Kolmekymppiset tokakertalaiset MARRASKUUSSA

Kolmekymppiset tokakertalaiset MARRASKUUSSA


-O D O T T E L I J A T-

Piipi79................................. LA 9.1.2011....................TYKS
Hazel..................................L A 24.1.2011
Sasha80.............................LA 1.3.2011.....................SKS
Novelle78 ...........................LA 14.3.2011..................K-SKS
Piki80.................................. LA 17.3.2011..................SKS
Niiskunenä-78.....................LA 30.3.2011..................K-HKS
Soap...................................L A 3.4.2011
Pössi.................................. .LA 7.4.2011
Nanna81.............................LA 14.7.2011 (kolmas)



-S Y N T Y N E E T -

Y k k ö s e t

2008
Piipi79 20.2. (40+5).......................Tyttö
Soap toukokuu..............................Ty ttö
Hemuli79 21.5. (39+4)...................Poika 49cm, 3430g
Nanna81 22.9. (38+5)...................Poika 51cm, 3985g
Novelle78 19.10. (41+0)................Poika 55 cm, 3570g
Pössi joulukuu (37+6).................................. ....2580g
Sasha80 28.12. (36+1)..................Poika 45 cm, 2480g

2009
Niiskunenä-78 23.1. (37+0)...........Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. (40+4)..........................Tyttö 49cm, 3330g
Kvart Över 17.2. (41+0).................Tyttö 52cm, 3920g
Epeti 27.8.................................... ..Poika ja Poika
Piki80 26.10. (40+2)......................Tyttö 51cm, 3654g

K a k k o s e t

2010
Nanna81 26.2. (40+5)....................Poika 51cm, 3654g
Hemuli 8.6. (40+5)..........................Tyttö 49cm, 3820g
Vetku 17.9. (41+2).........................Poika 51cm, 3600g
Epeti 29.9. (41+2)..........................Tyttö 53cm, 3860g
Kvart Över 8.10. (41+3)..................Tyttö 52cm, 3908g


Lokakuun pino:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1851542-kolmekymppiset-tokakertalaiset-lokakuussa/
 
Viimeksi muokattu:
Voin ottaa ketjupävittäjän tehtävän Kvartin seuraajana, jos sopii. Tässä uuden kuukauden aloitusta siis.

Kiva kuulla Pikin kuulumisiakin taas!

Huh, kuulkaa kun olin ihan jo lähes paniikissa torstaina. Eki oli päiväkodista haettaessa ihan veto pois, lämpöisen tuntuinen ja itkuinen ja valitti korvaansa. Siinä oli mulla ihan pasmat sekasin, kun menin kotiin ja etsin tk:n päivistyksen puhelinnumeroa kanniskellen samalla itkeveää 14,5 kiloista poikaa ympäri taloa! No, onneksi mun äidiltä löytyi nopeasti se numero. Sitten mentiinkin saman tien päivystykseen ja lääkäri kurkkasi korviin: ei mitään! Vähän kuulemma nestettä vaan pitkittyneen flunssan takia näkyi olevan, ja sekin kuulemma voi aiheuttaa koviakin kipupiikkejä tärykalvolla. No, sitten vaan kotiin ihmettelemään, että sitäkös tämä nyt vaan on. Eki ei ole ikinä ennen ollut niin surkea ja kipeä kuin torstai-iltana. Poika nukahti lopulta jo klo 19 isän syliin keinutuoliin, kuume nousi selvästi koko ajan ja annettiin sitten lopulta vaan panadolia suuhun puoliunessa. Ja aamulla meillä olikin taas jo ihan eri poika! En käsitä, että olis voinut lopulta olla muuta kuin poskihammas, joka puhkesi! Ja niin kipeäksi se tosiaan teki pienen pojan, että ihan jo ihmettelin, mikä ihmeen kamala tauti nyt on iskemässä. Eikä päiväkodissa mitään sanottu, kun menin hakemaan sillon torstaina. Olisko se Eki-parka pidätellyt siellä kurjaa oloaan vaan valittamatta yhtään ja heti kun menin hakemaan, alkoi mulle itkeä korvaansa. Kai se hampaantulo sitten vaan tuntui ihan korvassa asti. Perjantaina oltiin sitten vaan kotona lepäämässä kuitenkin, vaikka Ekin vointi olikin jo selvästi parempi.

