Kokemuksia Mirena-hormonikierukasta?

Saan synnytyksen jälkeiseksi ehkäisyksi valita ilmaiseksi joko Cerazette-pillerit tai Mirena-hormonikierukan. Cerazetteista mulla on kokemusta edellisen imetyksen ajalta, ei todellakaan sovi mulle! Siis meinaan nyt valita kierukan. Minkälaisia käyttökokemuksia teillä on hormonikierukasta? Onko jotain pahoja sivuvaikutuksia, mielialavaihteluja, kipuja tms? Sattuuko laittaminen? Mulla on huomenna jälkitarkastus ja neuvolassa sanottiin, että sen voi laitattaa jo siinä, kun synnytyksestä on yli 6vk.
 
"vieras"
Minulle laitettiin 5kk sitten ja vuodellut miten sattuu.....lisäksi muutamastakin alkoholiannoksesta tulee hurja masennus seuraavana päivänä....mutta kannattaa kokeilla ja laitto sattuu jonkun verran. Aika aikaista kyllä laittaa jälkitark. kun silloin saattaa "valua" ulos???
 
o_O
Mulla ollut Mirena jo monta vuotta. Laittaminen ei sattunut yhtään. Alussa oli semmosta tiputteluvuotoa vähän normaalia enemmän ja epäsäännöllisesti, mutta nyt vain kerran kk:ssa parin päivän ajan. Mielialavaihteluita vähemmän kuin pillerien kanssa sanoisin. Alussa oli myös epämiellyttäviä tuntemuksia alavatsassa, ihan kuin se kierukka olis painanut tjn., mutta meni ohi.
Muutenkin vaivaton ehkäisymuoto, kun ei tarvii pillereiden kans sählätä.
 
[QUOTE="vieras";22571970]Minulle laitettiin 5kk sitten ja vuodellut miten sattuu.....lisäksi muutamastakin alkoholiannoksesta tulee hurja masennus seuraavana päivänä....mutta kannattaa kokeilla ja laitto sattuu jonkun verran. Aika aikaista kyllä laittaa jälkitark. kun silloin saattaa "valua" ulos???[/QUOTE]

No mä en alkoholia ota ollenkaan, joten se ei oo mulle ongelma :) Ja tosiaan niin terkka mulle sanoi, että 6vk synntyksen jälkeen sen voi laittaa. Ja huomenna siis mulla on se lääkäri, saa sitten nähdä laittaako se sen nyt jo, vai pitääkö mennä myöhemmin uudestaan. Mulla on nyt 8vk synnytyksestä. Onko sulla siis koko ton 5kk vuotanut miten sattuu? :confused:
 
f
Minulla oli juuri Mirena 5 vuotta ennen kuin poistettiin raskautumisen toivossa kuukausi sitten. Pelkkää hyvää sanottavaa. Ei nostanut painoa, ei mielialan muutoksia, kuukautiset poissa melkein tuon 5 vuotta putkeen (joillain loppuu menkat kokonaan heti kuten minulla) - ei edes tiputellut. Kivut kokonaan poissa, ihana kapistus!
 
Mulla ollut Mirena jo monta vuotta. Laittaminen ei sattunut yhtään. Alussa oli semmosta tiputteluvuotoa vähän normaalia enemmän ja epäsäännöllisesti, mutta nyt vain kerran kk:ssa parin päivän ajan. Mielialavaihteluita vähemmän kuin pillerien kanssa sanoisin. Alussa oli myös epämiellyttäviä tuntemuksia alavatsassa, ihan kuin se kierukka olis painanut tjn., mutta meni ohi.
Muutenkin vaivaton ehkäisymuoto, kun ei tarvii pillereiden kans sählätä.
Just toi vaivattomuus mua houkuttaa :) Ja tietysti sekin, että saan sen nyt ilmaiseksi, eli ilmainen ehkäisy seuraavat 5 vuotta, ellei sitten oteta aiemmin pois. Eli onko sulla vuotoa vaan toi pari päivää kk:ssa, vai kuukautisten lisäksi tiputtelua sen verran?
 
