kokemuksia: eskarilaiset koululuokassa

Haluaisin kuulla kokemuksia tästä, että kuinkas se eskari on sujunut kun eskarilaiset on laitettu 1-2 luokkalaisten kanssa samaan luokkaan. Onko päivän lepohetki järjestetty, jos on niin miten?

Itseäni mietityttää tässä monikin asia, meillä kun tämä on ensi syksynä edessä. Lapseni päivärytmi on joinakin päivinä tälläinen:
klo 5.40 herätys
klo 6.30 päiväkotiin
n.klo 9 eskariin koulun puolelle
n.klo 13 tms. takasin päiväkodin puolelle
klo 15.30 kotiin

Jos tuollaisina päivinä jää päiväunet/lepo välistä, niin voi huh huh, voi lapsi olla aikasta väsynyt...
 
"Sanna"
Veikkaan, ettei lapsesi enää ensi syksynä tarvitse päivälepoa.

Meidän lapset tarvitsevat paljon unta ja nukkuivat päiväunet todella vanhoiksi. Esikoinen ei kuitenkaan enää eskarissa ole nukkunut.
 
"vieras"
Meilläkin on ensi syksynä lapsella eskari alkamassa. Heillä ainakin päivähoidon puolelle siirryttäessä on mahdollisuus nukkua päiväunet. Meidän tuleva eskarilainen ei ole nukkunut päiväunia enää vuosiin eikä hoidossa pph:llakaan tarvitse nukkua niitä jos/kun ei halua.
 
"vieras"
Haluaisin kuulla kokemuksia tästä, että kuinkas se eskari on sujunut kun eskarilaiset on laitettu 1-2 luokkalaisten kanssa samaan luokkaan. Onko päivän lepohetki järjestetty, jos on niin miten?

Itseäni mietityttää tässä monikin asia, meillä kun tämä on ensi syksynä edessä. Lapseni päivärytmi on joinakin päivinä tälläinen:
klo 5.40 herätys
klo 6.30 päiväkotiin
n.klo 9 eskariin koulun puolelle
n.klo 13 tms. takasin päiväkodin puolelle
klo 15.30 kotiin

Jos tuollaisina päivinä jää päiväunet/lepo välistä, niin voi huh huh, voi lapsi olla aikasta väsynyt...
Päiväunet? Lepohetki? Eskarilainen?

Ei kai koululaiset nuku päiväunia? Illalla nukkumaan ajoissa. Jos on pakko olla päiväunet, niin ne on sitten varmaan vasta kotiintullessa, mutta mä kyllä laittaisin lapsen nukkumaan aikaisemmin niin, että nukkuu vain yöunet.

Mun mielestäni ne päiväunet kyllä jää normaalisti pois paljon ennen eskari-ikää. Mä olen ollut tarhassa töissä ja useimmat lapset lopettivat itsestään päiväunet ja -levot noin 3-4 vuotiaina. Yhtäan yli 4 vuotiasta ei meidän tarhassa nukkunut tai edes levännyt päivällä.
 
eräinen
Min muksu kävi koulun eskarin. Päivässä oli yksi hetki jolloin sai ottaa kotoa tuodun tyynyn/pehmolelun päänsä alle ja painaa pään pulpetille siksi aikaa, kun opettaja luki sadun.
 
"vilivilpertti"
[QUOTE="vieras";25972346]Päiväunet? Lepohetki? Eskarilainen?

Ei kai koululaiset nuku päiväunia? Illalla nukkumaan ajoissa. Jos on pakko olla päiväunet, niin ne on sitten varmaan vasta kotiintullessa, mutta mä kyllä laittaisin lapsen nukkumaan aikaisemmin niin, että nukkuu vain yöunet.

