Hyvä, että turvaistuinluotsi nyt on tarkastanut edellisessä kirjoituksessaan esiintyneet virheet. Tosin hän edelleenkin jättää huomioimatta sen, että Autoliittojen törmäystesteissä mitataan myös sivutörmäykset, jotka hän silmät kirkkaina unohtaa.
Kuka sinä oikein olet? Oletko palkki-istuinten myyjä? Miksi yrität agressiivisesti väittää valheita? En ole lainkaan jättänyt huomioimatta että Autoliiton testeissä on sivutörmäystestejä. Tiedän hyvin että niitä tehdään, ja se onkin hyvä asia. Kuitenkin on myös todettu että sivutörmäyksiä ei ole yhtä tavallisia kuin törmäyksiä edeltä. Törmäykset edeltä vastaa noin 80% kolareista, tai enemmän. On todennäköistä että autoja jarruvat juuri ennen sivutörmäystä. Jos lapsi istuu kasvot menosuuntaan asennettavassa istuimessa hän heittäytyy eteenpäin pois sivusuojasta. Sen sijaan jos lapsi istuu selkä edellä hän painautuu syvemmin turvaistuimeen juuri ennen törmäystä ja sivusuoja on parhaimmillaan. Sen lisäksi en ole missään sanonut että sivusuoja itse istuimessa olisi huonompi tai parempi riippuen siitä miten päin istuinta on autossa. Se on ihan eri keskustelu. Mutta rajummat ja tavallisimmat kolarit ovat edelleen edestä. Sen lisäksi ei selkä menosuuntaan asennettavien sivukolaripisteet ole huonojakaan Autoliiton testeissä.
On kaikissa maissa, kaikkien turvaistuinvalmistajien ja uskoisin myös myyjien keskuudessa selvää, että istuttaessa selkä menosuuntaan etutörmäyksessa niskaan kohdistuu pienempi voima kuin istuttaessa kasvot menosuuntaan.
Tätä ei myöskään turvaistuinluotsin yllättäen löytämässä Kiddyn informaatiossa kielletä, joskin siellä ei taida lukea, että "vasta 18 kiloinen lapsi VOI istua kasvot menosuunnassa". Jos asia olisi näin yksiselitteinen, niin tuskin Kiddykään valmistaisi palkki-istuimia vasten tahtoansa.
Siinä lukee että Kiddy suosittelee seuraamaan NTF:n suosituksia kasvotmenosuunnassa kulkemisessa. Ja NTF sanoo samalla sivulla: Aikaisintaan 18 kiloisena kasvot menosuunnassa. Aika selvä juttu. Tietysti Kiddy valmistaa palkki-istuimia vaikka ne tietävät tämän asian. Se on koko tämän keskustelun keskeinen asia. Markkina keski-euroopassa vaatii vielä että lapset kulkevat kasvot menosuunnassa. Kiddy on yrittänyt tehdä mahdollisen hyvän istuimen siihen käyttöön. Mutta kuluttajat Iso-Britanniassa ovat pikkuhiljaa oppimassa miten asiat on ja yleensä on niin että kun ne markkinat heräävät silloin asia kulkee nopeasti. Myös Saksassa on nyt ymmärretty enemmän tästä asiasta ja sen takia Britax nykyään markkinoi myös s-m asennettavaa istuinta siellä, Multi-tech. Se on iso askel eteenpäin. Tätä ei nähdä edes Tanskassa missä kaikki istuimet ovat k-m istuimia.
On varmasti mukavaa lukea Euroopan Autoliittojen tekemiä törmäystestejä poimimalla "rusinat pullasta" eli lukemalla vain ne kohdat, jotka tukevat omaa mielipidettä.