Viikonloppuna me sitten otettiin aika rauhallisesti, vähän ulkoiltiin vaan aamupäivisin ja nukuttiin hyvät päiväunet. Nyt on taas Eki ihan kunnossa. Annoin kyllä viime yönäkin vielä särkylääkettä puolen yön aikaan. Toivottavasti ei tänään enää hampaat vaivaa. Ja onneksi nämä oli nyt viimeiset poskihampaat, jotka puhkesivat. Nyt alkaa olla kaikki hampaat suussa =)

Onkin paljon ohjelmaa tiedossa työn puolesta tässä kuussa, mutta eiköhän tästä jotenkin selvitä. Ensi viikon vietän mm. ulkomailla melkein kokonaan. Neljä yötä pois kotoa, hui. Kai ne pojat jotenkin selviää =)

Hyvää marraskuuta kaikille!

t.Novelle 21+0
 
Novelle, jopas Ekin hampaan puhkeaminen otti koville! Varmaan oli ressukka sinnitellyt pahaa oloaan ja sitten se purkautui, kun näki äidin. On varmaan outoa olla neljä yötä poissa kotoa, mutta tekee varmaan vain pelkkää hyvää. Jos säkin saat kunnolla levättyä :)

Piki, onneksi vuoto oli vain hematooma. Varmasti järkytyit! En vieläkään tiedä mitä tehdä tuon kausi-influenssarokotteen kanssa. Neuvolassa terveydenhoitaja puhui niin painokkaasti sen puolesta. Kuulemma narkolepsialla ja sillä sikapiikillä ei olisikaan todettu mitään yhteisvaikutuksia.

Neuvolassa oltiin tosiaan tänään ja kaikki kunnossa. Soitan huomenissa fysioterapiaan, että saisin sellaisen selän tukivyön. Selkä on meinaan ihan hirveän kipeä. Ja just se kohta, jonka silloin juhannuksena nyrjäytin. 14,5 kg sällin nostelu ei auta asiaa.

Atooppisesta ihosta vielä sen verran. Esikoisen ihohan on ollut aika kehno, mutta en ole laittanut kortisonia, vaan kokeiltiin helokkiöljyä iholle ja sitten 5 tippaa iltaisin. Ja nyt on iho tervehtynyt täysin! Reilu pari kuukautta siihen meni, että tuli vaikutuksia, mutta eipähän tarvinnut käyttää kortisonia ollenkaan.
 
Kiva Novelle, että päivität tätä pinoa. Hyvä, että ne hampaat alkaa Ekilläkin olla suussa. Kyllä meilläkin ne poskihampaat vaivasi ja luultiin kanssa, että onko korvatulehdus uusiutunut, mutta saattoi johtua myös hampaista.

Itsellä on ollut pari päivää aika väsynyt olo. Eilenkin nukuin päikkärit. Pitää alkaa nyt ottamaan rautaa, josko se auttaisi. Olen ajatellut, että voisi ottaa tänä vuonna sen kausi-influenssarokotteen, mutta pitää kysellä ensi viikolla neuvolassa asiasta.

Mukavaa keskiviikkoa!
 
Moikka,

kuulostipas hurjalta Ekin hampaidentulo, mut onneks meni sit nopsaan ohi. Meilläkin on kaikki hampaat tehty kuumeilun kera ja joskus on ollu vatsakin löysällä. Neljä kulmahammasta tuli onneksi yhdessä rytäyksessä joskus viime talvena, joten ei tarvinu jokaista hampia erikseen kipuilla neidin.

Sasha, tukivyöstä on kyllä todella paljon hyötyä selkäkipuun, joten toivottavasti saat sellaisen. Itse käytän Anitan Babybelt-tukivyötä ja tykkään siitä todella paljon. Käytän sitä töissä koko ajan ja aina kun enemmän kävelen tms. Tässä toisessa raskaudessa selkä ei ole juuri yhtään kipeä, onneksi.

