koirista tietäviä paikalla...??

ku tol mein leonbergi vauvalla on nyt ripulia,alkoi torstai iltapäiväl...jatkuu edelleen :/
soitin jo eläinlääkäriin mut käski vaan katsella tilannetta...
koira juo mut ei kovin paljoa... :/
kauan tätä oikeen voi katsella??
canikuria olen antanut jo 4 satsia eikä apua ole ollut muuta kuin että ei ruikuloi enää niin usein kuin alussa :/
kauhee huoli tosta pennusta :/
 
terkkari
hmm.... pikkusen on huolestuttavaa, kun pennusta kyse.... syökö se ruokaa? Onko veltto, "ei oma itsensä"? Koita nyt kuitenkin saada juomaan, houkuttele vaikka lihaliemellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja terkkari:
hmm.... pikkusen on huolestuttavaa, kun pennusta kyse.... syökö se ruokaa? Onko veltto, "ei oma itsensä"? Koita nyt kuitenkin saada juomaan, houkuttele vaikka lihaliemellä.
ell sanoi ettei ruokaa anneta tänään...oon antanu riisilientä ja lihalientä...kyl se juo...äsken tuli pikku oksutkin ulos :/
 
karvakorva
Älä missään nimessä anna pennulle lihalientä, se on melkein pelkkää suolaa! Aikuiselle koiralle saisi antaa riisiä (ensin keitinlientä) vasta kun ei enää ripuloi, mutta pentu ei pärjää ilman ravintoa joten heti liotettua ruokaa riisin joukkoon. Me ainakin saatiin ell:ltä erikoisruokaa ja tarkat hoito-ohjeet. Pienen pennun ei saa antaa kuihtua useampaa päivää, koska ei kestä sitä nestehukkaa. Ja vettä vaikka ruiskulla suupielestä.
Katso tilannetta ja soita ehdottomasti viimeistään maanantaina uudestaan. En teidä pentusi ikää, mutta varmuuden vuoksi. Mitä pienempi sen vaarallisempaa ripuli on.
 
Kokeiles tätä
Kun meidän koira oli kipeänä eikä suostunut juomaan, keksin antaa kourakupista sille vettä ja siitä ihme kyllä joi! kerroin tämän yhdelle tuttavalle ja hän oli toiminut joskus samoin oman koiransa kanssa ja tepsi heilläkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karvakorva:
Älä missään nimessä anna pennulle lihalientä, se on melkein pelkkää suolaa! Aikuiselle koiralle saisi antaa riisiä (ensin keitinlientä) vasta kun ei enää ripuloi, mutta pentu ei pärjää ilman ravintoa joten heti liotettua ruokaa riisin joukkoon. Me ainakin saatiin ell:ltä erikoisruokaa ja tarkat hoito-ohjeet. Pienen pennun ei saa antaa kuihtua useampaa päivää, koska ei kestä sitä nestehukkaa. Ja vettä vaikka ruiskulla suupielestä.
Katso tilannetta ja soita ehdottomasti viimeistään maanantaina uudestaan. En teidä pentusi ikää, mutta varmuuden vuoksi. Mitä pienempi sen vaarallisempaa ripuli on.
no noin mä sain ohjeeksi eläinlääkäriltä ja kasvattajalta antaa niitä...
 
tällasen löysin
Ripuli
Ripuli on useimmiten vain ohimenevä vaiva. Koiranpennulla voi olla ripulia jos se on kovin jännittynyt, tai jos se on syönyt jotakin epäsopivaa esimerkiksi keittiön roskaämpäristä. Ripuli voi kuitenkin olla merkki jostakin vakavammasta, joten käynti eläinlääkärillä voi olla tarpeen. Vie pentu eläinlääkärille aina jos ripuli on kestänyt yli vuorokauden, jos sen seassa on verta ja jos ripuloinnin yhteydessä on muita oireita kuten hengitysvaikeuksia tai velttoutta. Ripulointiin liittyy pienillä koiranpennuilla kuivumisen riski.

Oksentelu
Koiranpennut oksentelevat silloin tällöin, ja suurimmaksi osaksi se tarvitsee vain vähän hellää hoivaa. Ripulin tavoin oksentelukin voi olla merkki vakavammasta sairaudesta. Vie pentu lääkäriin jos oksentelu jatkuu yli vuorokauden, jos sen seassa on verta, jos oksentelu on erittäin voimakasta tai siihen liittyy muita sairauden merkkejä. Pidä silmällä kuivumisen merkkejä, sillä se voi tapahtua hyvin nopeasti. Ennen kaikkea luota vaistoihisi ja vie pentu heti eläinlääkärille jos oksentelu on huolestuttavaa.
 
terkkari
tarkoitus tuolla lihaliemellä olikin siis houkutella pentua juomaan, ei latkia vaan sitä. Tuoksu voi saada sen juomaan. Minunkin käsittääkseni pennulle kannattaa antaa liotettuja nappuloita pieniämääriä, varsinkin kun tuntuu että ripuli vaan kestää. Onkohan se päässyt syömään jotain mikä ripulin ja oksun aiheuttaa?
 
ja tällöin eläinlääkäriin
Milloin eläinlääkäriin?

