Kokemuksia ja vinkkejä miten saisin tyttöni eroon tuttipullosta.

Hän on nyt vuoden ja kuukauden ikäinen ja käyttää yhä tuttipulloa. En tiedä onko tuo jotenkin keskivertoa pitempi aika,vai? Hän ei vaan suostu juomaan mistään muusta. Pitäisikö sitten vaan kylmän viileesti olla antamatta juomista enää pullosta ja ajatella että kyllä se juo kun on tarpeeksi jano? :|
 
O74
Mulla hieman yli vuoden vanha poika ja kysyin 1v-neuvolassa vinkkejä tuttipullosta vieroittamiseen. Neuvolan th sanoi että ei sillä kiirusta ole jos ei oo hoitoon menossa. Jos kahteen ikävuoteen mennessä pääsee tuttipullosta eroon niin se riittää. Mä toki yritän tarjota nokkamukia koko ajan mutta en ota asiasta stressiä jos nyt ei ihan kädenkäänteessä onnistu pullon nokkamukiin vaihtaminen.
 
Meillä tyttö on perhepäivähoitajalla, häntä ei haittaa tuttipullo. Meillä tyttö on tottunut nukahtamaan aina niin,että juo maidon pullosta sängyssä,sitten vaan kääntää kylkeä ja nukahtaa. neuvolasta annettiin semmonen vinkki,että aluksi yrittäisi saada sen pullon pois nukkumaanmeno rutiineista. Ollaan siis annettu nyt maito ennen sänkyyn menoa, mutta joskus ei halua edes juoda kun sängyssä. Päivisin onnistuu,mutta illalla tänäänkin joi vain vähän ennen nukkumaan menoa, nukkui puol tuntia ja heräsi huutamaan ja minä sitten kärsimättömänä annoin pullosta maitoa ja nukahti saman tien... Ompas sekavaa tekstiä! :D
 
bgvfd
Me otettiin vaan kylmästi pois. Meillä ei kyllä ollut mitään tollasta iltapulloa. Sukulaisella oli kyllä toi iltapullo, ja kun se otettiin pois, niin muutaman illan sai kuunnella huutoa, ja sitten se jäi.
 
werkko
Meil oli juuri 1v hammastarkastus. Kovasti täti suositteli pullon vaihtamista nokkamukiin ja mielellään sellaiseen missä on kova se nokka ettei tartte imeä. Niin ja tuttikin pois myös.. Meillä siis samat jutut ees kun ap:lla mut eipä oteta paineita vaan lapsen tahtiin . Jos vaik pääsiskin helpolla ja hujauksessa noista. Buaaaah :D
 
No ensinnäkin...jos et enää antais sitä pulloa sinne sänkyyn. Mietin siis ihan jo hammaspesun kannalta, kun hammaspesun jälkeen ei ois enää suotavaa maitoja juoda.

Maidon vois sitten korvata jatkossa ainakin iltaisin vedellä, josko se pullokiinnostuis vähenis?

Ja hanki pulloja joihin saa myös nokkamukinokan. Sitten vaan viskot ne tuttiosat roskiin, jolloin et niitä voi enää antaa.

Me siirryttiin ensin maitopullosta pulloon, jossa oli vellitutti. Sitten siitä siirryttiin nokkamukiosan käyttöön, siitä nokkamukiin ja vasta sitten tavalliseen mukiin. Pilli on myös hyvä väline...se kun voi olla lapsen mielestä kiva. Jotta kokeile vaikka pillimaitoa tai pillimehua tai sitten mukista pillillä.
 
pullofani
Mun neuvo on, että mieti vielä. Ilmeisen suuri osa lapsista selviää aika vähällä kitinällä, mutta meillä ei. Tuttipullo jätettiin vasta 2-vuotispäivän kynnyksellä pois. Virhe. Paha virhe. Lapsi ei ole edelleenkään juonut maitoa kertaakaan ja aikaa on kulunut 8kk.

Pulloa kyseltiin noin kaksi viikkoa, vaikka hän itse antoi pullot vauvoille iloisena. Ja tämä lohtutarina oli suureksi avuksi.

Meille sanottiin 2v tarkastuksessa, että tutin jäljet kyllä näkyvät, mutta jos ennen 3v synttäriä pääsee eroon niin hyvä.
 
Meillä oli tuo iltapullo pitkään, mutta sitten eräänä päivänä oravaäiti oli vaihtanut kaikki tuttipullon tutit niihin nokkapäihin, ja jättänyt tiskikaappiin kirjeen. Kirjeessä hän kertoi, että hänen vauvansa ovat vielä hyvin pieniä ja tarvitsevat tuttipullon tutteja, ja että hän oli kuullut meidän talossa asuvasta isosta pojasta ;) Nokkapäät jotka hän toi tilalle, olivat semmoisia taikanokkapäitä, että niistä kun joi maitoa niin näki ihania unia oravavauvoista. Niin ne tuttipullon tutit sitten jäi ;)
 
=)
Siis onko koskaan juonut mistään muusta kuin pullosta? Ruokailun aikana?

Meillä lapsilla olen alkanut antamaan ruokailun yhteydessä nokkamukista hörppyjä (vettä) heti ku on aloitettu kiinteiden maistelut. Pullot on kyllä ollut käytössä pitkään, mutta siis ovat osanneet juoda sekä että.

Tuo voisi olla hyvä ensi alkuun vaihtaa sellaiseen "pullontyyppiseen" nokkamukiin, missä pehmeä nokka ja siitä sitten kovempaan jne.
 

Yhteistyössä