Se ois sitten kolme ja puoli viikkoa äippäloman alkuun... Tekis mieli ottaa jo joku aamukampa käyttöön, sen verran vähän kiinnostaa enää työnteko :whistle:

Onko teillä muuten ollut nyt tokakerralla lääkärineuvolaa? Tuli tänään mieleen, että mulla ei ole ollut vielä yhtään lekurikäyntiä, ekassa oli muistaakseni kaksi tai kolmekin. Ois vaan kiva kuulla, että onko paikat vielä ihan kiinni jne. kun kuitenkin on jotain supisteluitakin ollut.

Semmoisia pohdintoja tänään...

t. Piipi 30+3
 
Piipi: mulla on ollut jo yksi lääkärineuvola ja ensi viikolla on toinen. Luulisin, että lopussa on vielä kolmas. Näköjään siis hyvin eri lailla näitä on sitten eri kunnissa..... Itsestä tuntui aika turhalta ainakin se eka käynti.

Hazel 28+2
 
Työreissusta palailtu taas. Olipa vaan taas raskas reissu. Yksi hotelliyö takana + eilen illalla olin kotona vasta ennen kahdeksaa ja aamulla taas töihin. Huomenna onneksi voin pitää etätyöpäivän. Mulla kun menee aikaa työmatkoihin melkein tunti suuntaansa näin talviaikaan.

TUKIVYÖTÄ voisin minäkin harkita. Saakohan niitä jostain ostettua ihan ilman fysioterapeutin apua? Meinaa tuo ristiselkä jo väsyä välillä ja helposti jumittuukin. Sitten se vaivaa aina pitkään ennen kuin kokonaan helpottaa. Ja tosiaan mullakin tuo 14,5 kilon puntti, jota saa nostella päivittäin jonkin verran, vaikka kuinka yrittää laittaa pojan itse kävelemään rappusia ym.

LÄÄKÄRINEUVOLAa ei ole vielä ollut. Yksi olisi voinut olla, mutta täällä sai valita, meneekö ekan kolmanneksen lopulla lääkärineuvolaan vai tavalliseen tapaan terveydenhoitajalle. Menin sitten vaan th:lle, koska ei siinä alkuvaiheessa oikein mitään tarkistettavaa ole vielä. Mutta luulisin, että tuossa toisen kolmanneksen lopulla olisi sitten jo lääkärineuvolan aika. Ei ole tullut puheeksi. Ekassa raskaudesss kävin minäkiin kolme kertaa lääkärillä.

Nyt tuntuu, että maha alkaa jo vähän ahdistaa välillä, jos joutuu istumaan kauan paikallaan. Varsinkin syömisen jälkeen. Tulee kai vähän turvotusta siinä vielä muun kasvun lisäksi ja jonkin aikaa saattaa ahdistaa. Onneksi autossa istuminen ei kuitenkaan tunnu pahalta. Kai siinä on sen verran hyvä asento olla, ettei tule vaivoja muuta kuin ristiselkään vähän väsymystä. Mutta ainakin housut täytyy valita jo tosi tarkkaan. Mulle ei meinaa istua monetkaan äitiyshousut, vaan ne kiristelee päivän mittaan alavatsaa siitä kohtaa, mikä on ikäänkuin normaalihousuosaa venyvän resorin alapuolella. Yhdet on onneksi sellaiset housut, jotka on kokonana joustavaa materiaalia, joten ne ei ala kiristellä. Pitäisi varmaan toiset samantyyppiset vielä katsella, koska kaikki muun malliset tosiaan alkaa vähän ahdistaa istuessa. Ja töissä joutuu istumaan kuitenkin aikas paljon.
 
Novelle, saa niitä tukivöitä ihan ostettuakin, mutta ei niistä ole niin paljon hyötyä kuin noista kunnon tukivöistä nimim. kokemusta on. Siis on siitä ostetustakin vyötä jotain hyötyä, mutta se ei ainakaan mun selkääni tue riittävästi. Se tukivyö vain lähinnä haetaan fysioterapeutilta. Sitten vyö palautetaan synnytyksen jälkeen ja kaikki on ilmaista. Voin kyllä suositella.

Ei ole mullakaan ollut vielä lääkärineuvolaa. Kaiketi jossain vaiheessa ensi kuussa on. Aika jännä kuitenkin, kun eka lapsi syntyi ennenaikaisena.

