Kokemuksia Triptyl - lääkkeestä?

  • Viestiketjun aloittaja Vierailija ..
  • Ensimmäinen viesti
Vierailija ..
Minulle määrättiin Triptyl vaikean kiputilan hoitoon ja särkylääkekierteen katkaisuun. Aloitusannos 10mg --> 20mg --> 30mg.

Nyt olen tilanteessa, jossa 20mg ja nukuin viime yönä varmasti ekaa kertaa kahteenkymmeneen vuoteen yli 12h yöunet. Vähän hirvittää tämä väsymys, mutta kai se tasoittuu?!

Näin myös aika villiä unia, tasoittuukohan nekin? Kivunhoidossa en ole huomannut vielä kamalan suurta vaikutusta, edelleen "jäpittää" ja vähän on ikävä Sirdaludeja, jotka ovat minulta nyt täysin pannassa.

Kokemuksia lääkkeestä kaipaisin siis, lähinnä kivunhoidossa. Mielialaaankin saa toki vaikuttaa, on tää kipukierre vienyt mielialaakin matalaksi :/

Nyt olen syönyt lääkettä 5pv ja seuraava annosnosto maanantaina.
 
kipusisko
Hyvä lääke ja toimi minulla hyvin. Niskassa välilevynpullistuma ja kipu järkyttävä. Sain nukuttua ja vaikutti kipuunkin. Ainut huonompi homma oli tuo väsymys päivä aikaankin.
 
Trisyklisten masennuslääkkeiden sisäänajo voi viedä helposti kuukaudenkin, riippuen metaboliasta (isoja eroja).
 
vierailija
Triptyl on hyvä niillä joilla se toimii. Olen itse käyttänyt pari vuotta ja on toiminut ihan hyvin. Lääke on melko vanha, ja siitä on pääasiassa hyviä kokemuksia, mutta lääkärit eivät sitä mielellään määränneet viime vuosina (liian halpa?).

Pari viikkoa alkuun nukuttaa tolkuttomasti, ja on tokkurainen olo aamulla. Jos tämän jälkeen tuntuu vielä aamuisin kovin tokkuraiselta, kokeile pudottaa annos takaisin 10/20 mg, ja jos se tuntuu riittävän, niin aina parempi. Triptyl on niitä lääkkeitä, joissa potilaan oma arvostelukyky on tärkeä annostelun suhteen. Missään tapauksessa ei kannata ottaa liian suuria annoksia, sillä silloin homma menee päälaelleen ja unirytmi sekoaa täysin.

Itse otan lääkkeen n. 2-3 tuntia ennen suunniteltua nukahtamisaikaa, tämäkin vaihtelee paljon, mutta lääkettä on aika turha ottaa, jos makaa jo sängyssä. Aika nopeasti löytyy itselleen sopiva ennakko, niin että lääke leviää iltapuhteiden aikana elimistöön ja väsymys tulee tavallaan vähitellen, ja kun alkaa haukotuttaa, niin unikirja mukaan ja kops.
 

Yhteistyössä