Koliikkia? :(

  • Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
vauva on vajaa 4 viikon ikäinen. jo sairaalassa hän kipristeli mahaa syötön jälkeen. ilmavaivoja on ollut koko ajan ja olen kokeillut vaikka ja mitä. nyt on yli viikon ollut sellaista, että vauva saa aamulla ja illalla itkukohtauksia. on kiihtynyt, hamuilee tuskissaan kaikkea, huutaa kurkku suorana ja vetää itsensä ihan jäykäksi. kohtausten välillä on rauhallinen. mikään hyssyttely ei auta. tämän lisäksi on "normaaleja" ilmavaivojakin, ähisee ja puhisee nukkuessaankin ainakin jonkin aikaa.

imetin aluksi mutta nyt lapsi on korvikkeella lääkitykseni vuoksi. olenkin syyllistynyt siitä että johtuuko tämä korvikkeesta. toisaalta ilmavaivoja oli vaikka olikin rintamaidolla.

neuvola on viikon päästä. olisiko jo ennen sitä ottaa yhteys lääkäriin, jos tämä onkin jotain muuta.. muuten vauva on tyytyväisen oloinen ja ns. kiltti sylivauva.
 
Maitoallergiaa? Voit hakea apteekista Almiron Peptiä ja kokeilla helpottaako se oloa. On siis erityiskorvike, jossa maidon proteiinit pilkottu. Ja lääkäriin toki kannattaa mennä, juurikin lasten allergologia minäkin suosittelisin, mutta tuota Almironia voi kokeilla jo ennen lääkärikäyntiäkin, jos vaikka sattuu, ettei heti aikaa saa.
 
Viimeksi muokattu:
"tättähäärä"
Laiskat lääkärit, jotka eivät viitsi tutkia kunnolla mistä vauvan itku johtuu selittävät tuon olevan koliikkia! Vauvan itkuun on aina syy, eikä sitä millään koliikilla perustella.
 
[QUOTE="tättähäärä";23519829]Laiskat lääkärit, jotka eivät viitsi tutkia kunnolla mistä vauvan itku johtuu selittävät tuon olevan koliikkia! Vauvan itkuun on aina syy, eikä sitä millään koliikilla perustella.[/QUOTE]

Sanoo ihminen jonka lapsella ei selvästi koliikkia ole ollut..
 
a.p.
Oletko kokeillut Cuplatonia tai Disflatyliä?
cuplatonia olen, ei apua, saa vauvan vaan pulauttelemaan. ostin nyt nutrilon omneota, jos se vähän auttaisi..
ja jos ei niin kokeilen sitä almironia! se just hirvittääkin jos ei oteta tosissaan missään. vauva on mun esikoinen ja siksikin sitä tuntee itsensä jotenkin.. epävarmaksi.

voiko olla maitoallergiaa kun vauva ei päivisin huuda, syönnin jälkeen nukkuu ihan tyytyväisenä paitsi vähän aikaa unissaan äheltää mahan kanssa.. iho on hyvässä kunnossa, kakka sinapin väristä.
 
"vieras"
Joo meillä oli samaa, koliikiksi leimattiin. vasta 3 kk ikäisenä löydettiin itse nutrilon omneo ja itkut loppui siihen, runsas pulauttelu kyllä jatkui 7kk ikään. Kun piti siirtyä sit lehmänmaitotuotteisiin noin 10 kk ikäisenä, alkoi pulauttelut, oksennuksenhajuinen kakka ja tosi paha ihottuma. Allergialääkärille ja napsahti maitoallergia diagnoosi. Jumakauta että mä olen vieläkin vihainen kun mua ei otettu tosissaan pikkuvauva-aikana! Mä valitin neuvolaan useasti, että vauva itkee selvästi kipuitkua, mitä mahtais olla. Juu, no se nyt on tuollaista, vauvat nyt itkee. Just joo!
 