Mies on pitkiä päiviä töissä ja olen yksin tuon uhmaikäisen pojan kanssa. Huhhuh... Meillä on sunnuntaina vielä kahvitus sukulaisille. Kuinka ihmeessä saan yksin kaiken kuntoon :headwall:
 
Heissan! Mulla oli kyllä tokassa raskaudessa kolme lääkärikäyntiä, kun taas ekassa Helsinki säästi ekan käynnin kohdalla kun oltiin käyty varhaisultrassa. Aika turhia oli kyllä kaikki, samoin kun juuri käyty jälkitarkastus...

Sasha, otan osaa. Meillä myös ollaan monesti kotona kuuden jälkeen, ja joskus meinaa olla pinna siinä vaiheessa aika kireellä, jos tytöllä on eipäs -päivä ja vauvalla tänään ei nukuta -päivä. Meillä pitäis järkkäillä nimibileitä ja päättää myös nimi, mut ei oo helppoo. Pidetään kyllä ihan pienimuotoiset juhlat kotona reilun kahden viikon päästä, et ei tässä vielä mikään hätä ole. Kun vaan keksittäis se nimi. Miten se voi olla niin vaikeeta... :headwall:

Nyt syömään, kerrankin valmiiseen pöytään, kun mies teki sapuskan. Piipille tsemiä viimeisiin työpäiviin!
 
Kiitos Novelle uudesta pinosta! Jos jossain välissä päivität, niin tuon LA:n voisi korjata 17.3.2011. Olipas pelottavan kuuloista tuo Ekin hampaanteko, onneksi helpotti sitten. Meillä alkaa olla vasta 6:s hammas puhjennut ja aika vähällä on noiden kanssa päästy. Toisen yläetuhampaan viereinen hammas itketti tässä yhtenä yönä, mutta kerta-annos panadolia riitti.

Sasha, toivottavasti saat pian sopivan tukivyön josta olisi apua. Ei ole kovin kivaa, jos jo tässä vaiheessa alkaa kipuilut :/ . Itelläni on iskias alkanut kipuilla, onneks vielä saa sen puolen jalan taivutettua mahan eteen niin saa sopivasta kohdasta venytettyä, jos vaan ehtii istua aloilleen sen verran.

Jaksuja Hazelille, toivotaan että lisärauta auttaisi. Saa nyt nähdä miten pitkälle itse selviän ilman...

Ei ole ollut miullakaan lääkärineuvolaa, olis kyllä ollut tässä vaiheessa yksi, ellen olisi joutunut käymään ultrassa 3 kertaa jo ennen nt-ultraa... nyt rakenneultra oli 7:s ultraus : /. Ja kaikki ihan julkisella... rakenneultrassa muuten oli kaikki hyvin, tosi vilkas tyttö näyttäis olevan tulossa, verrattuna isosiskoonsa joka nukkua kyyhötti omassa rakenneultrassaan eikä suostunut paljoa liikahtamaan :D

Meillä vietettiin viime viikolla tytön 1-vuotissynttäreitä, kylläpä on vuosi mennyt nopeasti :O . Toisaalta tuntuu, että aika kuluu hitaasti, kun olen ollut mammalomasta asti kotona ja ensi vuosi menee vielä ainakin... apua :D

Eipä muuten enää oikein mahdu kaikki entiset mammahousut jalkaan... on tainnut tuo peräosasto vähän levitä viime odotuksesta, vaikka paino on samoissa lukemissa :whistle: :headwall:. Ei tosin painonkaan kannalta näytä hyvältä, näköjään viimevuotinen notkahdus suklaan menekissä johtui vain imetysdieetistä :ashamed: :p ...joku tässä syksyssä vaan on, että sitä alkaa menemään. Jos nyt sais edes siihen sokerirasitukseen asti jotenkin kontrolloitua, joudun siihen koska painoindeksi raskauden alkaessa oli 25 eli "ylipainoa". Onneksi sokereissa ei ole ollut ainakaan tähän asti mitään häikkää.

Kivaa muuten, että vetku ja Kvartti jaksatte käydä välillä moikkaamassa, jotenkin tulee sellainen isosiskomainen fiilis teistä, kun tiedätte jo vähän enemmän siitä mitä on tulossa :) :heart:

Hyvä viikonloppua kaikille!