Mun mielestäni ne päiväunet kyllä jää normaalisti pois paljon ennen eskari-ikää. Mä olen ollut tarhassa töissä ja useimmat lapset lopettivat itsestään päiväunet ja -levot noin 3-4 vuotiaina. Yhtäan yli 4 vuotiasta ei meidän tarhassa nukkunut tai edes levännyt päivällä.[/QUOTE]

Et varmaankaan huomannut tuota lapsen heräämisaikaa? Lapseni ei ole nukkunut kotona päiväunia moneen vuoteen, mutta jos hänellä on herätys jo klo 5.40 niin silloin hän nukkuu aina päiväkodissa unet! Jos hän saisi nukkua aamulla esim. klo 7 asti niin silloin hän ei tarvitse niitä päiväunia!
Ja onko eskarilainen koululainen? EI! Helppohan se lapsi olisi laittaa illalla aiemmin nukkumaan jos kaikkina viikkoina olisi sama rytmi, mutta mutta, kun meillä on todella epäsäännölliset hoitoajat. Jos lapsella on esim. ma ja ti vapaapäiviä (siis pelkkää eskaria), ja ke aamuna pitäisi herätä jo klo 5.40 niin ei se lapsi mene ti iltana nukkumaan yhtään aiemmin.
 
040608
Varmaan lepohetki sillon kun palaavat päiväkodille. Ehtiihän siinä hyvin tunnnin unet nukkumaan. Ja jos herätys on ennen kuutta niin kyllä eskarilainen ihan helposti vielä päikkärit tarvitsee. Sitä en kyseenalaista yhtään. Tai tietty jos vanhemmat laittavat lapsen nukkumaan illalla klo 18, niin saavat "omaa aikaa", niin sit ei päikkäreitä. Mutta näin ei ap:n tapauksessa käsittääkseni ole, jotkut niinkin kuulemma tekevät.
 
"vieras"
[QUOTE="vilivilpertti";25972406]Et varmaankaan huomannut tuota lapsen heräämisaikaa? Lapseni ei ole nukkunut kotona päiväunia moneen vuoteen, mutta jos hänellä on herätys jo klo 5.40 niin silloin hän nukkuu aina päiväkodissa unet! Jos hän saisi nukkua aamulla esim. klo 7 asti niin silloin hän ei tarvitse niitä päiväunia!
Ja onko eskarilainen koululainen? EI! Helppohan se lapsi olisi laittaa illalla aiemmin nukkumaan jos kaikkina viikkoina olisi sama rytmi, mutta mutta, kun meillä on todella epäsäännölliset hoitoajat. Jos lapsella on esim. ma ja ti vapaapäiviä (siis pelkkää eskaria), ja ke aamuna pitäisi herätä jo klo 5.40 niin ei se lapsi mene ti iltana nukkumaan yhtään aiemmin.[/QUOTE]
Mulla on eskarilainen itsellä, joka herää tuohon aikaan, joten kyllä huomasin heräämisajan. Me mennään illalla nukkumaan ajoissa eli klo 19 on iltapesut ja sitten sänkyyn.

Sulla on sen eskarivuoden jälkeen koululainen. Kyllä nyt on viimeistään aika alkaa opetella koululaiseksi myös nukkumisen osalta. Meillä on lapsilla ollut aina nukkuma-ajat vakiot. Heräävät aikaisin ja menvät nukkumaan aikaisin. Tuo päivien epäsäännöllisyys johtaa vaikeuksiin nukkumisessa. Rytmit kuntoon, niin tuleva koululainen jaksaa paremmin. Se on teidän kaikkien etu. On mukavaa, kun lapset heräävät levänneinä, ei ole aamukiukuttelua ja päivä menee rutiinilla. Siitä lapset (ja me vanhemmat) tykkäävät :)
 
"Juh"
[QUOTE="vilivilpertti";25972406]Et varmaankaan huomannut tuota lapsen heräämisaikaa? Lapseni ei ole nukkunut kotona päiväunia moneen vuoteen, mutta jos hänellä on herätys jo klo 5.40 niin silloin hän nukkuu aina päiväkodissa unet! Jos hän saisi nukkua aamulla esim. klo 7 asti niin silloin hän ei tarvitse niitä päiväunia!
Ja onko eskarilainen koululainen? EI! Helppohan se lapsi olisi laittaa illalla aiemmin nukkumaan jos kaikkina viikkoina olisi sama rytmi, mutta mutta, kun meillä on todella epäsäännölliset hoitoajat. Jos lapsella on esim. ma ja ti vapaapäiviä (siis pelkkää eskaria), ja ke aamuna pitäisi herätä jo klo 5.40 niin ei se lapsi mene ti iltana nukkumaan yhtään aiemmin.[/QUOTE]

Ainakin täällä päin eskareilla, jotka ovat myös päivähoidossa, on lepohetki päivän aikana. Kyllä se lepohetkii tekee ihan hyvää, suurin osa lapsista ei nuku, mutta pötköttelee satua kuunnellen sen puolisen tuntia.

