Kokemuksia metotreksaatti-hoidosta?

Sain viikko sitten metotreksaatti-hoidon kohdunulkoiseen raskauteen ja lekuri sanoi, että kuukautiset alkaa sitten, kun veren raskaushormoonipitoisuus on lähellä nollaa. Tämän viikon labrassa oli vielä n. 900, eikä yhtään laskenut edellisestä viikosta (lääkärin mukaan kuulemma ihan normaalia), joten eipä taida olla menkat lähellä vielä aikoihin. Huoh.

Ehkäisyä pitäisi kuulemma käyttää niihin seuraaviin kuukautisiin saakka, kun tuo stytostaatti viipyy elimistössä ja voi aiheuttaa sikiövaurioita. Seuraavassa kierrossa saa yrittää taas normaalisti, mutta tiedätte varmaan, että odottavan aika on pitkä...

Eli varsinainen kysymys kuuluu, että jos täällä on kohtalotovereita - muita metotreksaatti-hoidettuja, niin miten nopeasti teillä on raskaushormooni laskenut/tullut kuukautiset, olette mahdollisesti raskautuneet uudelleen? Metotreksaattia laitettu lisää? Tai onko joku jouduttu leikkaamaan vielä lääkehoidon jälkeen? Onko syytä kohdunulkoiseen löytynyt? Tai kohdunulkoinen uusinut? Ja miten olette toipuneet?
 
Minä sain aikoinani kolme metotreksaatti-hoitokuuria MOLAan. En siis kohdun ulkopuoliseen raskauteen, joten en tiedä kuinka erilaisia hoidot ovat. Me saimme aloittaa uuden raskauden yrittämisen vasta n. vuoden päästä hoidoista. Toivottavasti teillä menee paremmin ja saatte yrittää jo pian uudestaan:)
 
Kiitos, vastauksista! Olisikohan vielä joku kenellä olisi kokemusta kohdunulkoisen hoidosta tällä menetelmällä?

Käsittääkseni lääkettä käytetään myös reuman hoitoon ja tällöin hoidon ja raskauden välillä pitää olla väh. 3 kk.
 
mulla ku-raskaus joulu-tammikuun vaihteessa sain myös kyseistä myrkkyä yhden piston.. sanoivat että 3kk täytyy käyttää ehkäisyä..

Kyseesähän on siis solumyrkky.. joka vaurioittaa myös munasolua.. vaarana on saada vammainen lapsi.. näin minua valistettiin..

:\|
 
No ompas erikoista, minulle nimenomaan sanottiin, että seuraavien kuukautisien jälkeen clomit taas käyttöön (olivat käytössä ennen ku-raskautta) ja uutta yritystä putkeen. Taidampa kysellä vielä lisää lekurilta... Kunhan ne kuukautiset nyt edes ensin alkaa. Itseasiassa luin kyllä tuolta kohdunulkoisen raskauden potilasohjeestakin, ettei kuukautta kummempaa varoaikaa tarvita, mutta pitänee vielä varmistaa. Oikeastaan olin kiinnostuneempi siitä, miten keho on palautunut hoidon jälkeen, kuukautiset, raskautuminen ja mahdollinen uusiminen jne...
 
kerro ihmeessä jos lekuri sanoo ettei kuukautta pidempää varo aikaa tarvitse.. mun pitäis oottaa viel maaliskuun loppuun ennenkuin saisin yrittää uudestaan raskaaksi..

jos näin on soitan heti omalle lääkärilleni
 

Yhteistyössä