Piki, Suvi ja Mytty 21+1
 
Pikin tiedot päivitetty. Muistuttakaa muutkin, jos jotain on muuttunut.

Mun sokerirasituksen tulokset oli ihan normaalit tällä kertaa. Toista kertaa testiin ei ole ihan välttämätöntä sen takia mennä. Neuvolan th vähän vihjaili, että voisin sen jättää väliinkin oman harkinnan mukaan. Eiväthän nämä testit mitään pakollisia ole. Periaatteessa suositus on käydä vielä uudestaan myöhemmillä viikoilla testissä, koska edellisessa raskaudessa oli se gdm. Mutta taidan jättää väliin.

MAMMAHOUSUISTA tuli mieleen vielä, että on tämä maha kasvanut ihan eri tahtiin kuin ekalla kerralla. Mutta on sitä painoakin tullut mulle yli tuplasti ekan puoliskon aikana. Toivottavasti ei jatku tuplavauhti loppuun saakka! No, ei kai sentään. On varmaan kyllä tullut liikuttua vähemmän ja kevyemmin kuin viimeksi. Viime kerralla kun tuo mahakaan ei haitannut tosiaan liikkumista ekalla puoliskolla, mutta nyt se kyllä on niin iso jo, ettei tee mieli muuta kuin kävellä. Viimeksi kävin kuntonyrkkeilyssä aika pitkälle ja sen jälkeen vielä bodypumpissa. Nyt ei tuollaisiin ehdi ja jaksa mennä. Onhan tässä oltava kotonakin välillä Ekin kanssa. Ulkoiltua tulee onneksi melkein joka päivä, vaikka se usein onkin vain keinumassa käymista tai Ekin ajeluttamista kolmipyörällä lähistöllä tms.
 
Ihanaa, nyt on sukulaiset kahvitettu ja kiireisimmät remppahommat tehty! Nyt vietetään vaan laatuaikaa perheen kesken ainakin hetken aikaa. Oon sellainen ihminen kylläkin, että keksin aina jotain projektia itseäni työllistämään. Lepääminen on tosi vaikeaa :)

Pikille onnea tyttöuutisista :D

Mammahousut mahtuu mulla hyvin päälle, tosin viime kertaiset housut putoaa jalasta. Enemmän on painoa verrattuna viime kertaan eli en ihan tätä ymmärrä. Kaiketi maha on vaan eri muotoinen, vaikka poika on tälläkin kertaa tulossa :)

Ihanaa viikkoa kaikille teille mammoille!

t. Sasha ja poika 23+6
 
Saman ilmiön olen huomannut eli mullakin paino noussut huimasti enemmän kuin ekassa raskaudessa. Painan nyt muutaman kilon vajaa sen verran, mitä viimeksi painoin vikassa neuvolan punnituksessa. Samat mammavaatteet sopii, mutta jotkut muut vaatteet, joita viimeksi käytin samassa vaiheessa raskautta, ei sovi lainkaan. Ilmeisesti olen levinnyt tällä kertaa joka puolelta, koska juurikin kokeilin juhliin toppia, jota viimeksi käytin samoihin aikoihin ja nyt sitä ei olisi voinut kuvitella laittavansa päälle.

Täällä satoi viime yönä lunta ihan kunnolla, joten pitänee lähteä pulkan ostoon. Meillä oli viime talvena sellainen vauvapulkka, joten uusi ja isompi tarvitaan. Kiva, kun tuolla lumessa voi ehkä tehdäkin jotain muuta kuin vaan kävellä kuralätäköiden poikki =)

Mukavaa viikon alkua täältäkin suunnalta !

Hazel 29 tasan
 
Moi,

Täällä ei mitään uutta. Väsyttää ja välillä itkettää ja maha kasvaa.

Eka ihminen jo huomasi raskauden, muttei uskaltanut kysyä! Hän peitti tuijotuksensa niin huonosti, että sanoin: "Kyllä olen." Viimeksi raskaus näkyi kuukautta myöhemmin. Painoa on tullut jo kolme kiloa, jee! =) Viimeksi tähän aikaan oli kaksi ja yhteensä tuli kuusi kiloa ja nyt on tavoitteena ainakin 9 kg tai mielellään enemmänkin. Olen nyt siis hyvässä vauhdissa.

