Kokemuksia mononukleoosista?

  • Viestiketjun aloittaja mono
  • Ensimmäinen viesti
mono
Lapsella todettiin juuri mononukleoosi eli pusutauti. Millaisia kokemuksia muilla on? Onko miten paha? Ja mistä tietää milloin se on mennyt lopullisesti ohi? Milloin olette päässeet viemään päiväkotiin?
 
Sairastin itse teininä, olo oli aivan kaamea! kaula ja koko nielu oli tosi turvoksissa ( sehän on rauhaskuume) ja mitään en pystynyt syömään.
Mononukleoosi pitää sitten oikeasti olla ohi ennenkuin saa palata normi elämään, on vakavat jälkitaudit ( vaikkakin harvoin) mahdollisia! Olin itse 2-3 viikkoa pois koulusta.
 
Eikös tämän taudin pitäisi olla sen lievempi mitä nuorempana sairastaa?

Itse sairastin tämän yläasteelle ja sairaalassa jouduin viikon viettämään. Koulustakin tuli poissaoloa yli kuukausi. Muistan vaan, kun lääkäri sanoi että suurin osa sairastaa tämän tavallisena nuhaflunssana, ei se paljon minua lohduttanut... :LOL:
 
höh
Aika laveesti sanottu:

"Tartunta:
Tauti tarttuu syljen välityksellä ja voi levitä lapsesta toiseen suutelemalla. Tauti voi levitä myös leikkikaluissa tai juoma-astioissa olevan syljen välityksellä. Rauhaskuumetta sairastava lapsi voi tartuttaa muita lapsia jopa kuukausien kuluttua taudin alkamisesta. Lapsi sairastuu 3 - 8 viikon kuluttua tartunnasta.

Päiväkoti:
Lapsi voidaan viedä hoitoon, kun hän on terve, eli kun hän voi leikkiä ja osallistua hoitopaikan toimintoihin tarvitsematta erityishoitoa."

Lähde: http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=560/sprog=4/grp=2/menu=1/
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja smirgelin:
Meillä ainakin minä olin ainoa joka sairasti.
No siitä sen tiesi, että tauti on ohi, kun kuume laski ja tunsin oloni terveeksi. :snotty:
Epämääräisen vetämättömän olon sanotaan jatkuvan pahimmillaan 2-3 kuukautta, eli tauti ei kai ole kokonaan ohi vielä silloin kun kuume laskee. Tätä juuri arvon, että missä vaiheessa on riittävän terve menemään hoitoon. En mä voi paria kuukautta olla töistä pois.
 

Yhteistyössä