Minulla oli juuri Mirena 5 vuotta ennen kuin poistettiin raskautumisen toivossa kuukausi sitten. Pelkkää hyvää sanottavaa. Ei nostanut painoa, ei mielialan muutoksia, kuukautiset poissa melkein tuon 5 vuotta putkeen (joillain loppuu menkat kokonaan heti kuten minulla) - ei edes tiputellut. Kivut kokonaan poissa, ihana kapistus!
Kiitos tästä, kuulostaa lupaavalle! :)
 
IhaNainen
Mullakaan ei ole mitään valittamista, laittaminen ei sattunut, vuodot vähenivät, ei tullut painonnousua eikä mielialavaihdoksia, ainoastaan alkuun muutama näppylä selkään mutta sekin tasottui. Tosin paras kokemus Mirenasta kävi juuri päiväunille. :)
 
"pim"
Minulle ollut Mirena nyt vuoden verran. Laittaminen ei sattunut, vähän laiton jälkeen oli supisteluja pari tuntia, mutta ei mitään synnytyssupistuksiin verrattavaa. :) Esilääkityshän otetaan ennen laittoa, joka ehkäisee sekä kipua että noita supisteluja. Minulla oli 3 ekan kuukauden ajan aivan järjetöntä hikoilua ja hiki myös haisi tosi pahalle. Mitkään dödöt ei auttaneet, ei edes apteekin "tehodödöt". Meinasin jo luovuttaa ja otattaa koko kierukan pois, niin inhottavaa tuo hikoilu oli. Mutta loppui onneksi tosiaan tuon 3 kk:n jälkeen ja sen jälkeen ei mitään oireita ole ollut. Tiputteluvuotoa oli myös alussa, mutta nyt jääneet pois. Joka kuukausi ei tule menkkoja, jossain kuussa saattaa tulla päivän kestävä tosi niukka vuoto. Migreeni sen sijaan on edelleen kuvioissa mukana, joka oli myös pillereitä (Mercilon) syödessä. Mitään mielialanvaihteluja ei ole ollut. Eli omasta puolestani voin suositella Mirenaa, yksilöllistähän se tosin aina on, kenelle sopii ja kenelle ei. Ihanaa kuitenkin, kun ei tarvi joka päivä muistaa ottaa pilleriä.
 
Mirenan voi laittaa vaikka imettää.
Itsellä ollut vähän ongelmia kaikkien kierukoiden kanssa. Mutta Mirena siitä hyvä että vaikka tiputtelua voi aluksi olla pari kolme kuukautta (joillakin kauemminki) niin sitten vuodot niukkenee ja joillaki loppuu kokonaan.
Hyvin luotettava ehkäisy, käsittääkseni luotettavin sterilisaation jälkeen. Ja maksaa lähes 100e oikeasti eli jos ilmaiseksi saat niin ota imeessä.
Ota buranaa kun menet sinne laittoon. Kohtu jkv supistelee aina kun kierukka asennetaan ja siitä se kipu sitte tulee. Kaikki ei laita vielä jälkitarkastuksessa koska suurempi riski ettei pysy (ja taitamaton laittaja voi vaikka puhkaista kohdun laiton yhteydessä koska kohtu vielä raskauden jäljiltä pehmeä).
Mutta jos ovat tottuneet laittamaan niin anna vain laittaa. Yleensä pitää olla tuore PAPA vastaus ennen kierukan laittoa olemassa. Mutta jos raskaus aikana otettu niin eiköhän se riitä.
 
:)
Mulle laitetttii kierukka tuossa pariviikkoa sitten, vuotoja on ollut niinkun luvattiinkiin, halut on kadonnut kokonaan :D pahinta oli asentaminen 45 minuuttia kesti ja ei varsinaisesti koskenut mutta vihlo ihan kauheesti joka paikkaan
 
Minulla oli mirena railun kaks vuotta, vuodot väheni huomattavasti, mutta tasaantumiseen meni n 8kk. hermo meinas mennä välillä. Ainut selkeä haitta oli hirveät PMS oireet joka kuukausi kolme päivää ennen menkkoja. Lopulta poistettiin kun kääntyi vinoon ja aiheutti kovia kipuja. En ota uudestaan vaan meinaan kokeilla ehkäisy renkaita ihan sen vuoksi että niissä ei tule vierasesine vaikutusta...
 
"Linda"
http://www.medications.com/mirena/browse

Nämä kaikki naiset ovat kokeneet sivuvaikutuksia, kuka enemmän, kuka vähemmän. En suosittele Mirenaa kenellekään tai ainakin kuulostelemaan oloansa ja jos tuntuu pahalta, heti poistattamaan vehkeen. Se ei sovi kaikille vaikka toisin mainostetaan !
 

Yhteistyössä