Toivon todella, että ei ole yhtäkään päiväkotia, jossa yli neljävuotiaita ei laiteta päivälevolle! Monelle lapselle se lepohetki on kuitenkin aika tärkeä, jotta lapsi jaksaa koko pitkän päivän hoidossa.
 
"vieras"
Kuinka pitkä matka teiltä on päiväkotiin, kun lapsenkin pitää herätä 50 minuuttia ennen päiväkotiin menoa? Koita laittaa lapsi ajoissa nukkumaan joka ilta, vaikka olisikin vapaata seuraavana päivänä, niin ei väsy liikaa.
 
Tämä
on nyt se nk. pienten koulu, jota ajetaan kuin käärmettä pyssyyn meidänkin kaupungissamme. Eskarilainen ei ole vielä koululainen, eskarilainen on 6-vuotias ja ihmettelen suuresti, mikä hyöty on siinä, että lapset laitetaan kouluun jo vuotta aikaisemmin. Ehtisivät siellä sen 9 vuotta olla ilman tätä pienten kouluakin! Miksi lapsi ei saa olla lapsi ja leikkiä vielä sen viimeisen vuoden ennen kuin oikeasti koulutyö alkaa? Meidän eskarissa muuten kaikki nukkuvat päiväunet ja hyvä niin.
 
meak
Mun kokemus on siltä ajalta kun oma lapsi oli ekaluokkalainen, eli oli yhdistelmä "luokalla" eskari-ekaluokka.

Aamuhoitoa tarvitsevat eskarit tulivat koululle heille sopivaan aikaan ja "puolipäiväiset" tulivat klo 9.00. Eskarilaiset ulkoilivat 9-10, eli siis ekaluokkalaisille oli omaa aikaa (äikkä ja matikka) klo 8-10. Klo 10-13 olivat sitten eskarit ja ekaluokka yhdessä (musiikki, kuvis, liikunta, ympäristöoppi, uskonto...), ja joinain päivinä ekaluokkalaiset lähtivät kotiin jo klo 12 jolloin eskarit saivat omaa aikaa. Klo 13 lähtivät kotiin eskarit jotka eivät tarvinneet hoitoa, ja hoitoa tarvitsevat pitivät lepohetken. Eli asettuivat retkipatjoille makoilemaan ja kuuntelemaan satua (nukkua sai jos nukutti).
 
"vieras"
[QUOTE="Juh";25972596]Ainakin täällä päin eskareilla, jotka ovat myös päivähoidossa, on lepohetki päivän aikana. Kyllä se lepohetkii tekee ihan hyvää, suurin osa lapsista ei nuku, mutta pötköttelee satua kuunnellen sen puolisen tuntia.

Toivon todella, että ei ole yhtäkään päiväkotia, jossa yli neljävuotiaita ei laiteta päivälevolle! Monelle lapselle se lepohetki on kuitenkin aika tärkeä, jotta lapsi jaksaa koko pitkän päivän hoidossa.[/QUOTE]

Siis kyllä lapset saisivat nukkua, mutta kun ei ne nuku. Suurin osa lopettaa 3-vuotiaana - ja kun eivät edes rauhoitu ja lepää, niin saavat sitten mennä ulos leikkimään muiden päiväunettomien kanssa. Päiväunien lakkamisesta keskustellaan vanhempien kanssa ja sovitaan yhdessä. Mutta ei siellä voi pitää lasta, joka häiritsee muita ja pitää nekin hereillä, jotka haluasivat nukkua ja tarvitsevat unet.

Mun omat lapset ovat lopettaneet päiväunet aikaisin eli jo kolmevuotiaina. Hyvin ovat jaksaneet sinne ilta seitsemään pärrätä, jolloin mennään yöunille. Mä luulen, että moni menee nukkumaan liian myöhään ja siksi nukkuu ne päiväunet. Säännöllinen päivärytmi on myös tärkeä. Nukkumaan meillä mennään aina samaan aikaan. Joskus on toki poikkeuksia, mutta ne ovat siis poikkeuksia, ei niin, että niitä on vähän väliä.
 

Yhteistyössä