Lääkärineuvolasta ei ole mitään tietoa. Seuraavaksi on ultra 27.11. ja sitten tavallinen neuvola 1.12. Se onkin vasta toinen neuvola ylipäätään, mutta en ole koskaan oikein ollut innokas neuvolassa ramppaaja, ihan turhalta tuntuu suurin osa käynneistä joka tapauksessa. Pätee toki vain niin kauan kuin kaikki on hyvin. Viimeksi vauva oli pieni, mutta eipä se siitä neuvolassa käymällä kasvanut. :)

Milläs mielellä Onsiiskevät on nykyään? Olisi tosi kiva kuulla myös Epetin kuulumisia kolmen pienen kanssa.

Pössi ja Tessu 18+4
 
Höh, unohdin kopioida tekstin ennen lähettämistä ja sitten se tietysti hävisi...

Siis lyhyesti onnea Pikille ultakuulumista ja tyttölupauksesta. Ja onnea yksivuotiaalle!

Mukavaa talvista viikkoa kaikille!

Vetku ja pikkuiset
 
Jaahas, toka lääkärineuvola nyt ohi. Joudun ottamaan verenpainemittarin kotiin, kun paineet oli koholla. Luulen, että se oli ihan vaan valkotakkikammoa, mutta saapihan sitä mittailla, niin saa varmuuden. Kohdunsuulta löytyi polyyppi. Ei kuulemma aiheuta nyt mitään, mutta katsotaan vikassa lääkärineuvolassa, jos sille pitää tehdä jotain ennen synnytystä. Voi kuulemma ihan hävitäkin itsestään.

Millaisia ristäisiä/nimiäisiä olette ajatelleet järjestää? Itse ajattelin päästää itseni helpolla ja hommata kaiken pitopalvelusta tms. En tosin tiedä, mitä sellainen lysti maksaa, mutta on ehkä sen arvoista. Ajattelimme myös järjestää juhlan muualla kuin kotona.

Hazel 29+1
 
Lukemassa taasen, koitan mennä aikaisin nukkumaan jos vaikka tuo pieni neitikin jatkaisi unia..

Pakko kommentoida pikaseen noita teidän mahajuttuja kun monella tuntuu olevan pienempi maha ja enemmän painoa. Miks mulla oli ihan hillitön maha ja vähemmän painoa?? Alussa tuntui kasvavan hissukseen mutta sittet jo rv25 paikkeilla oli ihan järkyttävän kokoinen. Ihokin repesi tällä kertaa monesta kohtaa, vaikka painoa oli sairaalaan mennessäkin vielä 5 kiloa vähemmän kun viimeksi.

Ja toi paino ei lähde samalla tavalla pois kun viimeksi! Junnaan jo ties monettako viikkoa samassa painossa, edes omalle kymmenluvulle en oo vielä päässyt takas. Maha on suunnilleen poissa, mutta kokeilin alkuvuonna ostettuja farkkuja jalkaan ja niistä jäi valehtelematta 15 senttiä auki! Ja neidillä siis paino noussut silti mun maidolla jo yli viiteen kiloon. Miten on mahdollista, kertokaa heti ;)
 
Moikka,

neuvolassa käyty tänään. Mullakin tuota painoa tulee reilummin kuin ekalla kerralla, blääh. Nyt tullut jo 11kg ku ekassa tuli koko aikana vaan 12kg. Lisäksi vatsa on ihan järkyttävän iso, yli yläkäyrien koko ajan... Mut määrättiin nyt vielä sokerirasituskokeeseenkin, että voidaan varmistaa, ettei sen takia vauveli kasva niin huimaa vauhtia. Äidillä on ollut yhdessä raskaudessa diabetes, joten sinänsä on sitä sukurasitettakin, vaikka mitään muita riskitekijöitä mulla ei ole. Ihan mielelläni menen testiin, vaikka ei se vissiin mikään kiva kokemus ole :x Onhan se hyvä varmistua. Myös paineet oli aavistuksen koholla, joten seuraava kontrolli jo kahden viikon päähän.

