on saaneet pitää sylissä viimeiseen asti. Mä jouduin kattoo vieressä ja silittää rakkaani päätä. :'(

Tää ikävä on ihan järkyttävä. Viikonlopun olin siellä, jossa se kisukin eli miltei koko eämänsä, sitä jotenkii vieläkii oottaa näkevänsä hänet. Olin ihan kuulevinani maukumista, vaikkei siellä enää eläimiä ole. :'( <3
 
Gaga
[QUOTE="a p";26368847]Täytyy kysyä tuota autoasiaa. Se olisi aivan todella lohduttavaa että koira on tutussa paikassa (vaikkei kotona olekaan enää). Pelkään vaan että koira kouristaa tms lopetuspiikin jälkeen, silloin ei haluta olla näkemässä.[/QUOTE]

Ei mitään kourista kun nukkuu rauhallisesti ikiuneen. Olen kaksi kissaani lopettanut ja ollut vierellä loppuun asti. Voimia suruusi.
 
Mulla ei kumpikaan lopetetuista koirista kouristellut missään vaiheessa. Ensin rauhoitettiin ja sitten laitettiin monta pruutallista jotain tappavaa ainetta. Koirat nukahtivat ihan rauhallisesti mun silitellessä ja pitäessä tassusta kiinni.

Toinen koiristani lopetettiin noin kuukausi sitten ja aivan järjetön ikävä sitä on. Se pahin ahdistus meni ohi ekojen viikkojen jälkeen, mutta kyllä lenkillä tulee paniikki, kun tajuan, ettei se ihana olento ole enää ikinä mun mukana metsässä. Että se ei enää ikinä juokse mun luo iloisen näköisenä jne.
 
[QUOTE="a p";26368910]leijona76: Koira on vähän alle 10 v, mutta vaivaa löytyy jo monenlaista. Kauan on tätä päätöstä mietitty mutta nyt ei ole enää vaihtoehtoja kun koira kärsii.[/QUOTE]

No ei taida olla. Samalla valtavan murheellinen ja toisaalta helpottava päätös kun toisen ei sitten tarvi enää kärsiä. Toivotaan että kaveri saa lähteä rauhassa ja sopivassa paikassa.
 
"ikävä"
Ensin rauhoitetaan ja sitten viimeinen piikki, jonka jälkeen sydän lakkaa lyömästä... Mua itteeni hirveesti pelotti etukäteen se tilanne. Ajattelin, että tyrkkään vain koiran sinne ell:n huomaan ja poistun. En pystynyt! Olin karvakorvan vierellä ihan loppuun saakka ja viimeiset halit ja rapsutukset annoin kun sydän oli jo lakannut lyömästä ja omat silmät vaan valui vuolaasti.

En tiedä koska suru helpottaa. Tuosta on aikaa yli vuosi ja nytkin pääsee itku kun muitslen tuota rakasta :'( Ikävöin edelleen ihan valtavasti!! Koira oli 13,5v. Kasvain tuli ja yllätti muuten täysin terveen koiran.
 
"akka"
Koira saa ensin piikin johon se nukahtaa ja sen jälkeen laitetaan se aine joka pysäyttää sydämen.
Mulla on aina kaikki koirat nukahtanee mun syliin ja viimeisenä tässä elämässä ne on kuullee mun ääneni.
Kannattaa pyytää lopetus kotiin.
 
Suru :/
[QUOTE="akka";26368981]Koira saa ensin piikin johon se nukahtaa ja sen jälkeen laitetaan se aine joka pysäyttää sydämen.
Mulla on aina kaikki koirat nukahtanee mun syliin ja viimeisenä tässä elämässä ne on kuullee mun ääneni.
Kannattaa pyytää lopetus kotiin.[/QUOTE]


Me ku vietiin kissa viimeiselle matkalle, kysyin, että saanko pitää sylissä, kun se vikapiikki annetaan. Se vaan sano, että vieressä voit olla.
En ees saanut olla näkemässä/lähellä, kun ne anto rauhottavan piikin. Raukkaparka joutu yksin menemään pelottavaan paikkaan, nauku viimeisen kerran pieneläinhoitajan sylissä, ennenku ovi laitettiin kiinni. :'(
 
rege
Me ku vietiin kissa viimeiselle matkalle, kysyin, että saanko pitää sylissä, kun se vikapiikki annetaan. Se vaan sano, että vieressä voit olla.
En ees saanut olla näkemässä/lähellä, kun ne anto rauhottavan piikin. Raukkaparka joutu yksin menemään pelottavaan paikkaan, nauku viimeisen kerran pieneläinhoitajan sylissä, ennenku ovi laitettiin kiinni. :'(
Ihan vitun törkeetä!
Mä olen aina pitänyt kissat sylissä klun ovat saanet rauhoittavat. Ja myös loppopiikin sydänmeen.
 