"Rohmu"
Meillä oli juuri samanlainen vauva-aika ja sitähän kesti lähes 6 kk. Imetin lasta 1-vuotiaaksi asti ja aina oli itkukohtauksia aamulla ja illalla, pulautteli runsaasti ja selkäkaarella huuti "kohtausten" aikana. Käytiin yksityisellä allergialääkärilläkin allergioita tutkituttamassa, mutta ei ollut mitään. Oli vain tyytyminen siihen, että näillä mennään. Vaivat alkoi helpottaa vasta, kun aloin antamaan kiinteämpää ruokaa...
 
a.p.
koitan puhua neuvolassa mahdollisesta maitoallergiasta. mutta tämä on niin surkea velkainen kaupunki ja paha lääkäripula niin arvata saa ettei mihinkään testeihin pääse. onhan sitten toki yksityiset.

tuntuu välillä niin pahalta kun ei voi oikein auttaa pientä mitenkään ja tulee itellekin itku ja itsesyytökset. mä kun olin ajatellut että haluan suojella lasta, mutten pystynytkään..
 
"Rohmu"
koitan puhua neuvolassa mahdollisesta maitoallergiasta. mutta tämä on niin surkea velkainen kaupunki ja paha lääkäripula niin arvata saa ettei mihinkään testeihin pääse. onhan sitten toki yksityiset.

tuntuu välillä niin pahalta kun ei voi oikein auttaa pientä mitenkään ja tulee itellekin itku ja itsesyytökset. mä kun olin ajatellut että haluan suojella lasta, mutten pystynytkään..
Yksityiselle kannattaa mennä (onko teillä lapsivakuutusta?), jos neuvolan kautta ei saa lähetettä. Ja epäilen, ettei kovin helposti tosiaan saa. Mekin käytiin tavallaan turhaan, mutta tulipahan ainakin itselle mielenrauha, ettei lapsella ole maitoallergiaa. Vauvan koliikki ja itkukohtaukset ovat raskaita, kun tuntee itsensä ihan voimattomaksi... meillä koliikkivauva rauhoittui toisinaan isin sylissä helpommin ja kantoliinasta saattaa olla apua. Nimim. koliikkivauvaa liinassa kannellut =)
 
a.p.
[QUOTE="Rohmu";23522152]Yksityiselle kannattaa mennä (onko teillä lapsivakuutusta?), jos neuvolan kautta ei saa lähetettä. Ja epäilen, ettei kovin helposti tosiaan saa. Mekin käytiin tavallaan turhaan, mutta tulipahan ainakin itselle mielenrauha, ettei lapsella ole maitoallergiaa. Vauvan koliikki ja itkukohtaukset ovat raskaita, kun tuntee itsensä ihan voimattomaksi... meillä koliikkivauva rauhoittui toisinaan isin sylissä helpommin ja kantoliinasta saattaa olla apua. Nimim. koliikkivauvaa liinassa kannellut =)[/QUOTE]

Ei valitettavasti ole vakuutusta :(
Mä olen yh niin ei oo muita sylejä rauhoittamaan..
Mut tosiaan vaikkei oliskaan allergiaa niin se mielenrauha itelle olis aika kova sana :)
 
ihan
ekana voisit kokeilla Nutrilon Omneo -korviketta, jota saa ihan isommista ruokakaupoista. Siinä maitoproteiini on pilkotummassa muodossa ja näin mahaystävällisempi. Se pelasti meidät esikoisen aikaan, kakkonen saikin sitä alusta asti. Eikä siis maitoallergiaa kummallakaan.
 
"Rohmu"
Ei valitettavasti ole vakuutusta :(
Mä olen yh niin ei oo muita sylejä rauhoittamaan..
Mut tosiaan vaikkei oliskaan allergiaa niin se mielenrauha itelle olis aika kova sana :)
No voi harmi, yrität sitten neuvolasta saada lähetettä allergialääkärille ja yksin kun olet, niin mikäli uupuminen uhkaa koliikki/allergisenvauvan kanssa, pyydä apua neuvolasta. Tai isovanhemmilta/kummeilta/sukulaisilta... tsemppiä teille molemmille! =)
 

Yhteistyössä