Kokemuksia eri kivunlievitysmenetelmistä synnytyksessä

Eli kertokaa mitä kivunlievitystä käytitte synnyttäessänne ja miten toimi supistus -ja ponnistusvaiheessa? Itellä ekaan synnytykseen on vielä aikaa, mutta olis kiva kuulla jo eri kokemuksia ja mielipiteitä. :)
 
Mulla oli kivunlievityksenä epiduraali ja ilokaasu. Synnytys käynnistettiin rv 42+2 josta johtuen supistukset alkoi saman tien minuutin välein. 4 tuntia kärvistelin ilokaasulla ja synnytys ei lähtenyt etenemään mihinkään kalvojen puhkaisusta huolimatta, yhä oltiin n. 3 sentissä. Sitten onneksi sain epiduuraalin, tuskat oli sitä ennen tosi kovat. Edipuraalin jälkeen tehtiin melko pian uusi sisätutkimus ja yllättäen kohdunsuu oloikin täydet 10cm auki! Ilmeisesti rentoutti tuo epiduraali tarpeeksi lihaksia jotta kohdunsuu pääsi avautumaan. Sitten kätilö sanoi että odotellaan niin pitkään kunnes ponnistamisen tarve tulee, ei ole mitään kiirettä alkaa ponnistamaan vaikka olinkin jo täysin auki koska vauvan sydänäänet olivat hyvät. Siinä sitten odoteltiin jotain 3 tuntia ja kirjaimellisesti vitsailtiin ja naureskeltiin vaan miehen kanssa.. :) Suppareita tuli minuutin välein mutta onneksi se epiduurali oli veinyt kivun pois. Välillä jo lisättiin uusi satsi epiduraalia ja sitten yhtäkkiä aloin tuntea ponnistamisen tarvetta. Ei kauhean voimakasta mutta tunsin kuitenkin supistukset ja paineen alapäässä. Kerroin kätilölle että nyt voitaisiin aloittaa ponnistamaan ja siitä 35 min päästä syntyi poika! :heart: Ponnistusvaihe oli kyllä helpoin vaihe synnytyksessä, ei sattunut yhtään. Eli mulla hyvä kokemus tuosta!
 
Minä sain epiduraalin kivunlievitykseen. Toimi ainakin omalla kohdallani tosi hyvin, tunsin ponnistamisen eikä alapää ollut ihan tunnoton (sitä vähän etukäteen jännitin) vaan synnytys onnistui hyvin. Mullakin kohdunsuu avautui lopullisesti tosi nopeesti sen epiduraalin laiton jälkeen.
 
Olin avautumisvaiheen vesialtaassa, mies suihkutti aina supistuksen tullessa lämmintä vettä alaselkään joka oli kipein paikka, itselleni ihan yllätyksenä koska en ole koskaan kärsinyt mistään alaselkäkivuista esim kuukautisten aikana. Kun oltiin jossain 6 cm:ssä päätin ottaa puudutuksen ja kätilö suositteli kohdunkaulan puudutusta lievempänä kuin epiduraali, jota en halunnut. Se kuulemma vie terän kivulta. No, tuosta en tiedä koska kivut kyllä jatkuivat mutta avasi tunnissa 6 sentistä 10 senttiin ja sitten pääsinkin ponnistamaan. Suosittelen allasta, ero oli valtava aina kun nousin altaasta mittauksia varten (vauvan pää painaa kohdunsuuta ihan eri tavalla kuin vedessä ollessa). Siellä oli helppo liikkua kivun mukaan, olin lähes koko ajan nelinkontin ja suppareiden välissä lepäsin nojaten altaan reunaa vasten silmät kiinni, tosi rentouttavaa.
 
Ilokaasua ja epiduraalia käytin synnytyksessä..epiduraali auttoi kovasti. Ennen synnytys saliin siirtymistä olin myös lämpöisessä suihkussa, mutta siellä alkoi vain huimaamaan kovasti, joten sitä en itselleni kokenut hyväksi. Keinutuolissa kiikkuminen iso jumppapallo jalkojen alla oli hyvä. ponnistusvaiheessa minulla ei enää epiduraali vaikuttanut enkä saanut enää siihen sitten mitään kivunlievitystä, mutta en myöskään kokenut tarvitsevani, ei ollut yhtään paha se ponnistusvaihe kivuiltaan ja hienosti 53 minuutin ponnistelun jälkeen oli kaksi poikaa maailmassa. =)
 
Ekassa synnytyksessä en ehtinyt saada mitään (synnytys kesti 2h). Toisessa synnytyksessä sain paraservikaalipuudutuksen, mutta mun mielestä siitä ei ollut mitään apua, kivut vain kovenivat sen jälkeen, mutta toisaalta synnytys etenikin sitten vauhdilla(alle 2h tuntia siitä niin vauva syntyi). Myös ilokaasua vetelin silloin. Kolmannessa synnytyksessä mulla oli käytössä ilokaasu. Mä olen tykännyt siitä ilokaasusta. En tiedä auttaako se niinkään kipuun, mutta siinä saa keskittyä johonkin muuhun kuin supistuksiin. Supistuksen tullessa mä olen miettinyt vain sitä ilokaasun hengittämistä maskista. Ilokaasun voimalla mä ajattelin neljännenkin pukata maailmaan. Jos siitä tulee paha olo kannattaa pyytää, että kätilö laittaa sitä laimeammaksi.
 