Gaga
Me ku vietiin kissa viimeiselle matkalle, kysyin, että saanko pitää sylissä, kun se vikapiikki annetaan. Se vaan sano, että vieressä voit olla.
En ees saanut olla näkemässä/lähellä, kun ne anto rauhottavan piikin. Raukkaparka joutu yksin menemään pelottavaan paikkaan, nauku viimeisen kerran pieneläinhoitajan sylissä, ennenku ovi laitettiin kiinni. :'(
Olipa ikävä juttu. Kyllä itse sain olla vieressä kun kissalle laitettiin ensin kuminen puristin tassuun, leikattiin vähän karvaa pois ja sitten ensin se rauhottava aine suoneen että nukahti, sain olla nukutetun kissan kanssa kahdestaan ensin huoneessa noin 5 minuuttia kunnes tuli antamaan sen lopetuspiikin. Itku tietysti aina päässyt ja pääsee aika ajoin vieläkin, mutta en olisi mitenkään voinut antaa kissani olla yksin. Olisin varmaan mennyt ovienkin läpi jos olisivat edes vihjanneet etten olisi saanut olla paikalla alusta loppuun.
 
"ikävä"
Lisään vielä, että se eka piikki tekee monet eläimet kuulema huonovointiseksi. Minunkin rakas karvaturri oksensi edellisen illan herkkuruuan (viimeisen aterian, johon laitoin kaikenlaista sen herkkua) vaikka muuten ei juuri koskaan ollut huonovointinen.
 
Suru :/
Ihan vitun törkeetä!
Mä olen aina pitänyt kissat sylissä klun ovat saanet rauhoittavat. Ja myös loppopiikin sydänmeen.
Se sanokii, että ottavat vaan verikokeet. En ees tienny, että ne rauhottaa kokeitten takia. Sit vaan eläinhoitaja tuli kysyy, että eikö täällä vielä nukutakkaan?
Se ell tuntu jotenkii töykeeltä. Jos ei oltais päästetty Kissojen Kuningasta kissojen taivaaseen, niin olis tehnyt eläinsuojeluilmoituksen. Koska se kissa oli laihtunut viikossa älyttömän paljon, eikä pikkunen enää syönyt viimeisinä päivinään. Ei ole enää kuninkaallani kipuja, eikä kyllä enää mau'ukaan, tai tule jukurttipurkin kantta syömään. :( Millon tää ikävä helpottaa? Ei varmaan ikinä. :(

Ei sinne takahuoneeseen saa enää omistajat mennä. Menee eläimenkaa tutkimushuoneeseen, laittaa tarvittaessa rauhotuspiikin jo siellä, sen jälkeen omistajat ulos ja vie eläimen. Tulee sanomaan sitten, kun eläin on hoidettu. Parisen vuotta sitten oli ks. paikassa vielä sillein, että omistajat pysty ikkunan kautta kattomaan rakkaan eläimensä leikkausta. Koko toiminta muuttuu huonommaks, mut hinta vaan nousee. :(
 
Uudi harm.
Minulla on 12 vuotias kultainen mnoutaja. Ja aivan hirveelle tuntuu, kun tietää jo, ettei se monia vuosia enää elä. On alkanut läähättää kulkiessa. Miten ikinä minä kestän mennä sinne, etten ulvo niin, että munaan itseni.
Kuitenkin ajattelen, että se on minun viimeinen hyvästi sille. Haluan kuitenkin, että se lopetetaan muualla kuin eläinlääkärin tiloissa, kun se aina tärisee ja pelkää, kun mennään sinne, ettei tarvi viimeksi vielä pelätä.
Tosi paljon voimia ja tsemppiä ap:lle.
 

Yhteistyössä