Muuten vointi on hyvä, mutta kyllä tää olo on niiiiiiin valasmainen... Huoh. Enkä edes syö mielestäni mitenkään paljon tai epäterveellisesti ja koitan kävelylenkeillä käydä lähes joka päivä. Kvartti: kiva jos nää kilot ei sit edes lähde heti niinku ekalla kerralla...! :headwall: Silloin jäi synnärille muistaakseni kaikki raskauskilot ja imetysaikana paino putosi vielä alle lähtötason.

Nyt vähän masentaa :ashamed:

t. Piipi + jättimasu 31+3
 
Pikaiseen kommenttia kun molemmat on unilla... Kvartti mullakin oli maha paljon suurempi ja tosiaan puolen välin jälkeen jo ihan hillitön, ja silti painoa tuli vähän vähemmän. Yks työkaveri oli ihan varma että poksahdan viim vko 30! Vatsaan tuli hillittömät arvet navan ympärille. Nyt painoa on jäljellä enää pari kiloa, mutta maha on vielä ärsyttävän iso. Viimeeksi paino tippui vasta kun tyttö oli 6 kk, joten toivoa on... Ajattelin nyt pikkuhiljaa aloitella säännölliset syvien vatsalihasten harjoitukset, jos saisi tätä kroppaa pikkuhiljaa kuosiin. Lantiopohjalihasten harjoittamista ei voi muuten ikinä korostaa liikaa! Treenasin niitä tosi paljon (no siis ainakin kerran päivässä...) raskauden loppuvaiheessa, ja luulen että sillä on osansa nopeaan palautumiseen. Eikä ole nyt tarvinnut jännäillä edes aivastamista... ;) Mut juu, eipä treenaminen oo ihan ekana mielessä kun saa hetken omaa aikaa tässä hullun myllyssä. Meillä taas vaihteeksi joku flunssa päällä, ja nyt se vaikuttaa ekan kerran myös esikoisen yöuniin. Ihan kun ei muuten ois jo tarpeeksi herätyksiä...

Nyt pikkutorkuille.
 
Terveisiä Wienistä! Matkailu on mukavaa, mutta on se vaan raskasta! Mahtavaa olla kotona taas. Saa syödä omaan tahtiin ja sellaista ruokaa, mistä tykkää.

Saas nähdä miten Eki reagoi, kun haen hoidosta iltapäivällä. Me ei olla nähty kuin viimeksi sunnuntai-iltana.

Mahan kanssa reissaamisessa oli omat vaivansa jo tässä vaiheessa. Liika paikallaan istuminen ja syöminen päivästä toiseen ei sopinut mulle. Välillä oli melko tukala istua paikallaan täydellä vatsalla, jota tuntui puristavan joka puolelta! Täytyy ottaa viikonloppu vähän kevyemmällä ruokavaliolla.

Kuulostaa siltä, että mahan kasvu ja painonnousu on monilla kovempaa nyt kuin ekalla kerralla. Taitaa siis kuulua asiaan. Kai ne kilot jossain vaiheessa lähtee ja mahakin vetäytyy ajastaan. Vaikka ei se mulla ihan entiselleen koskaan palautunut ekankaan raskauden jälkeen.. Ylävatsalle jäi vähän löysää verrattuna aikasempaan, vaikka kilot lähti imetyksen aikana kivasti.

Ristiäisiä en ole vielä suunnitellut. Meillä oli viimeksi tuossa lähiravintolassa niin, että tarjoilut hoitui ravintolan puolesta. Huono puoli oli se, että siellä oli muitakin ruokailijoita, ja lämmin ruoka haettiin sitten samasta noutopöydästä muiden kanssa. Kahvit oli omassa tilass kyllä. Täytyy sitten katsella, jaksaisko tällä kertaa pitää ne kotona. Jotain ruokaa meillä on kuitenkin oltava tarjolla, koska vieraita tulee kauempaakin. Sen takia voisi olla fiksua käyttää vaikka pitopalvelua apuna. Tykkään kyllä itse leipoa kakut ja sen sellaset, mutta siihen päälle ruuanlaitto ei välttämättä houkuttele varsinkaan vauvan kanssa.