Esikoisen synnytyksessä sain epiduraalin. Kivut se vei todella tehokkaasti ja synnytys eteni mukavasti, sain nukuttuakin hieman. Ponnistamisen tarve oli aika laimea enkä oikein osannut ponnistaa oikein tai oikeaan aikaan... sain harmillisen sivuvaikutuksen tuosta epiduraalista: olin pitkään kuin huumattu, olin jotenkin "sekaisin" vielä seuraavana päivänäkin.
Synnytyksen kesto n.11h, ponnistusvaihe 10min

Toisen lapsen synnytyksessä kivunlievityksenä toimivat pitkään vain liike ja hengitys. Kävelin ympäri synnytyssalia ja supistuksen tullessa nojasin sänkyyn tai pöytään ja keskityin hengittämään ja huojumaan paikallani. Istuminen tai makaaminen oli tuskallista. Viimeisen tunnin aikana apuna oli myös ilokaasu jonka hengittämiseen keskityin supistusten aikana kuin se olisi ollut ainut asia maailmassa. Kaasu ei vienyt kipua pois, mutta auttoi kestämään ja rentoutti jopa niin paljon, että lauleskelin radion mukana supistusten välissä vaikka tuskanhiki valui otsalta ja kylkiä pitkin...
synnytyksen kesto 10h, ponnistusvaihe 3min

Eka synnytys oli kyllä kivuttomampi, mutta kuopuksen synnytyksestä jäi jotenkin parempi mieli tuon kivunlievityksen osalta... tosin esikoisen aikaan en olisi ollut henkisesti valmis synnyttämään pelkän ilokaasun voimalla.
 
Esikoisella sain petadine-piikin ja vaikutus oli se, että olin ekkaa kertaa 9kk:teen "kännissä", ja sitten sain kohdunkaulan puudutteen. Siihen tykästyin niin, että en muuta huolinutkaan, kun kuopus syntyi. Kuopuksen kohdalla se pistettiin väärään paikkaan ja ainoa mikä puutui oli vasen jalkani...Sekin huomattiin vasta kun synnytksen jälkeen lähdin suihkuun... :whistle: Mutta jos joskus vielä pääsen synnyttämään,niin saman kivunlievityksen otan.
 
Ensimmäisessä synnytyksessä sain ensin petidiini-piikin, joka ikäväkseni osui hermoon sillä seurauksella, että kankku oli kipeä monta kuukautta. Mitään kivunlievitystä ko. piikki ei minulle tuonut. Sitten sain epiduraalin, joka olikin kuin taivaan lahja. Toisessa synnytyksessä käytin TENS-laitetta, joka on aivan ihana laite! Se auttoi avautumisvaiheessa hyvinkin pitkään, kävelin sen kanssa saliinkin. Lisäksi otin muutaman Oxynorm- piikin, jotka veivät pahimman terän pois suppareista. Salissa sain sitten vielä epiduraalin, joka auttoi hyvin myös tällä kertaa. Suosittelen perehtymään tuohon TENS-laitteeseen ja tiedustelemaan, onko sitä saatavilla omassa synnytyssairaalassa.
 
Eli supistusvaiheessa ensin lämmin suihku moooneeen tunnin ajan, auttoi paljon!

Sitten kättärillä sain aqua-rakkuloita, sattuu ihan prkl laittaminen, mutta sen jälkeen reilu puolituntia ihana lämpö. Laitettiin pariin kertaan, eli voi uusia. Sitten oli vielä geelityyny jota runttasin selkään.

Kun näistä loppu teho, sain epiduraalin. Ehti vaikuttaa vain 20 min, kun tuli tarve ponnistaa, eli jalat oli vähän huterat kun kiipesin jakkaralle, mutta hyvin toimi. Vei ponnistusvaiheessa supistuskivut lähes kokonaan, mutta ei kyllä puuduttanut alapäätä :kieh:
 
ensin olin ammeessa, ei auttanut yhtään.
salissa sain ilokaasun käyttöön ja se oli kyllä tosi hyvä!
seuraavaksi laitettiin epiduraali, joka ei vaikuttanut mitenkään kipuun. puolessa tunnissa kohdunsuu aukesi 4cm:stä 10 senttiin ja muuta ei sitten ehdittykään kokeilla. eli ilokaasun voimin mentiin. onneksi oli edes se! ponnistusvaihe oli 14 min, mutta se ei todellakaan ollut, kivulianta vaan se karsea avautumisvaihe ja supparit! synnytyksen kesto 5 tuntia.
jos seuraava kerta tulee, niin haluan spinaalin tai kohdunkaulanpuudutteen.
 
Aluksi lämpimät, oikeastaan kuumat kaurapussit alaselässä; lievitti vähän supistuskipuja.
Litalginpiikki reiteen, ei mitään vaikutusta.
Lämmin suihku, ei mainittavaa vaikutusta.
Ilokaasu, ekoilla vedoilla kännitunne, sitten ei mainittavaa vaikutusta.
Ponnistamisvaiheessa ei mitään, kesti 5 min., ei tuntunut juuri lainkaan.
Luomusynnytyksenä itse pidän tuota kokemusta, seuraavaan kuitenkin mielelläni ottaisin kunnon puudutteen.
 

Yhteistyössä