Nyt olet todella asiaton. Tiedät tasan tarkkaan että olen käyttänyt maksullista tietoa, sitä mitä normaali-kuluttaja ei lue. Eli pisteitä turvallisuudesta. Tiedät myös että vain Norjassa on julkaistu pisteet erikseen siitä miten päin käännettävät istuimet pärjäävät. Ja kun käännettävä istuin on tehty juuri s-m varten ja ne ovat huonoja (huonompia kuin esim. palkki-istuimia) jos niitä käännetään kasvot menosuuntaan, on itsestään selvää että tällainen erittely on tarpeen. Niitä pitää ainoastaan käyttää selkä edellä. Ja sellaisina niitten pisteitä pitäisi julkaista. Ei ne toimi s-m huonommin koska ne toimivat huonosti k-m. Tietysti oikea tieto tukee minun mielipidettäni koska se perustuu tieteen ja fysiikan lakiin. Niin kuin (toivottavasti) kerroin aikaisemmin markkina ja tieteellinen tieto turvaistuimista ei kulje käsi kädessä. Markkina tulee paljon myöhemmin. No nyt tiedätte sen, ellen aiemmin kertonut.
Kritiikki suurinta osaa noista hänen luettelemistaan turvaistuinmalleista johtuu huonosta tuloksesta käännettäessä istuin käyttöohjeen ja painoluokkamääräysten mukaisesti kasvot menosuuntaan isommalla lapsella sekä sivutörmäyksissä. Niissä nämä istuimallit eivät menesty laisinkaan, vaan suurin osa saa lähes tyrmäävät arvostelut. Miksi turvaistuinluotsi tietoisesti unohtaa mainita nämä testitulokset.
En ole niitä maininnut erikseen (en muista olenko kirjoittanut siitä vai ei, mutta ei sillä ole merkitystä, sillä en olisi niitä jättänyt pois mistään erityisestä syystäkään) koska ne ovat mukaanlaskettuja siihen turvallisuuspisteeseen jonka listasin edellisessä viestissäni.
Voin tietysti listata niitä uudestaan (teen sen toisessa viestissä ettei tietokone vain heittäisi minut ulos kesken viestiä). Siitä voi olla apua lukijoille.
Lisäksi Suomessakin on myönnetty, että lisävöillä selkä menosuuntaan asennetuista turvaistuimista 60-70% on väärin tai puuttellisesti kiinnitetty. Tähän toivottavasti uudet turvaistuinamallit Isofix-kiinnityksineen tuovat parannusta. Mutta miksi näinkin vaaarallinen seikka pitäisi unohtaa testiarvosteluissa.
Siinä sinulla on osapointti. Minun käsitykseni on että niitä ei ole vaikeita kiinnittää, paitsi Gracon Cosmic-mallia. Se oli ihan hirviö siinä autossa mihin itse yritin kiinnittää istuinta (Audi A4). Gracolla on myös huono käyttöopas. Sen sijaan Britax, Axkid ja Maxi-Cosi oppaat olivat hyvät. Ongelma on se ettei ihmiset edes lue niitä. Näin kerran miten ystäviemme (he asuivat silloin ulkomailla ja olivat vierailulla täällä) oli asennettaneet lainaamansa istuimen etupenkille ilman alakiinnitysvöitä. Istuin oli vanha, lainattu eikä he saaneet mukaan vöitä. Normaalitilassa, normaali-ihminen lukee tarkkaan ja ei unohda kiinnittä istuinta. Kiinnittäminen ei ole moninmutkainen. Mutta esimerkiksi palkki-istuimiin verrattuna kiinnittäminen vaikuttaa moninmutkaiselta kun siinä on lisää momenttejä. Ratkaisu tähän on että ostaja vaatii että kauppa kiinnittää istuinta autoon. Tai, jos hän ei ole lukukykyinen (liioittelen tietysti vähän nyt), ostaa isofix-istuimen, tietysti selkä menosuuntaan asennettavan. Olen itse todella yllättynyt että näin monta asentaa istuimen väärin. Olen siis lukenut tätä kauan sitten itse, mutta ihmettelen sitä vielä. Ongelma ei ole istuimissa. Ongelma on muualla. Esimerkiksi
CarSeat.se | Rear Facing Car Seats | Trusted Car Seat Advice sivusta näkee asennus-videoita. Niistä näkee miten helppoa on asentaa. Ehkä olisi paikkaan laitta istuimen mukaan DVD. Esimerkiksi Besafe:n isofix s-m istuimia, Duologic II, ja Wavo Fix XL kiinnitetään ilman alakiinnitysvöitä. Itse autan mielellään ihmisiä kiinnittämään istuimia oikein. Minä ehdotan että kaikki itse ottavat selville miten oman istuimen pitää kiinnittää. Katsoo videoita ja pyytää apua. Jos on tarkka pärää tietysti hyvin itsekin. Ongelma on lähinna siinä että ihmiset yrittävät kiinnittää ilman käyttökirjaa, vain istuimella olevien kuvien perusteella. Olen ihmetellyt miksi jotkut istuimet saavat huonot pisteet juuri kohdasta "väärinkiinnittäminen riski" kun ne ovat niin helppoja kiinnittää. Testi ei kerro kaikkea.
Usein myös auton malli, tilat ja matkustajien määrä vaikuttavat siihen, millainen istuinmalli on TURVALLISIN MAHDOLLLINEN. Nämä ovat myös seikkoja, jotka on pakko ottaa huomioon istuinta valittaessa. Kuljettajan oikea ajoasento on turvallisuuden kannalta tärkein seikka. Siitä ei voida tinkiä vain istuinsuunnan perusteella.
En kuljettaisi lapsiani istuimessa missä heidän niskansa katkeisi. Ostaisin mieluummin isomman auton. On mahdollista vaihtaa isompaan autoon ilman että auto maksaa paljon enemmän, ehdä joutuu ostamaan pari vuotta vanhemman auton, mutta pikkulapsiperhe tarvitsee vähän isompaa autoa. Itselläni on Passat 2003. Siihen saan neljä s-m istuinta mahtumaan ja itse istun tosi hyvin kuljettajana. Myös pieni Peugeot 206 oli yllättävän tilaava sisältä. Useimmiten s-m istuin mahtuu parhaiten etupenkillä kunhan turvatyyny on poiskytketty. Minun autossa turvatyyny on poiskytketty verstaalla. Meidän toisessa autossa, Touranissa meillä on 4 istuinta, kaikki s-m. Ne ovat kaikki takapenkeillä. Itse ja mieheni istumme molemmat etupenkillä. Ennen Tourania meillä oli Skoda Fabia. Siihen saimme kaksi s-m istuinta riviin. Eli toinen etupenkille. Neljävuotias tytömme istui komeasti takapenkillä Multi-techissä. S-m tietysti. On hyvin harva tilanne missä s-m istuinta ei saisi autoon. Se olisi sitten pikku-pikku-auto mitä ei jostain syystä voi vaihtaa isompaan. Olen nähnyt jopa s-m istuimen kahdenhengen Smartissa. Wavo Fix XL. Voit lukea lisää pikku-autoista ja s-m istuimista sivulla
www.sikkerautostol.dk. Sivusto on sekä tanskaksi että englanniksi.
Lisäksi selkeä havainto on, että selkä menosuuntaan asenetut istuimet usein käännetään kasvot meonsuuntaan lapsen ollessa 1,5 - 2 -vuotias. Tähän on varmaankin perustellut syyt, koska turhaan kai sitä ei tehtäisi. Tällöin menetetään se ainoa pieni hyöty näistä istuimista ja ne muuttuvat todella heikoiksi turvallisuudeltaan. Tämänhän testit juuri ovat kertoneet.
Ja sen perusteella suosittelet palkki-istuinta? Ongelma on tiedonpuutetta. Jos olisi sata minunkaltaista suomessa tämä ongelma ei olisi olemassakaan. Ei ole hyvää syytä siihe miksi vanhemmat kääntävät lapsiaan. Näin varhain vanhemmat ei kuitenkaan käännä lapsiaan minun tekemän kyselyn mukaan (toisessa foorumissa). Vanhemmat kääntävät lapsiaan koska lapsi voi pahoin eihkä vanhempi tietä miten vaarallista on kulkea k-m. Vanhemmat luulevat että lapsilla on liian vähän jalkatilaa. Tämä ei häiritse lapsia, mutta jos vanhempi kysyy 20 kertaa onko liian vähän tilaa jaloille silloin lapsi ehkä vastaa myönteisesti pikkuhiljaa. Vanhemmat eivät siis tiedä mitä on parasta. Lisää tietoisuutta on ongelman ratkaisu. Toinen asia on että jotkut lapset valittavat autossa koska he haluavat päättää asioista. Silloin on helppoa kääntää lastaan jos ei tiedä miten vaarallista on. Itse suosittelen käyttää istuimia jotka voi ainoastaan käyttää selkä edellä. Silloin ei yhtä helposti pikkuasioista käännetä lasta. Uusin Britax istuin, Britax Max-way on huippuistuin joka on Plus-hyväksytty 25 kiloon asti ja selkä on sen verran korkea että lapset voivat kulkea selkä edellä kuusivuotiaaksi asti. Tulee markkinoille helmikuussa.
Pyrin kyllä ymmärtämään näitä yhdenasian harrastajia, mutta olisi hyvä heidänkin perehtyä laajemmin myös sellaiseen materiaaliin, joka avartaa omaa näkemystä ja antaa paremman kuvan turvaistuimien kokonaisturvallisuudestal
Katsoin palkki-istuimien valmistajien sivuilta jällenmyyjäluetteloita ja ihmettelen, mihin turvaistuinluotsi perustaa näkemyksensä, että palkki-istuimet olisi suunniteltu vain keski-eurooppalaisia varten. Istuimia myydään ympäri maailman ja tuskin ne Suomessakaan olisivat saaneet noinkin suurta suosiota, jos ne eivät toimisi täälläkin. Täällä ihmisten fysiikka on samanlaista ja autotkin samoja kuin Keski-Euroopassa. Missä se ero suunnittelussa syntyy ???
Myöskään onnettomuustilastot eivät kerro erosta eri istuintyyppien kesken. Suurempana huolenaiheena kuin istumasuuntaa pidän sitä, että Suomessa lapsia laitetaan jo 3-4-vuoden iässä koroketyynyille ilman minkäänlaista päänsuojaa. Tämä on mielestäni paljon suurempi turvallisuusriski kuin istumasuunta. Kuitenkaan juuri missään ei ole puututtu tähän järjettömyyteen, eikä poliisikaan valvo turvalaitteiden käyttöä kuin satunnaisesti, vaikka siitä on laissa selvät määräykset.
Toivottavasti selkä menosuuntaan asennettavat istuimet tulevat kehittymään ja paranemaan myös suojaamaan lasta muilta onnettomuuksilta kuin suoralta nokkakolarilta. Myöskin minä tiedän, että selkä menosuuntaan istuminen on teoriassa turvallisempi vaihtoehto määrätyissä kolaritilanteissa, mutta tällaisten istuimien kehittymistä odottaessa luotan myös siihen, että palkki-istuimet ovat hyvä ja turvallinen vaihtoehto kuten testit ovat osoittaneet.
Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat nyt jo hyvät. Tämä mitä kirjoitat niistä on pelkkää huuhaa. Palkki-istuimet eivät ole suunniteltu Pohjoismaita varten koska meillä on jo paremmat istuimet.
Itse kerron vain asiantuntijoiden ja turvalaitetieteen tosiasioita. En keksi omia ajatuksia. Olen tiedonvälittäjä. Yritän myös välittää tietoa turvavyöistuimista ja miksi ne ovat paljon parempia kuin pelkkä istuinkoroketta ilman selkänojaa ja sivutörmäyssuojaa.
Minun mielestä olisi hyvä jos palkki-istuimet olisi suunniteltu neljä-kuusi-vuotiaille jotta he pysyisivät paremmin istuimissaan. Nyt he istuvat usein turvavyöistuimissa ja yhtäkkiä ne "kiipeilee" pois istuimesta ja yrittävät tarttua kiinni johonkin leluun autossa. Tähän ikäluokkaan palkki-istuimet olisivat tarpeen. Mutta en ole nähnyt sellaista jossa palkkia voi käyttää yli 18 kiloinen lapsi.
Toinen vaihtoehto on pitää lapsia selkä menosuunnassa ainakin viisi-vuotiaaksi ja kääntää vasta kuusivuotiaana kun he ovat vähän isompia ja psyvät paremmin paikoilleen autossa.