Hyvää viikonloppua kaikille! Kirjottelen taas muita kuulumisia, kunhan tässä kotiudun ja saan edes laukut purettua ja elämän taas normaalille urille.

t.Novelle 22+4
 
Meillä ei viimeksi ollut nimiäisiä, joten ei ole valvoitetta järjestää tälläkään kertaa, noin nin kuin tasapuolisuuden nimissä. Ukon äiti kahvitti omat sukulaisensa ja me menimme sinne valmiiseen pöytään, mutta nimiäiset ne eivät olleet. Katsotaan nyt.

Novelle, minäkin olen lähdössä seminaarimatkalle ulkomaille. Vähän jännittää, kun ei ole hirveästi enää tottunut englanninkieliseen small talkiin. Miten pakarat kestävät istumisen :) ja vaateongelmiakin on. Löysin kuin ihmeen kaupalla suorat mustat mammahousut, mutta kaupuspaitaa ei ole.

Väsymys on vähän helpottanut. Aloitin raudansyönnin viime viikolla ja olen myös ollut nukkumassa jo kymmenen maissa melkein joka ilta. Mielikin on vähän piristynyt, joten varmaan näiden kolmen yhteisvaikutuksesta on kyse. Minulle sopii tosi hyvin, että viikonloppunakin mennään ajoissa nukkumaan ja herätään puoli kahdeksalta (viikolla ukon kanssa puoli seitsemältä), koska kärsin nukahtamisvaikeuksista ja nyt ei tietenkään voi syödä lääkkeitäkään. Säännöllinen herääminen auttaa nukahtamaan llalla. Jaahas, miksi minä aina kuvittelen, että teitä kiinnostaa mikä tahansa jorina...

Palataan ensi viikolla ehkä oikean asian kanssa. Mukavaa viikonloppua!
 
Moikka,
sain sitten sokerirasituksen tulokset ja olen hippasen järkyttynyt, mulla onkin kuin onkin raskaudiabetes :| Yksi veriarvoista oli siis koholla. Nyt pitäisi sitten ruokavaliota tarkkailla ja välttää sokerin syömistä ym. Tuntuu ihan hullulta, kun mielestäni muutenkin syön tosi terveellisesti enkä todellakaan mässäile sokeria hirveitä määriä ym. Et miten tästä vielä pystyy tarkemmaksi ruveta... Ilmeisesti pitää lähes liha/kala (=proteiini) + salaattilinjalle lähteä, jotta vielä pystyisin tarkemmin syömään. Nyt kyllä vähän suututtaa ja pelottaa ja ja ja... Ennen raskautta painoindeksini oli alle 21, eli painollakaan ei näemmä ole mitään tekemistä asian kanssa. Ainoa rasite täytyy olla se, että äidilläni on aikoinaan raskausdiabetes ollut.

Jään sulattelemaan asiaa ja kaivan lisätietoja, kun on tosiaan aika outo juttu mulle...
 
Piipi, voin lohduttaa, ettei se välttämättä niin paljoakaan meinaa, jos yksi sokeriarvo testissä on kohollaan. Vai mikä niistä se sinulla oli? Mulla oli viime raskaudessa se keskimmäinen arvo liian korkea. Se kai tarkoitti lähinnä, että maksa ei ihan riittävästi ehtinyt raskausaikana lisätä insuliinin tuotantoa niin nopeasti, että tunnissa olisi ehtinyt verensokerin saada raja-arvojen sisälle. Kahdessa tunnissa se taas oli jo normaali. Mutta kun kotona mittailin sokereita syömisen jälkeen syötyäni muuten ihan normaalisti, mutta jälkiruuan jätin pois tai vähiin, sokeriarvot oli normaalit yhtä mittausta lukuun ottamatta (silloin söin jotain pakasteruokaa, jossa oli hapanimelää kastiketta mukana). Ja mittasin niitä neljä viikkoa kolme kertaa päivässä. Mulla ei koskaan myöskään tullut virtsatestiin sokeria eikä vauva kasvanut mitenkään isoksi, sillä 41+0 viikolla syntyessään oli tuon 3,5 kiloa. Eli ei se GDM oikeastaan tuntunut missään. Sain lopettaa kotimittailutkin muutaman viikon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä