Koiranpennun hankinta, kotiutumisaika ja läsnäolo.

Olemme hankkimassa koiraa ja haluaisin kuulla koiraihmisiltä, kuinka paljon aikaa koiran kotiutusta varten kukakin on varannut ja miten on mennyt. Esim. onko pennun luona ollut alussa koko ajan joku vai onko koira totutettu alusta asti normaaliin arkeen poissaoloineen päivineen?

Kokemuksia! Hyviä ja huonoja ratkaisuja!
 
dert
Heippa, kun meille tuli koiranpentu, emme olleet kumpikaan opiskelemassa/töissä.
Vietimme siis paljon aikaa, kaiken ajan koiran kanssa. Vähitellen totutimme olemaan yksin; niiksi ajoiksi kun menimme jonnekin.

Osa on sitä mieltä, että perseestä olla koko ajan koiran kanssa ja pitäisi totuttaa heti olemaan pitkiä aikoja yksin mutta meille toimi tämä. Koiramme ei kärsi eroahdistuksesta.
Eroahdistusta voi aiheuttaa liian pitkät yksinolot pentuna mutta toki sekin, ettei opeteta olemaan yksin.
Liki kaikki koirat tuntee jonkin sortin ahdistusta jäädessään yksin, mutta harvalla kuitenkin tästä muodostuu varsinainen ongelma.

Meillä koira vinkui aluksi, pyysi päästä sänkyyn jne. Totuttelin siihen, että autan, mutta en vastaa joka vinkumiseen :)
 
"vieras"
Itse olen ajoittanut pennun ottamisen niin että itsellä on lomaa. Eka kerralla olin kesälomalla ja tokalla kerralla otin pennun saapumisen aikoihin talvilomaa. Eli olen ollut pennun kanssa kotona alkuun kolmisen viikkoa. Pikkuhiljaa siinä samalla olen totuttanut yksinoloon ja ainakin meillä ei ole ollut tuon yksinolon kanssa mitään ongelmia.
 
"Vieras"
Koiranpentu kannattaa ottaa normaalin arjen keskelle, kun elämä on normaalia. Käytte töissä, hoidossa ja niin pois päin.
Hieman pidennetty viikonloppu voi tulla kyseeseen, ei muuta.
Tuollaisella loman aikana ottamisella saadaan aika useasti eroahdistus koiria.
 
"koirallinen"
[QUOTE="Vieras";29170431]Koiranpentu kannattaa ottaa normaalin arjen keskelle, kun elämä on normaalia. Käytte töissä, hoidossa ja niin pois päin.
Hieman pidennetty viikonloppu voi tulla kyseeseen, ei muuta.
Tuollaisella loman aikana ottamisella saadaan aika useasti eroahdistus koiria.[/QUOTE]

Juuri näin ! Olen kasvattanut aika monta pentuetta ja kaikki pennut ovat lähteneet omiin koteihinsa niin että korkeintaan kolme päivää ovat olleet kotosalla ennen pennun jäämistä yksikseen työpäivän ajaksi. Yhdelläkään kasvatillani ei ole ollut eroahdistusta tai muitakaan kommervenkkejä.

Toki sekin voi vaikuttaa kasvattieni sopeutumiseen että olen opettanut jokaisen pennun jo täällä meillä hetkelliseen eroon toisista pennuista ja emästä. Meiltä pennut lähtivät omiin koteihinsa vasta 10 viikkoa vanhoina joten näitä tärkeitä taitoja oli aikaa opettaa pennuille.
 

Yhteistyössä