Jos koiralla tai kissalla on kuumetta, se on selvästi normaalia vaisumpi, ulosteessa tai oksennuksessa on verta tai uloste on pikimustaa, tai oksentelu on niin rajua, että vesi ei pysy sisällä, eläin tarvitsee eläinlääkärin apua. Pienet pennut kannattaa aina tarkistuttaa eläinlääkärissä, sillä vaarana nestehukan lisäksi on myös alhainen verensokeri (hypoglykemia).

Aikuisen koiran tai kissan vatsatautia johon ei liity yleisoireita, voi hoitaa kotona
 
ccws
Minkä ikäinen pentu sulla on??
Itse kasvatan labbiksia ja mun tytär on eläinlääkäri.... Eli jotain tiedän.
Jos pentu kuivuu liikaa niin edes nesteen juominen ei auta enää!! Silloin pitää päästä tiputukseen ja kiireesti!!! Missään tapauksessa et odottele maanantaihin - se voi olla jo myöhäistä!! Onko pentua jo rokotettu?? Onko ollut muitten koirien kanssa tekemisissä??
Ajattelen tässä että voisiko olla parvo??
 
parvoa
Alkuperäinen kirjoittaja ccws:
Minkä ikäinen pentu sulla on??
Itse kasvatan labbiksia ja mun tytär on eläinlääkäri.... Eli jotain tiedän.
Jos pentu kuivuu liikaa niin edes nesteen juominen ei auta enää!! Silloin pitää päästä tiputukseen ja kiireesti!!! Missään tapauksessa et odottele maanantaihin - se voi olla jo myöhäistä!! Onko pentua jo rokotettu?? Onko ollut muitten koirien kanssa tekemisissä??
Ajattelen tässä että voisiko olla parvo??
Tuota mäkin ajattelin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ccws:
Minkä ikäinen pentu sulla on??
Itse kasvatan labbiksia ja mun tytär on eläinlääkäri.... Eli jotain tiedän.
Jos pentu kuivuu liikaa niin edes nesteen juominen ei auta enää!! Silloin pitää päästä tiputukseen ja kiireesti!!! Missään tapauksessa et odottele maanantaihin - se voi olla jo myöhäistä!! Onko pentua jo rokotettu?? Onko ollut muitten koirien kanssa tekemisissä??
Ajattelen tässä että voisiko olla parvo??
pian 12 viikoa vanha :heart: oon laittanu veden sekaan himpun sitä lihalientä tai riisin keitinlientä,pelkkää vettä ei suostu juomaan :/
rokotus ensi viikolla.ei ole ollut nyt tekemisissä muiden koirien kuin meidän brassin kanssa.
kyllä se on tossa touhunu jonkun verran,toisen koiran kanssa jaksoi äsken jo riitaa haastaa :D eilen oli paljon huonompi,nukkui koko päivän.tänään jaksanu jo jonkun verran touhuu...
 
ccws
Siis se pentu on vain 12 viikkoa vanha ( eilisen keskutelussa luki niin)...
Nyt et enää odota YHTÄÄN vaan viet sen pennun päivystävälle eläinlääkärille:
Niin, no enhän mä voi pakottaa, mutta jos tonikäisellä on ollut ripulia jo yli kaksi vuorokautta ja vieläkin oksentelee niin asiat ei ole hyvin!
 
clotta
Eikös teillä ole toinenkin koira???? Jos se on käynyt vaikkapa vaan kävelyllä tai ihmisten kengissä on vaikka kulkeutunut pöpöjä niin sillä voi ihan oikeasti olla parvo!
Toivotaan ettei niin ole kuitenkaan.......
 
ccws
Juomaksi voi muuten vallanhyvin antaa piimää!! Asidofilus tms.
Ja 1 tl sokeria/ 1 dl piimää. Ripaus suolaa kerran päivässä joukkoon.
Lihaliemi on kyllä paitsi liian suolaista niin myös muutenkin tosi vahvaa. Minä en anna koskaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:
Oletko madottanut pentua? Välillä pennuilla on tosi paljon matoja joka aiheuttaa ripaskaa ja maha roikkuu, siis vaikka kasvattaja olisi usein madottanutkin ne.
just tossa viikolla annoin matolääkkeen ku rokotus ensi viikolla.
Okei. Kattele ja seuraa tilannetta tarkasti, noin pieni kuivuu nopeesti.
nimim. viime joulun olin nesteyttämässä ja lääkitsemässä kymmentä pentua ripulin takia.

 

Yhteistyössä